کپسول کاشتنی ضد بارداری برای چه کسانی مناسب است؟

کپسول کاشتنی ضد بارداری برای چه کسانی مناسب است؟


منبع: نمناک

142

1398/8/29

14:30


کپسول کاشتنی ضدبارداری بهترین روش پیشگیری طولانی مدت از بارداری است که در زیر پوست بازوی خانمها کاشته می شود.احتمال بارداری در این روش بسیار کم می باشد.

کپسول کاشتنی ضد بارداری چیست ؟

این کپسول بسیار ریز و نازک است که کاشت آن در بدن باعث آزاد سازی هورمون هایی می شود که از بارداری جلوگیری می کند. پرستار یا پزشک این کپسول را در بازوهای شما می کارد و اینگونه شما تا پنج سال باردار نخواهید شد .

این نوع کاشت کپسول چگونه عمل می کند ؟

به این نوع کپسول، نکس پلانون می گویند و نام قدیمی تر آن نیز ایمپلانون می باشد . این نوع کپسول بعد از قرار گرفتن زیر پوست بازو، هورمون هایی را تولید می کند که از دو راه باعث جلوگیری از حامله شدن می شود :

  1.  پروژستین ترشحات رحم را ضخیم می کند که از ورود اسپرم به داخل تخمک جلوگیری می کند و زمانی هم که اسپرم نتواند خود را به تخمدان برساند ، بارداری اتفاق نخواهد افتاد .
  2. پروژستین همچنین مانع ترک تخمک ها از تخمدان می شود که به آن تخمک گذاری می گویند، بنابراین هیچ باروری رخ نمی دهد و زمانی که تخمک ها آزاد نشوند، فرد باردار نخواهد شد .

این روش دائمی نیست ، حتی اگر در این پنج سال تمایل به بارداری پیدا کنید یا به هر دلیلی کپسول را نخواهید پزشکتان می تواند آن را از بدن شما خارج کند و بعد از خارج کردن کاشت می توانید سریعا باردار شوید .

کاشت کپسول ضد بارداری

آیا کاشت کپسول از STD یا همان بیماری های آمیزشی جلوگیری می کند ؟

خیر . نکس پلانون در برابر STD مقاومت نمی کند و خوشبختانه استفاده از کاندوم های بیرونی یا داخلی در هر بار رابطه جنسی می تواند مانع از پراکنده شدن STD ها شود ، پس استفاده از کاشت کپسول و کاندوم یکی از عالی ترین راه ها برای جلوگیری از انتقال عفونت است .

کاشت کپسول بارداری چقدر موثر است ؟

این روش یکی از بهترین روش های موجود برای جلوگیری از بارداری می باشد و حدود 99 درصد جواب می دهد ، یعنی هر سال کمتر از یک درصد افراد ممکن است بد از این کاشت باردار شوند و در واقع هیچ روشی را نمی توان مطمئن تر از آن معرفی کرد .

چقدر طول می کشد تا کپسول کاشت شده کار خود را آغاز کند ؟

اگر این کپسول را در پنج روز اول پریود خود بکارید، از راه درست این کار را انجام داده اید و اگر این کپسول را در هر زمان دیگری از سیکل قاعدگی تان بکارید ، باید از انواع دیگری از روش های جلوگیری از بارداری مثل کاندوم استفاده کنید و بعد از هفته اول تا پنج کار این کپسول آغاز می شود .

چگونه می توانم این کپسول را تهیه کنم ؟

این کپسول را می توان از داروخانه یا از خود پزشک یا پرستار دریافت کرد و گاهی اوقات این کپسول را با قیمت بسیار پایین یا حتی مجانی نیز در اختیار شما قرار می دهند .

کاشت کپسول ضد بارداری

این کپسول چگونه کاشت می شود ؟

اول از همه پزشک یا پرستار از شما سوالاتی در مورد وضعیت سلامتی تان می پرسد تا تشخیص دهد که این روش برای شما مناسب است یا خیر و همچنین ممکن است که از شما آزمایش نیز بگیرد .

کاشت این کپسول بسیار سریع است و بازوی شما را در این زمان بی حس می کنند تا اذیت نشوید . سپس با استفاده از ابزار مخصوص کپسول را به زیر پوستتان انتقال می دهند و این کار فقط چند دقیقه طول می کشد .

حس بعد از کاشت کپسول چگونه است ؟

شاید هنگام بی حسی کمی حس فشار یا سوزش داشته باشید اما بعد از تمام شدن کاشت و از بین رفتن بی حسی هیچ حسی نخواهید داشت و حتی گاهی اوقات ممکن است درد بسیار خفیفی احساس شود که سریعا رفع خواهد شد و ورم و التهاب تا چند روز و گاهی اوقات کبودی نیز برای یک یا دو هفته در این محل وجود خواهد داشت که در این زمان پزشک از شما می خواهد تا ناحیه مورد نظر را شستشو دهید و حتما تا چند روز از آن مراقبت کنید .

چه افرادی می توانند از این روش استفاده کنند ؟

تقریبا همه خانم ها مجاز به استفاده از این روش می باشند ، مگر این که به مشکلاتی مثل سرطان سینه مبتلا باشند و در هر صورت هرگونه بیماری یا مشکل جزئی را قبل از کاشت به پزشک اطلاع دهید .

خطرات استفاده از کپسول ضد بارداری چیست ؟

مشکلات جدی بعد از کاشت بسیار نادر است اما رایج ترین آن درد بازو است که بعد از چند روز برطرف می شود و همچنین ممکن است در ناحیه بازوی شما عفونتی ایجاد شود که به دارو نیاز پیدا کنید ، وجود زخم در بازو نیز در بعضی از افراد دیده می شود .

کاشت کپسول ضد بارداری

ایمپلنت یا کاشت کپسول نکس پلانون در بازو برای پیشگیری از بارداری

اگر بعد از کاشت کپسول، مشکلات زیر را داشتید ، حتما به پزشک اطلاع دهید :

  • خونریزی ، قرمزی ، چرک یا درد در بازو و جایی که کاشت انجام شده است .
  • خونریزی شدید یا طولانی مدت تر از حد طبیعی از واژن .
  • احساس حرکت کپسول .

آیا استفاده از کاشت در دوران شیردهی امن است ؟

بله ! این نوع کاشت هیچ تاثیری روی میزان شیر تولید شده توسط مادر نمی گذارد و به فرزند شما نیز آسیبی نمی زند و در حقیقت ایمپلنت بهترین روش برای دوران شیردهی است .

فواید کاشت کپسول ضد بارداری چیست ؟

  • بهترین راه برای جلوگیری از بارداری

همانطور که قبل از این هم اشاره کردیم، این روش یکی از امن ترین ها و موثرترین روش ها برای جلوگیری از بارداری است .

  •  پروسه راحت و خصوصی

این پروسه هیچ عواقب خاصی ندارد و از طرفی بعد از آن مجبور به استفاده از هیچ دارویی نیستید و از طرفی هیچ کس از این موضوع اگاه نمی شود ، مگر اینکه خودتان به آن ها بگویید .

  •  وضعیت پریود را بهبود می بخشد.

نکس پلانون به کاهش انقباضات پریود کمک می کند و همچنین پریود شما سبک تر خواهد شد .

  •  این ایمپلنت فقط یک هورمون دارد.

بسیاری از روش های جلوگیری از بارداری دو هورمون استروژن و پروژستین را درگیر می کند و به همین دلیل ممکن است بعضی از افراد مبتلا به بیماری های خاص نتوانند از روش هایی استفاده کنند که استروژن را درگیر می کند ، پس این روش برای شما بسیار موثر عمل خواهد کرد .

  • بعد از خارج کردن ایمپلنت می توانید باردار شوید.

نکس پلانون قابل بازگشت است و اگر پشیمان شدید و خواستید که در این پنج سال حامله شوید ، می توانید هر زمان که خواستید اقدام به خارج کردن این کپسول کنید . این روش هیچ تاثیری روی توانایی باروری شما نخواهد داشت .

معایب کاشت کپسول ضد بارداری چست ؟

ممکن است که این روش اثرات جانبی داشته باشد اما هیچ کدام از آن ها آسیب جدی به شما نخواهد زد . اثرات جانبی شدید نیز بیش از چند ماه طول نخواهند کشید . چنانچه در نمناک گفته ایم یکی از رایج ترین تاثیرات جانبی خونریزی نا منظم مخصوصا در 6 تا 12 ماه اول است و گاهی اوقات نیز باعث لکه بینی بلند مدت می شود و از طرفی ممکن است بعضی از افراد بعد از یک سال دیگر پریود نشوند . پس پریود نشدن یک امر طبیعی بعد از کاشت است و بنابراین نباید نگران باشید که حامله شده اید .

کاشت کپسول ضد بارداری

دیگر اثرات جانبی نکس پلانون شامل موارد زیر است :

چه زمانی باید اقدام به خارج کردن این کپسول کنیم ؟

این کپسول بعد از پنج سال منقضی می شود و توسط پزشک یا پرستار خارج می شود . اگر 5 سال هم گذشت و هنوز هم قصد بارداری نداشتید ، می توانید کپسول منقضی شده را در بیاورید و آن را با کپسول جدید جایگزین کنید .

بعد از درآوردن کپسول چه احساسی خواهیم داشت ؟

خارج سازی این کپسول چند دقیقه بیشتر از کاشت آن طول می کشد و برای درآوردن آن نیز دوباره محل را بی حس می کنند و سپس برشی کوچک ایجاد می کنند و آن را خارج می سازند .

بعد از خارج کردن کپسول چه احساسی خواهیم داشت ؟

بعد از در آوردن این کپسول احساس شما کاملا طبیعی و مثل همیشه خواهد بود و ممکن است که این قسمت از بازوی شما کمی دردناک و یا متورم باشد که چند روز بعد برطرف می شود .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو