انسان‌ها در جامعه مدرن امروز از هنر فاصله گرفته‌اند / هنر به منزله یک اتفاق و تجربه / روایت سه هنرمند خارجی حاضر در نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران

108

1398/8/27

12:48


هنرمندان خارجی حاضر در نهمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران معتقدند این رویداد هنری در شرایطی حرفه‌ای برگزار می‌شود.

انسان‌ها در جامعه مدرن امروز از هنر فاصله گرفته‌اند / هنر به منزله یک اتفاق و تجربه / روایت سه هنرمند خارجی حاضر در نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران

سرویس تجسمی هنرآنلاین: این روزها در بوستان نوروز از اراضی عباس آباد، جمعی از مجسمه‌سازان خارجی و ایرانی در حال ساخت آثار هنری در نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران هستند. رویدادی که پس از وقفه‌ای یکساله در حال برگزاری است تا در ادامه هشت دوره گذشته خود بتواند در عرصه هنرهای حجمی تاثیرگذار باشد.

نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران روز 11 آبان، با حضور 15 هنرمند ایرانی و خارجی در بخش اصلی، 10 هنرمند در بخش دانشجویی و 15 دستیار دانشجو آغاز به کار کرد و تا 4 آذرماه ادامه دارد. بر همین اساس گفته‌های سه هنرمند خارجی حاضر در نهمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران را مرور می‌کنیم.

 

یانگ چو: بین فرهنگ و هنر ایران و چین شباهت‌های بسیاری وجود دارد

جیانگ چو هنرمند چینی حاضر در نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: در این سمپوزیوم همه چیز از جمله مدیریت، تجهیزات و فضای کار بسیار خوب و حرفه‌ای است و من از حضور در آن لذت می‌برم.

جیانگ چو، هنرمند مجسمه‌ساز چینی درباره اثر اجرایی خود در نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: این مجسمه دارای یک پیشینه طولانی است و شباهت بسیاری به نمونه‌های قدیمی دارد که پس از گذشته زمان به شکل کنونی درآمده است. در بالای این اثر یک کبوتر دیده می‌شود که من آن را به عنوان نماد صلح استفاده کرده‌ام.

این هنرمند به ریشه‌های فرهنگی مشترک بین ایران و چین اشاره کرد و افزود: ایران و چین دو تمدن بزرگ کهن در دنیا هستند که میراث فرهنگی بسیار عمیقی دارند. همانطور که می‌دانید در یک دوره تاریخی امیراطوری ایران وچین هر دو دستاوردهای خارق‌العاده‌ای را در منطقه ایجاد کردند که نقش مهمی را در رشد دنیا ایفا کرده است که از جمله آن می‌توان به مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اشاره کرد.

جیانگ چو ادامه داد: در این برهه از تاریخ، جنگ نیز برای افزایش قدرت سیاسی نقش مهمی را ایفا کرد که البته فجایع انسانی بسیاری را در پی داشت، بنابراین من سعی کردم با استفاده از تاریخ مجسمه‌سازی در چین، جنگ و ویرانی‌های آن را نیز مد نظر قرار دهم.

او به تاثیر جنگاورهای سفالی در اثر خود اشاره کرد و گفت: من از شهری می‌آیم که در آن جنگاورهای سفالی مشهور قرار دارند و من از آن‌ها تاثیر گرفته‌ام.

این هنرمند، سمپوزیوم مجسمه سازی تهران را اتفاقی کاملا حرفه‌ای خواند و اظهار کرد: در این سمپوزیوم همه چیز از جمله مدیریت، تجهیزات و فضای کار بسیار خوب و حرفه‌ای است و من از حضور در آن لذت می‌برم.

جیانگ چو تاکید کرد: بین ایران و چین شباهت‌های بسیاری وجود دارد به همین خاطر دیدن ساختمان‌های مدرن در تهران که بسیار شبیه به چین هستند، برای من جالب توجه بود.

او درباره سطح آثار هنرمندان ایرانی، بیان کرد: من در سمپوزیوم‌های بین‌المللی بسیاری هنرمندان ایرانی را دیده‌ام که آثاری بسیار خوب و حرفه‌ای ارائه داده‌اند. در این سمپوزیوم نیز من آثار برخی از هنرمندان ایرانی را بسیار دوست دارم و از آن لذت می‌برم البته حضور دانشجویان ایرانی نیز در این رویداد بسیار جذاب است. برای من به شخصه جالب است که دانشجویان جوان به عنوان دستیار یا در بخش دانشجویی به کار در کنار سایر هنرمندان مشغول هستند و آموزش می‌بینند.

 

آریل اشتروگل: سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران حرفه‌ای و دارای سطح بالایی است

آریل اشتروگل مجسمه‌ساز کشور اسلونی، درباره برگزاری نهمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران گفت: به نظر من این رویداد بسیار حرفه‌ای و دارای سطح بالایی است.

آریل اشتروگل، هنرمند کشور اسلونی درباره حضور در نهمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران گفت: من قبلا در سمپوزویوم تبریز حضور داشتم و رویدادهای بسیاری را دیده‌ام اما معتقدم ایران کشور خاصی است و آن را دوست دارم.

او درباره ایده اثر خود گفت: اثر من درباره روح است؛ اتفاق‌هایی که در زندگی هر فردی می‌افتد و می‌تواند خوب یا بد باشد. مواردی مانند مرگ یک عزیز یا به دست آوردن یک شغل می‌‎تواند زندگی شما را دچار تغییر کند و تحولی را به وجود آورد، بنابراین من در این اثر سعی کردم به این احساس و تحول اشاره داشته باشم.

این هنرمند تصریح کرد: سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران بسیار حرفه‌ای است و در سطح بالایی برگزار می‌شود. در اینجا ابزار به شکل کامل و حرفه‌ای وجود دارد و به نظرم همان چیزی که شما از یک تمدن کهن و کشوری با ابعاد ایران انتظار دارید، وجود دارد.

اشتروگل درباره سطح آثار هنرمندان ایرانی در نهمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران بیان کرد: در هر سمپوزیوم بین‌المللی یک دیدار بین تمدن‌های مختلف رخ می‌دهد که به نوعی هنرمندان را به یکدیگر نزدیک می‌کند؛ اما در مجموع معتقدم که با وجود تمدن‌ها و فرهنگ‌های متفاوت، ما هنرمندان متفاوت نیستیم و کاملا شبیه به یکدیگر درباره هنر می‌اندیشیم. البته که حضور در فرهنگ‌های مختلف باعث ایجاد دیدگاه‌های متفاوتی می‌شود، اما این مسئله بسیار جذاب است.

او ایران را کشوری جذاب و هنری دانست و گفت: ایران کشوری بسیار زیبا و جغرافیای متنوع و جذابی دارد که در آن هنر ابعاد مختلفی دارد و من از آن بسیار لذت می‌برم.

او ایران را کشوری دارای تمدن کهن خواند و گفت: من از کشوری می‌آیم که بسیار کوچک است و تنها دو میلیون جمعیت دارد در حالی‌که تهران نزدیک به ۱۴ میلیون جمعیت دارد. کشور من بسیار کهن است و ایران نیز یکی از تمدن‌های کهن است بنابراین من با وجود تفاوت‌هایی که وجود دارد، این کشور و فرهنگش را دوست دارم.

این هنرمند ادامه داد: هر چیزی برای بهتر شدن نیازمند تداوم و ادامه دادن است، بنابراین با نقطه ‌گذاری کردن و ادامه دادن یک مسیر می‌توان هر ساله به دورنما و دستاوردهای بهتری رسید. بدیهی است که زمان برای بهتر شدن موثر است بنابراین برگزاری هر ساله سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران عامل بسیار مهمی در بهبود و رشد این رویداد هنری است.

 

چن شن یه: فضای سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران کاملا هوشمندانه است

هنرمند تایوانی حاضر در نهمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران، معتقد است که فضا و سایت اجرایی این رویداد هنری کاملا هوشمندانه و با توجه به نکات مهم انتخاب شده است.

چن شن یه، هنرمند تایوانی حاضر در بخش اصلی نهمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران، درباره حضور در این رویداد هنری، گفت: این دومین بار است که من به ایران می‌آیم و بار نخست، تجربه من از حضور در ایران در شهر تبریز شکل گرفت. در آن سفر من دیدم که مردم ایران بسیار دوستانه و مهربان هستند بنابراین همیشه دوست داشتم که فرصتی ایجاد شود تا باز هم به ایران بازگردم.

او افزود: خانواده من در تایوان کاری مربوط به حوزه سنگ دارند زیرا در آنجا سنگ‌های مرمر بسیاری زیبایی وجود دارد. در واقع این فضا و سنگ‌های موجود در آن سبب علاقه‌مندی من به رشته مجسمه‌سازی و متریال سنگ شد.

این هنرمند درباره نحوه برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران، بیان کرد: به نظرم نهمین سمپوزیوم تهران مدیریت بسیار هوشمندانه‌ای دارد زیرا فضای سایت بسیار خوب انتخاب شده و امکانات کاملا در اختیار هنرمندان قرار دارد.

شن یه ادامه داد: چیدمان و سایت سمپوزیوم تهران به نحوی است که هر هنرمندی می‌تواند سایرین را در حین انجام کار ببیند، بنابراین تعاملات و برخوردهای دوستانه به شکلی کاملا درست و هوشمندانه شکل گرفته است.

او توجه به نکات ساده اما مهم را از جمله نکات مثبت سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران دانست و افزود: فضای سمپوزیوم تهران بسیار دوست داشتنی است و همه هنرمندان به شکل دایره‌ای در کنار یکدیگر حضور دارند بنابراین کاملا امکان تعامل و برقراری ارتباط بین هنرمندان کشورهای مختلف وجود دارد.

این هنرمند تایوانی تصریح کرد: در نهمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران امکانات در کنار سایت قرار داد که یکی از نکات مثبت به شمار می‌رود. در واقع مدیران به همه نکات کاملاً فکر کرده‌اند و حتی مواردی ساده نیز مدنظر قرار گرفته که کاملاً قابل توجه است زیرا در بسیاری از سمپوزیوم‌ها به این نکات توجه نمی‌شود و هنرمندان برای انجام هر کار ساده‌ای باید از سایت‌ها و فضای کار دور شود اما فضای کار در تهران اینگونه نیست.

شن یه درباره موضوع مجسمه‌ای که نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران اجرا می‌کند، گفت: در جامعه مدرن امروز انسان‌ها از هنر بسیار فاصله گرفته‌اند، بنابراین مانند گذشته ارتباط نزدیکی با این حوزه وجود ندارد اما هنر دارای شیرینی و دلنشینی خاصی است که اگر افراد به آن نزدیک شوند کاملا می‌توانند آن را احساس کنند.

او هنر را به طعم غذایی ناشناس تشبیه کرد و گفت: همه ما پیش از تست یک غذا، فکر و ایده‌ای درباره آن نداریم و نمی‌دانیم چه مزه‌ای در انتظار ماست. البته این بدان مفهوم نیست که الزاما مزه غذا شیرین یا دلنشین باشد. در واقع نوع مزه غذا یک اتفاق است که می‌تواند به هر شکلی ظاهر شود. من نیز در این اثر هنر را به یک غذا و احساس و اتفاقی که در پس آن وجود دارد تشبیه کردم.

این هنرمند ادامه داد: در واقع هر فردی پس از اولین لقمه و خوردن غذا می‌تواند این اتفاق را احساس کند به همین خاطر قسمت بالای اثر من شبیه به گاز زدن است که فرصتی برای مواجهه با هنر و لمس دلنشین بودن آن را برای مخاطب فراهم می‌کند. در حقیقت من سعی کردم هنر را نیز به منزله یک اتفاق که هنوز تجربه و مزه نشده است، به تصویر بکشم.

او درباره سطح آثار هنرمندان ایرانی نهمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران بیان کرد: من هنرمندان و مجسمه‌سازان زیادی را از ایران می‌شناسم که بسیار با استعداد و خوش برخورد هستند. بسیاری از هنرمندان ایرانی در رویدادهای بین‌المللی حضور دارند و من آن‌ها را دیده‌ام. به شخصه کار برخی از این هنرمندان ایرانی را بسیار می‌ستایم و دوست دارم. در بین آثار حاضر من کار آقای حسین ملایی فومنی را بسیار دوست دارم و قلب سوژه و سبک کار او را می‌ستایم. من فکر می‌کنم که کار هنرمندان ایرانی بسیار حرفه‌ای و خوب است.

این هنرمند درباره برگزاری بخش دانشجویی در کنار هنرمندان حرفه‌ای گفت: فکر می کنم بخش دانشجویی بسیار ویژه و خوب است و من از این بخش بسیار لذت می‌برم، زیرا می‌بینم در این سمپوزیوم برای دانشجویان فضایی فراهم می‌شود تا بتوانند بر ترس‌هایشان پیش از ورود به دنیای حرفه‌ای غلبه کنند؛ بنابراین از حضور دستیار دانشجو در کنار خود خرسندم و بسیار دوست دارم که مواردی را به او بیاموزم.

شن یه در پایان گفت: من فکر می‌کنم، حضور دانشجویان در کنار هنرمندان با سابقه ایده بسیار خوبی است زیرا در این فضا امکان آموزش به شکل حرفه‌ای و بهتر وجود دارد.

نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران تا 4 آذرماه در منطقه گردشگری عباس آباد، مجاور بوستان نوروز در حال برگزاری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو