همکاری ایران با این کشور اروپایی ادامه خواهد داشت

منبع: همگردی

128

1398/8/29

10:48


براساس آخرین خبرهای واصله و سخنان سفیر ایتالیا در تهران، بعد از پیروزی انقلاب همکاری های ایران و ایتالیا در زمینه باستان شناسی آغاز شده و بصورت پیوسته ادامه خواهد داشت.

تداوم همکاری های ایران و ایتالیا

«ایران و ایتالیا 60 سال همکاری در میراث فرهنگی» در حالی کار خود را در موزه ملی ایران آغاز کرد که 52 پوستر اطلاعاتی از همکاری های این دو کشور در حوزه ی مرمت، باستان شناسی و حفاظت از آثار تاریخی و 60 اثر تاریخی فرهنگی، حاصل همکاری های مشترک باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی در کاوش های محوطه های شهر سوخته، تل آجری و دهانه غلامان به نمایش در آوردند و همایشی یک روزه از کاوش های مشترک باستان شناسان ایران و ایتالیا در این فضای موزه ای برگزار می شود. جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا برگزاری نمایشگاه «ایران و ایتالیا 60 سال همکاری در میراث فرهنگی» را زیربنای یک عمر همکاری های ایران و ایتالیا در زمینه باستان شناسی و بدست آمدن اطلاعات و آثار به دست آمده در آن ها دانست و افزود: این نمایشگاه با هدف جشن گرفتن 60 سالگی همکاری باستان شناسان، کارشناسان و محققان ایران و ایتالیا برگزار شد تا این همکاری ها در اکتشافات مرمت و حفاظت از آثار تاریخی را نمایش دهند. کارهای که جز هسته اصلی کار باستان شناسان ایتالیایی بود. او با اشاره به ایجاد شرکت ایزمئو در سال 1959 میلادی توسط پروفسور توچه و آغاز همکاری های فرهنگی تاریخی این شرکت با ایران از همان زمان بیان کرد: دیدیم که در این 60 سال چه کارهای فوق العاده ای انجام دادند، بخصوص در دهه 70 میلادی که مرمت مسجد جامع اصفهان و شهر سوخته آغاز شد و اکتشفاتی به دست آمد که امروز می توانیم نتیجه بررسی آن ها را ببینیم. وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی گسترش همکاری های ایران و ایتالیا در زمینه های فرهنگی و تاریخی رخ داده، گفت: به مرور این همکاری ها یکپارچه شده و به صورت چند تیم و پروژه ادامه دار شدند، به خصوص در زمینه حفاظت، مرمت و ساماندهی آثار تاریخی، حتی در حوزه دانشگاه ها. سفیر ایتالیا در تهران، با بیان اینکه امروز فقط جشن 60 سال همکاری ایران و ایتالیا نیست، افزود: باید به این فکر کنیم که حوزه فرهنگ ایران و ایتالیا میراث داران تاریخ دو کشور هستند، مسئولیتی مشترک که بتوانیم این میراث را حفظ کنیم و ترویج دهیم و آن را به صورت مشترک برای نسل جوان و نسل های بعدی نمایش دهیم. پرونه با تاکید بر این اقدامات انجام شده تاکنون، ماندگارند نه گذار گفت: ایران و ایتالیا در زمینه هنرهای ظریف، سینما و دیگر موارد همکاری های دارند، اما باستان شناسان گوهر و جوهر همکاری ها را به حالت گذشته تا امروز نشان می دهند چیزی که به تاریخ ما برمی گردد.

60 سال همکاری ایران و ایتالیا، میراث ناملموس این دو کشور

جبرئیل نوکنده، مدیر کل موزه ملی ایران گفت: نمایشگاه 60 سال همکاری ایران و ایتالیا بیانگر تبادلات فرهنگی عمیق است که در گذشته های دو کشور ایران و ایتالیا و صاحبان فرهنگ کهن و میراث غنی ریشه دارد. رویدادی که باعث استمرار و تقویت این تعاملات می شود. او با بیان اینکه 60 سال همکاری در میراث فرهنگی امروز یک میراث ناملموس ارزشمند برای دو کشور بزرگ ایران و ایتالیا است که باید در حفظ و پاسداشت آن کوشا باشند، افزود: این همکاری ها بخش مهمی از تاریخ چند هزاره ساله باستان شناسی جهان را رقم می زند که نگاهش به سمت ناشناخته ها از گذر تمدن در سرزمینی است که بهشت باستان شناسان لقب گرفت. وی این نوع رابطه دو ملت را پایدارترین شکل دوستی دانست که دولت ها و سیاستمداران به آن به دیده احترام نگاه می کنند و افزود: این رابطه چشم انداز خوشایندی در روابط همه جانبه دو کشور است که می تواند الگوی خدشه ناپذیر برای دیگر جوامع باشد. مدیرکل موزه ملی ایران با بیان اینکه در این پروژه کمیته علمی با هدف معرفی ماموریت های مشترک و تاثیر آن بر همکاری های حرفه ای چارچوبی از فعالیت های پژوهشگران در نظر گرفته تا تصویری مشخص از اقدامات انجام شده ارائه دهد، اضافه کرد: از سوی دیگر با برگزاری این نمایشگاه به همه پروژه های فعال فرصتی داده شد تا به نمایش کارشان بپردازند، اما دسترسی نداشتن به منابع تصویری امکان نمایش فعالیت های قبل از انقلاب را از ما گرفت، بنابراین با نمایش 52 پوستر به زبان فارسی و ایتالیایی که متن آن ها به همکاری های مشترک باستان شناسان ایتالیایی و ایرانی پرداخته و دستاوردهای این همکاری های پژوهشی را ارائه می دهند، مطلب مهمی است که به آن پرداخته شد.

امیدواری برای تدوام فعالیت های باستان شناسی ایران و ایتالیا در آینده

روح الله شیرازی، رئیس پژوهشکده باستان شناسی در صحبت هایی گفت: فعالیت های باستان شناسی در دشت سیستان در 1959 میلادی توسط ایران و ایتالیا آغاز شد که نتایج ارزشمند آن کشفیاتی مانند شهر مهم دهانه غلامان و بررسی های باستان شناسی در شهر سوخته، کوه خواجه و حتی کاوش در مسجد جامع اصفهان بود. او همچنین با اشاره به فعالیت های باستان شناسی زیادی که در قالب هیئت های مشترک ایران و ایتالیا در محوطه های مختلف تاریخی ایران انجام شده یا در حال اجراست، نمونه این اقدامات را کاوش های باستان شناسی در تل آجری که یافته های هیئت اطلاعاتی از نخستین روزهای شکل گیری شهر هخامنشی این محوطه به دست می دهد یا کاوش در حوزه خراسان بزرگ در محوطه چلو یا فعالیت های مشترک کاوش در محوطه کشف مرد شمی از دوره اشکانی در ایذه دانست. وی تاکید کرد: امروز با همکاری باستان شناسان و کارشناسان ایرانی شاهد تداوم فعالیت ها هستیم که امیدواریم این فعالیت ها توسط دو تیم مشترک در آینده در حوزه باستان شناسی ادامه دار باشند.

منبع: ایسنا

همکاری های ایران و ایتالیا در زمینه باستان شناسی

همکاری های ایران و ایتالیا در زمینه باستان شناسی 2

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو