دوخت نوار اریب با آموزش تصویری و جامع

دوخت نوار اریب با آموزش تصویری و جامع


منبع: آرگا

670

1398/9/1

12:37


نوار اریب یکی از ابزارهای تزئینی و کاربردی در هنر خیاطی می باشد که می توان آن را به صورت آماده و با جنس های چرمی، توری و ساده از خرازی ها خریداری کرد و یا این که آن را دوخت. به همین منظور در ادامه، نحوه دوخت نوار اریب را به اشتراک خواهیم گذاشت.

دوخت نوار اریب با آموزش تصویری و جامع

نوار اریب کاربرد فروانی در دوخت انواع لباس و سرویس آشپزخانه همچون دوخت نمگیر، دستگیره آشپزخانه، دستکش فر و … دارد که موجب زیباتر شدن لبه کار می گردد. نحوه برش و دوخت نوار اریب در عین سادگی، نیازمند دقت و حوصله می باشد که با رعایت مراحل دوخت و توجه به نکات جزئی هر مرحله، به راحتی می توانید نوار اریب را بدوزید و مورد استفاده قرار دهید.

آموزش برش و دوخت نوار اریب

وسایل مورد نیاز برای برش و دوخت نوار اُریب:

  • پارچه طرح دار یا ساده
  • کاتر یا قیچی
  • مداد یا صابون خیاطی
  • صفحه برش
  • اتو
  • ابزار نوار ساز
  • خط کش مدرج شیشه ای
  • چرخ خیاطی

نکته: استفاده از ابزار نوار به منظور سهلوت در کار می باشد و با استفاده از دست نیز می توان پارچه را تا زد و اتو کرد.

دوخت نوار اریب

میزان پارچه مورد نظر برای دوخت نوار اریب بستگی به لبه کار مورد نظر دارد، مثلا در دوخت دستکش آشپزخانه مربعی شکل با ابعاد ۲۰*۲۰ برای برش نوار اریب به پارچه ای با طول و عرض ۹۲ سانتی متر نیاز دارید. به این صورت که ۴*۲۰ می شود ۸۰ و برای این عدد باید ۱۲ الی ۱۰ سانت نیز اضافه گرفته شود، تا مقدار نوار اریب یعنی طول نوار برای لبه کار کم نیاید.

عرض نوار بستگی به نظر شما دارد، چنانچه تمایل به استفاده از نوار اریب با عرض کمتر دارید، باید به هنگام برش، عرض آن را کمتر در نظر بگیرید و بالعکس.

برای بدست آوردن ساده تر ابعاد پارچه در دوختن نوار اُریب، باید بعد از محاسبه طول نوار اریب به طریقی که در بالا گفته شد، مقدار بدست آمده یعنی ۹۲ را ضربدر ۲ کنید و از عدد بدست آمده یعنی «۱۴۸» جذر بگیرید، آنگاه عدد حاصل «۱۳/۵۶» در صورت داشتن اعشار را به سمت عدد بالاتر از آن یعنی «۱۴» گرد نمایید. این مقدار را به علاوه ۵ الی ۷ کنید، تا عدد ۲۰ بدست آید(طول همان مقدار پارچه ای که در بالا برای دوخت دستکش مثال زدیم).

مراحل برش نوار اریب:

در اینجا برای آموزش دوخت نوار اُریب باید یک تکه پارچه مربعی شکل در ابعاد ۲۱*۲۱ را برش بزنید، ابعاد پارچه به میزان طول نوار اریب مورد نظر شما بستگی دارد.

۱- پارچه را به سمت رو پهن نمایید.  

مراحل دوختن نوار اریب

۲-  گوشه های پارچه را به حالت سه گوش بر روی هم قرار دهید.

آموزش مرحله به مرحله دوختن نوار اریب

۳- یک گوشه پارچه تا زده شده را بر روی گوشه مقابل آن بگذارید، تا مجددا حالت سه گوش پیدا کند.

آموزش برش و دوختن نوار اریب

۴- پس از تا زدن، پارچه باید به شکل یک ملث قائم الزوایه در آید. سپس قسمت زوایه قائمه آن را روبروی خود قرار دهید.

دوخت ساده نوار اُریب

۵- در این مرحله باید از سمت لبه بسته پارچه به اندازه نصف عرض نوار اُریبی که می خواهید برش بزنید، همانند تصویر علامت گذاری کنید و یک خط موازی با لبه پارچه بکشید. به عنوان مثال برای نوار اُریب با عرض ۶ سانت باید از لبه پارچه به اندازه ۳ سانت به داخل پارچه بیاید و آن را علامت بزنید.

دوخت و برش نوار اُریب

۶- برای رسم خطوط بعدی باید اندازه کامل عرض نوار را لحاظ کنید و علامت بزنید.

آموزش تصویری دوخت نوار اُریب

۷- اکنون باید با استفاده از قیچی یا کاتر پارچه را از قسمت های علامت گذاری شده برش دهید.

آموزش دوخت نوار اُریب به همراه تصویر

۸- در این مرحله از آموزش برش و دوخت نوار اریب باید نوارهای مورب را یکی یکی باز کنید  و براساس مراحل بعدی به یکدیگر بدوزید، تا طول نوار اریب برابر طول لبه کار گردد.

دوخت نوار اریب

۹- پیش از دوخت، باید ابتدا و انتهای هر یک از نوارها را به صورت زوایه ۴۵ درجه برش بزنید، تا پارچه بیشترین مقدار کشش را داشته باشد.

روش دوخت نوار اُریب

مراحل دوختن نوار اُریب:

۱- برای متصل کردن دو سر نوار باید قسمت رویی هر دو نوار را مطابق شکل بر روی هم بگذارید و سنجاق یا سوزن بزنید. توجه داشته باشید که نوک مثلثی هر نوار به اندازه نیم سانت بیرون از دوخت قرار بگیرد.

نحوه دوخت نوار اُریب

۲- لبه دو نوار را با کمک چرخ خیاطی بدوزید.

دوخت و برش مرحله به مرحله نوار اُریب

۳-  نوک مثلثی دو نوار را با کمک قیچی بچینید.

دوختن نوار اُریب با آموزشی ساده

۴- نوار دوخته شده را به سمت پشت باز کنید و درز دوخته شده آن را به وسیله اتوکشی از هم جدا کنید.

نوارهای دیگر را نیز به همین ترتیب به هم بدوزید و اتو نمایید.

دوختن نوار اُریب با آموزشی سریع

۵- حالا به کمک ابزار مخصوص تا زدن نوار اریب، دو لبه پارچه را تا بزنید و اتو بکشید.

آموزش درست کردن نوار اُریب

۶- چنانچه این وسیله را در اختیار ندارید باید پارچه نواری را از قسمت طولی و از وسط آن دولا کنید و اتوکشی نمایید سپس دو لبه طولی نوار را به طور مساوی به سمت داخل پارچه و مماس با خط داخلی ایجاد شده از اتو، تا بزنید و مجددا لبه های تاخورده را اتو بزنید. هم اکنون نوار اریب شما آماده می باشد.

آموزش تصویری درست کردن نوار اُریب

مراحل دوخت نوار اُریب به لبه کار:

۱- برای دور دوزی انواع پارچه با نوار اریب باید، نوار را بر روی لبه کار بگذارید و یک تای نوار را باز کنید، سپس به وسیله سوزن، آن را کاملا روی لبه پارچه فیکس نمایید.

دوخت نوار اریب

۲- در این مرحله از دوخت نوار اریب باید با چرخ خیاطی از قسمت خط اتو شروع به دوخت نوار کنید. مسیر دوخت شما باید بر روی خط اتوی نوار اریب باشد. البته برای زیبای دوخت پیشنهاد می کنیم یک یا دو میلی متر خارج از خط و به سمت لبه کار دوخت بزنید.

آموزش آسان درست کردن نوار اُریب

۳- پس از چرخ کردن کامل لبه داخلی، باید نوار اریب را به سمت لبه دیگر کار ببرید و بدون باز کردن تای این سمت از نوار، آن را با سوزن به پارچه متصل کنید.

آموزش دوختن نوار اُریب به پارچه

۴- در نهایت همانند تصویر این لبه نوار را نیز با فاصله چند میلی متری و یا با فاصله خیلی کمتر نسبت به مرز لبه تاخورده نوار و پارچه چرخ نمایید.

آموزش دوختن نوار تزیینی اُریب

۵- اکنون مرحله دوخت جلو و پشت نوار تکمیل شده و دوخت نوار اریب به پایان رسیده است.

دوخت نوار اریب

همانطور که در در ابتدای این آموزش نیز عنوان شد با برش و دوختن نوار اریب با انواع پارچه به لبه سرویس آشپزخانه، یقه لباس و دور آستین لباس نوزاد و غیره می توان زیبای این وسایل و البسه را دو چندان کنید. همچنین برای بهره مندی از دیگر آموزش های خیاطی می توانید به مطلب پیشین هنر در خانه آرگا مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو