هزینه گازسوز کردن خودرو چقدر است؟

منبع: نمناک

60

1398/8/30

16:12


در این گزارش با هزینه گازسوز کردن ماشین ( گاز CNG ) به نرخ دولتی را بررسی می کنیم.

هزینه گازسوز کردن خودرو

باشگاه خبرنگاران: با توجه به سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت بنزین بسیاری از مردم خواهان گازسوز کردن خودرو خود هستند، از این رو قصد داریم هزینه گازسوز کردن ماشین به نرخ دولتی را مورد بررسی قرار دهیم.

از ساعت صفر 24 آبان 98 دولت طرح سهمیه بندی بنزین را اجرا کرد که به واسطه آن قیمت هر لیتر بنزین سهمیه ای 1500 تومان و نرخ آزاد هر لیتر بنزین نیز 3000 تومان اعلام شد. از این رو بسیاری از مردم قصد دارند خودرو خود را گازسوز کنند که به همین دلیل در این مقاله هزینه های گاز سوز کردن خودرو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ثبت نام برای وام دوگانه سوز کردن خودرو 

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی در این خصوص عنوان کرد با توجه به اینکه مالکان وسایل نقلیه از CNG استقبال زیادی رو انجام دادند، برای خودرو ها وام 2.5 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است و مالکان برای ثبت نام وام دوگانه سوز کردن خودرو می بایست به سامانه اطلاعات جامع خودرو های گازسوز کشور به آدرس اینترنتی www.irngv.ir مراجعه نمایند. گفتنی است در این طرح مالکان خودرو های حمل ونقلی، چون باری و مسافری دارای اولویت هستند. 

جزئیات هزینه گازسوز کردن خودرو 

هم اکنون دو نوع خودرو هیبریدی و بنزینی در بازار های جهانی به فروش می رسند، اما در بازار ایران فقط برخی از مالکان خودرو های درجه 2 و درجه 3 دوگانه سوز می کنند که هیچکدام از مالکان خودرو های درجه 1 سوخت CNG را مورد استفاده قرار نمی دهند. 

در واقع هزینه گازسوز کردن ماشین به نوع وسیله نقلیه و نوع مخزن سوخت آن بستگی خواهد داشت، اما به صورت کلی می توان برای این فرایند هزینه 3 میلیون تومانی را در نظر داشت. البته تعمیرکاران به مردم هشدار می دهند که خودرو های دوگانه سوز خریداری نکنند، اما فعالان صنعت خودرو معتقد هستند اگر فرایند گازسوز شدن خودرو بر اساس استاندارد های ضروری صورت بگیرد، این خودرو از نظر ایمنی با مشکل مواجه نمی شود. 

CNG بهتر است یا بنزین؟ 

به طور کلی باید بگوییم سوخت سی ان جی در مقایسه با دیگر سوخت های هیدروکربنی دارای پایین ترین نسبت کربن به هیدروژن یعنی 1 ‏اتم کربن در مقابل 4 اتم هیدروژن است؛ بنابراین سوختن گاز CNG کربن کمتری را منتشر می کند و خودرو های گازسوز به خاطر کاهش زیاد این رسوبات کربن در قسمت های احتراق، ورودی سوپاپ ها، سرپیستون ها و شیار های رینگ ها، میزان گیرپاژ کردن قطعات به میزان چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین روغن موتور و فیلتر آن نیز به خاطر کاهش رسوبات کربن و آلاینده ها خروجی همواره تمیز باقی خواهد ماند و مدت تعویض آن ها طولانی تر می شود.

انتهای پیام/م

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو