توضیحات وزارت بهداشت درباره کمبود انسولین

منبع: برترین ها

53

1398/9/3

15:47


رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت به تشریح آخرین وضعیت توزیع انسولین در کشور پرداخت و گفت: کمبود انسولین در کشور متعلق به هفته‌های گذشته بوده و اکنون دیگری کمبودی نداریم.

میزان نوشت: رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت به تشریح آخرین وضعیت توزیع انسولین در کشور پرداخت و گفت: کمبود انسولین در کشور متعلق به هفته‌های گذشته بوده و اکنون دیگری کمبودی نداریم.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت توزیع انسولین در کشور، گفت: کمبود انسولین در کشور متعلق به هفته‌های گذشته بوده که علت آن تاخیر در ورود یکی از محموله‌ها بود.

وی با تاکید بر اینکه اکنون با ورود محموله انسولین به بازار کمبودی به لحاظ وجود آن در شرکت‌های پخش نداریم، افزود: بعضا ممکن است که در تعامل برخی داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش مشکلاتی اعم از اینکه همه داروخانه‌ها یا تمایل و یا دسترسی به آن نوع انسولین را نداشته باشند.

تفاوت قیمت انسولین در ایران و کشورهای همجوار

جهانپور با اشاره به تفاوت قیمت انسولین پن یا قلمی بعضا در هفته‌های اخیر که کمبود آن گزارش شده در قیاس با کشورهای هم جوار، تصریح کرد: این نوع انسولین بعضا تا ۸ برابر قیمت در کشورهای همجوار به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه موضوع توزیع کنترل شده انسولین قلمی و همچنین تشکیل پرونده برای بیماران واقعی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: ما اکنون به لحاظ موجودی و ذخیره موجود در کشور کمبودی در مورد انواع انسولین قلمی نداریم در مورد انسولین ویال نیز که کمبودی نبوده و نیست.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با یادآوری تمایل بسیاری از بیماران و تغییر الگوی مصرف آن‌ها به سمت مصرف انسولین قلمی افزود: باید این موضوع به صورت کنترل شده و با تشکیل پرونده و همچنین از طریق برخی داروخانه‌های منتخب در استان‌ها و شهرستان‌ها دنبال شود و قاعدتا محدودیت‌های نسبی را ایجاد کرده باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که بیماران دسترسی به انسولین قلمی نداشتند یا در داروخانه‌ای که سابق از آن تهیه می‌کردند نبود می‌توانند با سامانه تلفتن ۱۹۰ تماس گرفته و همکاران ما در معاونت سازمان غذا و دارو آن‌ها را همراهی کنند.

تجویز انسولین فقط برای بیماران دیابتی باشد

جهانپور با بیان اینکه پزشکان باید تجویز انسولین قلمی را برای بیماران واقعی در دستور کار قرار دهند، گفت: موارد تجویز باید بررسی شود، زیرا گزارش‌های بسیاری رسیده مبنی بر اینکه افرادی با دفترچه‌های دیگران اقدام به دریافت انسولین از داروخانه‌ها کرده اند از این رو تا زمانی که برای پزشک دیابتی بودن فرد محرز نشده نباید تجویز دارو صورت بگیرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه اکنون یارانه بالایی به انسولین تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: باید انسولین صرفا به بیماران در این حوزه تعلق بگیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو