انتشار سه نمایشنامه علیرضا پارسی با محوریت جنگ و دفاع مقدس

155

1398/8/30

15:29


نمایشنامه‌های کوتاه "پوتین‌های خاموش"، "ضریح چشمهایت" و "سردار" نوشته علیرضا پارسی در قالب سه کتاب مجزا منتشر شد.

انتشار سه نمایشنامه علیرضا پارسی با محوریت جنگ و دفاع مقدس

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، نمایشنامه "پوتین‌های خاموش" درباره دو سرباز ایرانی و عراقی است که به شکل اتفاقی پاهای‌شان روی مین می‌ماند و در فاصله حدود دو متری روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. این دو در مرحله اول با هم مشاجره دارند و هر یک دیگری را متهم می‌کند که چرا به کشورش تجاوز کرده است. در ادامه همدیگر را بهتر می‌شناسند و دوست می‌شوند. اما در یک لحظه ترکش خمپاره دشمن به سرباز ایرانی اصابت می‌کند و سرباز عراقی برای نجات او، ناگهان پایش را از روی مین برمی‌دارد و در نهایت هر دو در کنار یکدیگر به شهادت می‌رسند.

این نمایشنامه در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 4 هزار تومان منتشر شده است.

نمایشنامه "ضریح چشمهایت" در مورد آسیه زن جوانی است که بر مزار همسر شهیدش، اسماعیل حضور می‌یابد و با او از روزهای تلخ و شیرین سخن می‌گوید. از تنهایی و سختی‌های زندگی با همسرش حرف می‌زند و درد و دل می‌کند. آسیه از عشق و زندگی، غم‌ها و غصه‌ها، جنگ و پشت جبهه‌های جنگ می‌گوید. در نهایت بر سر مزار این شهید، از غصه جان به جان آفرین تسلیم می‌کند.

این متن نخستین بار مهر ماه 1382 با بازی فاطمه ثابت‌کار در ششمین دوره جشنواره تئاتر دفاع مقدس و بار دوم از 27دی ماه همین سال به مدت یک هفته با بازی ویدا معتقد توسط گروه تئاتر "خورشید" و به کارگردانی علیرضا پارسی در سالن تئاتر مجتمع فرهنگی هنری سردار جنگل رشت روی صحنه رفته است.

این نمایشنامه در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 3 هزار تومان به چاپ رسیده است.

نمایشنامه "سردار" براساس گوشه‌هایی از زندگی و مبارزات قهرمانانه شهید حسین املاکی یکی از فرماندهان گیلانی نوشته شده است. اتفاقاتی که در داخل جبهه و پشت جبهه برای این شهید رخ می‌دهد، در تابلوهای متعدد روایت می‌شود و ویژگی اخلاقی، رفتاری و کرداری او را می‌گوید.

این اثر در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 7هزار تومان نشر یافته است.

این سه نمایشنامه کوتاه که در قطع پالتویی منتشر شده نوشته علیرضا پارسی است و توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس (نشر صریر) روانه بازار کتاب شده.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو