وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه طی بیانیه‌ای از اغتشاشات و اعتراضات خشونت‌آمیز در برخی شهرهای ایران حمایت کرد و این اغتشاشات را «تظاهرات مسالمت‌آمیز» خواند.

وزرات امور خارجه فرانسه در این بیانیه اعلام کرد: «دولت فرانسه به‌دقت اعتراضاتی را که در چندین شهر ایران در جریان است، دنبال می‌کند. وزارت امور خارجه فرانسه بار دیگر تعهد خود را به حمایت از آزادی بیان و حق تظاهرات مسالمت‌آمیز در ایران ابراز می‌دارد.»

دولت آلمان نیز در اظهاراتی مشابه خواستار «احترام به خواسته‌های قانونی معترضان» در ایران شد و از دولت ایران خواست که به خواسته‌های معترضان برای «گفتگو» پاسخ دهد.

سخنگوی دفتر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز دوشنبه اعلام کرد: «وقتی مردم مطالبات سیاسی و اقتصادی خود را مطرح می‌کنند، مانند آنچه اکنون در ایران اتفاق می‌افتد، ما این را یک حق قانونی و مورد احترام می‌دانیم.»

پیش از این چنین اظهارات مداخله‌جویانه‌ای به‌صورت شدیدتر از سوی مقامات آمریکایی نیز مطرح شده و واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشته است.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در واکنش به ابراز حمایت و همراهی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با عده‌ای آشوبگر در برخی شهرهای ایران، ضمن تقبیح و محکومیت این‌گونه حمایت‌ها و اظهارات مداخله‌جویانه گفت: مردم عزتمند ایران به‌خوبی می‌دانند که این‌گونه اظهارنظرهای ریاکارانه و مزوّرانه حاوی هیچ‌گونه همدردی صادقانه و دلسوزانه‌ای نیست و اقدامات عده‌ای هرج‌ومرج‌طلب و تخریب‌گرِ مورد حمایت امثال ایشان به هیچ‌ وجه سنخیتی با روش و منش قاطبه مردم فهیم و بصیر ایران ندارد.

موسوی با اشاره به نیات شوم و بدخواهانه دولت ایالات متحده آمریکا خصوصاً وزیر خارجه این کشور نسبت به مردم کشورمان افزود: جالب است اظهار همدردی با مردمی انجام می‌شود که تحت فشار تروریسم اقتصادی آمریکا قرار داشته و پیش از این نیز از زبان همین فرد به‌صراحت بیان شد که باید به مردم ایران گرسنگی داد تا در مقابل ما تسلیم شوند.