جایزه ای که مروج ادبیات سیاه و پوچگراست؛ جایزه «جلال» بازهم به غربزدگان و شبه روشنفکرها رسید!

منبع: سینما پرس

51

1398/8/27

16:49


سینماپرس: جایزه ادبی «جلال» درحالی به نام نویسنده‌ای نامگذاری شده که منتقد غربزدگی بود و از خدمت و خیانت روشنفکران می‌نوشت اما به استقبال ناشران غربزده و شبه‌روشنفکر رفته است!

جایزه جلال آل احمد

سینماپرس: جایزه ادبی «جلال» درحالی به نام نویسنده‌ای نامگذاری شده که منتقد غربزدگی بود و از خدمت و خیانت روشنفکران می‌نوشت اما به استقبال ناشران غربزده و شبه‌روشنفکر رفته است!

به گزارش سینماپرس، درحالی که جایزه جلال یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی در ایران است، اما متولیان این جایزه، اهمیت و توجه کافی به این رویداد مهم و اهداف آن ندارند. چون این جایزه از طرفی به نام جلال آل احمد، نویسنده‌ای صاحب سبک و با رویکرد ضدروشنفکرانه و منتقد غرب نامگذاری شده است و طبیعتا این نامگذاری، رسالت خاصی برای آن تعریف می‌کند. از طرفی هم در آئین نامه جایزه ادبی جلال تصریح شده که «هدف از اهدای جایزه ملی جلال آل‌احمد «ارتقای زبان و ادبیات ملی ـ دینی» از رهگذر بزرگداشت پدیدآورندگان آثار ادبی برجسته، بدیع و پیشرو است.»

اما اعلام اسامی نامزدهای بخش رمان و ادبیات داستانی در دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال بار دیگر نشان داد که متولیان برگزاری این جایزه، یا اساسا اعتقادی به راه و مرام جلال آل احمد ندارند و یا دغدغه کافی برای توجه به ادبیات مستقل و متعهد در آنها نیست! چرا که همچون سال‌های قبل، آثاری برای این بخش به عنوان نامزد بهترین کتاب‌های سال انتخاب شده که تولید جریان شبه‌روشنفکری غربزده هستند! ناشرانی که طی سال‌های اخیر هم به خاطر ترویج ادبیات سیاه و پوچگرا و هم استثمار نوقلمان، شهره عرصه ادبیات شده‌اند. به نظر می‌رسد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی بالادستی برگزاری این جایزه ادبی باید نام این جایزه را تغییر دهد، چون «جلال» با کتاب‌هایی چون «غربزدگی» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» راه و مرام خود را از غربزدگان و شبه‌روشنفکرها جدا کرده بود، اما این جایزه دقیقا مسیری برخلاف آل‌احمد را در پیش گرفته است! در غیر این صورت، نهادهایی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نسبت به سوءاستفاده از نام جلال در این جایزه ادبی، به طور جدی ورود کنند.

*کیهان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو