تراریخته چیست؟ کدام محصولات تراریخته را می توانیم استفاده کنیم؟

تراریخته چیست؟ کدام محصولات تراریخته را می توانیم استفاده کنیم؟


منبع: آرگا

291

1398/8/30

14:37


تراریخته چیست و به چیز گفته می شود؟ دستکاری ژنتیکی که بر روی گیاهان یا حیوانات در جهت پیشرفت آنها انجام می گیرد. در حال حاضر محصولات تراریخته در کشور ما عرضه می شوند اما متاسفانه به دلیل نداشتن برچسب قابل شناسایی نیستند.و این موضوع حق انتخاب را از مصرف کننده گرفته است.

تراریخته چیست؟ همان دستکاری ژنتیکی که امروزه بر روی بسیاری از محصولات و حیوانات انجام می گیرد و برای برخی قابل ابهام بوده همچنین نگرانی هایی درباره خطرات این محصولات وجود دارد. و افراد زیادی نمی دانند که باید از این محصولات پرهیز کرد یا آن ها را مصرف نمود. با توضیح بیشتر در این مورد با ما همراه باشید.

تراریخته چیست؟

تراریخته در معنای عام یعنی دستکاری ژنتیکی گیاهان یا حیوانات. محصولات تراریخته یا transgenic که به آن محصولات تغییر ژنتیک داده GMCs نیز می گویند گیاهانی هستند که DNA آن ها به روش های مهندسی ژنتیک تغییر یافته است و در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند. در بیشتر موارد این تغییر برای اضافه کردن عملکردی جدید به گیاه انجام می شود که به طور طبیعی در گیاه وجود ندارد. مثل ایجاد مقاومت در گیاه نسبت به آفت ها، بیماری ها و شرایط محیطی (مثل کم آبی یا شوری آب) یا کاهش ضایعات مقاومت نسبت به آفت کش ها و مواد شیمیایی و یا بالا بردن خواص تغذیه ای گیاه. همچنین در محصولاتی که مصرف غذایی ندارند مثل تولید دارو، سوخت های زیستی و زیست پایی (کم یا خنثی کردن آلودگی یک آلاینده) نیز انجام می گیرد. جامعه علمی عنوان کرده است که این محصولات نسبت به محصولات طبیعی و معمول استفاده شده خطر بیشتری ندارند. ولی به این شرط که قبل از ورود به بازار و مصرف مورد تحقیق و آزمایش قرار بگیرند.

تراریخته چیست و چطور تولید می شود؟

پیشینه و نخستین محصول

این روش در سال ۱۹۷۰ میلادی برای اولین بار ابداع شد اما استفاده از گیاهان تراریخته بیست سال به طول انجامید. اولین محصول دستکاری شده تجاری توتون، که به ویروس موزاییک مقاوم شده بود در چین و در سال ۱۹۹۳ در سطح انبود تولید شد. بعد در سال ۱۹۹۶ آمریکا پنبه مقاوم شده به آفات بال پولکدار، ذرت و سویای مقاوم به علف کش را تولید کرد که در حال حاظر بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده محصولات تراریخته در جهان است. برزیل با ۴۴ میلیون هکتار در ردیف دوم و آرژانتین با ۲۹ میلیون هکتار و هند با ۱۲ میلیون در ردیف سوم و چهارم هستند. طبق آخرین تحقیقات در سال ۲۰۱۷ سطح زیر کشت این محصولات تا ۱۸۵ میلیون هکتار بوده است. اما این محصولات در صنعت داروسازی نیز به کار برده می شوند و در تهیه بعضی از ترکیبات دارویی و یا ترکیبات که کاربرد پزشکی دارند به کار می روند.

تراریخته به چه معناست؟

قوانین و مجوز تولید

یکسری قوانین و مقررات بین المللی بر تولید این محصولات نظارت می کند، مثل پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا و کدکس غذایی آلیمنتاریوس. بر طبق این قوانین زمانی که یک محصول در آزمایشگاه تولید می شود باید قبل از ارائه به مصرف کننده و تولید انبوه تحت آزمایش های کیفی و آنالیز کیفیت، آزمایش های حساسیت زایی، آزمایش های زراعی و زیست محیطی قرار بگیرد. نتیجه حاصله از این آزمایش ها به مرجع قانونی مربوطه که از متخصصین مختلف تشکیل شده ارائه می شود و بعد از موافقت مرجع مجوز تولید و مصرف محصول داده می شود.

محصول تراریخته چیست؟

محصولات تراریخته در ایران

تولید و تحقیقات آزمایشگاهی بعضی از این محصولات در ایران حدود ۲۵ سال پیش شروع شد. و اولین محصول نوعی از برنج بود که در مقابل کرم ساقه خوار برنج مقاوم شده بود. و در حال حاضر محصولاتی مثل سیب زمینی و پنبه نیز هستند که در مرحله اخذ مجوز قرار گرفته اند.

تراریخته چه معنایی دارد؟

آمار متفاوتی در مرد تولید این محصولات در ایران وجود دارد. برخی میگویند در سال های ۸۳، ۸۴ و ۸۵ برخی از این محصولات در ایران تولید شده همچنین محققان ادعا کرده اند که ۴۷ درصد از برنج های ایران (ایرانی و خارجی) تراریخته هستند. اما وزارت کشاورزی اعلام کرده که هیج مجوزی برای تولید این محصولات داده نشده است. علت چیست؟ در حال حاظر معلوم نیست در ایران کدام محصولات تراریخته هستند. در کشورهای اروپایی این محصولات دارای برچسب جی ام او بوده و مردم حق انتخاب دارند. اما در بازار ایران حدود ۹۹ درصد از روغن های مصرفی دستکاری شده اند. ولی فقط چند مورد دارای برچسب هستند که خیلی قابل دیدن هم نیست.

تراریخته به چه می گویند؟

مضرات محصولات تراریخته چیست؟

سازمان بهداشت جهانی از دلایل مقاوت بدن نسبت به آنتی بیوتیک ها را مصرف محصولات دستکاری شده عنوان کرده است. دلیل این موضوع چیست؟ علت این موضوع اضافه کردن ژن مقاومت نسبت به آفات و عوامل میکروبی به گیاه است. این ژن ها نوعی از ابزار مهندسی ژنتیک اند که به جامعه القا می شود. و ساخت آنتی بیوتیک ها و داروهای قویتر و همچنین مبتلا شدن به دیگر بیماری ها نتیجه ایست که این موضوع در پی دارد.

تراریخته یعنی چه؟

همچنین استفاده از سم گلایفوسیت (RoundUP) در تولید این محصولات افزایش یافته که ورود آن به مواد غذایی باعث ایجاد بیماری می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو