بوی بد قاعدگی، علت و درمان

منبع: نی نی بان

66

1398/9/3

12:06


علت بوی بد خون قاعدگی چیست؟ چه کار کنیم که این بو از بین برود؟ این سؤال را خانم‌هایی که در دوران قاعدگی هستند می‌پرسند. درد‌های ناشی از قاعدگی و افسردگی‌های ناشی از آن به تنهایی می‌تواند زندگی یک طبیعی یک زن را مختل کند. حال تصور کنید که مشکل بوی بد خون قاعدگی هم وجود داشته باشد. اگر به دنبال پیدا کردن علت این مشکل و حل کردن آن هستید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

چرا خون قاعدگی بوی بدی دارد؟
اول از همه باید بدانید که چرا خون قاعدگی در کل بدبو است. این خون حاوی تخمک‌هایی است که نتوانسته‌اند به فرزند تبدیل شوند و از بین رفته‌اند. همچنین بافت‌های رحم هم در خون قاعدگی وجود دارد؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که خون قاعدگی بدون بو باشد.
احتمال دارد که خون پس از خارج شدن از بدن بوی قابل تحملی داشته باشد؛ اما به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی و بوی واژن، بوی خون قاعدگی شدیدتر شود. البته نمی‌توان منکر این شد که باکتری‌های واژن و اسیدی بودن محیط واژن نیز در شدید شدن این بو نقش پررنگی دارند.
خون ناشی از قاعدگی در تمام دوره‌ها بوی یکسانی ندارد. در دوره‌هایی که بدن در حالت سلامتی کامل به سر می‌برد، خون قاعدگی هم بوی کمی دارد. در این دوران خون ممکن است بویی شبیه به آهن بدهد. البته که بوی ناشی از باکتری‌های واژن همیشه با خون قاعدگی همراه است.
اگر بوی تند قاعدگی به دلیل عفونت واژن رخ داده باشد، با نشانه‌هایی مانند ترشح مداوم واژن و درد لگن همراه خواهد بود. در صورتی که این مشکلات را ندارید، جای نگرانی نیست.
به طور کلی نمی‌توان این نتیجه را گرفت که بوی بد قاعدگی همیشه وجود دارد. شما می‌توانید با رعایت بهداشت فردی، چکاپ پزشک برای تشخیص بیماری و ... بوی بد ناشی از قاعدگی را کم کنید.

قاعدگی با بوی خون‌مردگی یا گندیدگی
بوی خون‌مردگی در دوران قاعدگی خیلی از خانم‌ها را نگران می‌کند. این بو طبیعی است. خارج شدن بافت‌های مرده و باکتری‌ها از رحم بوی گندیدگی دارد. این بو زمانی شدیدتر می‌شود که تامپون درون واژن مانده باشد یا این که نوار بهداشتی را دیر به دیر عوض کنید.
بهترین راه کم کردن بو مخصوصا زمانی که خونریزی زیاد است، تعویض زود به زود نوار بهداشتی است. با این کار می‌توانید شدت بوی خون قاعدگی را کم کنید. در صورتی که مشکلات حل نشد، حتماً با پزشک زنان مشورت کنید.

قاعدگی با بوی ماهی
خون ناشی از قاعدگی ممکن است بویی شبیه به بوی ماهی داشته باشد. برخلاف بوی آهن و بوی گندیدگی که عادی است، بوی ماهی واژن ابتلا به بیماری را نشان می‌دهد و باید تحت درمان قرار بگیرید. این بو اغلب به بوی نوعی عفونت به نام واژینوز باکتریایی نسبت داده می‌شود.
عفونت واژینوز باکتریایی ممکن است با این علائم همراه باشد:
سوزش واژن به ویژه هنگام ادرار
تحریک پذیری واژن
خارش واژن
ترشحات واژن در زمان‌های خارج از دوران قاعدگی
واژینوز باکتریایی ممکن است در دوران قاعدگی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد؛ اما این موضوع صرفاً به دوران قاعدگی مربوط نیست. با وجود این که علت این مشکل به طور کامل مشخص نشده، اما محققان دریافته‌اند که فعالیت جنسی زیاد و استفاده از دوش واژینال می‌تواند ابتلا به واژینوز باکتریایی را افزایش دهد.
واژینوز باکتریایی را می‌توانید با کمک آنتی‌بیوتیک درمان کنید. با متعادل شدن باکتری‌های واژن، نگرانی از بابت بوی بد ماهی خون قاعدگی و علائم دیگر این بیماری نخواهید داشت.

دیگر بو‌های دوران قاعدگی و علت آن‌ها
اگر موقع قاعدگی بویی شبیه بوی تعریق بدن یا بوی پیاز احساس کردید، این موضوع به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی رخ داده است.
در صورتی که نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنید، تا حد زیادی می‌توانید بو‌های ناشی از قاعدگی را کاهش دهید. حتماً هر چند ساعت یکبار، تامپون یا نوار بهداشتی را عوض کنید. دوش روزانه هم می‌تواند در کاهش بوی بد خون قاعدگی تأثیر داشته باشد.
از لباس زیر‌های پنبه‌ای استفاده کنید. این لباس‌ها هوا را به خوبی به گردش در می‌آورند و مانع از ایجاد عفونت و بوی ناخوشایند می‌شوند.
توجه داشته باشید؛ در این دوران نباید مواد ضد عفونی کننده واژن استفاده کنید یا ناحیه واژن را به طور مرتب بشویید. چرا که این کار می‌تواند منجر به بروز عفونت شود. تنها دوش بگیرید و اجازه بدهید خون‌هایی که خشک شده و به بدن چسبیده‌اند از بین بروند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟
علت بوی بد خون قاعدگی در اغلب مواقع عادی است و با رعایت نکات بهداشتی مشکل حل می‌شود؛ اما بعضی علایم وجود دارند که به محض مشاهده آن‌ها باید به پزشک مراجعه کنید. این علائم زمانی مهم‌تر می‌شوند که بوی خون ناشی از قاعدگی شدید و غیرعادی است. علایمی که برای بررسی آن‌ها باید نزد پزشک بروید عبارتند از:
ترشحات سبز یا ترشحات زرد واژن
خونریزی‌های شدیدتر از حالت طبیعی
درد در ناحیه شکم یا لگن
گرفتگی عضلات شدید
تب

سخن آخر
برای این که علت بوی بد خون قاعدگی را متوجه شوید، باید ابتدا وضعیت بهداشت فردی‌تان را بررسی کنید. اولین دلیل این بوی بد، عدم تعویض به موقع نوار بهداشتی است. البته مصرف دارو‌های خاص هم می‌تواند سبب این بو شود. عفونت واژن، ابتلا به بیماری دیابت یا بیماری‌های مقاربتی و مصرف آنتی‌بیوتیک هم می‌تواند سبب بوی بد واژن شود.
با وجود این که در بسیاری مواقع بوی بد واژن طبیعی است، اما در صورتی که بوی واژن غیرطبیعی و شدید باشد و علائمی مانند شکم درد، تب و ترشحات غیرعادی داشته باشید، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت بوی تند واژن مشخص شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو