معضل برقراری ارتباط / روایت شه‌گل صفرزاده از نمایشگاه "صدای شکسته" در گالری ژاله

99

1398/9/1

13:37


شه‌گل صفرزاده گفت: توجه نکردن افراد به صحبت‌های یکدیگر باعث می‌شود هیچ‌وقت مطمئن نباشیم که طرف مقابل حرف ما را درک کرده است.

معضل برقراری ارتباط / روایت شه‌گل صفرزاده از نمایشگاه "صدای شکسته" در گالری ژاله

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی و ویدئوآرت شه‌گل صفرزاده با نام "صدای شکسته" در گالری ژاله برپاست. صفرزاده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: ایده اصلی من در شروع کار مسئله ارتباط بود. این موضوع از درونیات من و مسائلی مانند ارتباط با خانواده و اجتماع آغاز شد و کم‌کم گسترش پیدا کرد، چون این موضوع همگانی است.

او با بیان اینکه در شروع کار رویکرد انتقادی نداشته است، گفت: نخست عدم توجه به حرف‌های دیگران و سوء‌تفاهم‌هایی که افراد در نتیجه گفتار و نوشتار پیدا می‌کنند، مدنظرم بود. توجه نکردن افراد به صحبت‌های یکدیگر باعث می‌شود هیچ‌وقت مطمئن نباشیم که طرف مقابل حرف ما را درک کرده است. احساس می‌کردم در این میان یک شکستگی وجود دارد که باعث ایجاد کدورت می‌شود.

صفرزاده ادامه داد: از دوران دانشگاه جذب کار فیگوراتیو شدم و در این میان جنسیت افراد برایم اهمیت نداشت. در آثار این مجموعه نیز فیگورها جنسیت ندارند زیرا زن و مرد هر دو دچار این شکستگی می‌شوند. فیگورهای من رئال نیستند، زیرا با عدم پردازش فیگورها و جنسیت آنها، ترجیح دادم تاکید بیشتری روی موضوع داشته باشم.

او با بیان اینکه عدم بازنمایی فیگور را در روند کاری خود ادامه می‌دهد، گفت: اگر یک مکالمه نوشتاری میان دو غریبه که یکدیگر را ندیده‌اند در نظر بگیریم، تنها تصوری که افراد از یکدیگر دارند بر اساس کلمات و برداشت آنها از متن است. از سوی دیگر ممکن است بسیاری از ما در جریان احوال‌پرسی از یکدیگر با جواب‌های تکراری و تعارفی مواجه شویم، درحالی‌که به ندرت پیش می‌آید حال و اوضاع واقعی کسی را متوجه شویم. این غیرواقعی بودن فضا چیزی بود که سعی داشتم بر آن تاکید کنم.

صفرزاده درباره ویدئوی موجود در نمایشگاه نیز گفت: به دلیل شرایط موجود در خانواده همیشه به لب‌خوانی توجه داشتم. این ویدئو هم برای این تولید شده که توجه آدم‌ها را به یک جمله جلب کند. در این فیلم شخصی جمله "من مثل شما هستم" را بدون صدا بیان می‌کند، اما خیلی از مخاطبان به دلیل عدم توجه به لب‌خوانی نمی‌توانند متوجه آن شوند.

او با بیان اینکه هرچه بیشتر توجه کنی، بیشتر متوجه می‌شوی، گفت: در این نمایشگاه از موارد مختلف برای جلب‌توجه مخاطب به آثار و مفهوم آنها استفاده کردم. به نظرم مواردی مانند عنوان‌های کوچک و غیرمتعارف آثار، یا توری‌های مقابل ویدئو باعث شد توجه مخاطب بیشتر شود و آنها متوجه اتفاقی در درون خود با نام "توجه کردن" شوند.

نمایشگاه نقاشی و ویدئوآرت شه‌گل صفرزاده با نام "صدای شکسته" تا 1 آذر در گالری ژاله برپاست. این گالری به نشانی ایرانشهر، کوچه نوشهر، پلاک 3 قرار دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو