به گزارش رویترز، این اظهارنظر از سوی تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری تایوان پس از آن مطرح شد که یک ناو هواپیمابر نیروی دریایی چین در نزدیکی تایوان رصد شد. کمپین انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تایوان به شدت داغ شده است و از نزدیک هم از سوی چین که مدعی مالکیت روی این منطقه است، نظارت می‌شود.

دولت چین روز یکشنبه یک ناو هواپیمابر را به سمت تنگه تایوان اعزام کرد و این دقیقاً همان روزی بود که رئیس‌جمهوری تایوان معاون خود را اعلام کرد. دولت چین نگران این است که رئیس‌جمهوری تایوان و حزب ترقی‌خواه دموکراتیک به دنبال استقلال رسمی این جزیره باشد چرا که این خط قرمزی برای پکن محسوب می شود.

رئیس‌جمهوری تایوان همچنین اعلام کرد، انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور در زمان بحرانی برگزار می‌شود چرا که فشارها بر دولت این کشور افزایش یافته است. وی به خبرنگاران گفت تایوان یک کشور مستقل و دارای حق حاکمیت است. مردمان این کشور حق دارند رئیس‌جمهوری خود را انتخاب کنند.

تسای اینگ-ون همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا از استقلال تایوان حمایت می‌کند، گفت: «این کشور جزیره‌ای حق حاکمیت خودش را دارد و ما دولت داریم و سیستم آزاد دموکراتیک و از خودمان دفاع می‌کنیم. ما روابط دیپلماتیک داریم. تلاش‌های دولت چین برای دخالت در انتخابات تایوان کاملاً شفاف است و ما هر روز شاهد آن هستیم که آن‌ها می‌خواهند دموکراسی ما را تخریب کنند. چین در انتخاباتی که قرار است در تایوان برگزار شود مداخله می‌کند و این اقدام هر روز صورت می‌گیرد.»

این در حالی است که ریاست جمهوری چین ژانویه سال جاری میلادی اعلام کرده بود که پکن حق دارد تا اگر شده با استفاده از زور تایوان را تحت کنترل خود در بیاورد اما به دنبال اتحاد مجدد صلح‌آمیز است. انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تایوان برای ۱۱ ژانویه برنامه‌ریزی شده است.