یوگا چطور باعث ایجاد حس خوب می شود؟

یوگا چطور باعث ایجاد حس خوب می شود؟


منبع: نیک شو

93

1398/9/1

02:41


یوگا چطور باعث ایجاد حس خوب می شود؟

محققان دریافته اند که تمرینات یوگا مواد شیمیایی داخل مغز را تغییر میدهد و این بهترین اتفاق است. شادی و حس خوبی که بعد از تمرینات یوگا دریافت می کنید فقط محدود به فیزیک تان نیست. یوگا یک نوع ورزش و مدیتشن است مثل حرکت تای چی به قسمتی از مشکلات در سلامتی کمک کند.

 

هرچند درمان های یوگا مثل درمان های دارویی نیست و تحقیقات گسترده ای انجام نشده ولی شواهد نشان می دهد که یوگا میتواند مغز را تغییر دهد و روی اضطراب، افسردگی و تحمل کردن درد تاثیر مفیدی دارد.

یوگا چطور باعث ایجاد حس خوب می شود؟

یوگا باعث ترشح GABA میشود

آیا می دانستید درمان طبیعی برای اضطراب یوگا است به دلیل اینکه بر روی قسمت GABA اثر میگذارد. گابا یا آمینوبوتیریک اسید یک انتقال دهنده عصبی هستند و به فرستادن پیام بین مغز و سیستم عصبی کمک میکند. یوگا همچنین مهار برای فعالیت عصبی حیاطی است. گابا تاثیرش مثل آرامبخش است و برعکس آرامبخش های دیگر تاثیر آن موقتی نیست.

 

یوگا تولید کردن گابا را در مغزتان زیاد میکند و شما نیازی به داروی ضد اضطراب ندارید و همانطور که میدانید قطع کردن قرص بنزودیازپین عوارضی همچون بیخوابی و تشنج و اضطراب بیشتر در پی دارد.

 

همچنین یک جلسه‌ی ۶۰ دقیقه‌ای یوگا، سطح گابا را تا ۲۷ درصد افزایش می‌دهد. یوگا به دلیل اینکه ترکیبی از تنفس عمیق، مدیتیشن و حرکت است می‌تواند بهترین ورزش برای غلبه بر اضطراب باشد.

 

یوگا باعث افزایش سلول‌های خاکستری در مغز می‌شود

بر اساس تحقیقات بدست آمده افراد افسرده به دلیل درد و نارحتی، ماده خاکستری کمتری درون مغز دارند. ماده خاکستری در مغز و قسمت سابکورتیکال آن قرار گرفته است. کم شدن سلول‌ های خاکستری مغز میتواند باعث آسیب به حافظه، مشکلات هیجانی، کم شدن تحمل درد و کاهش عملکرد ادراکی شود.

 

یوگا و مدیتیشن، برعکس تاثیر درد مزمن را بر مغز دارند. بدانید افرادی که به طور مرتب یوگا تمرین می‌ کنند، اندازه ماده خاکستری در قسمت از مغزشان که به تنظیم ساماندهی درد مربوط است، بیشتر است؛ بنابراین یوگا می‌ تواند درمانی با تاثیر برای انواعی از افسردگی باشد و یکی از بهترین دارو‌های مسکنی است که می‌ توانید با اطمینان استفاده کنید.

 

یوگا حتی به عنوان یک داروی ضد افسردگی طبیعی در زنان بارداری که نیازمند افسردگی‌ اند عمل می‌ کند. مطالعه‌ ای نشان داده یوگای همراه با مدیتیشن به خوبی از علائم افسردگی در زنان ابتلا به افسردگی کم میکند.

یوگا چطور باعث ایجاد حس خوب می شود؟

یوگا باعث افت کورتیزول می‌شود

کورتیزول یک ماده هورمونی است که هنگام استرس بوجود می آید. قسمت آمیگدالای مغز را که به آن مرکز ترس نیز می‌گویند فعال می‌کند و باعث کم شدن خود کنترلی و دیسیپلین میشود.

 

یوگا باعث می‌شود قسمت‌هایی از مغزتان بزرگ‌تر شود

دانشمندان با MRI مغز دریافته اند قسمت هایی از مغزبعد از مدتی تمرینات یوگا بزرگتر میشوند و با انجام ساعات زیادتری از تمرینات یوگا در هفته، قسمت‌ هایی از مغز به اندازه بیشتری بزرگ‌تر میشوند.

 

قشر سوماتوسنسوری (سیستم حسی – تنی) و هیپوکامپوس مغز، که کمک میکند استرس و اضطراب را بتوانید کنترل کنید، در مغز افرادی که یوگا تمرین میکنند یزرگتر است.

 

قسمت دیگری که با تمرین یوگا بزرگتر میشوند نواحی مربوط به تمرکز و توجه، بینایی و قسمت‌هایی بود که به شما کمک می‌کنند حس واقعی‌تری نسبت به خودتان داشته باشید.

یوگا چطور باعث ایجاد حس خوب می شود؟

یوگا باعث می‌شود قشر مغزتان بیشتر چین بخورد

شاید این مسئله برایتان چندش آور باشد ولی هرچقدر چین خوردگی بیشتر باشد برایتان بهتر است. اگر بطور مرتب یوگا انجام دهید قسمت خاکستری مغز بیشتر چین میخورد و هرچه این چین خوردگی بیشتر عملکرد عصبی مغزتان بهتر خواهد بود یعنی اطلاعات را با سرعت بیشتری پردازش و تصمیمات بهتری خواهید گرفت و همچنین حافظه تان قوی تر است.

 

محققان میگویند تمرینات پی در پی یوگا جلوی نازک شدن قشر مغز در اثر بالا رفتن سن را بگیرد. شما می‌ توانید با کمک یوگا، مغزتان را برای مدت طولانی‌ تری جوان نگه دارید.

 

یوگا، سیستم عصبی پاراسمپاتیک‌تان را فعال می‌کند

سیستم عصبی به دو قسمت تقسیم میشود یکی سمپاتیک که واکنش”جنگ یا گریز” را در زمان خطر ایجاد میکند و دیگری پاراسمپاتیک که به آن “استراحت کن و هضم کن” میگویند و پاراسمپاتیک بهترین دوست شماست و شما را آرام میکند.

 

یوگا معروف در فعال کردن پاراسمپاتیک دارد و کمکتان میکند که آرام باشید و تعادل را در زندگیتان برقرار کنید و همچنین مغز آرامتر می‌ شود و خون مستقیم به سمت غدد درون ریز، ارگان‌ های گوارشی و جریان لنفاوی می‌ رود و همزمان، ضربان قلب و فشار خون پایین می‌ آید.

یوگا چطور باعث ایجاد حس خوب می شود؟

چگونه از کلاس یوگایتان بیشترین استفاده را ببرید

درک یوگا

اگر فقط به دنبال جنبه های فیزیکی یوگا هستید سعی کنید درباره فلسفه و اساس روحی روانی آن هم چیزی هایی یاد بگیرید تا علاوه بر رویکردتان به یوگا، بینشتان نسبت به زندگی عوض میشود.

 

هدف‌ های واضح و واقع گرایانه برای خود در نظر بگیرید

هدفتان را از یوگا براساس توانمندی ها و خواسته هایتان مشخص کنید. اگر شما فردی واقع گرا باشید باعث میشود وقتی که مشغله هایتان زیاد میشود احساس گناه کنید و باز به یوگا برگردید.

 

به خودتان اجازه‌ رشد دهید

اجزه بدهید یوگا علاوه بر جسمتان ذهنتان را نیز تغییر و رشد دهد. خودتان را محدود نکنید و فکر نکنید نمیتوانید به سطح بالا و قابل قبولی در مدیتیشن را یادبگیرید. شما باید به خودتان فرصت دهید تا گام به گام این مراحل را طی کنید و هم از نظر فیزیکی و هم ذهنی رشد کنید.

 

تمام تلاش‌تان را بکنید و نگران نتیجه نباشید

سخت کوش و پیگیر باشید و سعی کنید همیشه تمرینات یوگا را درست انجام دهید و بقیه را به نیروی تاثیر گذاری یوگا بسپارید.

یوگا چطور باعث ایجاد حس خوب می شود؟

عمیق و با تمرکز نفس بکشید

تنفسی که اگاهانه باشد درحین تمرین های یوگا باعث میشود تمرینات اثر بهتری بر ذهن و بدنتان داشته باشد. شما را از نیروهایی دارا میدارد که در زندگی برای روبرو شدن با چالش های بزرگ به آن نیاز دارید.

 

غرور را پشت در کلاس بگذارید

در کلاس یوگا باید غرور داشتن را کنار بگذاید و کاملا راحت باشید و اگر برای تمرینات نیاز به یک وسیله ی جانبی مثل بالشتک و یا کمربند و… دارید از آن استفاده کنید و به یاد داشته باشید که کلاس یوگا مسابقه و یا یک رقابت نیست.

 

به بدن‌تان گوش دهید

بدن شما بهترین دوست شماست و با شما صادق است اگر احساس میکنید چیزی خوب نیست و یا درست نیست پس حتما همینطور است به آن توجه کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو