آشنایی با ویژگی های افراد کاریزماتیک

آشنایی با ویژگی های افراد کاریزماتیک


منبع: آرگا

130

1398/9/1

00:43


از ویژگی های افراد کاریزماتیک جذب هر آنچه که می خواهند به سوی خودشان است. این عمل مادر زادی نیست و افراد با تمرین می توانند این ویژگی هارا دریافت و به آن عمل کنند.

در زندگی روزمره برای ما اتفاق افتاده که ناخودآگاه جذب افرادی می شویم؛ افرادی که به نظر ما نیرویی دارند و از منبعی فوق قوی الهام می گیرند، آن ها می توانند هر فردی را که خواستند به سوی خود جذب کنند و بهترین ها را داشته باشند، این افراد به اصطلاح کاریزما می باشند. افرادی که با ویژگی های شخصیت کاریزماتیک در بین عموم محبوبیت دارند. در ادامه به ویژگی های افراد کاریزماتیک و اینکه چگونه خود یک فرد کاریزما باشیم می پردازیم.

ویژگی های افراد کاریزماتیک

ویژگی های افراد کاریزماتیک و معنای آن

کاریزماتیک مترادف کلمات جذاب، دلربا، فریبنده می باشد. افراد دارای ویژگی کاریزماتیک شخصیتی فوق پرشور و هیجانی دارند و در هر محیطی که باشند شادی و نشاط را در آن محل به ارمغان می آورند.

وقتی صحبت از کاریزما بودن می شود همه ما به فکر یک انرژی یا نیروی مغناطیسی و نامرئی می افتیم که آن ها را کنترل می کند، که البته بله به همین صورت است. به همین دلیل است که یکی از ویژگی های افراد کاریزماتیک این است دیگران را به سمت خود جذب می کنند و از طرفداران بسیاری برخوردار هستند. کاریزما و یا کاریزماتیک بودن مادرزادی نیست و هیچکس از همان بدو تولد دارای این خصوصیات افراد کاریزماتیک نبوده بلکه با تمرین و الگو گرفتن از سایر افراد دارای ویژگی های کاریزماتیک به انسانی جدید تبدیل شده است. در حقیقت می توان گفت که کاریزما مهارتی اجتماعی است که می شود آنرا یاد گرفت و در خود گسترش داد.

۱- شنوندگان فوق العاده ای هستند:

از دیگر خصوصیات افراد کاریزماتیک شنونده خوب بودن است به طوری که ساعت ها می توانید با آن ها صحبت کنید و از این بابت که گوشی برای گفته های خود دارید خیالتان راحت باشد. تماس چشمی، خم شدن به طرف مقابل، توجه نکردن به گوشی از سری ویژگی های افراد کاریزماتیک است.

برقراری ارتباط چشمی

۲- سوالات خود را به درستی بیان می کنند:

افراد کاریزما به حرف های طرف مقابل خود به خوبی گوش می دهند و هیچ گاه متوجه گذر زمان نمی شوند آن ها هرازگاهی در میان صحبت های او سوالاتی می پرسند تا موضوع را به خوبی درک کنند.

۳- با صدای رسا صحبت می کنند:

افراد کاریزماتیک در کنار این که شنوندگان خوبی هستند؛ میدانند چه موقع حرف طرف مقابل خود را قطع کنند که ناراحت نشوند و برای آن ها به گونه ای تشویق کننده باشد؛ یک فرد کاریزما هیچ گاه داد نمیزند بلکه حرف خود را باصدای رسا و تاثیر گذاری عالی بر روی مخاطب انجام می دهد.

۴- احساسات خود را بروز می دهند:

احساسات هر چه که باشد باید با زبان بدن هماهنگ باشد. یکی از ویژگی های افراد کاریزماتیک بیان درست احساسات است، آن ها چهره ای خنثی و آرام ندارند بلکه در زمان خوشحالی احساس خود را با خنده از ته دل و یا جیغ بیان می کنند و اگر از صحبتی ناراحت و یا عصبی شوند حالتی خشن و  مشابه آن را به خود می گیرند.

۵- واکنش های خود را کنترل می کنند:

این افراد اگرچه  احساسات خود را بروز می دهند اما می دانند که در چه زمان و در چه شرایطی باید آن را انجام دهند و در چه شرایطی از بروز آن جلوگیری کنند.

۶- حتی وقتی لبخند نمی زنند شاد هستند:

بدن هر فرد زمانی که در موقعیت استراحت است حالتی خنثی و بی احساس به خود می گیرد اما جالب است که بدانید یکی دیگر از ویژگی های افراد کاریزماتیک این است که در هر موقعیتی روحیه ای شاد و سرزنده دارند به طوری که وقتی به آن ها نگاه می کنید احساس می کنید  دارند به روی شما لبخند می زنند.

آشنایی با ویژگی های افراد کاریزماتیک

۷- بدون گفتن کلمه ای همدردی می کند:

از دیگر ویژگی های افراد کاریزماتیک خوب همدردی کردن آن ها است؛ هنگام صحبت با کسی که دچار غم و اندوه شدید شده شاید حرفی نزنند اما با حالت چهره غمگینی که به خود می گیرند می توانند حس همدردی را به مخاطب خود القا کنند.

۸- از حرکات رو به بالا استفاده می کنند:

بالا نگه داشتن سر و گوشه لب و یا بلند کردن بازوان خود از ویژگی های افراد کاریزماتیک است که باعث می شود آن هارا شادتر نشان دهد. این چنین ویژگی ها متعلق به افراد رهبر و با اعتماد به نفس قوی است که باعث می شود همین حس ها به مخاطب القا شود.

۹- بدون خیره شدن با مخاطب ارتباط چشمی برقرار می کنند:

تماس  چشمی نشان دهنده دقت بالا در گوش دادن است. افراد جذاب بدون زل زدن این ارتباط را با تکان دادن سر و لبخند زدن ادامه می دهند.

۱۰- احساسات دیگران را حدس می زنند:

افراد کاریزما فقط به حالات چهره بسنده نمی کنند آن ها معتقدند که افراد می تواند حالات اصلی خود را مخفی کنند پس با توجه بیشتر به آن ها نگاه می کنند تا حالات و احساسات اصلی آن ها متوجه شوند.

۱۱- برای سلام و خداحافظی وقت می گذارند:

از ویژگی های افراد کاریزماتیک سلام و خداحافظی طولانی مدت آن هاست؛ این افراد فقط به کلماتی که از روی ادب گفته می شود بسنده نمی کنند بلکه عواطف و احساساتی را با خود همراه می کنند.

۱۲- با گروه و فرهنگ های مختلف آشنا می شوند:

فرد کاریزما با افراد مختلف از فرهنگ و شخصیت های گوناگون ارتباط برقرار می کند و خود را با هرگونه تیپ و فرهنگ آشنا می کند که همین امر او را برای رویارویی با شرایط مختلف آماده می کند.

۱۳- هنگام صحبت تصویر سازی میکنند:

این افراد در هنگام صحبت از کلماتی استفاده میکنندکه امکان تصویر سازی ذهنی به طرف مقابل می دهد.

داشتن عزت نفس و شجاعت

۱۴- تجربیات خود را با دیگران به اشتراک می گذارند:

از دیگر ویژگی های افراد کاریزماتیک شجاعت و اعتماد به نفس بالا است. این افراد هیچ گاه از گفتن تجربیات و حوادثی که در گذشته برایشان اتفاق افتاده خجالت نمی کشند.

۱۵- هیجان زده هستند:

افراد کاریزماتیک دارای روحیه هیجانی است که با شما از هر دری سخن می گوید، در کنار او هیچ گاه احساس خستگی و کسلی ندارید.

۱۶- به جزئیات توجه زیادی دارند:

افراد کاریزما هنگام صحبت به جزئیات توجه زیادی دارند آن ها هنگام صحبت سوالاتی را مطرح می کنند تا فرد را در مقابل به این موضوع هیجان زده کنند.

۱۷- ریسک پذیر هستند:

همه از شکست می ترسند اما از سری ویژگی های افراد کاریزماتیک این است که در هنگام شکست شانه خالی نمی کنند و باز از روشی دیگر به ادامه کار خود می پردازند.

۱۸- بسیار فعال هستند:

افراد جذاب و کاریزما اوقات خود را مشغول کاری هستند و این کارها از کتاب خواندن،تا بیرون رفتن با دوستان ادامه دارد. کمتر زمانی یپدا می شود که این گونه افراد را مقابل تلویزیون مشاهده کنید.

ویژگی های افراد کاریزماتیک

افراد کاریزماتیک همیشه بین عموم جذاب و دلنشین نیستند بلکه در مواقعی افرادی هستند که از این افراد خوششان نمی آید، همه چیز بستگی به نوع شخصیت و سلیقه انسان ها دارد. اما اگر بخواهید از خود شخصی با ویژگی های کاریزماتیک بسازید ما به شما در این رابطه کمک خواهیم کرد.

۶ توصیه لوسولومن برای کاریزما شدن

۱- حواس تان را جمع کنید:

توجه همانند یک جریان الکتریکی است که انسان هارا به یک دیگر وصل می کند، زمانی که در یک جلسه و یا جمعی حضور دارید درست نیست که حواس تان پرت باشد برای تمرکز این حواس باید تمرین های مدیریت ذهن را به طور مداوم انجام دهید.

۲- انسانیت را اولویت کار خود قرار دهید:

مدیرانی که ویژگی های افراد کاریزماتیک را دارا هستند رابطه انسانی را در اولویت کار خود قرار می دهند، زمانی که برای مدت کوتاهی به کارمند خود نگاه می کنید و بعد به افکار خود باز می گردید احساس توجه و ارزشمندی به کارمند خود می دهید.

۳- آدم ها را از درون خود بیرون بکشید:

یکی از ویژگی های افراد کاریزماتیک این است که در برخورد با دیگران موفق هستند آنها این کار را با کنجکاو بودن، گوش دادن، بروز احساسات و هم صحبت شدن با آن ها انجام می دهند.

۴- به زبان بدن خود توجه کنید:

در کنار ارتباط کلامی باید به زبان بدن و حالات و چهره هایی که از خود بروز می دهید توجه کنید.

باور داشتن خود

۵- از ضعف های خود قدرت بگیرید:

هیچ گاه بعد از پیدا شدن مشکل و یا ضعفی در کار خود عقب نکشید، نا امید نشوید. تجربه از آن مشکل را برای خود پله ای صعود کننده بسازید. این طور است که می توانید از خود فردی با ویژگی های کاریزماتیک بسازید.

۶- هرگز سعی نکنید ادا دربیاورید:

از انجام کار های فریب کارانه و اعمالی که خود واقعیتان را مخفی کند پرهیز کنید چون مغز شما در صدم ثانیه توانایی لو دادن شما را دارد.

علاوه بر این ۶ توصیه، ۴ توصیه دیگرجان سی مکسول برای تبدیل به فردی کاریزما کرده است:

۷- عاشق زندگی باشید:

از دیگر ویژگی های افراد کاریزماتیک همیشه شاد بودن آن هاست، آنها از جهان و دنیای خود شاکی نیستند و همیشه راهی برای شادی و خنده پیدا می کنند، آن ها همیشه لبخند به لب دارند و آن را به دیگران هدیه می دهند و لبخندی در جواب لبخند خود به محیط پیرامون دریافت می کنند.

۸- انتظار بهترین هارا داشته باشید:

همیشه برای خود آینده ای درخشان تصور کنید و به دنبال راهی برای رسیدن به آن باشید هیچ گاه دیگران را با خود مقایسه نکنید، شما زندگی خود را دارید و لیاقت رسیدن به بهترین هارا نیز دارید.

۹- امید بخش باشید:

با ساختن تصوری از آینده ای بهتر بینش خود را نسبت به اطرافیان تغییر دهید، خوش بینانه رفتار کنید و آن را به محیط هدیه دهید به امید ساختن فردایی بهتر، زیباتر عمل کنید. ایمان داشته باشید که هر آنچه به محیط هدیه داده اید دوبرابرش را دریافت می کنید.

دوست داشتن خود و محیط پیرامون

۱۰- دارایی تان را با دیگران به اشتراک بگذارید:

سهیم شدن هر آنچه که خدا برای آنها مقدر کرده است با دیگران از دیگر ویژگی های افراد کاریزماتیک است. آنها معتقدند که سهمی از خوشی و خوشبختی و دارایی روزانه آن ها برای دیگران است. پس با دیگران به نیکو رفتار می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو