طرز تهیه آش کاچی کرمانشاهی؛ دسری مقوی با طبع گرم

منبع: ستاره

321

1398/9/1

12:35


آش کاچی کرمانشاهی یکی از دسرهای شیرین مزه استان‌های کرمانشاه و کردستان است که خواص فراوانی به ویژه برای خانم‌ها دارد. این آش با آرد گندم، روغن حیوانی و پودر زنجبیل تهیه می‌شود.

آش کاچی

 

ستاره | سرویس آشپزی - آش کاچی مخصوص کرمانشاه که به آن قیماق یا قیماخ نیز می‌گویند، یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین دسرهای کرمانشاهی است. مردم محلی، خوردن این آش را برای مادرانی که تازه زایمان کرده‌اند، توصیه می‌کنند. زیرا مواد استفاده شده در آن بسیار مقوی است و ضعف بدن را از بین می‌برد. خوردن این دسر خوشمزه برای افرادی که طبع سردی دارند نیز بسیار مفید است. اگر شما نیز تمایل دارید با طرز تهیه این دسر کرمانشاهی آشنا شوید با ما همراه باشید.

 

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه کاچی کرمانشاهی

مواد اولیه آش کاچی شباهت زیادی به کاچی شهرهای دیگر دارد و تفاوت اصلی آن در استفاده از روغن کرمانشاهی است. مواد لازم برای تهیه این دسر محلی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. توجه داشته باشید که این مقدار مواد برای تهی یک کاسه با سایز متوسط از این آش کافی است. در صورت لزوم می‌توانید این مقدار را با رعایت نسبت مواد، کم یا زیاد کنید.

مواد لازم 
آرد گندم   سه قاشق غذاخوری سر پر
آب جوش  نیم لیتر
روغن حیوانی کرمانشاهی سه قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل یک چهارم قاشق چای خوری
زردچوبه یک چهارم قاشق چای خوری
زعفران  به مقدار لازم
دارچین به مقدار لازم
نبات
۱۰۰ گرم

 

چند نکته: 

  • شما می‌توانید برای مقوی شدن بیشتر این آش محلی از گردو، بادام و مغزهای دیگر استفاده کنید.
  • در صورتی که تمایلی به استفاده از روغن کرمانشاهی ندارید، می‌توانید روغن مایع را جایگزین آن کنید. در این صورت باید به جای سه قاشق، شش قاشق غذاخوری روغن مایع مصرف کنید.
  • برای خوشبو کردن کاچی می‌توانید از هل یا گلاب کمک بگیرید.

 

کاچی کرمانشاهی

 

طرز تهیه آش کاچی کرمانشاهی

برای آماده سازی آش کاچی به یک قابلمه کوچک نسوز و یک قاشق چوبی برای هم زدن نیاز دارید. سپس باید مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

۱. روغن حیوانی را داخل قابلمه ریخته و اجازه می‌دهیم تا داغ شود.

۲. آرد گندم الک شده را به روغن اضافه کرده و سریع مخلوط می‌کنیم تا صاف و یک‌دست گردد و گلوله نشود.

۳. زردچوبه را به مخلوط آرد و روغن اضافه کرده و هم بزنید.

۴.در این هنگام در قابلمه دیگری زعفران و نبات را به آب جوش اضافه کرده و هم بزنید تا حل شوند.

۵. هنگامی که بوی خامی آرد از بین رفت و رنگ آن طلایی شد، می‌توانید مخلوط آب جوش نبات و زعفران را به آرامی و در چند نوبت به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا یک‌دست شوند.

۶. پودر زنجبیل را به مخلوط خود اضافه کنید. در صورتی که می‌خواهید کاچی خود را با هل خوشبو کنید، می‌توانید آن را در این مرحله اضافه کنید اما گلاب را باید در مرحله سرو به کاچی اضافه کرد تا عطر آن از بین نرود.

۷. درب قابلمه را گذاشته و شعله اجاق گاز را تا حد ممکن کم کنید. اجازه دهید که مخلوط به آرامی بپزد و روغن بیاندازد.

 
کاچی شما آماده است. شما می‌توانید آن را با شکر، عسل، دارچین و مغزیجات تزئین کرده و میل کنید.
 
نکته: غلظت کاچی باید در حد فرنی باشد. به بیان دیگر نه خیلی شل و نه سفت مانند حلوا شود.
 

آش کاچی کرمانشاهی

 
بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاچی زعفرانی
 

جمع‌بندی

در این مطلب طرز تهیه کاچی کرمانشاهی را به شما معرفی کردیم. لازم به ذکر است که شما می‌توانید به جای آرد گندم از آرد نان لواش یا سنگک نیز استفاده کنید و در صورتی که تمایل دارید رنگ کاچی شما تیره نشود از سرخ کردن زیاد آن بپرهیزید. این دسر محلی بسیار مغذی است و میان‌وعده مناسبی برای خانم‌ها در زمان عادت ماهیانه به شمار می‌رود. در صورتی که مقدار شیرینی آن به مقدار دلخواه شما نیست می‌توانید مقدار نبات آن را کم یا زیاد کنید یا از شکر کمک بگیرید. همان‌طور که گفتیم آش کاچی مخصوص شهر کرمانشاه است. در صورتی که تمایل دارید با طرز تهیه کاچی معمولی نیز آشنا شوید مطلب طرز تهیه کاچی؛ دسری لذیذ و ایرانی را بخوانید تا تفاوت آن را متوجه شوید. نظر شما درباره کاچی کرمانشاهی چیست؟ آیا تا به حال این دسر خوشمزه را درست کرده‌اید؟ فراموش نکنید که شما می‌توانید نظرات و سوالات خود را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو