عوارض زایمان سزارین، چه در انتظار نوزاد است؟

منبع: نی نی بان

95

1398/9/3

01:36


زایمان سزارین به عنوان یک روش جراحی با مداخلی در طی روند تولد نوزاد همراه خواهد بود که بدون شک این مداخلات منجر به عوارض زایمان سزارین برای نوزاد خواهند شد. در بیشتر موارد عوارض سزارین قابل اجتناب هستند و می توان با دقت بیشتر متخصص در حین عمل جراحی احتمال بروز آنها را کاهش داد.
امروزه زایمان سزارین به متداول‌ترین روش زایمان مُبدل گردیده است. در حالی‌ که برخی افراد آنرا روشی برای دورزدن زایمان واژنی "vaginal bypass" می‌نامند، در واقع زمانی‌که طی بارداری یا زایمان پیچیدگی بوجود بیاید این روش می‌تواند زندگی‌بخش باشد. عمل سزارین یک بریدگی در شکم، درست بالای استخوان شرم‌گاهی برای بیرون کشیدن نوزاد است.
این بریدگی را "برش بیکینی" یا "برش قسمت پائینی" می‌نامند. البته زمانی‌که زایمان اورژانسی است، احتمال برش میانی یا بریدگی کلاسیک نیز وجود دارد. درحالی‌که بسیاری معتقدند، زایمان سزارین فوایدی نیز دارد، ولی ما به گفتن این جمله اکتفا می کنیم که " احتمالا دگرگونی های اجتماعی و فرهنگیِ چند دهه اخیر بر چگونگی روش زایمان‌های امروزی نیز تاثیر گذاشته است."
در زندگی مدرن امروزی و با وجود پیشرفت‌های بسیار در علوم پزشکی (درمانی و تشخیصی) هنوز هم احتمال بروز پیچیدگی‌هایی در زمان زایمان وجود دارد و هر پزشکی خواستار سلامت مادر و نوزاد است. یکی از مواردیکه چرا تعداد زایمان‌های سزارین در سال‌های اخیر افزایش یافته است، می‌تواند به دلیل تاخیر بانوان باردارشدن باشد (افزایش سن مادر) که گاهی منجر به ضرورت لقاح مصنوعی، بارداری‌های پرخطر و مداخلات پزشکی طی روند زایمان و تولد نوزاد می‌شود.

مزایای سزارین برای نوزاد
حداقل احتمال ضربه یا تروما: از آنجا که در سزارین، جنین از کانال زایمان متولد نمی شود، احتمال هر گونه ضربه یا تروما کمتر است. در این روش، نوزاد به ایمن ترین شکل ممکن، مستقیماً از رحم مادر خارج می شود.
حداقل احتمال یا عدم آسیب دیدگی: در زایمان سزارین، احتمال صدمه به نوزاد وجود ندارد یا بسیار کم است.
زایمان ایمن در شرایط غیرطبیعی: گاهی اوقات نوزاد در رحم مادر به حالت عرضی یا بریچ قرار می گیرند که هر دو غیرطبیعی هستند. در برخی مواقع نیز جفت روی سرویکس را می پوشاند. در این موارد، زایمان طبیعی خطرناک است و برای اطمینان سزارین انجام می شود.

عوارض زایمان سزارین برای نوزاد
مشکلات تنفسی
در زایمان سزارین، خطر تاکی پنه گذرای نوزادی وجود دارد. در این شرایط، در جذب مایعات ریوی جنین، تاخیر به وجود آمده و در تنفس او مشکل ایجاد می شود که از جمله عوارض سزارین برای نوزاد محسوب می شود.
مشکلات دیگر
بروز برخی اختلالات مزمن نظیر آسم، آلرژی، دیابت و بیماری های روده ای در نوزادانی که به روش سزارین متولد شده اند، بیشتر است و در حقیقت این موارد عوارض بعد از زایمان سزارین برای نوزاد است.
تولد نوزاد بی حال
از دیگر عوارض پس از زایمان سزارین برای نوزاد می توان به تاثیر داروهای بیهوشی و بی حسی بر روی جنین اشاره کرد که اصطلاحا سبب تولد نوزاد با لتارژی (بی حالی) می گردد.
در شرایط مطلوب، می توانید در خصوص روشهای مختلف زایمان با پزشک گفتگو کنید و مضرات و محاسن این روشها را بسنجید. اگر فرایند بارداری شما بدون هیچ مشکلی پیش رود و خطر خاصی وجود نداشته باشد، زایمان طبیعی توصیه می شود. در غیر اینصورت پزشک خود سزارین را پیشنهاد خواهد کرد باتمام اینها کسب اطلاعات کامل در مورد مزایا و نیز عوارض زایمان سزارین برای نوزاد ضروری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو