رفع کولیک نوزادان، شانزده درمان طبیعی

منبع: نی نی بان

131

1398/8/30

13:12


کودک شما سالم است به خوبی تغذیه شده و پوشک تمیز پوشیده است با این حال او برای ساعت ها گریه می کند. تمام نوزادان گریه می کنند اما گریه نوزادان کولیکی بیشتر از حد معمول است. این می تواند واقعاً برای پدر و مادر خسته کننده باشد اما خبر خوب این است که کولیک نوزاد موقتی است و شما تنها این مشکل را ندارید. در این مقاله مروری کامل بر قولنج یا کولیک نوزاد خواهیم داشت:
-قولنج یا کولیک نوزاد چیست؟
-چه عواملی باعث قولنج یا کولیک نوزاد می شود؟
-عوامل خطرساز در قولنج یا کولیک نوزادی چیست؟
-درمان قولنج یا کولیک نوزاد چیست؟
 
قولنج یا کولیک نوزاد چیست؟
قولنج در حالتی اتفاق می افتد که نوزاد سالم است و بیش از 3 ساعت در روز، بیش از 3 روز در هفته برای سه هفته گریه می کند. در اینجا چیزی است که ما در مورد آن می دانیم ذکر شده است:
-اگر نوزاد شما کامل باشد، قولنج ممکن است در 2 هفتگی شروع شود.
- تقریبا همیشه 3 تا 4 ماه طول می کشد.
- جنسیت نوزاد و ترتیب زایمان و یا شیر خشک یا شیر مادر بر این موضوع تاثیر نمی گذارد.
-  کودکان مبتلا به قولنج با کودکانی که قولنج ندارند فرقی نمی کنند.قولنج به طور معمول در نوزادان حدود سه هفتگی شروع می شود و هنگامی که کودک به سه تا چهار ماهگی رسید به پایان می رسد. این درد توسط یک مسئله پزشکی ایجاد نشده و کولیک نوزاد همان حملات مکرر و منظم گریه به مدت سه ساعت یا بیشتر در شب تعریف شده است.
- پیش بینی شده که حدود40 درصد از تمام نوزادان دارای کولیک هستند. علت درد هنوز به خوبی شناخته نشده است. برخی فکر می کنند به دلیل عدم بلوغ عصبی و یا عادت به جهان خارج از رحم است که می تواند برای برخی از کودکان برای یک مدت زمان کوتاه تحریک پذیر باشد.
- برخی از کودکان حساسیت بیشتری به تحریک نسبت دیگران دارند. یک کودک کولیکی ممکن است به گاز، رفلکس اسید یا یک حساسیت غذایی واکنش نشان دهد. پدر و مادر در مورد علائم کودک با پزشک متخصص اطفال صحبت کنند. پزشک شما می تواند در مدیریت علت، مانند استفاده از فرمول های مختلف و یا تغییر مواضع تغذیه ای به شما کمک کند.
- از آنجا که علت می تواند متفاوت باشد هیچ درمان اثبات شده ای برای کولیک وجود ندارد. با این حال، اگر شما قادر به کشف علت قولنج کودک خود باشید ممکن است قادر باشید تا حملات گریه کودک را کوتاه کنید.
 
چه عواملی باعث قولنج یا کولیک نوزاد می شود؟
علت دقیق قولنج ناشناخته است و به همین دلیل راهی روشن برای کمک به آن وجود ندارد. برخی از نظریات آنچه در پشت آن است عبارتند از:
- سیستم گوارشی رو به رشد با عضلاتی اغلب اسپاسم دارند
-گاز (18 درمان نفخ شکم نوزاد)
- هورمون هایی که موجب درد معده یا خستگی می شوند
- حساسیت بیش از حد به نور، سر و صدا و غیره
- سیستم عصبی در حال توسعه 
به خاطر داشته باشید چیزهای زیادی وجود دارد که ممکن است شبیه به قولنج باشد اما قولنج  نباشد. اگر در مورد نوزاد خود نگران هستید، دکتر می تواند معاینات کاملی برای بررسی علت پزشکی برای گریه نوزاد انجام دهد. نوزاد می تواند به دلایل زیر تحریک پذیر باشد:
- عفونت
- مشکلات ریفلاکس اسید یا معده (درمان ریفلاکس معده در نوزادان)
- فشار یا التهاب مغز و سیستم عصبی
-مشکلات چشم، مانند خراشیدگی یا افزایش فشار
-ضربان قلب نامنظم
- آسیب به استخوان ها، عضلات، یا انگشتان دست
 
عوامل خطرساز در قولنج یا کولیک نوزادی چیست؟
نوزادان مادرانی که در دوران بارداری یا بعد از زایمان سیگار می کشند، خطر ابتلا به قولنج دارند. بسیاری از نظریه های دیگر درباره عواملی که باعث قولنج می شود وجود دارد، اما هیچ کدام اثبات نشده اند. برای مثال:
- قولنج بیشتر در میان نوزادان اول یا نوزادانی که شیر خشک می خورند رخ نمی دهد.
-رژیم غذایی مادر شیرده احتمالا قولنج را مهار نمی کند (لیست مواد نفاخ و ضد نفخ در دوران شیردهی)
- دختران و پسران - بدون توجه به ترتیب زایمان آنها و نحوه تغذیه آنها - قولنج را در تعداد مشابه تجربه می کنند.
 
عوارض جانبی
در واقع قولنج هیچ عواقب طولانی پزشکی ندارد. نوزادانی که قولنج دارند به صورت طبیعی رشد می کنند.
 
چگونه کولیک نوزاد را تشخیص دهیم؟
- پزشک کودک یک معاینه فیزیکی برای شناسایی علل احتمالی ناراحتی کودک مانند انسداد روده کودک (انسداد روده) انجام خواهد داد. اگر کودک سالم باشد، ممکن است قولنج تشخیص داده شود.
- آزمایشات آزمایشگاهی، اشعه X و سایر آزمایش های تشخیصی معمولا مورد نیاز نیست، اما در موارد نامشخص، آنها به حذف سایر شرایط به عنوان علل احتمالی کمک می کنند.
 
درمان قولنج یا کولیک نوزاد چیست؟
قولنج اغلب بعد از سه ماهگی نوزاد  به خودی خود بهبود می یابد. متاسفانه هیچ درمان اثبات شده ای وجود ندارد که به طور مداوم به تمام کودکان کمک کند. درمان هایی که مورد آزمایش قرار گرفته اند عبارتند از:
1-  داروهای ضد گاز
داروهای ضدگاز مانند دایم تیکون احتمالا به کاهش نشانه ها کمک نمی کند (قطره دایمتیکون برای نوزاد). این داروها به طور کلی ایمن هستند، به جز برای نوزادانی که باید داروهای جایگزین تیروئید مصرف کنند.
2-  پروبیوتیک ها
پروبیوتیک ها (پروبیوتیک چیست+20 خواص درمانی آن) موادی هستند که به حفظ تعادل طبیعی "باکتری" "خوب" در دستگاه گوارش کمک می کند. از آنجا که نوزادان مبتلا به قولنج ممکن است عدم تعادل این باکتری های مفید را داشته باشند، محققان تلاش کرده اند برخی از این پروبیوتیک ها را در تعدادی از مطالعات جایگزین کنند. به طور خاص، Lactobacillus reuteri ، علائم قولنج را به طور قابل توجهی کاهش داد.
قبل از دادن هر دارویی به کودک، با دکتر او صحبت کنید.
 
