انتخاب روش زایمان، صاحبان نظر چه می گویند؟

منبع: نی نی بان

72

1398/3/18

17:08


برای انتخاب نحوه زایمان و تولد کودک تصمیمات مختلفی بر اساس تمایل شما وجود دارد. ابتدا ببینید چه نوع امکاناتی در ناحیه‌ای که زندگی می‌کنید وجود دارد. سپس به این موضوع فکر کنید که به زایمان در بیمارستان تمایل دارید یا منزل. البته در این باره با همسر خود، پزشک و یا ماما مشورت کنید. توصیه می‌شود که برای خود نقشه یا طراحی داشته باشید. همچنین به شما توصیه میشود در کلاسهای بارداری حاضر شوید زیرا شما و همسرتان این امکان را می‌دهد تا با آموزشهای عملی ضروری و حمایت‌های روحی آشنا شوید.

صاحبان توان علم زایمان
امروزه افراد زیادی وجود دارند که جهت همراهی مادر و مراقبت در زمان زایمان کارآزموده هستند. آنان روش‌هایی را به زوجین آموزش می‌دهند که کلیه حالات مادر را در دوره بارداری و بعد از آن در بر می‌گیرد. بنابراین تولد و زایمان را به صورت تجربه‌ای برای خود می‌آورند که از قبل آموزش آن به مادر به همراه داده شده است. آنان با تجربیات مختلف خود بر کلیه روشها و اعمالی تأثیر گذارده‌اند که در ارتباط با تولد در غرب وجود داشته است.

نظریات دکتر گرانتلی دیک- رید
نظریات دیک- رید اولین پزشک متخصص زنان و زایمان است که کشف کرد؛ مهمترین عامل ایجاد درد هنگام وضع حمل ترس از زایمان می‌باشد. از این نظریه قواعدی خاص را در ارتباط با زایمان طبیعی هم برای جامعه پزشکی و هم برای والدین وضع کرد. او از طریق برقراری ارتباط و ایجاد کلاسهای بارداری آموزشهای علمی و توجیهی لازم را همراه با نحوه کاربردی کردن حمایتهای روحی در اختیار مادران قرار داد و عقیده داشت که مادر از این طریق می‌تواند ترس و اضطراب ناشی از ناآگاهی از بارداری را خنثی سازد نحوه و اصول آموزشی او به قدری اساسی و پایه‌ای بود که امروزه مورد استفاده کلیه مراکز پزشکی قرار می‌گیرد و هیچ روشی از روشهای زایمان نیست که در آن از قاعده و اصول دکتر دیک-رید، استفاده نشود. این روش‌ها شامل: نرمشهای مخصوص تنفس، نحوه کنترل تنفس، شل و سبک سازی کامل عضلات بدن، می‌باشد. دیدگاه دکتردیک-رید جهت آماده سازی به منظور زایمان نه تنها شامل ارائه اطلاعات لازم و کافی در ارتباط با زایمان به فرد می‌باشد، بلکه هدف اصلی او ایجاد احساس اطمینان و راحتی در مادر است.

روش فردریک- لبویر
روش زایمان لبویر زمانی بهترین نتیجه را دارد که بتواند به افراد بفهمانند یک نوزاد تازه متولد شده چه چیزی را دیده، شنیده و احساس می‌کند. روش لبویر، توسط روانشناسانی به نام ریچ، رنک و ژانو ابداع شد. آنها عقیده داشتند مشکلات بعدی که در طول زندگی بشر ایجاد می‌شود. از مراحل مختلف تولد نوزاد نشأت گرفته است. بنابراین مرکز توجه روش لبویر بیش از آنکه مادر باشد، به نحوه زایمان و تجربه نوزاد از زایمان استوار است.
به منظور آنکه بتوان عوارض و مشکلات هنگام تولد نوزاد را به کمترین میزان رساند می‌توان به کتاب “تولد در آرامش” مراجعه نمود که از آثار همین بزرگان است. در این کتاب توصیه شده است که در اتاق زایمان باید از نور ملایم و مناسب استفاده شود و صداها و رفت و آمدها نیز کم شود. لبویر معتقد است تماس فوری پوست مادر و کودک پس از تولد نوزاد برای ایجاد آرامش در کودک ضروری است و نوزاد باید پس از تولد به سرعت بر روی شکم مادر قرار داده شود.
پس از آن باید کودک با آب گرم حمام شود و بهتر است دمای آب هم مانند دمای داخل و هم باشد کلیه اعمال زمانی اتفاق می‌افتد که آگاهی لازم از فیزیولوژی نحوه زایمان و تولد وجود داشته باشد. پس از تولد نوزاد نیاز دارد تا به طور ناگهانی هوای خنک محیط خارج رحمی را بر پوست خود احساس کند تا بتواند هزینه‌های خود را از این هوا پر کند بنابراین قرار دادن سریع کودک در مایعی گرم چنین احساسی را در او ایجاد نمی‌کند.
بسیاری از افراد متخصص در حرفه زایمان می‌گویند برای اینکه تئوری روش لبویر کارایی واقعی داشته باشد مدرکی در دست نیست، در هر حال بهتر است این را به یاد داشته باشید که هر کودکی باید در آرامش و فضای مناسب به این دنیا آورده شود. بنابراین حتی اگر با این روش نیز موافق نیستید سعی کنید زایمان خود را در محیط مناسب و آرامی انجام دهید. این دو روش آماده سازی جهت زایمان توسط دکتر رابرت برادلی معرفی شده و تحت عنوان«زایمان با کمک همسر» نیز شناخته شده است. در روش برادلی به زنان آموزش داده می‌شود تا هنگام بروز درد زایمان از همراهی و کمک همسر، دوست و یا مشابه استفاده کنند. فردی که هنگام زایمان حضور خواهد داشت باید همراه مادر در کلاس بارداری شرکت کند و او را در انجام ورزش‌های مخصوص دوره بارداری داشتن تنفس معمولی هنگام زایمان و ایجاد آرامش کمک و همراهی کند و همچنین بتواند در طی زایمان و تولد کودک همراه مفیدی برای مادر باشد.
زمانی که مادر برای غلبه بر درد زایمان نتواند فکر خود را بر موارد دیگری به جز درد متمرکز کند در واقع در اجرای این روش شکست خورده است و این وضعیتی است که اغلب زنان با آن مواجه می‌شوند همراه مادر با درد می‌تواند بسیار سخت و دردناک باشد و گاهی هم کار تا حدی سخت می‌شود که دیگر نمی‌تواند با آن سازش کند. هر زایمان کاملاً منحصر به فرد است؛ بنابراین شاید وضعیتی را که با آن مواجه می‌شوید آن چیزی نباشد که خود را از قبل برای آن آماده کرده‌اید. زنان در زایمان نسبت به آنچه که از قبل خود را آماده کرده بودند اغلب واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. بنابراین ممکن است برخی از همراهان هنگام مواجهه با نیازهای خاص مادر جهت کمک به نحوه زایمان و عدم رویارویی با قابلیت‌های خود جهت رفع این نیازها مضطرب و دستپاچه شوند.

نظریات دکتر میشل اودنت
دکتر اودنت به عنوان یک متخصص زنان و جراح برای اولین بار زنانی را مشاهده کرد که هنگام زایمان به حالت چمباتمه روی زمین قرار می‌گیرند و زور می‌زدند تا کودک از طریق کشش نیروی جاذبه متولد شود و از مشاهده این صحنه واقعا شوکه شد. این روش زایمان سنتی باعث ایجاد انقباضات قوی‌تر و دردناکتر در مادرمی‌شود و همچنین سبب می‌شود که برای بیرون راندن کودک از رحم مادر ضربه بزند در این حالت روند زایمان آهسته تر و مادر خسته می‌شود و در نتیجه مشکلات زمان زایمان بیشتر خواهد شد.
او با مشاهده این نحوه زایمان بر اساس مامایی سنتی برای تولد نوزادان روش خاصی را ابداع کرد که این روش برای اولین بار در شهر پیتیویرس فرانسه اجرا شد. دکتر اودنت معتقد بود، باید به زنان فرصتی داده شود تا هنگام زایمان بر اساس غرایز اولیه خود به این تجربه جدید پاسخ دهند (یعنی بر اساس آنچه که ساختمان زیستی اولیه بدن هر زن بر اساس آن ساخته شده است).
او عقیده داشت ماده مخدر طبیعی بدن که اندروفین نام دارد مسئول است و در این شرایط به بدن کمک کند بر اساس نظریه او در شهرپیتیویرس فرانسه با استفاده از این روش کمترین میزان اپیزیوتومی (پارگی که توسط پزشک یا ماما جهت کمک به زایمان ایجاد می‌شود) سزارین و کلیه مشکلات وابسته به زایمان مشاهده شده است.

روش شیلا کیتزینگر
کیتزینگر یک مربی با تجربه در زمینه زایمان و تولد است و اعتقاد دارد که هر زایمان یک تجربه کاملاً منحصر به فرد می‌باشد و مادری که در حال زایمان است باید به وضع حمل با دیده فعال بنگرد.همچنین معتقد است که سرویس زایمان باید به نظریات والدین اهمیت دهند. در واقع در مورد اینکه نحوه زایمان طبیعی باشد یا سزارین، محل زایمان در بیمارستان باشد یا منزل و مواردی اینگونه به آنها حق انتخاب داده شود. همچنین او عقیده دارد که زایمان یک بیماری نیست و متخصصان زایمان نباید به مادر در هنگام وضع حمل به چشم یک بیمار بنگرند و تصور کنند که باید در درمان آن تمام سعی خود را به کار ببندند، بلکه باید به آنان به عنوان افراد بالغ باهوش بنگرند که قادرند در رابطه با نحوه زایمان و تولد کودک خود آخرین تصمیم صحیح را بگیرند.

روش لاماز
این روش که در اصل یک روش مشاوره روانکاوی است ابتدا درروسیه و سپس در فرانسه توسط دکترلاماز مورد استفاده قرار گرفت. امروز ۹۰ درصد از زنان روسیه و ۷۰ درصد از زنان فرانسوی با استفاده از شیوه‌هایی وضع حمل می‌کنند که از طریق روش لاماز آموزش دیده‌اند. در حال حاضر این روش در ایالات متحده نسبتاً شایع است و همچنین شیوه‌هایی از فرم اولیه آموزش آن روش کشور انگلستان مورد استفاده می‌باشد.
دکتر لاماز معتقد است، میزان شل کردن و سبک سازی بدن زن باردار خیلی با اهمیت نیست؛ زیرا به طور تقریبی اغلب زنان با وجود این کار باز هم مقداری از درد زایمان را تجربه می‌کنند و آنچه که مهم است نحوه سازش زنان با میزان درد است. با پیگیری تحقیقات ایوان پاولوف بر روی میزان پاسخ دهی به تحرکات در زمان زایمان بر روی سگها انجام گرفت، دکتر لاماز مشاهده کرد که با آموزش صحیح زنان به خوبی می‌توان به آنها کمک کرد تا بتوانند قابلیت سازش‌های زایمان را به دست آورند. این روش شامل سه مرحله اصلی است: اولین مرحله؛ ترس مادران از زایمان است که با ارائه اطلاعات و آموزش کافی می‌توان آن را از بین برد. دومین مرحله؛ نحوه شل کردن و سبک سازی بدن است که در این مرحله آگاهی از وضعیت بدن آموزش داده می‌شود بنابراین زنان می‌دانند که چگونه بدن خود را با درد همراه کنند و یا در اصل باید سازش کنند. سومین مرحله؛ به استفاده از تنفس ریتمیک اختصاص دارد که باید در پی انقباضات رحمی و به منظور منحرف کردن فکر زن از درد زایمان استفاده شود.

تصمیم شما در زمان زایمان
زنان طی چند دهه گذشته نسبت به قبل بر روی سلامتی خود کنترل بیشتری داشته‌اند. متخصصان در بیشتر موارد علاقمند بودند تا در تمایلات و نیازهای زنان تغییراتی ایجاد کنند. البته انتخاب آنان در نحوه زایمان از دیگر مسائل مهم تر و ارجح تر است. امروزه اغلب زنان خواستار زایمان طبیعی هستند و باید همه زنان حق این انتخاب را داشته باشند چه بخواهند در منزل زایمان کنند و چه در بیمارستان. در هر حال ما نباید فوایدی را نادیده بگیریم که کنترل طبی یک زایمان فراهم می‌کند به خصوص زمانی که پیشرفته مراحل زایمان در حد انتظار نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو