سفر به کوه های آلاداغ لار | نقاشی بی نظیر در دل طبیعت

سفر به کوه های آلاداغ لار | نقاشی بی نظیر در دل طبیعت


منبع: همگردی

501

1398/9/2

11:19


زیبایی و شگفتی سیاره ای که بر روی آن زندگی می کنیم، آن قدر زیاد است که قابل توصیف نیست. یکی از این زیبایی ها رنگ های متنوع و چشم نوازی هستند در که همه جا پراکنده اند. به هر طرف که می نگریم دنیا را پر از رنگ های شاد و زیبا می بینیم و همین رنگ ها هستند که سبب شده اند زندگی برای ما جذاب تر و دلپسندتر باشد. طبیعت دیدنی اطراف ما مثل بوم نقاشی می ماند که در آن انواع رنگ ها هنرمندانه در کنار یکدیگر جمع شده اند. مکان های طبیعی بی نظیر و تماشایی در دنیای اطراف ما وجود دارد که باور نکردنی و گاهی هم به گمانی رویایی باشد. یکی از این زیبایی های بی نظیر را می توان در کوه های آلاداغ لار مشاهده کرد. زیبایی کوه های آلاداغ لار به گونه ای است که گویی رنگین کمانی از رنگ های مختلف بر روی این کوه ها پهن شده است. سفر به کوه های آلاداغ لار و بازدید از کوه های رنگین کمانی آن را می توان در شمال غرب کشور دید. در طی مسیرتان از جاده میانه به زنجان این پدیده جذاب و باور نکردنی را از نزدیک نظاره گر خواهید بود. در ادامه پس برای آشنایی با این نقاشی زیبای طبیعت با همگردی همراه باشید.

کوه های آلاداغ لار

دلیل رنگی شدن کوه های آلاداغ لار چیست؟

مطمناً برای شما که اولین بار است سفر به کوه های آلاداغ لار را با این رنگ و لعاب تجربه می کنید سوال است که علت این ماجرا چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که در زمان تشکیل کوه ها و به اصطلاح کوه زایی، حوضچه هایی که پر از رسوبات آهن بود و در نواحی مختلف این منطقه وجود داشت؛ دچار تغییر املاح شده و همین امر باعث شده است که ما شاهد زیبایی کوه های آلاداغ لار باشیم. در واقع اکسیدان و زنگ زدگی و ترکیب آن با اکسیژن باعث ایجاد رنگ های قرمز شده اند. برخی از رنگ ها هم نشان دهنده این است که این کوه ها سرشار از مواد معدنی هستند. مثلا وجود مس در این کوه ها به سادگی قابل اثبات است، چون رنگ های سبزی که می بینیم گواه روشنی بر این امر هستند. علت سبز رنگ بودن هم کربناته شدن مس است که سبب شده به رنگ سبز در آید.

دلیل رنگی شدن کوه های آلاداغ لار

بررسی زیبایی آلاداغ لار و کوه های رنگین کمانی آن از نگاه علمی

سازنده های قرمز بالای زمین لایه هایی از زمین هستند که بر اساس تقسیم بندی زمین شناسی که در روی توف های ائوشن (نوعی سنگ که از خاکستر آتش فشانی تشکیل شده است) واقع شده اند و در بیشتر نقاط مرکزی کشور یافت می شوند این کوه ها را شکل داده اند. این سازنده ها از ترکیب مشخصی برخوردار بوده و دارای ضخامت مشخص و معینی نیستند. لایه های بالایی و زیرین دارای یک حد فاصل مشخصی در این سازنده ها هستند. توف ها ذراتی با اندازه 2 میلی متر هستند که وقتی انفجار آتش فشانی صورت می گیرد به همراه دیگر ذرات از دل زمین به بیرون می ریزند. از آن جایی که این ذرات وزن اندکی دارند به راحتی می توانند همراه این فوران آتشفشانی به کیلومترها دورتر برده شوند. سنگ توف از به هم چسبیدن این ذرات داغ به یکدیگر به وجود می آید.

آلاداغ لار

کارهای جذابی که در کوه های رنگین کمانی آلاداغ لار می توان انجام داد

کارهای زیادی را می توان در این کوه های رنگین کمانی انجام داد. اولین کاری که به نظر می رسد می تواند بسیار جذاب باشد عکاسی در این طبیعت بی نظیر رنگ ها است. انواع رنگ های متنوع و زیبایی که در این کوه ها وجود دارد و تپه های بزرگ و کوچک آن می تواند سوژه خوبی برای عکاسی حرفه ای و حتی عکاسی خانوادگی و دست جمعی باشد. کافی است که یک دوربین عکاسی به همراه داشته باشید یا نه حتی همین گوشی موبایل شما می تواند لحظات زیبا و تصاویر نابی را از این طبیعت خدا دادی ثبت نماید. از دیگر کارهای هیجان انگیزی که در این کوه ها می توان انجام داد، گشت و گذار در میان آن ها و کشف مناظر تازه و زیبا است. دیدن آب راهه هایی در میان این کوه ها که تصویری از کوه را در میان خود به نمایش می گذارد و آرام آرام از بلندی های کوه به سمت پایین دست حرکت می کند نیز بسیار جالب توجه و دیدنی خواهد بود.

کوه های رنگین کمانی آلاداغ لار

بهترین فصل برای سفر کدام است؟

هر وقت از سال اگر به تماشای این کوه های رنگین کمانی و زیبا بروید جذبه خاص خودش را دارد. تابش آفتاب بر روی این کوه ها باعث می شود آن ها از رنگ خاصی برخوردار شوند. همچنین در فصل زمستان با باریدن برف و سفید شدن کوه ها نیز زیبایی این منطقه دو چندان می شود.

بهترین فصل برای سفربه آلاداغ لار

افسون طبیعت در کوه های رنگین کمانی آلاداغ لار

وقتی تقریباً به وسط های جاده میانه – زنجان می رسید غافلگیر خواهید شد. بهشتی از رنگ ها را خواهید دید. کوه هایی را می بینید که از رنگ های نارنجی، زرد، سفید، قرمز پوشیده شده اند. به این کوه ها کوه های رنگین کمانی آلاداغ لار می گویند. گفته می شود که عمر این کوه ها به 15 میلیون سال پیش بر می گردد. این شاهکار طبیعت از تبریز تا اَهر و از زنجان تا میانه را در بر می گیرد. وسعت این زیبایی چیزی در حدود 70 کیلومتر است. چشم ها با دیدن این همه زیبایی و موهبتی که خداوند بزرگ در عالم هستی قرار داده است کاری نمی تواند بکند جز این که شکر خدا را به جای آورد که می تواند آنها را ببیند و با نور دیدگان خود لمسش کند.

افسون طبیعت در کوه های آلاداغ لار

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو