روی آنتن شبکه یک سیما؛ فلسطینیان مدافع حرم به روایت «مخیم، مدافع حرم»

منبع: سینما پرس

87

1398/8/28

21:08


سینماپرس: مستند «مخیم، مدافع حرم» به کارگردانی روح الله رفیعی، روایتی از فلسطینیان مدافع حرم است که پنج شنبه این هفته به روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.

آرم شبکه یک سیما*

سینماپرس: مستند «مخیم، مدافع حرم» به کارگردانی روح الله رفیعی، روایتی از فلسطینیان مدافع حرم است که پنج شنبه این هفته به روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس، مستند «مخیم، مدافع حرم» به کارگردانی روح الله رفیعی کاری از گروه مستند روایت فتح است که این هفته پنج شنبه ساعت ۱۸ از شبکه یک پخش خواهد شد.

مستند «مخیم» به موضوع دفاع مجاهدین فلسطینی مقیم سوریه از حرم حضرت زینب سلام الله علیها می پردازد و گوشه ای از محبت مردم فلسطین به خاندان اهل بیت علیهم السلام را به تصویر می‌کشد.

مستند «مخیم مدافع حرم» اثری از روح‌الله رفیعی است که پیش از این آثاری چون «پرواز ۳۲۰»، «فرمانده جواد» و «خالد و مجتبی» را ساخته بود.

روح الله رفیعی کارگردان این اثر با اشاره به فضای رسانه‌ای مسموم علیه فلسطینی‌ها در موضوع سوریه و رویایی آنها علیه جبهه مقاومت گفت: برای ساخت «مخیم مدافع حرم» به مواردی رسیدم که ساخت این فیلم و پرداختن به این سوژه را برایم با اهمیت می­‌کرد. رسانه‌های صهیونیستی به دروغ عنوان کرده بودند که مردم فلسطین در برابر سوری‌ها قرار گرفته‌اند و می‌خواستند با این کار بین مسلمانان مجاهد ضد اسرائیلی حاضر در جبهه مقاومت تفرقه و چنددستگی ایجاد کنند.

وی افزود: معاندان با فتنه‌گری رسانه‌ای و پرداختن به این فضای مسموم عنوان می‌کردند خط مقاومت شکست خورده است، در صورتی که واقعیت اینگونه نبود و من در میان مسلمانان برعکس این موضوع را مشاهده می‌کردم.

رفیعی با بیان اینکه فیلمساز باید به سوژه نزدیک باشد تا واقعیت را از نزدیک لمس کند، ادامه داد: من برای ساخت آثار مستند به مناطق درگیری سفر می­‌کنم تا در میان مردم زندگی کرده و با آنها ارتباط بگیرم. هنگامی که با مردم ارتباط داشته باشید به مواردی خواهید رسید که می‌تواند برای فیلمساز مفید باشد و به او آگاهی دهد. در این مشاهدات عینی و لمس واقعیت از نزدیک تعداد زیادی از فلسطینی‌ها را دیدم که در جبهه مقاومت علیه صهیونیست‌ها در حال مبارزه هستند و از مدافعان حرم محسوب می‌شوند و از این نظر سعی کردم تا روایتگر مبارزه آنها در قالب مستند باشم.

کارگردان مستند مخیم با اشاره به اینکه مفهوم مقاومت و جهاد فراتر از مرزبندی‌های قومی و فرقه‌ای است، افزود: بحث جنگ حق و باطل است و مرزبندی برای دفاع وجود ندارد و برای همین امروز در صف مدافعان حرم زینبی انواع مسلمانان از کشورهای ایران، افغانستان، عراق، پاکستان و فلسطین حضور دارند. البته همیشه منافقانی هم از کشورهای مختلف در گروه مقابل وجود دارند و خوب است در فرصتی به ساخت فیلمی از آنها هم دست زد و نقش منافقان در بحران شام را به تصویر کشید.

وی با بیان اینکه ساخت مستند درباره مدافعین حرم در سوریه و عراق با مشکلات و پیچیدگی‌هایی همراه است، گفت: هماهنگی برای دریافت مجوز برای این مستندها مشکلاتی دارد، به نوعی مجبور شدم برای به تصویر کشیدن این اتفاقات به تنهایی و با حداقل امکانات مستندهای گزارشی بسازم. برای ساخت مستند «مخیم مدافع حرم» تحقیقات بسیاری انجام دادم. ما پیش‌تولید مفصلی داشتیم و قبل از اینکه وارد تصویربرداری شویم با افراد بسیاری گفت‌وگو کردیم.

داستان این مستند به دفاع فلسطینی­‌های مخیم سیده زینب (س) از حرم ایشان می‌­پردازد که در این میان شهدای بسیاری را تقدیم کرده­‌اند و تلاش کرده است تا گوشه‌­ای از رشادت‌­های آنان را به تصویر درآورد. علاقه‌مندان می‌توانند این مستند را پنج شنبه، ۳۰ آبان ساعت ۱۸ از شبکه یک سیما تماشا کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو