فاندیشن در آرایش چیست و چه انواعی دارد؟

فاندیشن در آرایش چیست و چه انواعی دارد؟


منبع: ستاره

189

1398/8/29

20:35


فاندیشن یا فوندیشن به محصولات آرایشی گفته می‌شود که برای پوشاندن نواقص پوست صورت و یکنواخت کردن یا تغییر رنگ آن به کار می‌رود. فاندیشن در انواع مختلف از جمله کرم پودر‌های مایع و جامد وجود دارد.

فاندیشن

 

ستاره | سرویس آرایش و زیبایی  - زیرسازی برای آرایش، کار ساده‌ای است اگر یک فاندیشن یا مرطوب کننده رنگی و کرم پودر مناسب انتخاب کنید. جدا از افکت‌های اینستاگرام روز به روز محصولات واقعی زیادی به بازار می‌آید که می‌تواند پوست شما را صاف و روشن نشان دهد. از لیکوئید فاندیش‌ها گرفته تا کرم پودر‌های فشرده که پوشش دهی خوبی دارند. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا با انواع فاندیشن و تفاوت بین بی بی کرم، سی سی کرم، کوشن و موارد دیگر آشنا شوید.


در این مطلب می‌خوانید:


فاندیشن چیست؟

فاندیشن یا فوندیشن یک محصول آرایشی مایع یا پودری است که به روی صورت اعمال می‌شود تا نواقص پوست را بپوشاند و رنگی یکنواخت به پوست داده یا رنگ طبیعی پوست را تغییر دهد. برخی از فاندیشن‌ها به عنوان یک مرطوب کننده، ضد آفتاب یا یک لایه پایه برای انجام آرایش‌های پیچیده‌تر عمل می‌کنند. به اعمال فاندیشن‌ها روی بدن آرایش بدن گفته می‌شود.

 

انواع فاندیشن

انواع مختلفی فاندیشن و محصولات زیرساز آرایشی وجود دارد که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

۱- فاندیشن مایع یا لیکوئید فاندیشن

فاندیشن مایع یک پایه آرایش کلاسیک است. به راحتی پخش می‌شود و انواع مختلفی دارد. می‌توانید بین انواع طبیعی، مات و درخشان یکی را انتخاب کنید. اما وقتی صحبت از پوشش می‌شود، با اینکه برخی از انواع لیکوئید فاندیشن‌ها پوشش‌دهی خوبی دارند، بازهم آن‌ها را می‌توان در این زمینه در حد متوسط دانست. به این معنی که قرمزی یا لکه‌های روی پوست را می‌پوشانند، اما هنوز هم پوست، حالت طبیعی خود را نشان می‌دهد. برای استفاده از فاندیشن لیکوئید یا همان کرم پودر‌های مایع، آن را روی پیشانی، بینی، گونه‌ها و چانه خود بزنید. سپس با استفاده از یک برس، اسفنج یا انگشتان دستتان به خوبی روی کل صورت پخش کنید.

 

فاندیشن مایع

 

۲- مرطوب کننده رنگی

مرطوب کننده رنگی دقیقاً همان چیزی است که از نامش پیداست؛ مرطوب کننده دارای رنگ. این نوع کرم برای کسانی که یک آرایش سبک و سریع می‌خواهند مناسب است. در بین انواع سفید کننده‌ها مرطوب کننده‌های رنگی کمترین پوشش دهی را دارند و به راحتی می‌توان آنها را مانند لوسیون‌ با انگشت روی صورت پخش کرد. با این حال می‌توانید از برس نیز استفاده کنید. اگر پوست خیلی خشکی دارید می‌توانید قبل از استفاده از مرطوب کننده رنگی، یک لایه کرم مرطوب کننده معمولی نیز روی پوست صورت خود بزنید.

 

مرطوب کننده رنگی

 

۳- بی بی (BB) کرم

بی بی کرم‌ها به دلیل اینکه هم به تقویت و سلامت پوست کمک می‌کنند و هم پوشش دهی متوسطی دارند، محبوب شده‌اند. می‌توان گفت بی بی کرم‌ها مانند مولتی ویتامین برای پوست هستند؛ آن‌ها معمولاً حاوی ضد آفتاب، مرطوب کننده، ترکیبات جوان کننده و رنگ هستند. از لحاظ پوشش دهی بی بی کرم چیزی بین مرطوب کننده رنگی و کرم پودر است و تقریبا حالت مرطوب و براق به پوست می‌دهد. برای استفاده از بی بی کرم توصیه می‌شود آن را روی پنج نقطه اصلی صورت خود قرار دهید؛ یعنی پیشانی، بینی، گونه‌ها و چانه. با نوک انگشتان یا اسفنج مرطوب آن را روی صورت خود پخش کنید. برای یک نتیجه طبیعی‌تر، تا نزدیکی محل رویش مو‌ها کرم بزنید.

 

۴- سی سی (CC) کرم

مانند کرم‌های BB، کرم‌های CC هم پوشش دهنده هستند و هم خاصیت ضدآفتابی و آب رسانی دارند. تفاوت اصلی این است که در سی سی کرم‌ها، رنگ کرم بیشتر اصلاح شده و از این جهت پوشانندگی بیشتری دارد. کرم سی سی به خوبی می‌تواند لک‌های زرد و قهوه‌ای و قرمز پوست را بپوشاند بدون اینکه ظاهرتان غیر طبیعی به نظر برسد. روش استفاده از سی سی کرم‌ها نیز ماند بی بی کرم هاست؛ این محصول را روی پنج نقطه اصلی صورت (پیشانی، بینی، هردو گونه و چانه) خود قرار داده و بسته به اینکه چقدر استفاده کرده و چقدر می‌خواهید پوشش دهی داشته باشد، با انگشتان، برس یا اسفنج آن را پخش کنید.

سی سی کرم


۵- فاندیشن کوشن

اگر دوست دارید از فاندیشن لیکوئید یا پایه‌های مایع استفاده کنید، اما در طول روز آرایشتان حفظ شود یا وسایل آرایش خود را همراه داشته باشید، کوشن‌ها گزینه‌های خوبی هستند. قوطی‌های کوشن خیلی جمع و جور هستند و یک پوشش سبک و مرطوب روی پوست ایجاد می‌کنند. (یک جور بی بی کرم به شکل پنکک که سبک و قابل حمل است.)

هر روز مارک‌های بیشتری از کوشن به بازار عرضه می‌شود که پوشش دهی کامل‌تری دارند. ساختار کوشن به شکلی است که می‌توانید یک لایه نازک روی پوست بزنید و در نتیجه یک پوشش سبک روی پوست ایجاد خواهد کرد. بیشتر کوشن فاندیشن‌ها خواصی مشابه کرم‌های BB و CC دارند. در اغلب کوشن‌ها شما باید یک پد را روی اسفنج فشار دهید تا آغشته به فاندیشن شود و سپس آن را به روی پوست صورت خود بزنید. اگر پوشش بیشتری می‌خواهید باید پد را بیشتر روی اسفنج فشار داده و چند بار این کار را تکرار کنید. اگر دوست دارید می‌توانید به جای پد از بیوتی بلندر هم استفاده کنید.

کوشن

۶- فاندیشن استیک یا ماتیکی

فاندیشن‌های ماتیکی برای اعمال پوشش متوسط در عرض چند ثانیه عالی هستند. بافت جامد این فاندیشن‌ها طوری است که برای آرایش بازیگران، آرایش‌های حرفه‌ای و کسانی که به کانتور علاقه‌مند هستند، بسیار مناسب است. مخصوصا برای خانم‌هایی که تناژ پوست تیره دارند می‌توانند از این نوع فاندیشن برای روشن‌تر کردن مرکز صورت و ایجاد سایه در خط رویش مو استفاده کنند.

برای پوشش متوسط، با یک قلم موی آرایشی روی سطح فاندیشن کشیده و بعد با آن قلم، پوست خود را آرایش کنید، اما اگر یک پوشش کامل یا یک کانتورینگ عالی می‌خواهید خود ماتیک فاندیشن را روی صورت بکشید و بعد آن را با برس یا انگشتان خود پخش کنید. اگر از یک اسفنج مرطوب برای پخش کردن استفاده کنید حالت تازه‌تری به پوست شما می‌دهد. اگر از دو تن رنگ مختلف استفاده می‌کنید، از روشن‌تر برای زیر چشم، بالای گونه‌ها و مرکز بینی، چانه و پیشانی خود استفاده کرده و سپس رنگ تیره‌تر را به زیر گونه‌ها، طرفین پایین بینی و امتداد خط مو بزنید.

فاندیشن استیک

 

بیشتر بدانید: آموزش حرفه‌ ای کانتور صورت

 

۷- فاندیشن یا کرم پودر فشرده جامد

کرم پودر‌ها یا پنکک‌های فشرده یک پوشش دهنده عالی چندکاره هستند که استفاده از آن‌ها بسیار ساده است. بافت محکم آن شبیه به کانسیلر است، اما خیلی خوب پخش شده و نرم‌تر از فاندیشن‌های ماتیکی هستند. اگر بخواهید پوشش بیشتری ایجاد کنید می‌توانید این فاندیشن را چند لایه روی هم اعمال کنید. به خوبی با انگشتان پخش می‌شوند و پوشانندگی خوبی دارند و می‌توانید به سادگی در طول روز آن را تمدید کنید.

فاندیشن جامد

۸- فاندیشن پودری

برای کسانی که پوست‌های چربی دارند فاندیشن‌های پودری مناسب‌ترند، چون چربی و رطوبتی به پوست شما اضافه نمی‌کنند. البته به این معنا نیست که همه فاندیشن‌های پودری مات هستند، بعضی از انواع پودرها حاوی رنگدانه‌های براق بوده و پوست را درخشان می‌کنند. فاندیشن‌های پودری برای کسانی که یک پوشش سبک و متوسط می‌خواهند بسیار مناسب هستند.

برای استفاده، برس را توی پودر بزنید، اضافی آن را بتکانید و با حرکات دایره‌ای به پوست صورت خود بزنید. اطمینان حاصل کنید که هر محصول آرایشی که می‌خواهید روی این پایه پودری استفاده کنید، حالت پودری داشته باشد، چون خیلی سخت می‌شود محصولات کرمی را با محصولات پودری مخلوط کرد.

فاندیشن پودری

۹- فاندیشن پودر فشرده

استفاده از فاندیشن پودر فشرده یا پنکک فشرده یک پوشش کامل و غیر براق برایتان ایجاد می‌کند. استفاده از آن بسیار آسان است و ترکیبات آن اغلب مات هستند، به همین جهت نیازی نیست که روی آن پودر بزنید. این پودر‌های فشرده اغلب از انواع فاندیشن کرمی یا مایع سنگین‌تر هستند. 

اگر می‌خواهید تغییر رنگ پوست خود (قرمزی، آفتاب سوختگی، روزاسه، لکه ها) را پنهان کنید، می‌توانید یک لایه پودر فاندیشن را روی یک لایه فاندیشن مایع یا کرمی بزنید تا پوشش دهی کاملی به شما بدهد. برای پوشانندگی متوسط، کافی است با یک اسفنج خشک یا یک برس آن را روی پوست خود اعمال کنید.

فاندیشن


۱۰- فاندیشن ایربراش

اگر به دنبال یک پوشانندگی متوسط هستید، ایربراش‌ها گزینه خوبی هستند. این فاندیشن‌ها مخصوصا برای آرایش عروس انتخاب مناسبی هستند. ایربراش با کمک هوای تحت فشار فاندیشن را روی صورت شما می‌پاشد. از آنجا که نیازی به هیچ برس یا اسفنج نیست، فاندیشن کاملا یکنواخت روی پوست شما پخش می‌شود. البته در صورتی نتیجه بهتری خواهید گرفت که این کار توسط آرایشگر حرفه‌ای انجام شود.

برای استفاده از آن چشم خود را ببندید، دکمه را فشار دهید و با حرکات دایره‌ای کل صورت خود را از فاندیشن بپوشانید. بعد از چند بار استفاده متوجه می‌شوید چه مقدار از آن کافی است. اگر لازم بود این کار را تکرار کنید.

 

فاندیشن ایربراش


۱۱- فاندیشن اسپری

اگر می‌خواهید برای آرایش روزانه خود فاندیشنی شبیه ایر براش داشته باشید، اما با زحمت و دردسر کمتر، اسپری فاندیشن‌ها گزینه خوبی هستند. این اسپری‌ها یک زیرسازی آرایش سبک، اما با پوشانندگی متوسط تا خوب به شما می‌دهند. از آنجا که بر خلاف آرایش سنتی، کمتر قابل کنترل است و ممکن است با اسپری اطراف صورت و یا لباس خود را کثیف کنید حتما قبل از استفاده برای مهمانی یکی دوبار در خانه استفاده از آن را تمرین کنید. اگر هم می‌خواهید کارتان تمیز و دقیق باشد می‌توانید فاندیشن را روی برس اسپری کرده بعد با برس به پوست صورت خود بزنید. فاندیشن اسپری گزینه خوبی برای آرایش بدن است.

 

فاندیشن اسپری

 

تفاوت فاندیشن با کرم پودر، کانسیلر و پرایمر

  • همان طور که اشاره شد فاندیشن‌ها با یکنواخت کردن و پوشاندن نواقص پوست صورت، آن را برای آرایش آماده می‌کنند. با فاندیشن می‌توان جوش‌ها، لکه‌ها، قرمزی، کبودی، ضایعات و فرو رفتگی‌های پوست صورت را پوشاند؛ پس کرم پودر نیز نوعی فاندیشن محسوب می‌شود.
  • پرایمر جهت آماده سازی پوست برای آرایش استفاده می‌شود. ترکیبات پرایمر به شکلی است که باعث ایجاد صافی و لطافت پوست شده و آن را مرطوب می‌کند. اغلب پرایمر‌ها بی رنگ هستند، اما می‌توانند با رنگ پوست هماهنگ شوند، اما فاندیشن رنگ پوست را تغییر داده و نواقص آن را می‌پوشاند.
  • کانسیلر بسیار شبیه به فاندیشن است و کار آن پوشاندن لکه‌ها و جوش‌هایی است که حتی پس از فاندیشن نیز قابل مشاهده هستند. رنگدانه‌های کانسیلر قوی‌تر است و با طیف رنگی گسترده می‌تواند کاستی‌های فاندیشن‌ها را جبران کند. کانسیلر‌ها اغلب تنها بر روی لکه‌ها اعمال می‌شوند، ولی با فاندیشن کل پوست صورت را پوشش می‌دهند.

خلاصه اینکه پرایمر پوست را آماده می‌کند، فاندیشن پایه میکاپ و آرایش محسوب می‌شود و کانسیلر با پوشانندگی قوی، کم و کاستی‌های فاندیشن را جبران می‌کند. از کانسیلر بسته به نوع آن یا نوع فاندیشن، ممکن است قبل از فاندیشن یا بعد از آن استفاده شود.

 

تفاوت فاندیشن، کرم پودر، کانسیلر و پرایمر

 

معرفی چند مارک معتبر فاندیشن

  • لانکوم (Lancome): فاندیشن‌های برند فرانسوی لانکوم هم کیفیت و هم قیمت بالایی دارند. کرم پودر تن ویزیونر (Tein Visionnaire) هم کرم پودر و هم اصلاح کننده است که به خوبی لکه‌ها، منافذ و خطوط ابتدایی پوست را پوشانده و سطحی یکدست ایجاد می‌کند.
  • نارس (NARS): یکی از بهترین فاندیشن‌هاست. پوشانندگی آن کمی بیشتر از متوسط است و با پوشش یکدست احساس سنگینی روی پوست ایجاد نمی‌کند.
  • میکاپ (Make Up): کرم پودر میکاپ (Make Up For Ever HD) فاندیشنی مناسب برای پوست‌ها‌ی خیلی چرب است. این فاندیشن پوشش و ماندگاری متوسطی دارد و برای عکس انداختن بسیار مناسب است.
  • آرت دکو (ArtDeco): کرم پودر آرت دکو سری (Rich Treatment) حاوی رنگدانه‌های انعکاس دهنده نور است که سایه روشن مناسبی روی پوست ایجاد کرده و با پوشش دهی متوسط به بالا، پوستی مخملی و چهره‌ای شاداب به شما می‌بخشد.
  • ایزادورا (Isadora): فاندیشن‌های ایزادورا چه به شکل کرم پودر و چه به شکل کوشن برای انواع پوست مناسب بوده و با پوشش دهی متوسط حالتی طبیعی و سرحال به پوست می‌دهند. کرم پودر‌های ایزادورا برای پوست‌های حساس نیز مناسب هستند.


نکته آخر

برای اینکه بتوانید پوست خود را به خوبی برای آرایش آماده کنید، لازم است فاندیشنی انتخاب کنید که با نوع پوست شما سازگار باشد. قبل از استفاده از فاندیشن ابتدا پوست صورت خود را شسته سپس با یک پرایمر یا یک مرطوب کننده پوست خود را آماده کنید. نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و در همین رابطه «روش پوشاندن جوش با آرایش برای داشتن چهره‌ای زیبا و طبیعی» را نیز بخوانید.

 

برگرفته از: glamour

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو