اگر فرزند دبیرستانی شما افت تحصیلی داشته بخوانید

منبع: نمناک

138

1398/9/3

16:06


فرزند شما دچار افت تحصیلی شده و شما نمی دانید باید چگونه در برابر این مشکل رفتار کنید ، قدم به قدم و با آگاهی لازم برای کاهش افت تحصیلی دانش آموز دبیرستانی خود پیش بروید.

چگونه به فرزندان دبیرستانی مان که نمره کمی می گیرند و افت تحصیلی دارند کمک کنیم ؟

شاید این اتفاق برای شما افتاده باشد که فرزندتان در اکثر دروس نمرات کم و یا خیلی بدی را کسب کنند و این مشکل می تواند برای شما کمی ترسناک باشد و با فهمیدن این موضوع شاید برخی رفتارهای شما دگرگون شوند و کمی جدی تر بافرزندتان برخورد نمایید تا بتواند نمرات کم خود را جبران نماید .
دانش آموزان دبیرستانی زمانیکه در یک درس افت می کنند ، جبران این افت بسیار سخت است . همچنین پس از کم شدن نمرات چه برای یک درس و چه برای چند درس ، ممکن است که دانش آموز کاملا تسلیم شود.
شاید پس از مشاهده این وضعیت به این موضوع فکر کنید که چگونه می توانید این مشکل را حل کنید و ما در این مقاله از نمناک تعدادی راه حل را به شما معرفی و پیشنهاد می کنیم و می توانید با انجام کامل آنها در پیشرفت فرزندتان کمک کنید.

افت تحصیلی دبیرستان

آنچه باید والدین بعد از افت تحصیلی دانش آموز دبیرستانی خود انجام دهند 

شناسایی مشکل و علت افت تحصیلی دبیرستان

اگر فرزند شما با افت نمرات رو در رو شده است و می خواهید این مشکل را حل کنید ، در وهله اول باید مشکل را شناسایی کنید و برای شناسایی مشکل می توانید با فرزندتان گفت و گو کنید و مشکل اصلی را از او بپرسید . اگر فرزندتان مشکلی داشته باشد ، ممکن است که بطور کامل انگیزه اش را از دست دهد و از دیگر دوستانش کامل عقب می ماند .
بنابراین با فرزندتان با لحنی دوستانه حرف بزنید و از او بپرسید که مشکلی که باعث افت او شده است چیست ؟! 
آیا معلمانش سخت گیر هستند ؟!گاهی اوقات ممکن است که فرزندتان به دلیل سخت گیر بودن معلمش نتواند پیشرفت کند و یا پیشرفت در آن کلاس سخت باشد .
 
آیا فرزند شما تکالیفش را انجام نمی دهد ؟! اگر فرزندان شما تکالیف مربوطه را انجام ندهد ، احتمال عدم موفقیت او در آن درس زیاد است و نمی تواند در آن درس قبول شود . پس پی گیر تمارین او باشید و اگر نحوه انجام دادن آنها را بلد نباشد را به او آموزش دهید تا کاملا فراگیرد و شروع به انجام دادن آنها نماید . 
آیا نمره سوالات تستی آنها کم است ؟!اگر نمرات آنها در سوالات تستی کم است ممکن است به دلیل استرس و اضطراب آنها در این امتحانات باشد و همچنین ممکن است در نحوه تست زدن مشکل داشته باشند .
 
آیا فرزند شما تعداد جلسات زیادی غیبت داشته است ؟!اگر فرزند شما به علت بیماری یا مسائل دیگر از مدرسه غافل شود نتواند در کلاسات شرکت کند ، می تواند دلیل ضعف و افت او شود . 
آیا فرزند شما تحت فشار است ؟!اگر فرزند شما به دلایلی شخصی تحت فشار باشد ، می تواند در پیشرفت او نیز موثر باشد و باید این مشکل را به هر طریقی شناسایی کنید و اجازه گسترش آن را ندهید . 
آیا مشکل بهداشت روانی می تواند یک مشکل باشد ؟!مشکلات بهداشت روانی مانند افسردگی یا اضطراب اغلب می توانند باعث افت بیش از حد فرزندتان در دروس اش شوند .
 

بعد از بروز افت تحصیلی دانش آموز دبیرستانی با دبیر او صحبت کنید 

اگرچه ممکن است که فرزند شما نخواهد که با دبیرش مکالمه ایی داشته باشید ولی برای یافتن مشکل اصلی او شاید دبیر او بتواند به شما کمک کند و تا بتوانید از مشکل اصلی او را رهایی دهید . نظر دبیر فرزندتان را همراه با نوع رفتار فرزندتان را بپرسید .
در ضمن ممکن است فرزند شما نتوانی در یادگیری دروس داشته باشد و این مشکل در سال های پایانی ممکن است درک و تشخیص داده شوند وهمچنین تحقیق کنید که آیا آزمونهای روانشناختی برای فرزندتان مناسب است یا خیر ؟!

افت تحصیلی دبیرستان

 

اقداماتی برای کاهش افت تحصیلی فرزند دبیرستانی 

اگر با فرزندتان مشکل دارید ، آنرا حل کنید تا افت تحصیلی او در دبیرستان ادامه دار نشود

 زمانیکه شما یک ایده بهتر دارید که چرا او با افت در درس هایش روبرو می شود ، با او در یک فضای ساکت و بی سر وصدا بنشینید و در مورد مشکلات حرف بزنید و آنها را حل کنید . پس از حل مشکلاتتان ، ایده های خود را در جهت بهبود و پیشرفت فرزندتان ، ارائه دهید . گاهی ایده های کوچک می توانند بزرگترین نتیجه ها را داشته باشند و نگران نباشید و ایده هایتان را کاملا ارائه دهید .
 
آیا او برای انجام تکالیفش وقت نمی گذارد ؟ عدم انجام تکالیف در اکثر دانش آموزان می باشد و نمی توانند اوقات فراقت خود را برنامه ریزی نمایند . برای حل این مشکل شما برای او برنامه ایی روزانه طراحی نمایید تا بتوانند هم سرگرم باشند و هم تمارین خود را حل نمایند . 
آیا او در یادآوری تکالیفی که در مدرسه به او گفته می شوند ، مشکل دارد ؟ دانش آموزانی که دچار بی نظمی هستند و تکالیفشان را به یاد نمی آورند و فراموش می کنند ، باید برای حل این موضوع استراتژی هایی از جانب شما تعیین شود تا آنها بهتر تمارین خود را مدیریت و سازماندهی کنند .
 
آیا فرزندتان نیاز به کمک بیشتری هستند ؟ بسیاری از کودکان/نوجوانان از طلب کمک خجالت می کشند و یا ممکن است درسی که توسط دبیرش توضیح داده می شود را متوجه نشود . اگر این مشکل را احساس کردید می توانید با دبیر او مکالمه داشته باشید تا بعد از تایم مدرسه مقدار زمانی را تعیین کند و به دانش آموزان کمک کند یا همچنین می توانید او را در کلاس های مختلف جهت تقویت او در درس هایی که افت دارد ، ثبت نام کنید .
 
حرف آخر
اگر مشکلاتی را در فرزندانتان مشاهده کردید توصیه می شود که بایکدیگر کار کنید و برای او برنامه ایی را تعیین کنید . همچنین استراتژی هایی که انجام آنها ممکن است را به او معرفی کنید که بتواند در درس هایش ارتقا یابد و همان گونه که در بالا به آن اشاره کردیم ، می توانید برای تقویت بیشتر او را در کلاس های تابستانی و کلاس های تقویتی ثبت نام کنید تا مشکل افت آنها برطرف شود .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو