آشنایی با مفاهیم کوچ سرفینگ و هیچ هایکینگ | رایگان سفر کنید!

آشنایی با مفاهیم کوچ سرفینگ و هیچ هایکینگ | رایگان سفر کنید!


منبع: همگردی

84

1398/9/1

20:13


سفر به نقاط مختلف دنیا و بازدید از جاذبه های دیدنی و جذاب دیگر کشورها، یکی از بزرگ ترین خواسته های اغلب افراد دنیاست. حتما برای همه علاقمندان به جهانگردی جذاب است که از کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا و... دیدن کنند. اگر شما نیز اهل سفر باشید، دوست دارید نقاط گوناگون دنیا را از نزدیک دیده و به تماشای جاذبه های دیدنی آنها بپردازید. مسئله ای که شما را از رسیدن به این خواسته تان محروم می کند، هزینه های بالای سفر و برنامه ریزی طولانی مدت برای انجام آن است. شاید با درآمدی که دارید نمی توانید برای سفر به مکان های موردعلاقه تان برنامه ریزی کنید یا باید زمان زیادی را برای جمع آوری هزینه سفر خود منتظر بمانید. این انتظار گاهی شما را خسته کرده و رویای رسیدن به آرزوهایتان را از شما دور می کند. نکته ای که شاید ندانید این است که صنعت گردشگری در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته و روش های جدیدی برای رونق به آن اضافه شده است. روش هایی که نه تنها می توانند شما را به آرزوهایتان نزدیک تر کنند، بلکه باعث هیجان انگیزتر شدن سفرتان نیز می شوند. در این بخش با دو مفهوم کوچ سرفینگ و هیچ هایکینگ و همچنین هیچ هایک در ایران آشنا خواهید شد. با همگردی همراه باشید.

کوچ سرفینگ و هیچ هایکینگ

هیچ هایکینگ (Hitchhiking) یا رایگان سواری

هزینه حمل و نقل بخش عمده ای از هزینه های سفر را شامل می شود. هر چقدر مقصدتان دورتر باشد، هزینه حمل و نقل نیز بیشتر خواهد بود. شاید تاکنون نشنیده باشید که می توانید بدون پرداخت هیچ هزینه ای به هر کجای دنیا که می خواهید بروید. این امکان از طریق هیچ هایکینگ یا رایگان سواری برای علاقه مندان به گردشگری و ماجراجویان فراهم شده است. می توانید تمام مسیر را با یک وسیله نقلیه طی کنید یا ممکن است در طول مسیر سوار وسایل نقلیه مختلفی شوید. در هرحال این گونه سفرها نسبت به سفرهای عادی بیشتر طول می کشند و باید زمان بیشتری را برای آن اختصاص دهید. هیچ هایک ها معمولا به تنهایی یا به صورت گروه های دونفره یا سه نفره سفر می کنند. کنار جاده می ایستند و شست خود را بالا می گیرند تا منظور خود را به رانندگان برسانند. آنگاه سوار ماشین، کامیون یا هر وسیله نقلیه ای که برای آنها توقف کند، شده و مسیر خود را تا جایی که با راننده هماهنگ است، ادامه می دهند و این کار را تا زمان رسیدن به مقصد تکرار می کنند. هیچ هایک در ایران نیز به همین صورت است. بهتر است قبل از این که سوار ماشین راننده ای شوید به او در مورد نوع سفر خود توضیح داده و بگویید پولی برای کرایه به او نمی دهید. می توانید مقصد خود را بر روی یک تکه مقوا بنویسید تا پیدا کردن وسیله نقلیه برای شما راحت تر باشد. هیچ هایک ها نه تنها رایگان سفر می کنند، بلکه ماجراهای هیجان انگیز بسیاری را نیز در طول مسیر تجربه می کنند که برایشان دوست داشتنی و خاطره انگیز است. جالب است بدانید که در ابتدا هیچ هایک در ایران و سایر نقاط جهان یک شیوه جدید برای ارزان سفر کردن بود. اما درحال حاضر به یک سبک گردشگری تبدیل شده و طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. هیچ هایک ها این فرصت را دارند که در طول مسیر با فرهنگ های بومی، طبقات و ملیت های مختلف آشنا شده و هیجان سفر خود را بیشتر نمایند. در این جا با انواع مختلف هیچ هایکینگ بر اساس وسیله نقلیه مورد استفاده آشنا خواهید شد.

  • سفر با قطار: در این نوع سفر هیچ هایک در مسیر راه آهن قرار گرفته و بر روی قطار در حال عبور می پرد. با توجه به خطرناک بودن این کار، فرد می تواند قبل از سوار شدن از راهبر قطار اجازه گرفته و مانند دیگر افراد وارد واگن های قطار شود.
  • سفر با وسایل نقلیه موتوری: در این نوع سفر فرد در کنار جاده ایستاده و با علامت خاص هیچ هایک ها از راننده می خواهد تا او را به مقصد موردنظرش برساند. در این جا وسیله مورد استفاده انواع ماشین، اتوبوس یا کامیون است.
    سفر با هواپیما و هلی کوپتر: اگر سفر به صورت هوایی انجام گیرد به آن ایرهایکینگ (Airhitching) گفته می شود.
    سفر با کشتی و قایق: اگر سفر با استفاده از کشتی یا قایق انجام شود، به آن بوت هایکینگ (boathitching) گفته می شود.

هیچ هایکینگ

اقامت رایگان با کوچ سرفینگ (Couch Surfing)

هزینه اقامتگاه یا هتل یکی دیگر از عمده ترین هزینه های سفر است که اغلب دغدغه های زیادی را برای مسافران ایجاد می کند. شما می توانید با توجه به نوع سفر خود و میزان هزینه ای که می توانید به عنوان اجاره بپردازید، مکانی را برای اقامت خود انتخاب نمایید. اگر اقامتگاه رایگانی پیدا کنید، این فرصت را دارید که هزینه های سفر خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و زودتر از موعد مقرر رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کنید. حالا این سوال پیش می آید که آیا امکان اقامت به صورت رایگان وجود دارد؟! آن هم در شهر یا کشوری که تاکنون ندیده اید و هیچ آشنایی با مردمان آن ندارید! کوچ سرفینگ یا کاناپه گردی نوعی از سفر است که به شما کمک می کند در منزل یکی از اهالی شهر مقصد مهمان شده و به صورت رایگان در خانه او اقامت داشته باشید. هیچ هایک در ایران در واقع به معنای ترکیب هیچ هایکینگ و کوچ سرفینگ است. برای پیدا کردن میزبان مورد نظر خود ابتدا باید در وب سایت کوچ سرفینگ عضو شوید. سپس پروفایل خود را تکمیل کرده و شهر یا کشور مقصد را انتخاب نمایید. آنگاه خواهید دید که افراد بسیاری از 246 کشور دنیا آماده میزبانی و پذیرایی از شما در خانه هایشان خواهند بود. اگر دوست داشته باشید شما هم می توانید میزبان گردشگران سراسر دنیا بوده و در خانه خود از آنها پذیرایی نمایید. برای این کار باید پروفایلتان را تکمیل کرده و اطلاعاتی در مورد خودتان و امکاناتی که می توانید در اختیار مهمانان قرار دهید را بیان نمایید. با عضو شدن در وب سایت کوچ سرفینگ و یافتن میزبانی مناسب، نه تنها هزینه ای بابت اقامتگاه نمی پردازید، بلکه در طول سفر خود یک دوست باوفا نیز پیدا می کنید. میزبانتان شما را با بخش های مختلف شهر یا کشورش آشنا کرده و دانستنی های جامعی را در اختیارتان قرار خواهد داد. او می تواند به عنوان یک راهنما در طول سفر کنارتان باشد و با معرفی مواردی چون جاذبه های دیدنی شهر، مراکز خرید خوب، غذاهای محلی، سوغاتی ها و ... به شما کمک کند تا از اوقات خود استفاده مفیدتری داشته و لذت بیشتری از سفرتان ببرید. شما این فرصت را دارید که با یک فرد یا خانواده بومی نشست و برخاست داشته و از نزدیک با زبان، فرهنگ و آداب و رسومشان آشنا شوید. کوچ سرفینگ تنها یک سفر ارزان قیمت نیست بلکه نوعی ماجراجویی است که در سال های اخیر مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

اقامت رایگان با کوچ سرفینگ (Couch Surfing)

نکات مهم برای هیچ هایکینگ

اگر برای اولین بار است که می خواهید هیچ هایکینگ خصوصا هیچ هایک در ایران را امتحان کنید، بهتر است درمورد آن مطالعه کرده و با این نوع سفر خوب آشنا شوید. هیچ هایکینگ نوعی سفر ماجراجویانه است که مشکلات، سختی ها و خطرات خاص خود را دارد. پس اگر آماتور هستید به تمامی این موارد خوب فکر کنید و نکات زیر را مد نظر داشته باشید.

  • 1-برای هیچ هایکینگ و همراه شدن با رانندگان نباید از داخل شهر منتظر ماشین بمانید. ابتدا مسیر مورد نظر خود را انتخاب کرده و با یک وسیله نقلیه به خارج از شهر بروید. آنگاه در کنار جاده ای که به مسیر مورد نظر شما منتهی می شود، بایستید. در هنگام ایستادن به رمپ های ورودی و خروجی نیز توجه داشته باشید.
  • 2-یکی از مهم ترین نکات و شاید بتوان گفت اصلی ترین نکاتی که باید در هیچ هایکینگ و کوچ سرفینگ مد نظر داشته باشید، انتخاب یک مکان مناسب برای ایستادن در کنار جاده است. شما باید جایی را برای ایستادن انتخاب کنید که به خوبی دیده شوید. طوری خود را نشان دهید که رانندگان متوجه هدف شما شده و فرصت کافی برای تصمیم گیری در مورد سوار کردن شما را داشته باشند.
  • 3-سعی کنید قبل از شروع سفر با مقصد مورد نظر آشنایی پیدا کرده و کمی با قوانین، آداب و رسوم و زبان مردمان آن آشنا شوید. در هیچ هایکینگ شما مستقیما با محلی ها در تعامل خواهید بود و این اطلاعات به شما کمک می کند تا ارتباط بهتری برقرار کرده و دچار دردسرهای احتمالی نشوید.
  • 4-تا جایی که می توانید سبک سفر کنید. معلوم نیست تا چه زمانی باید منتظر ماشین بمانید و چند بار در طول راه وسیله نقلیه خود را عوض می کنید. از این رو، به همراه داشتن بار اضافی برای شما سختی های بسیاری به همراه داشته و خسته تان می کند. وسایل شخصی، لباس های مناسب فصل، مواد غذایی به میزان کافی، یک بطری آب و نقشه مقصد مورد نظرتان، مهم ترین چیزهایی هستند که باید در کوله پشتی خود قرار دهید.

رایگان سواری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو