سندرم تونل کارپل در بارداری، هفت راه درمان

منبع: نی نی بان

184

1398/8/28

19:30


اگر در بارداری دچار درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی دست شوید، احتمالاً مبتلا به سندرم تونل کارپل (CTS) شده اید.

سندرم تونل کارپل در بارداری
سندرم تونل کارپل در بارداری شایع است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که مایعات در بافت های مچ دست تجمع می کنند. این تورم، اعصاب مدیان را تحت فشار قرار می دهد که به دست و انگشتان شما می رسد و باعث سوزن سوزن شدن و بی حسی می شود. همچنین ممکن است متوجه شوید گرفتن چیزها و حرکت انگشتان دشوار شده است.
سندرم کارپل معمولاً در سه ماهه دوم یا سه ماهه سوم اتفاق می افتد. اگر در یک بارداری مبتلا به سندرم کارپل شوید، احتمالاً در بارداری های بعدی نیز دچار آن می شوید. سندرم کارپل همچنین می تواند در روزهای پس از تولد نوزاد ادامه یابد یا توسعه یابد.
اگرچه سندرم کارپل تمام دست را تحت تاثیر قرار می دهد اما در دست غالب و در انگشتان اول و وسط بیشتر تاثیرگذار است. هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید، دستتان بیشتر درد می کند، زیرا در طول شب دستان شما پیچ خورده است.
اگر خانواده شما سابقه ابتلا به این بیماری را داشته باشد و شما در کمر، گردن یا شانه های خود مشکل داشته باشید، احتمالاً دچار سندرم کارپل خواهید شد. عصب مدیان قبل از حرکت روی بازوی شما، از قفسه سینه عبور می کند. بنابراین مشکل قبلی در این منطقه مانند آسیب دیدگی به استخوان ترقوه یا آسیب ویپلش گردن باعث افزایش احتمال ابتلا به سندرم کارپل می شود. اگر در بارداری افزایش وزن زیادی داشته باشید، احتمال ابتلا به سندرم کارپل بیشتر خواهد شد. سندرم کارپل با وجود علائم زیر اتفاق می افتد:
بیش از یک کودک باردار هستید
قبل از بارداری اضافه وزن داشته اید
سینه های شما در دوران بارداری بسیار بزرگ شده است
همه اینها فشار بیشتری روی شانه ها ، دنده ها و بازوها وارد میکند.
سندرم کارپل ناراحت کننده است، اما معمولاً بیماری جدی نیست و معمولاً سه ماه بعد از زایمان بهبود می یابد. تا آن زمان، سطح هورمون و مایعات بدن به حالت طبیعی برمی گردد.

چگونه می توان از درد و بی حسی دست جلوگیری کرد؟
سعی کنید رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا وزن مناسب کسب کنید. مصرف نمک، قند و چربی را کاهش دهید. مقدار زیادی آب بنوشید و حداقل روزانه پنج وعده میوه و سبزیجات میل کنید. خوردن غذاهای غنی از ویتامین ب 6 می تواند به تقویت سیستم عصبی سالم کمک کند. منابع این ویتامین عبارتند از:
تخمه آفتابگردان و کنجد
سبزیجات سبز تیره مانند کلم بروکلی
سیر
فندق
گوشت بدون چربی ، مانند گوشت گوساله و بره
آووکادو
ماهی روغنی و سفید مانند ماهی قزل آلا و کاد
پیش از مصرف مکمل ویتامین ب با پزشک یا ماما مشورت کنید تا روش مصرف را برای شما توضیح بدهد.

چگونه می توان درد سندرم تونل کارپل را کاهش داد؟
از ماما بخواهید آتل دستی برای طول شب به شما بدهد. آتل ها از پیچ خوردن دست در هنگام خواب جلوگیری می کند. می توانید دستان خود را در آب یخ قرار دهید یا از کیسه نخود فرنگی منجمد استفاده کنید تا درد روی مچ دست کاهش یابد. برای کمک به حرکت مایع اضافی، انگشتان و مچ دست خود را به آرامی ورزش دهید و دست خود را بالا ببرید.
همچنین می توانید برگ های کلم سبز یا سفید را روی مچ دست خود قرار دهید تا مایعات اضافی را بیرون بکشد و تورم را کاهش دهد. برگها را باید تمیز کرد اما نباید شستشو دهید. همچنین بهتر است برگ ها را در یخچال قرار دهید اما در فریزر قرار ندهید.
برگها را دور مچ خود بپیچید تا فشرده شود. بگذارید بمانند تا مرطوب شوند، سپس آن ها را با برگ های تازه جایگزین کنید تا درد کاهش یابد.
1- ورزش
مچ یک دست را با دست دیگر بگیرید و با حرکت دایره ای آن را ماساژ دهید. این حرکت گرفتگی را کاهش داده و باعث جریان مایعات می شود. دست و بازو را به آرامی بکشید. سعی کنید حرکاتی که دردناک باشد انجام ندهید ، زیرا برخی از کشش ها می تواند درد سندرم کارپل را بدتر کند. می توانید در طول شب دستان خود را روی لبه تخت آویزان کنید تا مانع از پیچ خوردن دستان در طول شب شود.
2- ماساژ
از همسر خود بخواهید به آرامی دست و مچ دست شما را به سمت زیر بغل، و سپس شانه ها، گردن و قسمت فوقانی پشت ماساژ دهد.
3- طب سوزنی و طب فشاری
طب سوزنی ممکن است به کاهش درد سندرم تونل کارپل کمک کند. یک مطالعه نشان می دهد طب سوزنی بیشتر از آتل دست در طول شب باعث کاهش درد دست می شود. یا می توانید طب فشاری را امتحان کنید. فشار را در فواصل منظم به قسمت داخلی مچ دست (پریکارد 6) وارد کنید. اگر هر دو دست شما درد می کند، نمی توانید خودتان طب فشار انجام دهید، بنابراین از فردی دیگر بخواهید این کار را برای شما انجام بدهد.
برای یافتن نقطه پریکارد شش:
به اندازه عرض سه انگشت از محل اتصال بین دست و مچ خود اندازه بگیرید.
این نقطه را به آرامی فشار بدهید. این نقطه احتمالاً محل قرارگیری سگک ساعت است.
این نقطه را به مدت 10 ثانیه محکم فشار دهید.
این کار را سه بار تکرار کنید و همین کار را روی مچ دست دیگر خود انجام دهید.
4- آروماتراپی
روغنهای ضروری مانند سرو و لیمو می توانند به عنوان یک کمپرس برای کاهش تورم استفاده شوند. دو قطره از هر روغن ضروری را به آب گرم یا خنک اضافه کنید و یک پارچه را در آن خیس کنید. پارچه خیس شده را دور مچ دست خود بپیچید.
استفاده از روغن سرو کوهی در دوران بارداری امن نیست اما با وجودی که برای کاهش تورم استفاده می شود، بر کلیه های شما اثر می گذارد.
5- درمان های گیاهی
نوشیدن چای بابونه به کاهش التهاب کمک می کند. با این حال، بیش از یک فنجان در شب ننوشید. اگرچه چای بابونه به خوابیدن کمک می کند، اما نوشیدن بیش از حد می تواند تأثیر متضادی داشته باشد و شما را بیدار نگه دارد. در صورت ضرورت چای بابونه در بارداری مصرف شود.
6- استخوان درمانی
استخوان درمانی، و عمل مرتبط با کایروپراکتیک با هدف تراز عضلات، استخوانها، مفاصل و رباط ها انجام می شود. استخوان درمانی می تواند به تسکین درد گردن و شانه کمک کند. این روش درمانی به نوبه خود باعث کاهش فشار در مچ ، دست و انگشتان می شود.
7- انعکاس درمانی یا رفلکسولوژی
رفلکسولوژی بر اساس این اصل کار می کند که پای شما نقشه ای از بدن شما را نشان می دهد. هیچ مدرک محکمی در مورد اثربخشی آن وجود ندارد ، اما می تواند یک درمان دلپذیر و آرامش بخش باشد. می توانید خودتان رفلکسولوژی را امتحان کنید: این روش را امتحان کنید:
به قسمت فوقانی کف پا، همان طرفی که دست تحت تأثیر سندرم تونل کارپل قرار گرفته است، نگاه کنید.
یک خط عمودی که از پایه انگشت چهارم به سمت پایین می آید را تصور کنید. طول این خط را در حدود 2 سانتی متر لمس کنید تا به حساس ترین نقطه برسید.
مرکز این نقطه حساس را محکم فشار دهید. اگر نمی توانید به راحتی به این نقطه برسید، از فردی دیگر کمک بخواهید. از فشار مداوم استفاده کنید تا حساسیت پراکنده شود.
این روند را چهار یا پنج بار تکرار کنید تا زمانی که حساسیت نقطه ای که فشار می دهید کاهش یابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو