سیاست‌ خارجی آمریکا در غرب آسیا همواره با منافع رژیم صهیونیستی هم‌جهت بوده است. آمریکا در حمایت از این رژیم کمک‌های مالی، نظامی و سیاسی بسیار زیادی را انجام داده که از جمله آن می‌توان به تضعیف تلاش فلسطین برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان کشوری مستقل، اشاره کرد.

اسرائیل پس از پیروزی در «جنگ شش‌روزه ۱۹۶۷» با کشورهای عربی و اشغال سرزمین‌های فلسطینی، شهرک‌هایی را در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخت که اکنون صدها هزار اسرائیلی در این شهرک‌ها ساکن هستند. این شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی بارها از سوی سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان، غیرقانونی اعلام شده و  هرگونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

اما در این میان دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از روی کار آمدن، طرحی را با عنوان «معامله قرن» مطرح کرد که ادعا می‌شد در این طرح به دنبال پایان دادن به اختلافات ده‌ها ساله فلسطینیان با رژیم صهیونیستی هستند.

بر اساس این طرح، دولت مستقل فلسطینی شامل نیمی از کرانه باختری، تمام نوار غزه و چند محله از بیت‌المقدس شرقی خواهد بود. شهر ابودیس نیز به عنوان پایتخت فلسطین در نظر گرفته خواهد شد. در این طرح، مناطق، روستاها و محله‌های عربی (که عمدتاً فلسطینیان در آن سکونت دارند) به حکومت خودگردان فلسطین واگذار خواهد شد و یک معبر نیز برای فلسطینیان برای تردد به مسجدالاقصی در نظر گرفته می‌شود.

از طرفی ترامپ در اقدامی بیت‌المقدس را نیز به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و همچنین دفاتر دیپلماتیک فلسطین را در واشنگتن تعطیل کرد.

او در تازه‌ترین اقدام خود در زمینه حمایت از رژیم صهیونیستی، شهرک‌سازی‌های غیرقانونی این رژیم را به رسمیت شناخت.

روز گذشته (۲۷ آبان)  «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که سیاست دولت ترامپ در خصوص شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری تغییر کرده و آمریکا این شهرک‌سازی‌ها را «به خودی خود» نقض قوانین بین‌المللی نمی‌داند.

این تصمیم اخیر آمریکا با استقبال «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و واکنش‌هایی از سوی سازمان ملل، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر مواجه شد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل پس از اعلام این تصمیم، بار دیگر بر موضع قدیمی خود در خصوص شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی فلسطینیان تأکید کرد و آن را نقض قوانین بین‌المللی خواند.

از طرفی شورای امنیت سازمان ملل در صدد است تا طی یک جلسه اضطراری، تصمیم آمریکا درباره شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را بررسی کند.

سیدرضا صدرالحسینی یکی از تحلیل‌گران مسائل غرب آسیا براین باور است که کشورهای عربی و متحد رژیم صهیونیستی واکنش چندانی در این باره نشان نخواهند داد  اما حوزه مقاومت و کشورهایی که تاکنون حمایت همه جانبه از فلسطین داشتند ضمن محکوم کردن این تصمیم، تلاش می‌کنند تا این موضوع را به گونه‌ای در سازمان ملل مطرح و مخالفت خود را اعلام کنند.

حال با توجه به این تصمیم ترامپ و استقبال نتانیاهو آیا این اقدام بر آینده سیاسی نتانیاهو اثرگذار خواهد بود؟

در همین خصوص «سیدهادی سیدافقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا گفت که نتانیاهو در موضع ضعف قرار دارد زیرا رقبایش قوی هستند لذا نتانیاهو دست به دامن آمریکا شده تا با کمک این کشور بتواند به مردم اسرائیل نشان دهد که او توانسته حمایت آمریکا را برای توسعه شهرک‌‌سازی‌ها به دست بیاورد. شاید او با کمک‌های آمریکا بتواند در انتخابات زودهنگام آینده، کرسی‌های بیشتری را به دست بیاورد.

صدرالحسینی نیز این اقدام آمریکا را جلوگیری از فروپاشی اسرائیل دانست و گفت: این تصمیم برای این است که وضعیت داخلی دولت رژیم صهیونیستی کمی تغییر کند و نابسامانی دولت کنونی نتانیاهو تا حدودی ترمیم شود.

همچنین صدرالحسینی بر این باور است که این اقدام با لابی صهیونیست‌ها همراه بوده تا وضعیت نتانیاهو به سقوط همه جانبه او ختم نشود و به تبع آن روابط ترامپ و نتانیاهو که مدتی شکراب بوده، ترمیم شود.