16 درمان طبیعی کولیک یا قولنج نوزاد
1. رفلکس کودک را برطرف کنید:
اولین چیزی که مادران میخواهند برطرف کنند رفلاکس نوزاد است. این وضعیت اغلب علائم مشابه با کولیک دارد و می تواند با درمان های طبیعی کاهش یابد. 
2. رژیم غذایی شیردهی:
اگر مادر شیرده هستید، باید از غذاهائی که باعث قولنج می شوند اجتناب کنید. لبنیات مجرم بزرگ است. بنابراین دیگر آلرژی های معمولی مانند گندم / گلوتن، تخم مرغ، صدف، مرکبات، کافئین و غذاهای تند نیز وجود دارد. سیستم گوارش نابالغ بچه ها می توانند به پروتئین های مختلف غذا در شیر مادر واکنش نشان دهند. سعی کنید این غذاهای آلرژیک را از رژیم خود حذف کنید. 
3. اگر شیر خشک به نوزاد می دهید از نوع دیگری استفاده کنید:
کودک ممکن است به چیزی در شیر خشک حساسیت داشته باشد. برخی از مادران متوجه شده اند تغییر شیر خشک باعث بهبود می شود! 
4. ایجاد نزدیکی:
در هفته های آخر زندگی در رحم، محیط اطراف نوزاد شما، تاریک، گرم و نرم است. هنگامی که نوزاد به فضای باز می آید، این انتقال می تواند یک انتقال جنجالی و ناراحت کننده باشد. بعضی حتی 3 ماه اول زندگی نوزاد را "سه ماهه چهارم" می دانند. نزدیکی و گرما ممکن است قولنج را آرام کند. مطالعات نشان می دهد تماس پوست با پوست می تواند تنفس کودک، دما، ضربان قلب، قند خون و فشار خون را تنظیم کند. همچنین می تواند خلق و خوی او را بهبود دهد. 
5 . ایجاد سر و صدا:
رحم جایی پر سر و صدا بود. بین ضربان قلب مادر و هضم، صدا در رحم شدید است. سر و صدا می تواند توجه آنها را تغییر دهد، آنها را راحت و به طور کلی گریه (علت گریه نوزاد در شب) را کاهش دهد.
6. اجازه دهید نوزاد مک بزند:
بچه ها یک رفلکس مکنده بسیار قوی دارند که نیاز به اشباع دارد. بعضی از نوزادان در هنگام خروج از رحم در حالت مک زدن انگشت خارج می شوند. قرار دادن دست در دهان به نوزادان آرامش میدهد. به نوزاد اجازه دهید از پستانک استفاده کند و در صورت نبود آن از مک زدن انگشت استفاده کند . این کار باعث می شود نوزادی که قولنج دارد آرام شود.
7- هوای تازه دریافت کنید:
چیزی در مورد هوای تازه جادویی است. وقتی نمی توانم فرزندانم را آرام کنم آنها را بیرون میبرم خورشید، باد، صدای پرنده، حرکت، همه این عناصر کمک به تغییر خلق و خو و آرامش بچه ها میکنند.
8- حمام گرم بگیرید:
بعلاوه، بعضی نوزادان حمام گرم را دوست دارند. این می تواند روحیه آنها را تسکین دهد. نیازی نیست  صابون یا حباب به حمام اضافه کنید. فقط آب گرم و محیط آرامش بخش حمام کافی است. شما همچنین می توانید یک پارچه را گرم کنید و روی شکم نوزاد قرار دهید.
9- ایجاد جنبش:
بعضی مادران بچه ها را در کالسکه قرار می دهند و راه می برند. بعضی نیز از ماشین سواری استفاده می کنند. حرکات ارتعاشی می توانند ابزار خوبی برای والدین با کودکانی که کولیک دارند، باشند. هر کاری می توانید انجام دهید ! نکته این است که حرکت می تواند نوزاد را آرام کند.
10- فعالیت بدنی:
بعضی از ورزشهای کودک برای آزاد شدن گاز به دام افتاده معجزه میکند .  می توانید از دوچرخه پا، خم کردن پاها و یا فشار شکم خود بر روی ران استفاده کنید. همچنین می توانید ماساژ های آرام شکم انجام دهید. (همیشه از حرکات در جهت عقربه های ساعت در هنگام مالش نوزاد استفاده کنید ).
در طی فرآیند تولد چیزهای زیادی وجود دارد که بدن نوزاد را از هماهنگی خارج میکند که می تواند بر خواب، حرکات روده، هضم، تأثیر بگذارد. من توصیه می کنم شخصی را پیدا کنید که متخصص در مراقبت از نوزاد است.
11-  در صورت لزوم از پشتیبانی دستگاه گوارش استفاده کنید:
همانطور که قبلا ذکر شد، برخی از پزشکان معتقدند کولیک مربوط به دستگاه گوارش نابالغ نوزاد است. گاز به دام افتاده، دستگاه گوارش تند و رفلکس اسید (همه نوزادان برخی از فرم ها را تجربه میکنند) می تواند به علائم کولیک منجر شود. بعضی از مادران متوجه میشوند که آب شیرین خوب است.
بعضی دیگر   از شیرخشک با زغال فعال استفاده میکنند که می توانند گاز اضافی را جذب کنند. بعضی از  پروبیوتیک های کودک استفاده میکنند. در مطالعات، پروتئین پروبیوتیک علائم کولیک را کاهش میدهد.
12-  کمک گرفتن:
با وجود تمام تلاش های ما، گاهی بچه ها فقط گریه می کنند. گاهی اوقات هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم تا آن را بهتر کنیم. تماشای این صحنه به عنوان یک پدر و مادر ناراحت کننده است . برای مادران افسرده قولنج نوزاد غیرقابل  تحمل است. بنابراین حتما کمک بخواهید.
اگر گریه نوزاد شدید است از یک دوست یا اعضای خانواده کمک بگیرید. آخر هفته هم از پدر کمک بگیرید و خودتان استراحت کنید. با مشاور یا مادران دیگر نیز صحبت کنید.
13- قرار دادن نوزاد روی شکم:
نوزاد خود را بر روی شکم، در سراسر معده یا دامان قرار دهید. تغییر موقعیت ممکن است به آرام  کردن برخی از نوزادان کولیکی کمک کند. شما همچنین می توانید پشت کودک خود را مالش دهید که هر دو تسکین دهنده و ممکن است به عبور گاز کمک کند.
علاوه بر این، قرار دادن بر روی شکم به کودک شما در ساخت عضلات گردن و شانه قوی تر کمک می کند. به یاد داشته باشید تنها کودک خود را در حالی که بیدار و تحت نظارت است بر روی شکم قرار دهید.
14- حمل کردن کودک:
نوزادان با درد اغلب به خوبی به نگهداری شدن پاسخ می دهند. نزدیک شدن به شما سبب آرامش کودک است. نگه داشتن کودک برای مدت طولانی در اوایل روز ممکن است به کاهش درد در شب کمک کند. استفاده از یک حامل نوزاد اجازه می دهد تا شما نوزاد را در حالی که بازوهای او آزاد است بسته نگه دارید.
15- حرکات مکرر:
نگه داشتن نوزاد در حرکت ممکن است برای تسکین قولنج کافی باشد. سعی کنید که با کودک خود به رانندگی بروید و یا نوزاد را در یک تاب قرار دهید.
16- نوزاد را بعد از خوردن شیر عمودی ( راست ) نگه دارید:
بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) ممکن است یک عامل کمک به قولنج باشد. نوزادان مبتلا به ریفلاکس مری تجربه سوزش سر دل دارند زیرا شیر مادر یا شیر خشک در حال بالا آمدن از طریق مری است.
نگه داشتن کودک به صورت عمودی پس از تغذیه می تواند علائم رفلکس اسید را کاهش دهد. قرار دادن نوزاد به پشت و یا خمیده در صندلی ماشین بعد از خوردن غذا می تواند علایم را بدتر کنند و سبب می شود کودک بد خو شود.
17- استفاده از غلات برنج برای ضخیم شدن شیر:
غلات برنج نوزاد می تواند به یکی از دو شیر مادر یا شیر خشک به عنوان یک عامل غلیظ کننده اضافه شود. این یکی دیگر از راهها برای کمک به کاهش حملات رفلکس اسید در نوزادان مبتلا به GERD است.
یک قاشق غذاخوری غلات برنج را به یک اونس از شیر خشک یا شیر مادر دوشیده شده اضافه کنید. شما ممکن است نوک پستانک بطری کودک را برای عبور مایع ضخیم تر کمی بزرگتر سوراخ نمایید. قبل از مصرف با پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید.
18- تعویض شیر خشک:
ناراحتی از عدم تحمل به پروتئین و یا آلرژی به شیر ممکن است تا حدی مسئول کولیک کودک شما باشد. در این مورد، تعویض شیر خشک اصلی یا یک منبع پروتئینی مختلف ممکن است آن را برای هضم آسان تر سازد.
حدود دو روز طول می کشد تا متوجه بهبود علائم شویم. اگر کودک شما هنوز هم با همان میزان گریه می کند عدم تحمل یا آلرژی ممکن است عامل مشکل نباشد
توجه کنید که چه کاری به تسکین کودک شما کمک می کند یا نمی کند. این به شما کمک خواهد تا با دقت بهترین راه حل را برای بازگرداندن صلح به خانه و راحتی خود در نظر بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو