نکات مهم درباره رمز اول و دوم پویا که باید بدانید

منبع: تالاب

149

1398/9/4

00:17


نکات مهم درباره رمز اول و دوم پویا که باید بدانید

رمز دوم پویا چیست؟

رمز پویا باعث امنیت حساب بانکی شـما خواهد شد و دیگر با گفتن رمز خود در خریدهای مختلف دچار کلاهبرداری قرار نخواهید گرفت زیرا هر 60 ثانیه رمز تغییر میکند. امنیت رمز پویا باعث امنیت حساب شـما خواهد شد.

 

جهت مشاهده رمز پویا بعد از فعال شدن نیاز بـه اینترنت نیست و می‌توانید رمز حساب بانکی خودرا بدون متصل شدن بـه اینترنت هر 60 ثانیه مشاهده نمایید.

 

رمز دوم پویا از ابتدای دی‌ماه اجباری میشود و همه ی بانک‌ها موظفند کـه این طرح را اجرا کنند، اما برای برخی مردم دراین باره هنوز ابهاماتی وجوددارد.

 

نکات مهم درباره رمز اول و دوم پویا که باید بدانید

 

بـه گزارش تالاب ؛ آن طور کـه بانک مرکزی اعلام کرده استفاده از رمز دوم پویا در تراکنش‌هاي‌ بدون حضور کارت بانکی از ابتدای دی‌ماه اجباری میشود ودر واقع رمز دوم‌هاي‌ قدیمی برای این عملیات کاربرد ندارند، اما برخی بانک‌ها این موضوع را زودتر آغاز کرده‌اند.

 

تمامی عملیات بانکی کـه تا کنون از طریق رمز دوم یا همان رمز اینترنتی انجام میشد، از ابتدای دی‌ماه دیگر با رمز قبلی قابل انجام نیست و مشتریان بانک‌ها برای استفاده از این خدمات باید از رمز دوم پویا یا یکبار مصرف استفاده کنند.

 

رمز دوم پویا یا یک بار مصرف رمزهایی هستند کـه در جریان پرداخت‌هاي‌ اینترنتی و سایر پرداخت‌هاي‌ بدون حضور کارت، بـه عنوان رمز مشتری وارد می شوند و قرار اسـت کـه با جایگزینی ان‌ها بـه جای رمز دوم‌هاي‌ ثابت، مدت زمان اعتبار هر رمز ۶۰ ثانیه باشد و پس از ان فاقد اعتبار اسـت و باید رمز جدیدی دریافت شود.

 

در حال حاضر دو روش برای دریافت رمز دوم پویا وجوددارد کـه این دو روش شامل استفاده از اپلیکیشن‌هاي‌ بانکی و پیامک می شود کـه انتخاب ان بـه عهده مشتری اسـت، اما دریافت این رمز از هردو روش نیازمند یک بار تایید اطلاعات هویتی اسـت.

 


حتما بخوانید:  نحوه دریافت رمز دوم یکبار مصرف کارت های عضو شتاب


 

مشتریان بانکی برای فعال‌سازی رمز دوم پویا می توانند از سه طریق مراحل احراز هویت و تیید عدد تلفن همراه خودرا انجام دهند کـه مورد اول مراجعه حضوری بـه شعبه، دوم خودپردازهای بانکی و سوم از طریق اینترنت‌ بانک بانک‌هایي اسـت کـه احراز هویت دو مرحله‌اي داشته باشند.

 

البته در خودپردازها و اینترنت‌بانک، مشریان تنها میتوانند عدد همراه خودرا تایید کنند و برای تغییر عدد تلفن همراه نیاز اسـت کـه بـه شعب بانکی مراجعه کنند.

 

بر اساس تاکید بانک مرکزی بانک‌ها اجازه دریافت هیچ‌گونه هزینه‌اي از مردم برای فعال‌سازی یا ارسال پیامک بـه ان‌ها ندارند و این طرح برای مشتریان بانک هیچ هزینه‌اي نخواهد داشت، از سوی دیگر بانک‌ها باید هزینه ارسال پیامک بـه اپراتورها را پرداخت کنند و پیامک ارسال‌شده هزینه‌اي برای مشتریان نخواهد داشت کـه بانک مرکزی در حال رایزنی با اپراتورها برای کاهش قیمت ارسال پیامک اسـت.

نکات مهم درباره رمز اول و دوم پویا که باید بدانید

ایران نخستین کشوری نیست کـه طرح رمز دوم پویا را ایجاد میکند، البته برخی کشورها این طرح را روی کد cvv۲  و برخی دیگر ان را شبیه بـه ایران بر بستر رمز اینترنتی اعمال می کنند، بانک مرکزی نیز برای این کـه بانک‌ها در ابزارهای خود کوچک‌ ترین تغییر را داشته باشند و با توجه بـه این کـه مردم با سیستم رمز اینترنتی آشنایی بیشتری داشتند، این طرح را بـه جای cvv۲ روی همان رمز دوم اجرا کرده اسـت.

 

البته گفته می شود کـه در برخی بانک‌ها ارائه این خدمات بـه مشتریان کمی با مشکل همراه اسـت و کارمندان ترجیح میدهند مشتریان را بـه سمت استفاده از اپلیکیشن‌ها سوق دهند یا این کـه تا زمان اجرای طرح، ان‌ها را از راه‌اندازی رمز دوم پویا دور نگه دارند کـه بانک مرکزی دراین باره قرار اسـت امروز نامه‌اي رابا تاکید بر کنترل بر اجرای صحیح این طرح ارسال کند.

 

بانک مرکزی آخرین فرصت برای اجرای اجباری طرح رمز دوم یک بار مصرف را از ابتدای دی‌ماه اعلام کرده، اما هر کدام از بانک‌ها کـه این طرح را بـه صورت اجباری زودتر از قبل اجرا کنند، بانک مرکزی با ان‌ها مخالفت نخواهد کرد.

 

در همین راستا عده اي از بانک‌ها پیش از موعد اعلام شده، اجرای اجباری این طرح را اعلام کرده‌ و با اطلاع‌ رسانی پیامکی از مشتریان خود خواسته‌اند کـه برای فعال‌سازی رمز دوم پویا اقدام کنند.

 

طرح رمز دوم پویا فعلاً برای کارت‌هاي‌ برداشت و اعتباری انجام می شود و سایر کارت‌ها از جمله بن‌کارت‌ها و کارت‌هاي‌ هدیه با روال سابق کارشان ادامه خواهد یافت.

 

بر اساس آمار پلیس فتا، در حال حاضر حدود ۸۰۰ پرونده در روز دراین پلیس ثبت میشود کـه بخش قابل توجهی از ان مربوط بـه پرونده‌هاي‌ فیشینگ اسـت.

 

بانک مرکزی نیز رقم تراکنش‌هاي‌ بین‌بانکی و و درون بانکی بدون حضور کارت را در طول روز حدود ۳۰ میلیون اعلام کرده اسـت.

 

رمز پویا بهترین راهکار برای امنیت حساب بانکی می‌باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو