پستانک برای نوزاد، مزایا و معایبش چیست؟

منبع: نی نی بان

90

1398/8/29

00:50


پستانک وسیله شبیه به نوک سینه است که برای آرام کردن کودک به کار می رود. استفاده از پستانک در کودکان دارای فواید و مضراتی می باشد. از فواید پستانک جلوگیری از سندرم مرگ ناگهانی است که در زمان خواب رخ می دهد.
پستانک به والدین در آرام کردن نوزادشان کمک می کند. این پستانک با نام دامی (dummy) نیز شناخته می شود، که واکنش طبیعی مکیدن در کودک را برآورده کرده و کودک را آرام می کند. علاوه بر این، پستانک ها مزایای بسیار دیگری نیز دارند! اما، آشنا کردن کودکان با پستانک در سن مناسب و اطمینان از اینکه کودک در نهایت این عادت خود را ترک می کند، ضروری است. در این مقاله، جزئیات کاملی در مورد پستانک ها، جوانب مثبت و منفی آنها و اینکه چه موقع و چگونه باید آنها را از کودک بگیرید (این عادت را ترک کنند)، توضیح داده است.

پستانک کودک چیست؟
پستانک که به آن آرام بخش نیز گفته می شود، یک وسیله به شکل نوک سینه است که برای آرام کردن کودک، در دهان او می گذارند. نوزادان دارای یک واکنش مکیدن طبیعی هستند که به مکیدن سینه کمک می کند. از آنجا که پستانک شبیه به نوک سینه است، کودک می تواند آرام شده و احساس امنیت کند. به همین دلیل است که نوزادان سریع از پستانک استفاده می کنند. پستانک ها در طرح های بیشماری موجود هستند. اما، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند از یک پستانک یک تکه استفاده کنید، که در آن نوک پستانک، پلاستیک محافظ دهان، و دسته های پستانک همه از یک قطعه پلاستیک ساخته شده باشند.
ممکن است هنگام انتخاب پستانک، به نکات زیر توجه کنید:
پستانک ها در اندازه های مختلف برای گروه های سنی مختلف ساخته شده است. بنابراین، باید بر اساس سن کودک، مورد مناسب خود را انتخاب کنید. به عنوان مثل، پستانک ساخته شده برای کودک نوپا، برای یک نوزاد خیلی بزرگ است. و یک پستانک با اندازه مناسب برای کودک شیرخوار، برای کودک نوپا خیلی کوچک است.
پستانک های یک تکه ای که دارای سوراخ هستند، بهترین گزینه محسوب می شوند، زیرا باعث گردش هوا می شوند و از بروز جوش در اطراف دهان جلوگیری می کنند.

جوانب مثبت و منفی پستانک چیست؟
بیایید قبل از اطلاع از معایب، ابتدا مزایای استفاده از پستانک ها را ببینیم.

مزایای استفاده از پستانک
1. سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می دهد
سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS یک مرگ غیر منتظره نوزاد سالم است. SIDS ممکن است در هر زمان، به خصوص در هنگام خواب کودک اتفاق بیافتد، زیرا ممکن است به علت خواب بیش از حد یا قرار گرفتن در موقعیت نامناسب در هنگام خواب، رخ دهد. کارشناسان ادعا می کنند که استفاده از پستانک احتمال ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوراد را کاهش می دهد، زیرا به باز شدن مجاری هوای کودک کمک کرده و به کودک اجازه می دهد بهتر نفس بکشد. آکادمی اطفال آمریکا اظهار می کند که دادن پستانک به کودک قبل از خوابیدن، خطر ابتلا به به سندرم مرگ ناگهانی کودک را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
2. ممکن است به تسکین قولنج کودک کمک کند
واکنش مکیدن، احساس امنیت ایجاد کرده و کودک را آرام می کند. والدین می توانند از پستانک ها برای کنترل قولنج در کودک استفاده کنند.
3. به عنوان یک پرت کننده حواس عمل می کند
مواقعی وجود دارد که کودک فقط بهانه گیر می شود، و هیچ راه حلی، موثر نیست. پستانک ها می توانند به صورت یک پرت کننده حواس و تسکین دهنده، مشکل بهانه گیری کودکان را برطرف کنند.
4. تسکین درد
پستانک به عنوان تسکین دهنده درد در نوزادانی که تحت عمل جراحی های تهاجمی، مانند پونکسیون کمری، قرار دادن سوند، و حتی ایمن سازی قرار می گیرند، عمل می کند. مشخص نیست که پستانک چگونه کمک می کند، اما اعتقاد بر این است که تحریک واکنش مکیدن، درد را تسکین می دهد. به همین دلیل توصیه می شود قبل از انجام هر گونه عمل پزشکی تهاجمی، به نوزادان پستانک داده شود.
5. مفید در سفر هوایی
والدین از سفر هوایی با کودک خود هراس دارند؛ زیرا تغییرات ناگهانی فشار هوا هنگام پرواز باعث می شود به گوش های کوچک او فشار وارد شود. حساسیت گوش می تواند باعث ناراحتی کودکان شود و سرانجام باعث گریه ناگهانی شود. پستانک با مشغول نگه داشتن کودک از طریق واکنش مکیدن، به عادی سازی فشار هوا در گوش کودک کمک می کند.
6. مفید برای کودکان زود متولد شده
نوزادان نارس به دلیل رشد جسمی ناقص، واکنش مکیدن ضعیفی دارند. تحقیقات نشان می دهد که مکیدن غیر مغذی با استفاده از پستانک، به نوزادان نارس جهت بهبود واکنش مکیدن کمک می کند، که برای خوردن شیر مادر ضروری است. تمرین واکنش مکیدن برای حمایت از هضم نوزادان نارس نیز دیده شده است.
7. از شیر مادر نخوردن زود هنگام جلوگیری می کند
مطالعه ای نشان داد که پستانک ها ممکن است به مادران کمک کنند. به مادرانی که خطر بالای ابتلا به افسردگی دارند کمک می کند تا به کودک خود به مدت طولانی تری شیر بدهند.
با گفتن این مزایا، بیایید سریع به این مساله فکر کنیم که چگونه پستانک ها می توانند مضر باشند.

مضرات پستانک برای کودک
1. تداخل با شیر خوردن کودک
معرفی پستانک به کودک به صورت زود هنگام (در ماه اول) می تواند منجر به سردرگمی با پستان شود، که در آن نوزاد پستانک را با نوک سینه اشتباه می گیرد. اگر یک نوزاد به طور مداوم از پستانک استفاده کند، نوک سینه را به درستی نمی مکد. مطالعه ای نشان داد معرفی زود هنگام پستانک به کودک باعث می شود که کودک کمتر از شیر مادر بخورد. این تداخل در نوزادان ترم کامل مشاهده شده است، و با نوازادان نارس متفاوت است که از پستانک برای تمرین واکنش مکیدن استفاده می کنند.
2. تاثیر بر سلامت دهان و دندان
استفاده از پستانک در طولانی مدت می تواند بر سلامت دهان و دندان تاثیر بگذارد. کودکانی که بالای چهار سال از پستانک استفاده می کنند، عواض جانبی مانند ناقرینگی دندان های دائمی را تجربه می کنند. کودکانی که از پستانک های شکری یا عسلی یا طعم دار استفاده کنند، در معرض خطر پوسیدگی دندان و عفونت های دهان قرار دارند.
3. خطر عفونت گوش
پستانک های آلوده و کثیف می توانند باکتری ها را از دهان به گوش میانی بیاورند، که منجر به بیماری گوش به نام اوتیت مدیا می شود. مطالعات نشان داده است که در نوزادانی که از پستانک استفاده می کنند، عفونت گوش بیشتری رخ می دهد. پستانک ها در این اثرات مضر سهم دارند، اما مزایا از ضررها بیشتر است.
اثرات مضر نیز تحت شرایطی رخ می دهد:
بیماری علت
عفونت گوش به دلیل بهداشت ضعیف رخ می دهد
مشکلات دندان پزشکی هنگامی رخ می دهد که کودکان بیش از چهار سال از پستانک استفاده می کنند
مشکلات مربوط به شیردهی قبل از یک ماهگی کودک، به او پستانک دهید
آکادمی اطفال آمریکا اظهار داشت که شواهد محدودی وجود دارد که پستانک ها را به تنهایی، مقصر مشکلات شیر خوردن کودک می داند. آکادمی پزشکان خانواده آمریکا (AAFP) نیز ادعا می کند که هنوز مشخص نیست آیا پستانک ها برای کودکان بد هستند یا خیر. در صورت عدم وجود شرایط مشخص، می توان گفت که فواید پستانک از معایب آن بیشتر است.

آیا باید به کودک پستانک داد؟
بله، می توانید پستانک را به کودک بدهید، زیرا اکنون می دانید که پستانک ها دارای چندین مزیت اثبات شده هستند. ضمن معرفی پستانک به کودک، نکات زیر را در نظر داشته باشید.
سن کودک: قبل از معرفی پستانک به کودک، کودکتان حداقل باید چهار هفته (یک ماه) سن داشته باشد. تا چهار هفته کودک شیر خورده باشد، و در نتیجه پستانک با شیر خوردن او تداخل ندارد.

آیا کودک من نیاز به پستانک دارد؟
اگر کودک از سینه به عنوان پستانک استفاده می کند، پس شاید به زمان بیشتری جهت واکنش مکیدن برای آرام کردن خود نیاز داشته باشد. پستانک ها جایگزین خوب نوک سینه برای آرام کردن کودک هستند. اگر کودک از پستانک استفاده نمی کند، مشکلی نیست. دوباره تلاش کنید، اما اگر شدیدا مقاومت کرد، شاید بهتر است که از پستانک استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید که در نهایت تصمیم شما است که پستانک را به کودک بدهید یا خیر. اما در برخی موارد، این وضعیت مشخص نیست.

چه موقع باید از استفاده از پستانک اجتناب کرد؟
علاوه بر تداخل با سلامت دهان، دندان و گوش، موارد دیگری نیز وجود دارد که بهتر است پستانک به کودک خود ندهید.
کودک در مکیدن مشکل دارد: اگر در ایجاد عادت شیر خوردن کودک حتی بعد از یک ماهگی نیز دچار مشکل هستید، پس پستانک ها انتخاب مناسبی نیستند. آنها در تغذیه شیر مادر ایجاد اختلال کرده و در نهایت منجر به اشتباه گرفتن نوک سینه با پستانک می شود. همچنین پستانک برای نوزادانی که به دلیل مشکلات تغذیه با شیر مادر قادر به افزایش وزن نیستند، ایده آل نیست.
نوزادان مبتلا به ناهنجاری های صورت: برخی از نوزادان با نقص مانند شکاف لب، ممکن است به خوبی از پستانک استفاده نکنند. پزشکان همچنین استفاده از پستانک را برای کودکانی که تحت هر گونه جراحی اصلاح صورت یا دهان قرار گرفته اند، توصیه نمی کنند.
آشنا کردن کودک با پستانک ممکن است آسان باشد، اما در مورد ترک عادت مکیدن پستانک در زمان مناسب چطور؟

چه موقع باید استفاده از پستانک توسط کودک را متوقف کرد؟
کودکان به خودی خود استفاده از پستانک را در بین سنین دو تا چهار سالگی متوقف می کنند. اکثرا این عادت را با فشار بزرگترها ترک می کنند، و همچنین به این علت که آنها به اندازه کافی بزرگ هستند که خود را بدون استفاده از پستانک آرام کنند. انجمن دندان پزشکی آمریکا (ADA)، معتقد است عادت به پستانک ها کمتر از عادت مکیدن انگشت شست رخ می دهد. بنابراین، کودک قادر خواهد بود بدون هیچ مشکلی، عادت استفاده از پستانک را ترک کند. با این حال، برخی از نوزادان به سختی از پستانک خود جدا می شوند. در چنین مواردی باید مداخله کنید.

چه کاری انجام دهیم تا کودک عادت پستانک مکیدن خود را ترک کند؟
در اینجا چند نکته وجود دارد تا کودک را وادار به ترک مکیدن پستانک می کند:
1. زمان پستانک مکیدن کودک را کم کنید
زمانی که کودک پستانک می مکد را کم کرده، یا برای مدت مشخصی پستانک را از کودک دور کنید. اگر با مقاومت کودک روبه رو شدید، در این صورت حواس کودک را پرت کرده یا در طول این مدت، او را مشغول فعالیت دیگری کنید. به تدریج زمان دور کردن پستانک از کودک را افزایش دهید، و به زودی متوجه خواهید شد که وابستگی کودک به پستانک کمتر خواهد شد.
2. از روش های دیگری برای آرام کردن کودک استفاده کنید
اگر کودک از پستانک برای به خواب رفتن استفاده می کند، پس روش های جایگزینی را انتخاب کنید که به طور بالقوه می تواند باعث خواب کودک شود. قنداق کردن کودک، استحمام با آب گرم، یا به آرامی ماساژ دادن ملایم در زمان خواب را امتحان کنید تا کودک بدون پستانک آرام شده و به خواب برود. وقتی کودک تمایل به استفاده بیشتر از پستانک دارد، مانند اینکه ناراحتی می کند، محرک ها را شناسایی کنید و سایر آرام کننده ها را جایگزین پستانک جایگزین کنید.
3. طعم پستانک را ناخوشایند کنید
تا سن 24 ماهگی، کودک می تواند همه نوع سبزیجاتی را بخورد. سعی کنید نوک پستانک را با مقداری آبغوره تلخ یا پوره هر سبزی تلخ یا سبزیجاتی که کودک از آن خوشش نمی آید، آغشته کنید. هدف در اینجا این است که طعم پستانک را برای نوزاد ناخوشایند کنید. استفاده از پوره های ناخوشایند در نوک پستانک یک ترفند جالب است که نوزادانی با مقاومت شدید نسبت به ترک نکردن پستانک را تسلیم می کند.
4. پستانک را مخفی کرده و برای او داستانی تعریف کنید
نوزادان بالای 24 ماه عاشق گوش دادن به قصه ها هستند. بنابراین، چرا نمی گویید پری دندان پستانک را از بین برد؟ در این عمل تمام خانواده را درگیر کنید و کودک متقاعد خواهد شد که گم شدن پستانک او خوب بوده است. اگر کودک تا چهار سالگی پستانک را ترک نکرد، باید او را نزد پزشک ببرید. اقدامات اصلاحی از طریق مشاوره به کودک کمک می کند تا پستانک را ترک کند.

سوالات متداول
1. چه اتفاقی می افتد اگر کودک از قبول پستانک امتناع کند؟
اشکالی ندارد که کودک از پستانک امتناع کند. در روز بعد یا چند روز دیگر تلاش کنید. اگر کودک حتی بعدها هم از قبول پستانک امتناع می کند، پس می توانید بین این کار فاصله انداخته و چند هفته بعد مجددا تکرار کنید. اگر کودک به امتناع از پستانک ادامه می دهد، او را مجبور به قبول کردن آن نکنید. پستانک ها برای کودکان مفید هستند، اما اجباری نیست.
2. آیا باید به یک کودک شیرخوار، پستانک داد؟
بله، به کودک شیرخواری که بالای یک ماه سن دارد، می توانید پستانک بدهید. اما تنها می توانید زمانی پستانک را به کودک بدهید که مطمئن شوید او گرسنه نیست. اگر او گرسنه است، باید به کودک خود شیر بدهید. این کار به جلوگیری از اشتباه گرفتن نوک سینه با پستانک کمک می کند. همچنین، اگر کودک به دلایلی از جمله مشکلات به دهان گرفتن پستان به درستی شیر نمی خورد، پس باید از دادن پستانک به کودک اجتناب کنید تا تنها مکیدن نوک سینه را به درستی انجام دهد.
3. آیا می توانم از پستانک طعم دار استفاده کنم؟
خیر، از هیچ یک از انواع پستانک های طعم دار، شیرین شده، و پستانک های معطر استفاده نکنید. همچنین قبل از دادن پستانک به کودک، آن را در شکر یا عسل فرو نکنید. طعم دهنده ها و شیرین کننده ها می توانند احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهند. فقط از پستانک های ساده استفاده کنید.
4. آیا می توان کودک را با پستانک در دهان خواباند؟
بله، می توانید کودک را با پستانک در دهان به پشت بخوابانید. پستانک ها خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می دهند.
5. اگر در حین خواب بودن کودک، پستانک از دهان او به بیرون بیافتد، چه کار کنیم؟
اگر وقتی کودک بیدار شود و پستانک در دهانش نباشد، گریه می کند. شاید شما مجبور شوید پستانک را دوباره در دهانش قرار دهید تا به خواب برود. با این وجود، اگر کودک از خواب بیدار نمی شود، پس نیازی به برگرداندن پستانک به دهان کودک نیست. همچنین، پستانک را از دهان کودکی که به خواب رفته بیرون نیاورید. این کار ممکن است باعث وحشت او شده و در خواب او اختلال ایجاد کند. پستانک را به گردنبند یا اسباب بازی کودک وصل نکنید تا مانع از افتادن پستانک در هنگام خواب کودک شوید. یک نخ یا اسباب بازی می تواند خطر خفگی را افزایش دهد.
6. کودک به چند پستانک نیاز دارد؟
تعداد مشخصی وجود ندارد. هر کودکی منحصر به فرد است، و قبل از اینکه کودک به یک پستانک عادت کند، انواع مختلفی را برای او امتحان می کنند. با سه مدل مختلف از پستانک شروع کنید و ببینید که کدام را دوست دارد و از همان استفاده کنید. پستانک ها همچنین دارای تاریخ انقضاء هستند که در بسته بندی ذکر شده است. پس از پایان یافتن تاریخ انقضاء پستانک، آن را دور بریزید، حتی اگر پستانک هنوز خوب به نظر می رسد.
7. آیا استفاده از پستانک بر دندان های کودک اثر می گذارد؟
استفاده از پستانک بعد از سن چهار سالگی می تواند باعث ناقرینگی دندان های دائمی شود. این امر می تواند با مشکلات زیادی از نیروی ضعیف برای جویدن تا عدم توانایی در بستن دهان همراه باشد. استفاده از پستانک در زیر سن دو سالگی، هیچ مشکل دندانی به همراه نخواهد داشت.

نتیجه گیری
پستانک ها بهترین روش برای زمانی است که بهانه گیری های کودک خارج از حد کنترل می شود. اگر کودک شما نوک سینه شما را فقط به عنوان آرام کننده و تغذیه نکردن بمکد، پستانک می تواند به عنوان یک جایگزین عالی آن عمل کند. در هنگام استفاده صحیح، پستانک یک ابزار بسیار عالی والدین است که آنها را از بسیاری از بی خوابی های شبانه نجات می دهد. تمیز بودن و بهداشتی بودن پستانک به جلوگیری از هر گونه عفونت کمک می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو