همه چیز درباره بارداری هفته به هفته

منبع: فرزند

427

1398/9/2

17:03


همه چیز درباره بارداری هفته به هفته

بارداری معمولا ۲۸۰ روز یا ۴۰ هفته بطول می انجامد، که بطور قراردادی از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می شود.

این دوران را می توان به سه “سه ماهه” بارداری تقسیم کرد که در هر یک وقایع خاصی اتفاق می افتد؛ سه ماهه اول از اولین هفته بارداری تا انتهای هفته ۱۳، سه ماهه دوم از هفته ۱۴ تا پایان هفته ۲۷، و سه ماهه سوم از هفته ۲۸ تا آخر هفته ۴۰ است که عمدتا در این زمان (کمی زودتر یا دیرتر) به زایمان و تولد نوزاد ختم می شود.

سه ماهه اول بارداری

حداقل برای نیمی از سه ماهه اول، بیشتر زنان حتی از بارداری خود اطلاع ندارند. حتی اگر منطقی به نظر نرسد ما هفته های بارداری را از قبل از لقاح محاسبه می کنیم چون تنها روش منطقی برای تخمین تاریخ زایمان است.

استفاده از تقویم بارداری و در نظر گرفتن ۴۰ هقته از روز اول آخرین عادت ماهانه می تواند تا حد زیادی برای محاسبه تاریخ تولد نوزاد قابل اطمینان باشد. هیچ تضمینی برای مشخص کردن تاریخ دقیق زایمان وجود ندارد چون بیشتر نوزادان خودشان تصمیم می گیرند چه زمانی به دنیا بیایند!

سه ماهه اول زمان رشد و نمو شگفت انگیز است. در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از تخمک گذاری که در حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت است، تخمک توسط یک اسپرم بارور می شود.

این اتفاق معمولا در لوله فالوپ روی می دهد در حالی که پوشش داخلی رحم یک محیط ایده آل را برای بارور کردن تخمک و تبدیل آن به جنین است. اگر باروری اتفاق نیفتد، پوشش اندومتر رحم در عادت ماهانه بعدی می ریزد.

از زمانی که اسپرم و تخمک به هم متصل می شوند، یک گروه کوچک از سلول ها مشغول ساختن هویت مستقل و منحصر به فرد خود خواهند شد. جفت در هفته به هفته با آزاد کردن هورمون هایی که رشد کودک را تنظیم می کنند، نقش حیاتی در حمایت از بارداری را ایفا می کند. در این مجموعه، همراه یکدیگر ۱۳ هفته در سه ماهه اول بارداری را مرور می کنیم.

در هر کدام از این هفته ها تغییرات بدن شما و جنین را مورد بررسی قرار می دهیم و در خصوص مراقبت های تغذیه ای، بایدها و نباید ها و توصیه های مذهبی شما را آگاه خواهیم کرد.

سه ماهه دوم بارداری

در هفته دوازدهم بارداری، جنین کاملا شکل گرفته و به شکل یک انسان درآمده است. سر او به شکل نامتعارفی به نسبت بقیه اندام او بزرگ است و اجزای صورت قابل تشخیص هستند.

سه ماهه دوم زمانی است که اندام های حیاتی بدن در آن شکل می گیرند و سیستم عصبی شروع به رشد می کند. در خلال سه ماهه دوم بارداری، جنین هر هفته از نظر اندازه و بلوغ رشد می کند. در نیمه سه ماهه دوم، بیشتر زنان قادر به درک حرکات جنین هستند.

این زمانی است که بسیاری از زنان باردار شروع به شکوفایی می کنند، انرژی بیشتر دارند و در کل به نسبت قبل احساس بهتری پیدا می کنند. به نظر می رسد حالت تهوع و سرگیجه در این مرحله بهتر می شود اما هنوز برای محدود کردن حرکات بسیار زود است.

در این مجموعه به همراه شما هفته های ۱۴ تا ۲۷ را مورد بررسی قرار می دهیم تا ببینیم در این مدت از نظر فیزیکی چه تغییراتی در شما و جنین روی می دهد، چه احساسی دارید و چطور می توانید مانند سه ماهه اول سالم بمانید.

سه ماهه سوم بارداری

در سه ماهه سوم، جنین دوره های منظم فعالیت و آرامش را تجربه می کند و معمولا روشی که دراز می کشد، لگد می زند و حرکت می کند را برای پیدا کردن موقعیت مناسب در رحم تغییر می دهد.

مغز و سیستم عصبی کودک شما به طور کامل شکل گرفته است و شش ها هنوز در حال رشد هستند. برای یک مادر باردار این دوره می تواند بسیار طولانی تر از دو دوره قبل به نظر برسد.

در این دوره حتی انجام کارهای کوچک و ساده هم می تواند خسته کننده باشد، خصوصا اگر مادر شاغل باشد و یا فرزندان دیگری داشته باشد. جنین هنوز به طور کامل به مراقبت و حمایت مادر نیاز دارد و اگر زودتر به دنیا بیاید به مراقبت های ویژه نیاز خواهد داشت.

در فاصله زمانی میان هفته های ۲۸ تا ۴۰ به شما نشان می دهیم که تا چه اندازه مراحل رشد جنین در آماده کردن کودک شما برای زندگی خارج از رحم اهمیت دارد و خواهیم دید چطور تغییرات بارداری بر روی احساسات، ظاهر و حتی ارتباطات شما تاثی خواهد گذاشت.

هشدار به زنان باردار

۱ . اگر دچار تهوع، کاهش اشتها، استفراغ، یرقان و یا خستگی همراه با خارش پوست شدید، با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا این نشانه ها می تواند نشان دهنده مشکلات کبدی باشد.

۲ . اگر ورم بدن ناگهانی و شدید باشد و یا به سرعت افزایش وزن بیابید، با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا این نشانه ها می تواند نشان دهنده پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) و یا افزایش فشار خون بارداری باشد.

بارداری هفته به هفته

هفته اول بارداری

برای بسیاری از زنان، ۱۲ هفته اول بارداری بسیار متفاوت است زیرا چیزهای جدید، حتی خسته کننده‌ای را تجربه می‌کنند. بدن شما در حال آماده کردن فضا برای رشد جنین است.

هفته دوم بارداری

در این هفته، تخمک گذاری صورت و اسپرم در جای خود قرار گرفته است. در این مرحله، جنین هنوز توده ای از سلول های گرد است که در حال تقسیم شدن می باشد.

هفته سوم بارداری

در این هفته می‌توانید هر لحظه منتظر اعلام نتیجه برای انتخاب خود به عنوان بازیگر نقش مادر باشید. این هفته مشخص می‌شود که می‌توان شما را ستاره آینده این سریال دانست یا نه؟

هفته چهارم بارداری

تبریک می‌گوییم، شما رسما این هفته در نقش یک مادر پذیرفته شده‌اید. این هفته بهترین هفته زندگی‌تان خواهد بود و البته وظیفه‌تان سنگین‌تر می‌شود.

هفته پنجم بارداری

این دومین هفته از پذیرش رسمی نقش شما و پنجمین هفته بارداری است. به گمانم حسابی در تلاشید تا نمایشنامه‌ای را که خودتان نوشته‌ایدحفظ کنید.

هفته ششم بارداری

اگرچه شما ۶ هفته‌ای می‌شود که در ساخت این سریال درگیرید، اما کوچولوی شما ۴ هفته است که به داستان سریال اضافه‌شده. نشانه‌های آن هم بروز علائم بارداری است.

هفته هفتم بارداری

هنوز هم به درستی با وجود آنکه هفته هفتم بارداری را سپری می‌کنید در نقش خود جا نیفتاده‌اید. ایرادی ندارند، طول می‌کشد تا بتوانید با زندگی جدیدتان خود را وقف دهید.

هفته هشتم بارداری

رویان حسابی در نقش خودش جاافتاده و با سرعت بیشتری در حال ایجاد تغییرات در نوع بازی خودش است. گریم رویان این هفته بیشتر تغییر می‌کند و شما می‌توانید چهره بهتری از او در هنگام فیلم‌برداری ببینید.

هفته نهم بارداری

اولین هفته از سومین ماه بارداری هستید. دیگر به خوبی با شرایط کنار آمده‌اید، همچون ستاره‌های بزرگ تلویزیون به خوبی می‌دانید چگونه باید نقش‌آفرینی کنید.

هفته دهم بارداری

هفته دهم بارداری چگونه می‌گذرد؟ به نظر می‌رسد مسائل خیلی جدی‌تر از آن شده است که شما انتظارش را داشتید؟ هیچ وقت فکر نمی‌کردید بازی‌کردن در این نقش آن‌قدر سخت باشد.

هفته یازدهم بارداری

یک حساب سرانگشتی بیندازید ببینید از زمانی که به فکر بارداری افتاده‌اید چقدر گذشته؟ یک سال، دو سال و شاید هم اصلا به سال نمی‌کشد.

هفته دوازدهم بارداری

این هفته شما ۳ ماه بارداری را تمام می‌کنید. به این فکر کنید که یک سوم از بارداری گذشته و تا چشم بر هم بزنید مابقی این زمان هم تمام خواهد شد.

هفته سیزدهم بارداری

باید به شما یک جام قهرمانی داد. شما توانسته‌اید سه ماه اول بارداری را به خوبی پشت سر بگذارید. خوب! حالا راه و چاه بازی‌کردن را حسابی آموخته‌اید.

هفته چهاردهم بارداری

او اکنون ۱۲ هفته سن دارد و شما هفته ۱۴ بارداری را سپری می‌کنید. به عنوان یک بازیگر که نقش مادری را به عهده گرفته اید در این چندماه با فوت و فن بازیگری در این نقش حسابی آشنا شده‌اید.

هفته پانزدهم بارداری

شما تقریبا یک سوم راه را طی کرده‌اید. دراین مدت گاهی ناامیده شده‌اید، گاهی از شدت خستگی حال و حوصله شوهر خودتان را هم نداشته‌اید و گاهی هم دلتان می‌خواسته‌که اصلا به دنیا نمی‌آمدید.

هفته شانزدهم بارداری

شما ۱۶ هفته است که باردارید و جنین هم ۱۴ هفتگی خود را می گذاراند. این عالی است منتظر بمانید تا تهوع‌های صبحگاهی خودشان را پنهان کنند. اگر هنوز این اتفاق نیفتاده نگران نباشید.

هفته هفدهم بارداری

در این قسمت باید کمی صحنه‌های اکشن ببینید. او لگد می‌زند خیلی هم ناگهانی و بدون هیچ اطلاعی. شما می‌دانید که باید گاهی منتظر لگدهایش باشید با این حال این کار را آن‌قدر غیرمنتظره انجام می‌دهد.

هفته هجدهم بارداری

احنملاً در این دو هفته اخیر توانسته‌اید با جنین هماهنگ شوید. دیگر واکنش‌های او را می‌شناسید و حرکاتش شما را غافلگیر نمی‌کند. در اینجا درست می‌دانید که چگونه باید با او رفتار کنید.

هفته نوزدهم بارداری

او احتمالا در حال تمرین است گاهی لگد می‌زند، گاهی دست هایش را تکان می‌دهد و از آنجایی که در مایعی آمنیوتیک شناور است حسابی برای خودش جولان می‌دهد.

هفته بیستم بارداری

تا اینجای ماجرا که خوب پیش آمده‌اید و نیمی از زمان بارداری شما سپری شده است. شما بازیگر خوبی هستید این را اطرافیان هم تصدیق می‌کنند.

هفته بیست و یکم بارداری

رویان حسابی در نقش خودش جاافتاده و با سرعت بیشتری در حال ایجاد تغییرات در نوع بازی خودش است. گریم رویان این هفته بیشتر تغییر می‌کند و شما می‌توانید چهره بهتری از او در هنگام فیلم‌برداری ببینید.

هفته بیست و دوم بارداری

شمارید که چند هفته تا پایان این مسابقه طولانی باقی مانده. حتما خوشحالید و هر روز هم بیشتر به غرولندهای او عادت می‌کنید، اگر یک روز لگدپرانی‌هایش را رها کند شما سکته می‌کنید.

هفته بیست و سوم بارداری

۲۳ هفته بارداری کار ساده‌ای نیست. می‌دانیم که لبخند بر لب دارید. ۶ ماه است که باردار هستید. روزهای اول بارداری را به یاد می‌آورید چه روزهای سخت و پر استرسی بود.

هفته بیست و چهارم بارداری

۱۶ هفته آینده، هفته‌های مهمی برای شما خواهد بود چرا که باید به فکر جور کردن اسباب و اثاثیه برای این نی‌نی کوچولویتان باشید که زورش را به گونه‌ای عجیب با مشت و لگدهایش نشان می‌دهد.

هفته بیست و پنجم بارداری

بهتر است فقط روی هفته‌های باقی مانده تمرکز کنید و از شمردن روزها صرف نظر کنید، این روزشمار حوصله‌تان را سر می برد. این روزها به فکر طوفان روحی باشید که ممکن است گریبان شما را بگیرد.

هفته بیست و ششم بارداری

تو مادری هستی که ۲۶ هفته جنین را در شکم خود نگه داشته‌ای. حتما خسته و کلافه‌ای. حتی نمی‌توانی خودت را کش و قوس دهی، گاهی فکر می‌کنی برای داشتن این ناقلا هنوز آمادگی لازم را نداری.

هفته بیست و هفتم بارداری

شروع پیدایش چشم‌ها در بدن جنین از روز ۲۳ یا هفته پنجم حاملگی است. در ابتدا چشم‌ها به صورت دوشیار فرورفته در طرفین مغز در حال تکامل است.

هفته بیست و هشتم بارداری

ماه سوم بارداری. باور کردنی نیست شما ۷ ماه را پشت سر گذاشته‌اید. زمان کمی نیست. شما دیگر حرفه ای شده اید اگر چه گاهی عصبی و کلافه می شود و دوست دارید این فیلمبرداری ۹ ماهه را به پایان برسانید.

هفته بیست و نهم بارداری

گاهی فکر می‌کنید یک کیسه پلاستیک چند کیلویی از میوه را با خودتان حمل می‌کنید این حس شما را بیشتر زن‌های بارداری تجربه می‌کنند. بیخود نیست که قدیمی می‌گفتند طرف بارش را باید بر زمین بگذارد.

هفته سی‌ام بارداری

شماره معکوس شروع شده؟ حالا فقط ۱۰ هفته تا پایان بازی شما در فصل اول این سریال مانده، ۱۰ هفته‌ای که در یک چشم به هم زدن می‌گذرد و شما می‌توانید نوزاد خود را در آغوش می‌گیرید.

هفته سی و یکم بارداری

۹ هفته باقی مانده است. استرس زایمان و دیدن نوزادتان هر روز صبح تا شب با شما همراه است. استرس این روزهای شما همانند روزهای نخستینی است که امیدوار بودید مادر شوید.

هفته سی و دوم بارداری

اگرچه شما ۶ هفته‌ای می‌شود که در ساخت این سریال درگیرید، اما کوچولوی شما ۴ هفته است که به داستان سریال اضافه‌شده. نشانه‌های آن هم بروز علائم بارداری است.

هفته سی و سوم بارداری

هفته طلایی بیشتر تا رسیدن شما به اوج موفقیت باقی نمانده است. می‌توانید به خودتان افتخار کنید. دیگر کسی نیست که از بازی زیبای شما در ۳۳ قسمت قبل تعریف نکرده باشد.

هفته سی و چهارم بارداری

۶ هفته دیگر تا ورود زلزله‌یتان باقی مانده. با ورود او خانه شما رنگ و بوی دیگری می‌گیرد. احتمالا دلتان می‌خواهد زودتر او را ببیند که چه شکلی است؟

هفته سی و پنجم بارداری

۵ هفته آینده روزهای پر التهابی شماست. قرار است از ۵ هفته دیگر نقش جدیدی را ایفا کنید. این درحالی است که تازه توانسته‌اید در این نقش جا بیفتید.

هفته سی و ششم بارداری

۴ هفته بیشتر تا رسیدن مسافرکوچولوی شما باقی نمانده است. بهتر است از همین حالا تمرین مادر شدن را انجام دهید. چرا که باید بدانید با این موجود فضایی چگونه رفتار کنید.

هفته سی و هفتم بارداری

شما تاکنون می‌توانستید حرکات او را درک کنید و با استفاده از دستگاه سونوگرافی او را ببینید با این حال هیچ کدام از این‌ها به اندازه یک ملاقات رو در رو حال شما را خوب نخواهد بود.

هفته سی و هشتم بارداری

۲ هفته باقی مانده نسبت به مدت زمانی که شما باردار بوده‌اید، زیاد نیست. ممکن است شما کلافه باشید و دلتان بخواهد هر چه زودتر او را در آغوش بگیرید.

هفته سی و نهم بارداری

صبرتان ته کشیده و دیگر حوصله انتظار ندارید می‌خواهید هرچه زودتر او از راه برسد. شکم بزرگ شما را خسته کرده و دوست دارید از دست آن زودتر خلاص شوید.

هفته چهلم بارداری

انتظارها سرآمده و شما هم خوب توانسته‌اید از پس نقش به این سختی برآیید. این هفته، هفته درخشش شما به عنوان قهرمان این داستان است.

هفته چهل و یکم بارداری

کوچولوی شما کمی بارداری را برایتان سخت کرده، اما شما به هیچ عنوان از این بازیگر چند کیلویی ناراحت نیستید. او به زودی در آغوش شما خواهد بود.

منبع: مشروح

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو