نسخه ویژه طب سنتی برای درمان سوء مزاج گرم کبد

نسخه ویژه طب سنتی برای درمان سوء مزاج گرم کبد


منبع: نمناک

334

1398/3/18

13:13


اگر بدنتان مدام داغ است و احساس تب و گرگرفتگی می کنید و زبانتان نیز زبر می شود احتمالا شما دچار سوء مزاج گرم کبد هستید که باید حتما درمانش کنید.

نسخه ویژه طب سنتی برای درمان سوء مزاج گرم کبد

چگونه مشکلات سوء مزاج گرم کبد را برطرف کنیم؟

کبد یکی از ارگان های مهم و حیاتی بدن است که وظیفه ی آن ذخیره ی انرژی و حذف سموم می باشد. هرگونه مشکل و اختلال در عملکرد کبد آسیب چشمگیری به بدن انسان وارد می کند و فرد را دچار بیماری های گوناگون می سازد.

اگر کبد سالم و در حالت مزاجی معتدل باشد، هرگز بیماری ها نمی توانند بر بافت آن چیره شوند؛ بنابراین باید همواره از کبد ، محافظت کنیم. در این بخش از نمناک درباره یکی از مشکلات کبدی که سوء مزاج کبدی نام دارد صحبت خواهیم کرد و به علائم و درمان سوء مزاج گرم کبد می پردازیم.

سوء مزاج کبدی چگونه ایجاد می گردد؟

کبد نیز مانند همه ارگان های بدن باید از نظر عناصر مزاجی اربعه متعادل باشد . سوء مزاج کبدی زمانی ایجاد می گردد که صفرا و سودا و بلغم و خون در کبد از حالت عادی خارج شود .

در این حالت و خروج کبد از وضعیت متعادل سبب می شود زمینه ابتلا به بیماری های مختلف در بدن ایجاد گردد و این مشکل تمام اعضای بدن را تحت تاثیر قرار دهد ؛ چرا که تامین غذای همه اعضای بدن کبد است. غذایی که کبد با سوء مزاج می سازد ، به میزان و نسبت سوء مزاج بر سراسر بدن تاثیر سوء می گذارد.

ناراحتی کبد

علائم سوء مزاج کبد گرم و راه درمان طبیعی آن

انواع سوء مزاج کبدی

در کتب طب سنتی چهار نوع سوء مزاج کبدی وجود دارد که عبارتند از :

سوء مزاج گرم کبد، سوء مزاج سرد کبد، سوء مزاج خشک کبد و سوء مزاج تر کبد. هر یک از این سوء مزاج ها، علائم و درمان متفاوتی دارند . در ادامه به علائم و درمان سوء مزاج گرم کبد می پردازیم.

علائم سوء مزاج گرم کبد

  • کاهش اشتها
  • عطش و داغی بدن
  • زرد شدن رنگ ادرار
  • تند شدن نبض
  • تب و احساس گرما
  • زبر شدن زبان‏

درمان سوء مزاج گرم کبد:

مصرف آب انار و زرشک موثر در درمان سوء مزاج گرم کبد

برای درمان سوء مزاج گرم کبد لازم است که هر روز آب انار یا آب زرشک میل نمایید و با جو پخته یا لعاب جو و یا خیسانده آلوی بخارا قبوضیت آوری آن را از بین ببرید .

بار دیگر در بخش سلامت نمناک خاطر نشان می کنیم که در طب سنتی مواد غذایی دارای مزاج سرد و خشک بهتر است همراه موادغذایی دارای مزاج گرم و تر مصرف گردند تا مزاج اصلاح و تعدیل یابد .مزاج زرشک سرد و خشک است و باید آن را همراه زعفران، خلال بادام و پسته مصرف نمود تا درمان حاصل گردد.

آب انار

چه چیزی برای سوء مزاج گرم کبد خوب است؟

مصرف سکنجبین برای درمان سوء مزاج گرم کبد

برای درمان درمان سوء مزاج گرم کبد کاهو با سکنجبین بخورید. همچنین مصرف سکنجبین به تنهایی و در ترکیب با داروهای مناسب مفید است.

درمان سوء مزاج گرم کبد با تخم چند گیاه

برای درمان سوء مزاج گرم کبد ، تخم گشنیز و تخم کاسنی و تخم خیار و تخم خرفه را بجوشانید و عصاره آن را بگیرید و روزی یک تا چند فنجان بنوشید.

مصرف ترنجبین برای درمان سوء مزاج گرم کبد

در 5/ 1 لیوان آب جوش سه قاشق غذاخوری ترنجبین بریزید و این مخلوط را صاف کرده و یک مثقال مغز فلوس پودر شده به آن بیافزایید و هر روز صبح ناشتا میل کنید.

نسخه دیگر در درمان سوء مزاج گرم کبد:

مقدار مساوی از داروهای گیاهی ( سنا- گل سرخ- افسنتین- تخم خیار- زرشک آبی- تخم کاهو- تخم کاسنی) تهیه کرده و نیم کوب کنید . سپس هر روز سه مرتبه ، در 5/ 1 لیوان آب یک قاشق غذاخوری از آن را ریخته و بجوشانید تا یک لیوان باقی بماند، مخلوط را صاف کنید و میل کنید.

بهتر است همراه این دارو مقداری آلوی بخارا و تمر هندی و یا عناب مصرف کنید.این دارو مسهل است و مقدار مصرف آن بهتر است با توجه به وضعیت مزاجی، سن، بنیه و … تجویز شود.

درمان سوء مزاج گرم کبد با مسهل عام

50 گرم سنا و گل سرخ را با 25 گرم‏ گل ختمی، افسنتین، تخم کتان، ترنجبین ترکیب و نیمکوب کنید. در یک و نیم لیوان آب ، یک قاشق غذاخوری از دارو را بریزید و بجوشانید تا یک لیوان بماند. سپس آن را صاف و شیرین،کرده و هر بعد از ظهر میل نمایید و تا اسهال ملایمی برقرار شود.

مصرف روغن زیتون برای درمان سوء مزاج گرم کبد

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک استکان سرکه و کمی آب گرم مخلوط کنید و هر روز به تدریج میل نمایید.

درمان سوء مزاج گرم کبد با مصرف عناب

مقدارمساوی از عناب و زرشک مخلوط کرده و بکوبید و 2 قاشق غذاخوری از آن را هر شب از آن را در مقداری آب خیس کرده و تا صبح صبر کنید ، سپس در همان آب مالش داده و عصاره کشی کنید و صبح ناشتا آب آن را میل کنید. خوردن هر روز جوشانده صاف کرده عناب به تنهایی نیز درمان‏ کننده است.

درمان کبد گرم

خوردن چه چیزی باعث درمان سوء مزاج گرم کبد می شود؟

مصرف کاسنی برای درمان سوء مزاج گرم کبد

برای درمان سوء مزاج گرم کبد مصرف کاسنی با گشنیز و کاسنی با سرکه و زرشک و تمر هندی یا زرشک و تمر هندی و کرفس بسیار مفید است. ترکیب عرق کاسنی و شاتره و مصرف آن نیز مفید است.

مصرف رب انار برای درمان سوء مزاج گرم کبد

برای درمان سوء مزاج گرم کبد رب انار را با آبغوره مخلوط کنید و روی گاز بگذارید تا یک جوش کوچک بخورد سپس آن را در یخچال نگه داری نمایید و هر شب یک ساعت قبل از خواب 3 الی 4 قاشق میل نمایید.

توصیه هایی مفید برای درمان سوء مزاج گرم

  • تمام بدن را با سدر و گل ختمی در حمام بپوشانید و پس از نیم ساعت بشویید .
  • به تدریج سوء مزاج گرم کبد را با زمان بیشتر و شیوه ملایم برطرف سازید.
  • خون‏گیری به روش حجامت یا زالو و فصد در کنار سایر داروها می تواند موثر باشد.
  • برای رفع مشکل به صورت موضعی از سدر و ماست استفاده نمایید.

غذاهای مفید برای کبد:

برای پیشگیری از کبد گرم باید چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته ایم با مصرف میوه، سبزی و مواد پر از فیبر یبوست را برطرف کرد . بنابراین آب میوه ، میوه‎جات مانند هندوانه، انگور ترش و شیرین، انار، مرکبات بخصوص لیمو شیرین و لیمو ترش تازه ، توت فرنگی، هویج ، خیار ، زرشک ، شاتوت ، آب خیار و آب سیب مصرف کنید.

آش، آبگوشت، خوراک کدو،؛خوراک به، قیمه، قورمه سبزی به و انواع غذاهای سنتی مصرف نمایید تا یبوست برطرف گردد.

مصرف سبزی جات و صیفی جات مانند سالاد( کاهو، خیار، هویج، جوانه‎ها )، آب کدو، آب کرفس، آب گشنیز، آب خیار ، آب خرفه، آب اسفرزه، چغندر پخته برای درمان کبد گرم مفید است.

مصرف هفته‎ای یکبار سوپ جو به همراه آلو بخارا، سوپ گشنیز با آلوی بخارا یا تمر هندی یا انار یا غوره نیز برای درمان کبد گرم مفید است.

برای درمان کبد گرم بهتر است 2 تا 3 قاشق عسل بصورت شربت عسل، روغن زیتون ،عناب، بالهنگ و خاکشیر استفاده نمایید.

مصرف دوغ ترش، ماست گاوی برای درمان کبد گرم مفید می باشد.

برای درمان کبد گرم می توان از گوشت ماهی کپور یا سفید و ماهی‏ های ریز که در سرکه خوابانده و سپس پخته شود ،استفاده کرد.

در کل بهتر است مواد غذایی سرد مصرف نمایید.

درمان داغی کبد

تغذیه طب سنتی برای رفع سوء مزاج گرم کبد

پرهیزات غذایی در سوء مزاج گرم کبد:

غذاهای سرخ کرده، تخم ‏مرغ، سوسیس و کالباس، جگر، دل، قلوه و غذای سنگین مصرف نکنید. 

 

علائم و درمان سوء مزاج گرم کبد با نسخه بوعلی سینا + بخور نخورها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو