دلیل درد پستانها چیست؟

منبع: نی نی بان

119

1398/9/4

00:51


در دوران بلوغ با افزایش ترشح استروژن پستان ها رشد می کنند و این رشد هم بدون درد نیست. علاوه بر این، در طول دوران عادت ماهیانه هورمون‌های مختلفی ترشح می شوند که در بافت پستان ها تغییر ایجاد می کنند. این تغییرات می تواند یکی از دلایل درد پستان در برخی از خانم‌ها باشد. گاهی ممکن است در چرخه قاعدگی تان نباشید و ضربه ای هم به پستان هایتان وارد نشده باشد، اما درد داشته باشید.
درد پستان که به آن « ماستالژی » نیز گفته می شود، یک درد شایع در بین زنان است و همه زنان آن را تجربه می کنند. این درد دو نوع ،چرخه ای یا غیر چرخه ای دارد.
درد چرخه ای ، به دردی گفته می شود که با چرخه قاعدگی شما شروع می شود و در اواسط یا بعد از عادت ماهیانه از بین می‌رود.
درد غیر چرخه ای ، دلایل زیادی از جمله وارد شدن ضربه به پستان و… دارد. گاهی اوقات این دردها به دلیل آسیب به عضلات یا بافت‌های اطراف پستان ایجاد می شوند. این نوع درد بسیار کمتر از درد چرخه ای اتفاق می افتد و پیدا کردن علت آن نیز سخت تر است.
ماستالژی می تواند دردی بسیار کم و یا بسیار زیاد داشته باشد. ممکن است بعضی از خانم‌ها حساسیت به لمس را تجربه کنند و با کوچکترین تحریکی درد داشته باشند و یا ممکن است سینه آنها برای مدت کوتاهی کمی بزرگتر از حد معمول شود.

دلایل درد پستان
درد پستان علت های زیادی می تواند داشته باشد. دو مورد از شایع ترین علت های آن تغییرات هورمونی و« فیبروکیستیک پستانی» (کیست پستان) است. در ادامه درباره این دو علت بیشتر توضیح می‌دهیم…
تغییرات هورمونی
چرخه قاعدگی باعث تغییرات زیادی در ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون می شود. این دو هورمون می توانند باعث ایجاد تورم و سفتی شوند و به همین دلیل ایجاد درد می کنند.
در بعضی اوقات دیده شده که این درد با افزایش سن و اختلال در هورمون های بدن بیشتر می شود. به طور معمول، زنانی که در طول عادت ماهیانه شان درد پستان را تجربه می‌کنند، پس از یائسگی دیگر دچار این درد نمی شوند.
اگر درد پستان به دلیل نوسانات هورمونی باشد، معمولاً دو تا سه روز قبل از عادت ماهیانه این درد شدت می گیرد. در بعضی مواقع این نوع درد در تمام مدت چرخه قاعدگی شما ادامه خواهد داشت.
برای مشخص شدن اینکه آیا درد پستان شما به چرخه قاعدگی مربوط است یا خیر، بهتر است زمان شروع و پایان عادت ماهیانه و زمان شروع درد را یادداشت کنید. اگر پس از چند بار عادت ماهیانه مشاهده کردید که شروع درد با شروع و پایان عادت ماهیانه تان فاصله ثابتی داشته ، این درد مربوط به چرخه قاعدگی شما است.
به طور معمول زنان در سه دوره از زندگی شان درد پستان را تجربه می‌کنند و این درد کاملا طبیعی است :
دوران بلوغ؛
در زمان بارداری؛
بعد از یائسگی.
کیست پستان
زنان در طول افزایش سن خود دچار تغییراتی در پستان هایشان می‌شوند. با گذشت زمان، بافت پستان با چربی جایگزین شده و در زمان تغییر بافت، کیست و بافت فیبری نیز ایجاد می شود. به این فرآیند، تغییرات فیبروکیستیک یا بافت پستان فیبروکیستیک نیز می‌گویند و معمولا این کیست ها خطرناک نیستند.
در مواردی کیست پستان می تواند باعث سفتی و برآمدگی بر روی پستان شود و با لمس پستان احساس درد کنید. علت این درد به وجود آمدن کیست ها در قسمت های نزدیک به پوست می‌باشد. این توده ها در زمان چرخه قاعدگی شما کمی بزرگتر می شوند.
شیردهی و درد پستان
شیر دادن به نوزاد تازه متولد شده، بهترین روش برای تغذیه او است اما باید بدانید که این کار بدون مشکل نیست. به طور معمول مادران بنا به دلایل زیادی در هنگام شیردهی درد پستان را تجربه می‌کنند. این دلایل می توانند شامل موارد زیر باشند:
ورم پستان
ورم پستان به دلیل عفونت مجاری شیر اتفاق می افتد. این عفونت باعث ایجاد درد شدید و همچنین ترک خوردگی، خارش، سوزش یا تاول در نوک پستان ها می شود. علائم دیگر ورم پستان به وجود آمدن رگه های قرمز روی سینه ها و تب و لرز است. این مشکل با تجویز آنتی بیوتیک مناسب توسط پزشک به راحتی درمان می شود.
پر شدن پستان از شیر
زمانی که پستان های شما از شیر پر شود، حجم شان بزرگ و سفت شده و با لمس آن ها احساس درد خواهید کرد. اگر نمی توانید در اسرع وقت به فرزندتان شیر دهید، می توانید از شیردوش استفاده کنید و یا به صورت دستی آن را تخلیه کنید.
اگر می خواهید به صورت دستی شیر باقی مانده را خارج کنید ،باید این کار را با قرار دادن انگشت شست در بالای پستان و بقیه انگشتان در زیر سینه و زیر دوش آب گرم انجام دهید. انگشتان خود را به آرامی بر روی پستان خود بپیچانید و به سمت نوک پستان خود بکشید تا تمام شیر اضافی خالی شود.
چفت نشدن نادرست
اگر کودک شما نتواند به طور صحیح شیر بنوشد، ممکن است دچار درد پستان شوید. به این مورد چفت شدن نامناسب سینه در دهان نوزاد می گویند. علائم این چفت شدن نامناسب شامل ترک خوردن و درد در نوک پستان است.
استفاده از مشاور شیردهی در بیمارستانی که زایمان کرده اید، می‌تواند در یاد دادن نحوه صحیح شیردهی به نوزادتان موثر باشد.
به یاد داشته باشید: شیردهی به نوزاد نباید صدمه ای به شما بزند. به همین علت اگر در صورت شیر دهی به نوزادتان درد و یا زخمی را مشاهده کردید ،باید به پزشک یا ماما مراجعه کنید.

علت های دیگر درد پستان
درد پستان می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. این دلایل می توانند یکی از موارد زیر باشند:
رژیم غذایی نامناسب
ممکن است غذایی که خانم ها می خورند در درد پستانشان بی تاثیر نباشد. به طور مثال: زنانی که رژیم های غذایی ناسالمی دارند و غذاهای پر چرب و پر از کربوهیدرات مصرف می کنند، احتمال ابتلا به درد پستان در آنها افزایش می یابد.
عوامل غیر مستقیم
گاهی اوقات درد پستانی که تجربه می کنید، ربطی به مشکل در پستان ندارد؛ بلکه به دلیل گرفتگی عضلات قفسه سینه، بازوها یا کمر است. اگر فعالیت های ورزشی مانند شنا، قایقرانی و موج سواری را انجام می‌دهید ،ممکن است برای مدتی دچار درد پستان شوید.
اندازه پستان
زنانی که پستان های بزرگتر از حد معمول و یا نامتناسب دارند ، در قمست پستان، گردن و شانه خود احساس درد بیشتری نسبت به خانم های دیگر می کنند.
جراحی سینه
اگر به هر دلیلی بر روی پستان های خود جراحی انجام داده اید، حتی پس از بهبودی جای زخم و برش ها هم ممکن است تا مدتی درد داشته باشید و این کاملا طبیعی است. در صورتی که نگران هستید، می‌توانید برای اطمینان خاطر به پزشکتان مراجعه کرده و از او بخواهید شما را معاینه کند و یا آزمایش های لازم را انجام دهد.
استفاده از داروهای خاص
داروهای ضد افسردگی، هورمون درمانی، آنتی بیوتیک ها ، دارو های حاوی دوپامین و داروهایی که برای بیماری قلبی تجویز می شوند، می توانند باعث درد در پستان بشوند. البته در صورتی که درد پستانتان به دلیل مصرف دارو باشد نباید مصرف این داروها را متوقف کنید بلکه باید با پزشکتان در مورد جایگزین کردن داروها و یا تغییر دوز آن ها مشورت کنید.
سیگار کشیدن
سیگار کشیدن باعث افزایش سطح« اپی نفرین »در بافت پستان می‌شود. اپی نفرین نوعی از هورمون و انتقال دهنده عصبی است و باعث افزایش ضربان قلب، انقباض عروق و انبساط راه‌های هوایی می‌شود. به طور معمول این هورمون در مواقعی که هیجان زیادی را تجربه می کنید، در بدن ترشح می شود، اما تولید مقدار بیش از حد این ماده می تواند به پستان های شما آسیب بزند.

آیا درد پستان با سرطان پستان ارتباطی دارد؟
این طور نیست که بگوییم هر زمانی که پستان هایتان درد گرفت باید نگران سرطان پستان باشید! داشتن درد در پستان یا حتی کیست پستان به این معنی نیست که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان هستید. با این حال، داشتن کیست در پستان، ممکن است تشخیص تومورهای سرطانی را در ماموگرافی دشوارتر کند؛ اما داشتن درد و یا کیست تاثیری بر سرطان ندارد.
اگر درد پستان شما در یک ناحیه خاص است که در طول ماه ، کم یا زیاد نمی‌شود، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.
آزمایش های تشخیص سرطان پستان می توانند شامل موارد زیر باشند:
ماموگرافی : از این نوع تصویربرداری برای شناسایی ناهنجاری و تومورهای موجود در بافت پستان استفاده می کنند.
سونوگرافی : سونوگرافی اسکنی است که به بافت پستان نفوذ می‌کند. پزشکان می توانند بدون قرار دادن بیمار در معرض اشعه‌های مضر از این روش برای تشخیص توده های پستان استفاده کنند.
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) : از MRI ​​برای گرفتن تصاویر دقیق از بافت پستان برای شناسایی تومورهای سرطانی استفاده می شود. این نوع تصویر برداری دقت بالایی دارد.
بیوپسی : بیوپسی (یا نمونه برداری) برداشتن نمونه ای از بافت پستان است. بعد از نمونه برداری پزشک می تواند نمونه را زیر میکروسکوپ برای تشخیص اینکه آیا بافت سرطانی وجود دارد یا خیر مشاهده کند.
پزشکان از این آزمایشات استفاده می کنند تا مشخص کنند که درد پستان شما به سرطان مربوط می شود یا خیر.

چه چیزی می تواند به کاهش درد پستان شما کمک کند؟
با توجه به اینکه نوع درد پستان شما چرخه ای یا غیر چرخه‌ای است، درمان آن نیز متفاوت خواهد بود. معمولا پزشک شما قبل از معالجه و تجویز دارو مواردی از قبیل سن، تاریخچه پزشکی و شدت درد شما را بررسی می کند.
درمان دردهای چرخه ای شامل موارد زیر هستند:
بستن سوتین طبی در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز در صورت درد شدید؛
کاهش مصرف نمک و سدیم؛
مصرف قرص های مکمل کلسیم؛
مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی؛ این دارو ها به یکنواخت تر شدن سطح هورمون های زنانه کمک می کنند
مصرف مسدود کننده های استروژن، مانند تاموکسیفن؛
مصرف داروهای مسکن برای تسکین درد. این مسکن ها شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می شوند.
درمان دردهای غیر چرخه ای کاملا به علت درد پستان بستگی دارد. پس از اینکه علت دردتان مشخص شد، پزشک معالجه خاصی تجویز می‌کند که به علت درد مربوط می شود .
بهتر است قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این دارو ها برایتان ضرری نداشته باشند و یا تداخلی با داروهای دیگری که مصرف می کنید، ایجاد نکند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
اگر درد در پستانتان بسیار ناگهانی و بی دلیل شروع شده و همراه آن درد قفسه سینه، سوزن سوزن شدن و بی حسی در اندام های دیگر را تجربه می کنید، باید سریعا به بیمارستان بروید. این علائم می‌توانند نشانه های آغاز حمله قلبی باشد.
اگر این دردها ویژگی های زیر را داشتند باید به پزشک مراجعه کنید:
این درد باعث می شود نتوانید کارهای روزمره تان را انجام دهید.
بیشتر از دو هفته طول کشیده است.
همراه با لمس توده سفتی را درون پستانتان احساس می کنید.
این درد فقط در یک ناحیه مشخص از پستانتان شروع می شود.
با گذشت زمان شدت درد بدتر می شود.
زمانی که به نزد پزشک رفتید ممکن است سوالات زیر را از شما بپرسد :
از چه زمانی این درد را تجربه کردید؟
چه عاملی درد پستان شما را بدتر می کند؟ آیا بدتر شدن آن بی‌دلیل است و یا با لمس یا انجام کار خاصی بدتر می شود؟
آیا با شروع عادت ماهیانه این درد شدت می‌یابد؟
دردتان کم است یا زیاد؟
احتمالا پزشک برای پیدا کردن توده، معاینه بدنی انجام می‌دهد. همچنین ممکن است تصویربرداری هایی مانند ماموگرافی را برای مشاهده بافت پستان تجویز کند. این تصاویر به پزشک کمک می کند تا بافت غیرعادی در پستان شما را مشاهده کند.
اگر کیست پستان دارید، ممکن است پزشکتان بخواهد از آن نمونه برداری کند. برای این کار یک سوزن بسیار نازک را به داخل کیست وارد کرده تا یک نمونه کوچک از بافت آن را برای آزمایش خارج کنند.

درمان خانگی برای درد پستان
در این قسمت میخواهیم ۱۰ راه برای کاهش درد پستان را به شما معرفی کنیم که با انجام آن ها در خانه می توانید خیلی راحت درد پستانتان را کم کنید…
استفاده از یخ
برای رهایی از درد پستان می توانید از بسته های یخ ژله ای در بازار استفاده کنید و یا چند تکه یخ در نایلون بگذارید. دمای سرد باعث کاهش تورم و درد می شود. برای این کار طبق مراحل زیر انجام دهید :
اگر بسته یخی ندارید ،چند تکه یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و سر آن را با یک تکه پارچه ببندید.
این بسته را به آرامی برای ۱۰ دقیقه روی هر یک از پستان های خود بمالید.
این کار را روزی چند بار تکرار کنید تا درد شما کمتر شود.
برای کاهش تورم و حساسیت می توانید از کمپرس گرم و یا کمپرس گرم و سرد استفاده کنید. کمپرس گرم و سرد به این صورت است که چند دقیقه حوله گرم با آب داغ را روی پستانتان قرار داده و سپس بسته یخ را روی آن بگذارید و این کار را چند بار تکرار کنید.
توجه: یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید.
ماساژ دادن
ماساژ دادن سینه ها به کاهش التهاب و بهبود گردش خون کمک می‌کند. این کار تا حد زیادی به حفظ سلامت بافت های پستان کمک کرده و باعث می شود مواد مغذی بیشتری به سینه ها برسد و به همین دلیل از بروز درد و حساسیت جلوگیری می کند.
برای این کار هنگامی که در حمام هستید، به پستان های خود صابون زده و آن ها را برای چند دقیقه به آرامی تا قسمت زیر بغل خود ماساژ دید. در صورتی که به نوزاد شیر می دهید نباید نوک سینه هایتان را صابون بزنید!
روش دیگر برای ماساژ دادن این است که چند قطره روغن حنا را به ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون گرم اضافه کنید و ۱ یا ۲ بار در روز بر روی پستان هایتان بمالید.
همچنین می توانید به مقدار مساوی روغن زردآلو و روغن جوانه گندم را با هم مخلوط کرده و سپس از آن به عنوان روغن ماساژ استفاده کنید.
بهتر است به طور مرتب پستان های خود را ماساژ دهید تا آنها را سالم نگه دارید.
روغن گل مغربی
یکی از بهترین روش های درمانی برای درد پستان استفاده از روغن گل مغربی است. این روغن حاوی ماده فعال «گامولنیک اسید» (GLA)است. GLA نوعی اسید چرب است که به بدن کمک می کند تا در مقابل تغییرات هورمونی متعادل باشد. استفاده از این روغن باعث کاهش حساسیت و درد پستان می شود. برای این کار از مراحل زیر پیروی کنید:
روغن گل مغربی را بر روی پستان های خود بمالید و برای چند دقیقه آن ها را به آرامی ماساژ دهید.
می توانید بعد از مشورت با پزشکتان ،مقدار ۲۴۰ تا ۵۰۰ میلی گرم از عصاره این گل را روزانه به مدت حدود ۳ ماه مصرف کنید.
توجه: اگر قصد بارداری دارید و یا به صرع مبتلا هستید ،نباید از روغن گل مغربی استفاده کنید!
استفاده از قرص ویتاگنوس
گیاه پنج انگشت که از آن قرص ویتاگنوس درست می کنند، می تواند در درمان ماستالژی چرخه ای و سایر علائم PMS ( سندروم پیش از قاعدگی ) مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه تأثیر خوبی بر عملکرد غده هیپوفیز در سرکوب ترشح پرولاکتین (هورمون مسئول علائم PMS مانند درد سینه ها) دارد.
دوز معمولی برای استفاده از عصاره گیاه پنج انگشت ۲۰ میلی گرم برای ۱ تا ۳ بار در روز است.
می توانید عصاره آن را به عنوان نوشیدنی میل کنید. برای این کار ۴۰ قطره از عصاره را به یک لیوان آب اضافه کنید و یک بار در صبح آن را بنوشید.
حتما قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید. از این روش درمانی حداقل ۳ ماه پیروی کرده تا درد پستان هایتان از بین برود.
استفاده از روغن کرچک
روغن کرچک حاوی« ریسینلیدیک اسید» است. که خاصیت ضد درد و ضد التهابی دارد و می تواند به تسکین درد پستان کمک کند. علاوه بر آن ، گردش خون را افزایش داده و مواد مغذی را به سلول‌ها می رساند و مواد زاید و عوامل التهابی را از بدن خارج می کند. برای استفاده از روغن کرچک مراحل زیر را انجام دهید:
۱ قاشق غذاخوری روغن کرچک را با ۲ قاشق غذاخوری روغن سبک‌تر مانند روغن زیتون مخلوط کنید.
این ترکیب را بر روی پستان های خود ماساژ دهید.
این روش درمانی را تا یک هفته قبل از شروع عادت ماهیانه هر روز انجام دهید.
استفاده از ریشه قاصدک
قاصدک در کاهش درد پستان ها بسیار موثر است. ریشه قاصدک حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که به بیرون راندن مایعات اضافی از بدن کمک کرده و از احتباس آب جلوگیری می‌کند؛ در نتیجه استفاده از آن تورم و درد پستان را کاهش می دهد. برای استفاده از قاصدک برای کم کردن درد پستان مراحل زیر را انجام دهید:
۱ قاشق چای‌خوری ریشه قاصدک خشک را در یک فنجان آب بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت قرار داده تا به جوش بیاید. سپس آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود. آن را صاف کرده و کمی عسل به آن اضافه کنید. می توانید روزی ۳ فنجان از این چای گیاهی را بنوشید.
اگر می خواهید مکمل این گیاه را مصرف کنید، حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
برای جلوگیری از درد پستان بهتر است چند روز قبل از شروع چرخه قاعدگی از این روش درمانی استفاده کنید.
رازیانه
در گذشته از رازیانه برای تسکین حساسیت و درد ناشی از سندرم قبل از قاعدگی (PMS) و قاعدگی استفاده می شد. این گیاه به تعادل هورمون‌های زنانه کمک کرده و از احتباس آب در بدن و تورم جلوگیری می کند. همچنین باعث می شود ،سموم اضافی از بدن دفع شود. برای استفاده از رازیانه مراحل زیر را انجام دهید:
۱ قاشق چای‌خوری تخم رازیانه را در یک فنجان آب داغ بریزید. اجازه دهید حداقل ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را کنار بگذارید تا خنک شود. دم کرده را هم بزنید و سپس صاف کنید و آن را چند بار در روز بنوشید.
همچنین می توانید در طول روز چند دانه رازیانه بو داده را بجوید تا از علائم PMS مانند درد پستان جلوگیری کنید.
سرکه سیب
سرکه سیب برای درمان درد پستان بسیار خوب عمل می کند. این سرکه می تواند به دفع سموم از بدن، کاهش احتباس آب و تنظیم هورمون ها کمک کرده و در نتیجه باعث کاهش درد و حساسیت پستان ها می شود. برای استفاده از سرکه سیب می توانید طبق مراحل زیر پیش روید:
۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری سرکه سیب طبیعی را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.
سپس کمی عسل به آن اضافه کنید و خوب آن را مخلوط کنید.
این محلول را دو بار در روز نوش جان کنید.
ویتامین E
ویتامین e
یکی از درمان های موثر دیگر برای درد پستان استفاده از مکمل های ویتامین E است. این ویتامین به تنظیم تغییرات هورمونی در بدن کمک می کند و باعث کاهش درد پستان و سایر علائم قبل از قاعدگی می‌شود . برای مصرف این ویتامین مراحل زیر را انجام دهید:
روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ IU (IU : یکای اندازه‌گیری مقدار ماده در داروشناسی) ویتامین E برای پیشگیری از بروز درد و حساسیت پستان ها در دوران قاعدگی مفید است. برای مصرف دوز صحیح بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
می توانید به جای استفاده از مکمل ها، غذاهای سرشار از ویتامین E مانند دانه آفتابگردان، بادام، روغن زیتون، اسفناج، آووکادو، شلغم، سبزی چغندر و سبزی خردل را مصرف کنید.
همچنین می توانید از روغن ویتامین E برای ماساژ پستان های خود استفاده کنید. برای این کار می توانید این روغن را چند بار در روز، به آرامی بر روی پستان های خود ماساژ دهید.
منیزیم
منیزیم یک ماده مغذی است که می تواند به کاهش مشکلات پستان مانند: حساسیت و درد در دوران قاعدگی کمک کند. همچنین این ماده غذایی به کاهش احتباس مایعات کمک می کند و باعث کاهش درد و تورم در پستان ها می شود. برای دریافت منیزیم:
می توانید غذاهای سرشار از منیزیم مانند سبزیجاتی که به رنگ سبز تیره هستند، آجیل، دانه ها، سویا، آووکادو، موز و شکلات تیره بخورید.
همچنین می توانید از ۲ هفته قبل از شروع چرخه قاعدگی از مکمل های منیزیم استفاده کنید تا از درد پستان و سایر علائم قبل از قاعدگی جلوگیری کنید. برای تعیین دوز مناسب بهتراست با پزشکتان مشورت کنید.

نکات اضافی
از سوتین های مناسب استفاده کنید. از پوشیدن لباس زیر های بالا برنده سینه و یا سوتین های فنر دار خودداری کنید.
هنگام ورزش سوتین ورزشی بپوشید، به خصوص اگر احساس درد در پستان هایتان دارید.
مدیتیشن و یوگا را تمرین کنید.
در طول روز کمتر از نوشیدنی و غذاهای حاوی کافئین استفاده کنید زیرا این ماده می تواند باعث ایجاد درد و حساسیت در پستان ها شود.
مواد غذایی حاوی فیبر زیاد ،مصرف کرده تا به دفع استروژن اضافی بدنتان کمک کنید. می توانید فیبر را از کلم پیچ، کلم بروکلی، کاهو، جوانه گندم، حبوبات و غلات دریافت کنید.
مصرف روغن‌های هیدروژنه، کره مارگارین، محصولات پخته و بسته بندی شده و هله هوله ها را کمتر کنید.
مصرف غذاهای چرب را کاهش دهید و بیشتر از سبزیجات و میوه هایی دارای آنتی اکسیدان های طبیعی، مصرف کنید تا به بدنتان در مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کنید.
کمتر از ۲۰ درصد کل کالری مورد نیازتان را از طریق خوردن غذاهای چرب تامین کنید. (منظور چربی های سالم، مانند آجیل ها و…. است)
در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا سموم بدنتان به راحتی دفع شوند.
حداقل هر ۲ تا ۳ ماه یکبار سینه های خود را در حمام و زیر دوش آب بررسی کنید. در صورت مشاهده تفاوت در اندازه یا شکل سینه های خود، با پزشک خود مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو