بروساژ دندان چیست/فواید انجام بروساژ دندان

بروساژ دندان چیست/فواید انجام بروساژ دندان


منبع: بیتوته

216

1398/9/3

14:33


بروساژ دندان چیست/فواید انجام بروساژ دندان



روش های انجام بروساژ دندان

بروساژ دندان چیست

 

بروساژ دندان:

بروساژ دندان به مجموعه عملکرد هایی گفته می شود که منجر به از بین بردن زردی و جرم های موجود بر روی دندان می شود؛ این روش به براق و سفید کردن دندان ها کمک چشمگیری می کند. اغلب بروساژ یا پولیش دندان بعد از عمل جرمگیری انجام می گیرد.

 

درباره "بروساژ دندان" چه می دانید؟

بهداشت دهان و دندان تنها توسط نخ دندان یا مسواک و جلا دادن حفظ نمی شود. همواره جرم هایی بر روی دندان تشکیل می شود که به شدت بوی بدی داشته و سلامت دندان ها را تهدید می کنند. یکی از بارزترین روش ها برای از بین بردن رفع زردی و جلا دادن، جرم گیری به وسیله بروساژ است. اما بروساژ دندان چیست و چگونه دندان ها را زیبا و براق می کند؟

 

از بین بردن جرم با بروساژ دندان, از بین بردن پلاک با بروساژ دندان

جرم ها در محل هایی تشکیل می شوند که بیشترین تماس را با بزاق دارد

 

جرم دندان چیست و چگونه تشکیل می شود؟

جرم در واقع همان باقیمانده مواد غذایی، میکروب‌های باقیمانده در سطح دندان، مواد حاصل از تجزیه کربوهیدرات‌ها چربی‌ها، پروتئین‌ها و ... است که اگر برای رفع آن ها اقدامی صورت نگیرد می تواند باعث معدنی شدن دندان ها و به اصطلاح ایجاد رسوب شود و عمر دندان ها را بسیار کوتاه کند.

 

دندان ها به صورت پیوسته با بزاق دهان در تماس هستند. بزاق دندان به دلیل داشتن مقادیر بالای کلیسم و سایر موارد معدنی، می تواند به تقویت و محافظت دندان ها کمک شایانی کند. با این که این امر یک مزیت بزرگ است اما در عین حال سبب رسوب شدید کلسیم بر روی دندان می شود. این رسوبات مثل همان رسوباتی که در ته کتری یا روی لوله دیده اید، هستند. بسیاری از افراد تصور می کنند چون رنگ رسوبات همرنگ دندان است، پس جزئی از ساختار آن است ، اما رنگ این رسوبات به مرور زمان به قهوه ای یا سیاه تبدیل می گردد. 

 

این جرم ها در محل هایی تشکیل می شوند که بیشترین تماس را با بزاق دارد. گفتنی است امکان دسترسی به شیار بین دندان های نامنظم و خلفی، بسیار محدود است به همین دلیل پاکسازی این نواحی بسیار دشوار است. پس تا جایی که می توانید قبل از این که دیر شود اقدام به پاکسازی دندان های خود کنید.

نکته قابل توجه اینجاست که بخش بیشتر جرم بر روی لثه است و آن چیزی که ما بر روی دندان می بینیم تنها بخشی از آن است.

 

بروساژ دندان چیست

 یک روش برای از بین بردن رفع زردی و جلا دادن، جرم گیری به وسیله بروساژ دندان است

 

بروساژ دندان چیست؟

بروساژ در واقع یک روش تکمیلی برای جرم گیری دندان به شمار می رود. این عمل بعد از زدودن پلاک ها و جرم ها از روی دندان انجام می شود. در این روش از یک ابزار دستی که در سر خود یک غلتک لاستیکی دارد و ماده ای خمیر مانند به نام پروفیلا کسیز معروف به پروفی استفاده می شود. این خمیر به وسیله ذرات ساینده ای که دارد می تواند جرم های موجود بر روی دندان و لکه ها را به راحتی رفع کند.

 

مراحل بروساژ دندان

بروساژ دندان در واقع یک روش تکمیلی برای جرم گیری دندان به شمار می رود

 

مراحل کلی "بروساژ دندان" :

مراجعه نزد پزشک متخصص و معاینه دندان توسط او برای بررسی مشکلات لثه و دندان فرد

استفاده از ابزار های دستی برای حذف پلاک ها و اجرام روی دندان به نام اسکیلر

جرم گیری عمقی دندان با کمک بروساژ؛ به این صورت که پس از آغشته کردن دستگاه به پروفیلاکسی که خمیر بروساژ بوده و پر از ذرات ساینده است، دستگاه توسط دندانپزشک بر روی سطح دندان‌ها عبور خواهد کرد. تمامی رنگدانه‌ها و رسوبات موجود به طور کامل حذف شده و دندان هایی سفید و زیبا خواهید داشت.

برای درخشش و تمیزی هرچه بیشتر دندان ها باید از نخ کشیدن حرفه ای و شستشوی دهان با فلوراید یا همان فلوراید تراپی استفاده کرد.. 

 

لبخندی زیبا با بروساژ دندان, دندان هایی سفید و تمیز با بروساژ دندان

بعد از اولین بروساژ دندان در مسواک زدن احتیاط کنید 

 

تفاوت بروساژ یا جرم گیری :

جرم گیری دندان می تواند مقادیر بالایی از پلاک های میکروبی و جرم موجود در دندان ها را حذف کند. این پلاک ها به رنگ زرد و به شدت سفت و محکم بوده و اصلا با مسواک زدن رفع نمی شوند. اما بروساژ به شما کمک می کند تا لکه های موجود بر روی سطح دندان را که در اثر مصرف برخی مواد غذایی به وجود آمده، رفع و درمان کنید.

 

مراقبت های بعد از بروساژ :

تا یک روز بعد از این عمل، به دلیل حساس شدن مینای دندان سعی کنید از غذاهای آبکی استفاده کنید.

 

تا سه روز بعد از بروساژ دندان، سعی کنید برای ضد عفونی کردن، دهان خود را با آب نمک شست و شو دهید. 

 

بعد از اولین بروساژ دندان در مسواک زدن احتیاط کنید و این کار را به آرامی انجام دهید.

 

اهمیت انجام جرم گیری و بروساژ دندان :

با انجام این عمل می توانید پلاک های میکروبی را به طور کامل از روی دندان برداشته و سطح آن را کاملا صیقلی و براق کنید. این کار سبب از بین رفتن میکروب های قدیمی در سطح دندان شده و از پوسیدن دندان جلوگیری می کند. زمانی که سطح دندان زبر و چسبنده باشد، میکروب ها به راحتی می توانند روی آن بچسبند و جرم های سخت دندانی را تولید کنند. همچنین لکه های تیره ای یا قهوه ای رنگ روی دندان که در اثر مصرف قهوه و شکلات و ... ایجاد شده، با بروساژ برطرف نشوند، باعث پوسیدن و بد رنگ شدن دندان می شود. اگر از زمان کودکی نزد دندانپزشک متخصص بروید می توانید با چک کردن های دوره ای از پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی جلوگیری کنید.

 

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری یعنی برداشتن پلاک یا جرم هایی که به مرور زمان، توسط باکتری ها روی دندان ایجاد شده است. پلاک دندان از مواد نرم و چسبنده ای شامل می شود که روی دندان ها جمع شده و از تجمع باکتری ها ایجاد می شود. این باکتری ها از طریق مصرف شیرینی و غذا، اسیدی را تولید می کنند که به دندان ها حمله می کند. تکرار این رویه به صورت روزانه سبب پوسیدگی دندان ها می شود.

 

مزایا برویاژ دندان

جرم گیری یعنی برداشتن جرم هایی که به مرور زمان، توسط باکتری ها روی دندان ایجاد شده است

 

مزایای جرم گیری دندان :

اگر جرم گیری انجام نگردد سبب انباشت باکتری ها بر  روی دندان شده و همین امر نیز علاوه بر پوسیدگی، باکتری های بیشتری را جذب دندان ها می کند. اگر از پاکیزگی دندان های خود اطمینان داشته باشید، می توانید دهان و دندانی سالم داشته باشید.

جرم گیری دندان با استفاده از پولیش و سایر راه حل ها سبب شده تا دندان ها بتوانند کلسیم لازم برای تقویت خود را جذب کرده و همیشه سالم و مقاوم بمانند.

به طور قطع جرم گیری و پولیش احساس بهتری را برای شما به ارمغان می آورد. بسیاری از مردم از تمیزی و براق بودن دهان خود لذت می برند. این فرآیند ها اعتماد به نفس بیشتری را نیز به شما خواهد داد.

 

آشنایی با راه های جرم گیری: 

دو راه برای انجام جرمگیری وجود دارد که پزشکان معمولا از همین دو راه استفاده می کنند:

 

جرمگیری با استفاده از ابزار های دستی:

دندان پزشک در این حالت با استفاده از یک جرمگیر، جرم ها و پلاک های موجود را از دندان ها خارج می کند. در این حالت پزشک توانایی تشخیص پلاک ها را ندارد به همین دلیل از طریق حس لامسه اقدام به شناسایی می کند و رسوب بر روی دندان ها را حذف می کند.

 

جرمگیری با استفاده از ابزار های التراسونیک:

در این نوع از جرم گیری با استفاده از ابزارهای التراسونیک و لرزش، تمام جرم ها را پاک می شوند. در این روش با استفاده از فشار آب علاوه بر بردن جرم، سر فلزی الترا را نیز سرد نگه می دارند.

 

خمیر دندان های کنترل جرم: 

بیشتر مطالعات ثابت کرده اند که خمیر دندان های کنترل جرم، قادر به پاک کردن جرم از روی دندان نیستند. این خمیر دندان ها تنها می توانند باعث سخت تر شدن تشکیل جرم بر روی دندان شود. در این خمیر دندان ها ماده ای استفاده شده که به آن پپروفسفات گفته می شود و به خمیر دندان های کنترل جرم معروف اند.

 

مراحل جرم گیری و بروساژ دندان:

معاینه فیزیکی

دندانپزشک با معاینه فیزیکی و استفاده از یک آینه کوچک تمامی جرم ها را در سطح دندان و لثه شناسایی می کند تا هر گونه علائم ژنژییت یا التهاب خفیف لثه را شناسایی کند. 

 

حذف پلاک و جرم

در این مرحله دندانپزشک با استفاده از یک آینه کوچک تمامی پلاک ها و جرم های موجود بر سطح دندان و اطراف خط لثه را شناسایی کرده و با اسکیلر رفع می کند. ممکن است در ابتدا با صدای گوش خراش این دستگاه وحشت زده یا متعجب شوید در صورتی که کاملا عادی بوده و جای نگرانی ندارد. دندان پزشک پلاک ها را تمیز کرده تا به جرم های سخت تبدیل نشوند.

 

تمیز کردن با خمیر دندان ساینده

بعد از اینکه دندان های از وجود هر نوع جرم پاک شد، سپس توسط یک مسواک برقی قدرتمند دندان های را می ساباند. این وسیله با وجود صدای وحشتناکی که دارد، اما دندان ها را به طور عمقی تمیز می کند و هر گونه جرم یا لکه باقی مانده را حذف می کند. 

 

نخ دندان تخصصی

حتی اگر عادت به استفاده از نخ دندان به صورت تخصصی ندارید اما از این نخ حرفه ای نمی توانید دست بکشید. در این مرحله دندانپزشک تمامی فاصله های بین دندان های را پاکسازی می کند و هر گونه جرم را که موجب خونریزی لثه می شود حذف می کند.

 

شستشو

در این مرحله می توانید با شستشوی دهان خود، تمامی جرم ها و آلودگی ها را حذف کنید. دندانپزشک در این مرحله یک مایع حاوی فلوراید برای شستشو به شما می دهد. 

 

تیمار فلوراید

 این مرحله آخرین مرحله جرمگیری و پاکسازی است. در این مرحله، فلوراید به عنوان یک عامل محافظ برای دندان های شما استفاده می گردد که مقاومت دندان های را در برابر پوسیدگی چند برابر می کند.

 

معایب بروساژ دندان

بعضی از بیماران با داشتن بزاقی خاص، بسیار مستعد برای تشکیل جرم بسیار مستعد هستند

 

آیا بروساژ دندان آسیب زا است؟

با این که این فرآیند کاملا بدون درد است اما می تواند موجب خراش یا خراشیدگی در دندان شود. اگر لثه زخم باشد یا دندان بیش از حد پوسیده باشد یا دندانپزشک این کار را با عجله و خشونت انجام دهد، ممکن است جرم گیری با درد همراه باشد. البته بیشتر کارهای دندانپزشکی با استفاده از ژل بی حس کننده یا فریز کردن انجام می گیرد و فرد هیچ دردی را در آن ناحیه حس نمی کند.

 

علت حساسیت دندان به سرما بعد از بروساژ چیست؟

دندان حس دارد و در نواحی بالاتر حساس تر نیز می شود. وجود جرم در بالای دندان به عنوان یک عایق عمل می کند و نمی گذارد دندان هیچ حسی داشته باشد. در صورتی که برداشته شود حس دندان نسبت به تغییرات بسیار بیشتر شده، تورم لثه و خونریزی آن نیز متوقف می شود. حساس شدن به سرما را می تواند به حس انسان بعد از حمام تشبیه کرد. حساسیت به سرما موقتی است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

 

آیا دندان ها بعد از بروساژ لق می شوند؟

خیر؛ زیرا با تجمع جرم بر روی دندان، پایه های استحکام دندان و لثه تحلیل می رود یعنی این دندان ها از قبل به نوعی لق بوده اند اما به دلیل انباشت و یکپاچگی جرم این لق بودن حس نشده و احساس لقی از طرف بیمار به عمل بروساژ نسبت داده می شود. در صورتی که برداشت جرم از هر دیدگاهی، به نفع آدمی است. چرا که جرم و انباشت اسید میکروب ها را گرفته و عمر دندان را به طور قطع افزایش می دهد.

 

جرم گیری را هر چند وقت باید انجام داد؟

بعضی از اشخاص ممکن است بعد از جرم گیری، از دندان های خود بسیار مراقبت کرده و دیگر نیازی به آن نداشته باشند. در صورتی که بعضی از افراد با رعایت نکردن زود تر از قبل به بروساژ نیازمند می شوند. گفتنی است بعضی از بیماران با داشتن بزاقی خاص، بسیار مستعد برای تشکیل جرم بسیار مستعد هستند و این افراد از نظر ژنتیکی به بیماری لثه نیز دچاراند. به این گروه بیماران توصیه می شود تا در دوره های کوتاه تری اقدام به جرم گیری کنند. 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو