سفر به آنکارا | سفری به سرزمینی دیدنی در قلب ترکیه

سفر به آنکارا | سفری به سرزمینی دیدنی در قلب ترکیه


منبع: همگردی

216

1398/8/27

16:32


آنکارا پایتخت و دومین شهر بزرگ ترکیه پس از استانبول است. این شهر پر از اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری متعدد است. سفر به آنکارا در یک دهه گذشته خصوصا از سوی گردشگران و توریست های ایرانی بسیار شدت گرفته است و عمده دلیل آن نیز گشت و گذاری کامل تنها با انجام یک ثبت نام ساده در تور آنکارا است. جاذبه های گردشگری آنکارا در تمام طول سال آماده استقبال و میزبانی از شما گردشگران و مسافران عزیز است که اکثر آنان را می توانید در حوالی میدان مشهور آن یعنی میدان اولوس پیدا نمایید. جالب است بدانید با اینکه آنکارا از جمله شهرهای بزرگ کشور ترکیه به حساب می آید اما اغلب جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی آنکارا در فواصل مکانی و زمانی بسیار ناچیزی از یکدیگر قرار گرفته اند و هیچ نیازی به اختصاص دادن مدت زمانی طولانی برای بازدید از جاذبه های این شهر نخواهید داشت. مثل موزه Cengelhan-Rahmi Koc، قلعه باستانی آنکارا و موزه تمدن آناتولی که از جمله دیدنی های شهر آنکارا محسوب می شوند و تنها 5 دقیقه بین آنان فاصله زمانی شکل گرفته است. با تمام این اوصاف در ادامه این مطلب با همگردی همراه شوید تا شما را کمی بیشتر با جاذبه های گردشگری و دیدنی های نهفته در سفر به آنکارا آشنا نماییم.

جاذبه های گردشگری آنکارا

برج آتاکوله

در سفر به آنکارا حتما به برج آتاکوله هم سر بزنید. برج آتاکوله که یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری آنکارا است، دارای امکانات متنوعی همچون سینما، رستوران گردان، مرکز خرید و آسانسور تمام شیشه ای است که می تواند شما را به آخرین طبقه برج برساند (عرشه ساختمان) تا از آن بالا به راحتی بتوانید اماکن دیدنی آنکارا را مشاهده نمایید. برج آتاکوله در منطقه کانکایا واقع شده است و برای رفتن به سمت آن تنها کافی است از اتوبوس های شهری استفاده نمایید.

برج آتاکوله

آنیت کبیر

ساخت آنیت کبیر در سال 1953 میلادی به پایان رسیده است و از جمله اماکن دیدنی آنکارا محسوب می شود که بازدید از آن حتی در مواقعی که دچار کمبود وقت نیز هستید، بسیار پیشنهاد می شود. این جاذبه گردشگری بر روی تپه ای چشم نواز در محلی به نام آنیت واقع شده است و همه روزه به غیر از دوشنبه ها می توانید از آن بازدید عمل آورید. آنیت کبیر در اصل یک بخش بزرگ از این جاذبه دیدنی است که کلکسیونی عظیم از ابزار و تجهیزات برجای مانده تاریخی ترکیه از گذشته های دور در خود است. البته در کنار تمامی اشیا قدمتی این بخش نیز می توان با تصاویر پانورامایی که از میادین جنگ استقلال طلبی جمهوری ترکیه از دیرباز به یادگار باقی مانده است نیز رو به رو شد. برخی از بخش های آنیت کبیر عبارتند از: مزار مشاهیر ترکیه، میدان مراسم، جاده شیرها (اصلانلی یول)، کتابخانه و تعدادی اتاق با طراحی های داخلی مختلف که برای هر یک نامی واحد انتخاب شده است. بازدید از جاذبه های گردشگری آنکارا همچون آنیت کبیر در تمامی روزهای سال به غیر از دوشنبه ها و البته 10 نوامبر می تواند بسیار جذاب و مهیج باشد چرا که مثلا در تقویم موزه ای این بنا روزهای زیادی همچون 23 آوریل روز حاکمیت ملی و کودکان، 19 می سالروز یادبود آتاتورک (بنیانگذار ترکیه نوین در آنکارا) و روز ورزش و جوانان، 30 آگوست روز پیروزی ، 29 اکتبر روز جمهوری جشن گرفته می شوند. برای رفتن به آنیت کبیر می توانید از خطوط مترو شهر آنکارا استفاده کرده و در ایستگاه تاندوغان (Tandoğan) آن پیاده شوید.

آنیت کبیر

منطقه تاریخی و باستانی اولوس

منطقه اولوس یکی از اماکن دیدنی آنکارا، همان محدوده ای است که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم و گفتیم که در آن کلی از جاذبه های گردشگری آنکارا، این کلانشهر ترکیه ای، قرار گرفته است. بخش زیادی از منطقه تاریخی و باستانی اولوس شامل ساختمان های باستانی و بناهای تاریخی برجای مانده از اوایل دوره جمهوری این کشور است که با گذشت مدت زمانی اندک، تمامی فاکتورهای به کار رفته در نمای بیرونی بناهای برجای مانده از دولت عثمانی ها را تغییر داده و جای آن ها از نمادهای نئوکلاسیکی که مربوط است به پیروزی انقلاب جمهوری شان استفاده کرده اند. از جمله این بناهای تغییر یافته در نمای بیرونی خود می توان به ساختمان موزه مردم شناسی، ساختمان موزه هنر و مسجمه سازی و همچنین ساختمان بانک واقع در بلوار آتاتورک اشاره کرد.

منطقه تاریخی و باستانی اولوس

موزه هنر و مجسمه سازی

موزه هنر و مسجمه سازی از اماکن دیدنی آنکارا است که در آن اغلب آثارهای نمایشی از صده 18 میلادی تا به امروز قرار داده شده است. در این موزه گالری هایی برای برگزاری نمایشگاه های مختلف هنری به صورت موقت نیز قرار دارد که هنرمندان همه ساله برای رزرو این گالری ها مدام در حال سعی و تلاش هستند. البته ناگفته نماند که بخشی از موزه هنر و مسجمه سازی نیز دائمی بوده و همه روزه آماده میزبانی از شما بازدید کنندگان عزیز است.

موزه هنر و مجسمه سازی

مسجد حاجی بایرام

حاجی بایرام موسس و بنیانگذار فرقه بایرامی در شهر آنکارا است. یک صوفی بسیار سرشناس میان مردم شهر که تصمیم به ساخت مسجدی در زمان حیات خود می کند. مسجد حاجی بایرام، یکی دیگر از اماکن دیدنی آنکارا، در سال 1427 میلادی توسط معماری مشهور به نام سینان ساخته می شود و دو سال بعد نیز که حاجی بایرام فوت می کند، مقبره ای برای وی در کنار این مسجد در نظر گرفته می شود. مسجد حاجی بایرام در طی قرن های 17 و 18 میلادی بارها و بارها دستخوش تغییرات جزئی و کلی قرار گرفته است تا به شکل و شمایل امروزی تبدیل شود. این مسجد از طراحی داخلی فوق العاده دیدنی، کاشی کاری های کوتاه، آجرهای سبز رنگ برای مزین کردن بنا و همچنین سقف هایی چوبی تشکیل شده است. لازم به ذکر است این مسجد درست در مقابل معبد آگوستوس قرار گرفته است.

مسجد حاجی بایرام

دریاچه موگان

نمی شود سفر به آنکارا داشت و دریاچه مورگان را ندید. از دیگر جاذبه های گردشگری شهر آنکارا می توان به دریاچه موگان اشاره کرد که در شهر کوچک و دیدنی گل باشی قرار گرفته است (گل باشی در حدفاصل 20 کیلومتری از جنوب شهر آنکارا واقع شده است). دریاچه موگان یک گزینه ایده آل برای قدری استراحت، پیک نیک و گردش و تفریح است. این دریاچه از مساحت بالغ بر 61 کیلومتر مربع برخوردار است و به دلیل عبور یک بزرگراه از سمت ساحل شرقی آن، دسترسی به این دریاچه خیلی کار مشکلی حتی برای یک توریست و گردشگر غریبه نیز نخواهد بود. این دریاچه به طور میانگین از عمق 5 متری برخوردار است و اگر در امتداد خطوط مختلف ساحلی آن حرکت کنید، می توانید با کلی رستوران و اماکن تفریحی و خدماتی در کنار مکان هایی مخصوص برای ماهی گیری در دریاچه موگان مواجه شوید البته فراموش نکنید که عمدتا صید خرچنگ در این دریاچه به چشم می خورد! از سال 2001 میلادی به دستور مسئولان شهری، پارکی نیز به نام پارک موگان در ساحل غربی این دریاچه با مساحتی به اندازه 601879 متر مربع ساخته شده است که تقریبا یک سوم آن را برای حفاظت از پرندگان آبزی در حال انقراض اختصاص داده اند! و این امر مزید بر علت شد که این دریاچه همواره یکی از اماکن دیدنی آنکارا باشد.

دریاچه موگان

مسجد کوجاتپه

این مسجد، یکی از اماکن دیدنی آنکارا و بزرگ ترین مسجد این شهر است که دارای 4 مناره است. این مسجد به دلیل قرارگرفتن در منطقه کیزیلای و طرح و نمای منحصر به فردی که برای آن در نظر گرفته شده است، از جمله بناهایی است که به راحتی می توان از اقصی نقاط آنکارا آن را مشاهده نمود. مسجد کوجاتپه در خلال سال های 1967 تا 1987 میلادی با بهره گیری از معماری کلاسیک رایج در زمان عثمانی ها ساخته شده است و بر روی سقف گنبدی شکل این مسجد نیز نام مبارک امام علی (ع) حک شده است.

مسجد کوجاتپه

موزه آناتولی

موزه تمدن آناتولی از دیدنی های فوق العاده جذاب آنکارا است که باید دیدن آن را در برنامه سفر به آنکارا خود بگنجانید. در این موزه، اغلب آثار هنری برجای مانده از تمدن آناتولی برای تماشای بازدید کنندگان به معرض نمایش گذاشته می شود از جمله با قدمت ترین اثر این موزه که مربوط است به دوره پالئولیتیک! این موزه صاحب افتخارات و عناوین بسیار زیادی است که از مهم ترین این عناوین می توان انتخاب شدن به بهترین و برترین موزه سال 2002 میلادی در قاره اروپا را برای این مجموعه تاریخی و فرهنگی نام برد. موزه آناتولی بزرگترین و حائز اهمیت ترین موزه شهر آنکارا است و متشکل است از دو ساختمان که در هر کدام از آن ها به نمایش آثار مربوط به یک دوره از تمدن عثمانی ها پرداخته شده است. ورودی این موزه 15 لیره است و اغلب به دلیل بحث رقابتی که میان این مجموعه با سایر مجموعه های دیگر کشورها به وجود آمده است. اغلب برای بازسازی و امروزی تر کردن آن، بخش های مختلفی از آن را تعطیل می کنند.

موزه آناتولی

موزه هوانوردی

موزه هوانوردی از دیگر اماکن دیدنی آنکارا است که بهتر است در سفر به آنکارا از بازدید آن، غافل نشوید! هزینه ورودی این موزه تماشایی که با اشیائی از صنعت هواپیمایی، آثار هنری، موشک های جنگی و تعدادی جنگنده هوایی MIG متعلق به جنگ جهانی دوم پُر شده است تنها 5 لیره است. موزه هوانوردی آنکارا در محله اتیمسگات این شهر واقع شده است و همه روزه بازدید کنندگان عزیز می توانند از ساعت 9 صبح لغایت 16 بعد از ظهر از این جاذبه دیدنی و گردشگری، دیدن نمایند.

موزه هوانوردی

محله قدیمی هامامونو

اگر علاقه مند به تماشای محله های قدیمی بازمانده از دوره حکومت عثمانی ها و همچنین میل کردن یک فنجان قهوه اصیل ترکی در طول سفرتان به آنکارا هستید، حتما سری به محله قدیمی و تاریخی ماهامونو که در قسمت جنوبی تپه قلعه آنکارا در حوالی میدان اولوس واقع شده است، بزنید. بیشتر خانه های محله هامامونو در کوچه و پس کوچه های باریک خلاصه می شوند. خانه هایی که هر روز تعداد زیادی از آن ها در حال تبدیل شدن به رستوران های دیدنی و یا کافه هایی دنج برای شهر آنکارا است و تعدادی دیگر نیز تبدیل می شوند به مغازه ها و غرفه های محصولات سوغاتی آنکارا و صنایع دستی مردم این محل. محله هامامونو دارای 4 مسجد با نام های تاکتین سلطان، ساریکادی، کاراکابی و حاجی موسی است و خانه شاعر نامی سرود ملی کشور ترکیه یعنی مهمت آکیف ارسوی نیز که به موزه آثار وی بدل گشته است هم در همین محله قرار گرفته است و مجسمه ای از این شاعر معروف ترکی زبان هم در میدان اصلی منطقه واقع شده است. در محله تاریخی هامامونو خیابانی به نام خیابان هنر (Art Street) وجود دارد که گردشگران می توانند با مراجعه به مغازه های این خیابان تمام آنچه که به عنوان سوغاتی به شهر و دیار خود خواهند برد را خریداری کرده و از نزدیک شاهد تنوع صنایع دستی مردم آنکارا که عموما به دست هنرمند زنان این شهر ساخته می شوند، قرار بگیرند. محله هامامونو از جمله شلوغ ترین نقاط پایتخت ترکیه به حساب می آید که حتی شلوغی و ازدحام جمعیت آن نیز خود می تواند از جاذبه های گردشگری آنکارا بشمار برود! برای گشت و گذار در این محله تاریخی خیلی فرقی ندارد شب را انتخاب کنید و یا در روز به این محله سری بزنید اما بهتر است بدانید در صورت مطلوب بودن شرایط آب و هوایی شب های محله هامامونو از روزهای آن بسیار شلوغ تر می شود و خیل عظیم تری از مردم بومی نیز برای خرید و گردش به این محله مراجعه می نمایند! خصوصا در ماه مبارک رمضان که مسئولان شهری برنامه های مختلف و متنوعی را برای اجرا در این محله برنامه ریزی می کنند.

محله قدیمی هامامونو

موزه CerModern

این موزه از جدیدترین مکان های گردشگری و دیدنی شهر به حساب می آید که در سفر به آنکارا می توانید به دیدن آن بروید. در آوریل سال 2010 میلادی در ساختمان قدیمی راه آهن آنکارا افتتاح شد. در این موزه گالری های هنر عصر معاصر و همچنین نمایشگاه های هنری مدرن در کنار برگزاری تعدادی کنسرت به چشم می خورد.

موزه CerModern

موزه صنعتی راحمی آنکارا

در سفر به آنکارایتان می توانید از موزه صنعتی راحمی آنکارا دیدن کنید. این موزه در محله سنگلهان و در کنار جاذبه گردشگری و قدیمی قلعه آنکارا واقع شده است و هزینه ورودی آن نیز لیره است. با حضور در موزه سنگلهان بیشتر شاهد سیر پیشرفت تکنولوژی از اواسط قرن 18 میلادی به این طرف خواهید بود. در این خانه موزه تعداد زیادی اشیا عتیقه، مجموعه ای از ماشین های خیاطی، قطارها، تلفن ها، تجهیزات غواصی و همچنین دوربین ها قرار داده شده است که البته بخش عمده ای از این مجموعه ها متعلق است به دارایی های شخصی و خانوادگیِ خانواده Koc! این خانواده صاحب و سهامدار یکی از 2 شرکت بزرگ کشور ترکیه به نام هلدینگ Koc هستند که مالک اصلی آن کسی نیست جز وهبی کوک که در ابتدای قرن بیستم میلادی فعالیت های شغلی خود را در یک بخش کوچک از ساختمان همین موزه آغاز کرد و با گذر زمان و ترقی در کار خود، تبدیل شد به یک فرد ثروتمند. در موزه سنگلهان یک رستوران فوق العاده عالی نیز وجود دارد که بعد از اتمام بازدید شما از کل بخش های موزه می تواند گزینه خوبی برای پذیرایی و قدری استراحت کردن باشد.

موزه Cengelhan Rahmi Koc

قلعه آنکارا

قلعه آنکارا از جمله بناهای باقی مانده از عصر قرون وسطایی در شهر آنکارا است که در محله اولوس و بر روی تپه مرتفعی از این محله قرار گرفته است و شما می توانید در سفر به آنکارا از آنجا دیدن کنید. این قلعه باستانی با قدمتی چند هزار ساله از مهم ترین جاذبه های گردشگری آنکارا به شمار می آید و درب ورودی اصلی آن نیز جنب برج ساعت واقع شده است. برای سرگرمی بیشتر شما گردشگران گرامی نیز تمامی ساختمان های این قلعه به صورت غرفه های کوچک درآمده اند و در آن ها کافی شاپ، رستوران، هایپرمارکت، فروشگاه های صنایع دستی و همچنین تعدادی گالری هنری قرار داده شده است! این قلعه از جمله اماکن دیدنی آنکارا محسوب می شود که با بالا رفتن از پله ها و رسیدن به دیوارهای آن، می توانید به یک چشم انداز وسیع از کل مساحت شهر دست پیدا نمایید.

قلعه آنکارا

موزه جنگ استقلال

این موزه در حقیقت محل نخست اولین نشست سران جنبش ملی استقلال ترکیه بود و در حال حاضر نیز عمده آثار به نمایش گذاشته شده در آن مربوط می شود به سال های 1921 تا 1922 میلادی که تمام اتفاقات آن دوران را با به تصویر کشیدن لحظات در این موزه به معرض دید شما بازدید کنندگان عزیز خواهد رسید. این موزه در میدان اولوس شهر آنکارا قرار گرفته است و در کنار تمام تصاویر و عکس های مربوط به جنگ استقلال ترکیه، تعدادی مجسمه مومیایی از رئیس های جمهوری اسبق کشور ترکیه نیز در آن به نمایش گذاشته شده است.

موزه جنگ استقلال

معبد آگوستوس

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آنکارا معبدی است با قدمتی بسیار بالا که تاریخ شناسان و باستان شناسان زمان ساخت آن را به اوایل قرن یکم میلادی نسبت داده اند! این معبد درست جنب مسجد حاجی بایرام واقع شده است و در آن سنگ نوشته ای کاملا سالم و دست نخورده به چشم می خورد که بر روی آن به خط آگوستوس، امپراطور روم باستان در خصوص نحوه زندگی و شرحی از جنگ های وی اشاره شده است. این سنگ نوشته بر روی دیوارهای این معبد نیز حکاکی شده است.

معبد آگوستوس

آکواریوم آکوا وگا

یکی از دیدنی ترین ها آکواریوم آکوا وگا است که طراحی آن به صورت یک تونل بزرگ است که گردشگران و بازدید کنندگان می توانند به داخل تونل رفته و از نزدیک شاهد تماشای جانوران دریایی گوناگون همچون ماهی های رنگارنگ، کوسه ها، لاک پشت ها، خارتنان، اسب دریایی و کلی دیگر از گونه های گیاهان دریایی مختلف باشند. ورودی این آکواریوم 15 لیره بوده و در داخل ساختمان آن نیز یک مرکز خرید نسبتا مجلل و یک فود کورت بزرگ قرار داده شده است.

آکواریوم آکوا وگا

برای کسب اطلاعات بیش تر درباره تور آنکارا به سایت سفرزون مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو