آمار سزارین در ایران، کاهش داشته است؟

منبع: نی نی بان

116

1398/8/27

16:47


رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از کاهش 7.5 درصدی آمار سزارین در بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش این دانشگاه خبر داد.
محبوبه عقیقی روز دوشنبه در کارگاه سه روزه تربیت مربی کلاس های آمادگی برای زایمان افزود: آمار سزارین در بیمارستان های دولتی تابعه دانشگاه از ۷۶,۳۵ درصد در سال ۹۲، در 6 ماهه اول سال ۹۸، به ۶۸.۹۶ درصد کاهش یافته است.
وی همچنین از کاهش 16.1 درصدی آمار زایمان سزارین در بیمارستان های خصوصی تابعه دانشگاه خبر داد و گفت: در همین بازه زمانی این آمار در بیمارستان های خصوصی تابعه دانشگاه از ۹۵.۷۳ به ۷۹.۶۳ درصد رسیده است.
عقیقی ادامه داد: آموزش به عنوان یک ابزار کارآمد در فرهنگ سازی های اجتماعی نقش اساسی ایفا می کند و دوره های آموزشی برای آمادگی مادران باردار با هدف گسترش فرهنگ زایمان طبیعی در ارتقای سطح سلامت مادران و نوزادان جامعه در دستور کار این اداره قرار گرفت.
رئیس اداره مامایی تصریح کرد: زمینه فرهنگی و اجتماعی خانواده و انتقال اطلاعات برای کاهش ترس و اضطراب از زایمان، آموزش ترفندهای کاهش عوارض و درد های ناشی از این دوره، از عوامل موثر در تسهیل موفقیت پذیرش بارداری و ترویج زایمان طبیعی است.

بیش از ۶ هزار مادر باردار، آموزشهای آمادگی برای زایمان را دریافت کردند
وی اظهار داشت: با راه اندازی ۱۰۷ اتاق زایمانی، بهینه سازی فضاهای زایمانی، تشکیل کارگروه های فرهنگی در بیمارستان ها، تقویت کلاس های رایگان آمادگی برای زایمان در ۴۱ مرکز بیمارستانی بیش از ۶۸۰۰ مادر باردار در ۶ ماهه اول ۹۸ از خدمات آموزشی بهره مند شدند.
عقیقی با اشاره به تلاش همکاران و حمایت های معاونین درمان در طول پنج سال گذشته خاطرنشان کرد: اهداف هر سازمانی با وجود پرسنل توانمند قابل تحقق است، به همین منظور با همکاری استادان گروه زنان و نوزادان دانشگاه دوره های آموزشی ترومبوآمبولی، پره اکلامپسی، شیرمادر، سوءمصرف مواد در مادران باردار، مهارت آموزی زایمان طبیعی، مراقبت های بالینی نوزاد مبتنی بر شواهد برای کادر مامایی برنامه ریزی و برگزار می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو