درمان ناباروری زنان، تاثیر هیستروسکوپی پولیپ رحم

منبع: نی نی بان

69

1398/3/18

13:07


پولیپ رحم ضایعه‌ ایست که در جداره دیواره داخلی رحم ایجاد می‌ شود. رشد بیش از حد سلول‌ های رحم (اندومتریوم) منجر به تشکیل این ضایعه می‌ شود. این پولیپ‌ها معمولا خوش‌ خیم هستند. اگرچه برخی از آن‌ها ممکن است سرطانی باشند یا به سرطان منجر شوند (پولیپ‌های پیش‌ سرطانی). پولیپ رحم در اندازه‌های چند میلیمتر (کوچکتر از دانه کنجد) تا چند سانتی‌متر (به اندازه یک توپ گلف یا بزرگتر) است که به وسیله یک پایه بزرگ یا یک ساقه نازک به دیواره رحم متصل می‌شود.
پولیپ‌های رحمی می‌توانند یک یا چند عدد باشند و معمولا در داخل رحم قرار می‌گیرند. اما گاهی اوقات از طریق باز شدن دهانه رحم به داخل واژن رها می‌شوند. پولیپ رحم بیشتر در زنان یائسه اتفاق می‌افتد. البته ممکن است زنان جوان نیز به آن مبتلا شوند.

علائم و نشانه‌های پولیپ رحم
- خونریزی نامنظم قاعدگی (مانند دوره‌های مکرر و غیرقابل پیش‌بینی و متغیر یا طولانی مدت و شدید)
- خونریزی بین دوره‌های قاعدگی
- دوره‌های قاعدگی بیش از حد شدید
- خونریزی واژینال پس از یائسگی
- ناباروری
برخی از زنان دارای نشانه‌هایی مثل لکه‌بینی هستند ولی برخی بدون علامت هستند.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه شود؟
اگر خونریزی واژینال پس از یائسگی، خونریزی بین دوره‌های قاعدگی یا خونریزی نامنظم قاعدگی دارید، به پزشک مراجعه کنید.

علل ایجاد پولیپ رحم
عوامل هورمونی نقش مهمی در ایجاد پولیپ ایفا می‌کنند. پولیپ‌های رحمی به استروژن حساس هستند و در واقع در اثر گردش استروژنی به وجود می‌آیند.
عوامل خطر ساز برای ایجاد پولیپ رحم عبارتند از:
- یائسگی و عوارض ناشی از آن
- فشار خون بالا
- چاقی
- مصرف داروی تاموکسیفن برای درمان سرطان پستان

عوارض جانبی پولیپ رحم
پولیپ رحم ممکن است باعث ناباروری شود. در این صورت از بین بردن پولیپ می‌تواند احتمال باروری را بالا ببرد.

هیستروسکوپی
هیستروسکوپی یک نوع جراحی سبک است. در این روش جراح یک تلسکوپ کوچک (هیستروسکوپ) را از طریق دهانه رحم به داخل آن وارد می‌کند. جراح توسط هیستروسکوپ داخل رحم را بر روی مانیتور مشاهده می‌کند. سپس دهانه رحم برای انواع اختلالات بررسی می‌شود. در این مشاهدات، شکل رحم و پوشش آن برای وجود پولیپ بررسی می‌شود.
هیستروسکوپ با استفاده از محلول نمکی یا قندی به درون رحم فرستاده می‌شود تا حفره رحم به وضوح قابل مشاهده باشد. این جراحی با بیهوشی عمومی انجام می‌شود.
پس از اتمام بررسی دهانه رحم، از طریق هیستروسکوپ چندین ابزار مختلف برای کمک به درمان پولیپ وارد رحم می‌شود و درمان صورت می‌گیرد.

آیا هیستروسکوپی پولیپ رحم تاثیری در درمان ناباروری دارد؟
بر اساس نتایجی که توسط گروه اختلالات قاعدگی و سقط جنین اعلام شده است، هیستروسکوپی پولیپ رحم در زنان نابارور می‌تواند شانس باروری را افزایش دهد.
اختلالاتی مانند پولیپ و چسبندگی رحم ممکن است روند لانه‌گزینی تخمک‌ها برای لقاح را مختل کند. بنابراین حذف این ضایعه با استفاده از هیستروسکوپی می‌تواند به درمان ناباروری کمک کند. در واقع هیستروسکوپی شانس حاملگی را افزایش می‌دهد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد برداشتن پولیپ و سایر اختلالات رحمی از طریق هیستروسکوپی در زنان نابارور ممکن است شانس حاملگی را افزایش دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو