به گزارش شبکه خبری المیادین وی در افشاگری‌هایش علیه امارات گفته بود که مقامات اماراتی به چهار عشیره عراقی ساکن استان الانبار (غرب) پول و سلاح داده اند تا با ایجاد یک نیروی نظامی زمینه جدایی این استان را از عراق فراهم سازند.

بر اساس افشاگری های وی، امارات با این کار در صدد بوده یک سیستم «کنفدراسیون» در استان الانبار عراق ایجاد کند تا بر اساس طرح آمریکایی-صهیونیستی موسوم به «معامله قرن»، آوارگان فلسطینی در غرب عراق اسکان داده شوند.

برخی منابع به المیادین گفتند: اطلاعاتی که الشابندر در باره این طرح صهیونیستی علیه عراق به آن دست یافته، به احتمال زیاد  از سوی قطر به وی داده شده است.

منابع یاد شده  افزودند که بازداشت این سیاستمدار عراقی از سوی محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی، یادآور اقدام عربستان در بازداشت سعد حریری نخست وزیر لبنان است.

این منابع به المیادین گفتند که امارات با دادن پول و صرف هزینه در تلاش برای جدایی استان الانبار عراق با هدف اسکان پناهندگان فلسطینی در این استان است.

الشابندر در ادامه افشاگری های خود همچنین از نفش تخریبی امارات در اعتراض های مطالبه گرایانه در عراق پرده برداشت است.

دستگاه  اطلاعاتی امارات وی را در ابوظبی بازداشت و به هتلی در امیرنشین دبی منتقل کرده است.

این منابع به المیادین گفتند که دستگاه امنیتی عراق یک شبکه اماراتی شامل چند لبنانی را دستگیر کرده که به گروه های خرابکار در تظاهرات کمک می کردند.

بر  اساس این گزارش الشابندر در پی تماس نزدیکانش که خواستار بازگشت وی به عراق شده اند، عذرخواهی کرده و گفته است که قادر به انجام  این کار نیست.

با این حال در پی فشار مقام هایی اماراتی الشابندر مجبور به انتشار متنی در توئیتر خود شده و در آن خبر دستگیری خود را تکذیب کرده است.