همه چیز درباره درد دنده‌ها در دوره بارداری

منبع: فرزند

221

1398/9/4

13:28


همه چیز درباره درد دنده‌ها در دوره بارداری

زنان اغلب طیف گسترده‌ای از علائم ناراحت کننده و ناخوشایند را در دوران بارداری تجربه می‌کنند. یکی از شکایات متداول بسیاری از زنان باردار، درد دنده است.

این درد می‌تواند چندین علت احتمالی داشته باشد و در ماه های مختلف متفاوت است.

در بیشتر موارد، علت درد دنده نشان دهنده مشکل جدی نیست. در این شرایط جنینِ در حال رشد، به دلیل تحرکات دست و پا، اغلب باعث ایجاد درد در اطراف دنده‌ها می‌شود. به طور معمول عوارض جانبی برخی از بیماری ها، می تواند باعث ایجاد درد در دنده شود، بنابراین شناختن علائم هشدار دهنده بسیار مهم است.

پس چنانچه شما هم در دوره حاملگی با چنین دردی مواجه هستید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

علل شایع درد دنده در هر کدام از سه ماهه های بارداری متفاوت است. در ادامه شایع‌ترین علل ایجاد این درد را با هم بررسی خواهیم کرد:

فشار ناشی از جنین در حال رشد

در اواخر سه ماهه دوم و سه ماهه سوم، رحم مادر به سمت بالا متمایل‌تر می‌شود، تا جنین به اندازه کافی برای رشد خود فضا در اختیار داشته باشد. همزمان با بزرگتر شدن جنین، این احتمال وجود دارد که بر دنده ها فشار وارد شود و باعث درد شود.

حمل وزن اضافی جنین توسط مادر، همچنین می‌تواند فشار بیشتری را روی عضلات اطراف شکم وارد کند. این وضعیت به نوبه خود می‌تواند به عضلات دنده‌ها نیز فشار وارد کند و باعث درد عضلات شود.

در اصل، درد دنده‌ها مربوط به فشاری است که بر روی عضلات احاطه کننده دنده ها وارد می‌شود. این درد معمولاً خفیف تا متوسط‌است. اگر درد شدید باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

موقعیت جنین

معمولاً نزدیک به انتهای سه ماهه دوم، جنین تغییر موقعیت می‌دهد و در یک موقعیت وارونه قرار می‌گیرد. در این دوره سر جنین به سمت پایین می‌چرخد و پاهای او، رو به بالا قرار می‌گیرند.

پاها در موقعیت جدید رو به دنده ها قرار می‌گیرد و با هر ضربه ممکن است درد دنده به وجود بیاید. حرکات دست و پای جنین به خصوص، لگد های او باعث ایجاد درد دنده‌ها و درد در جاهای دیگر می‌شود. یک زن باردار معمولاً این نوع درد را دقیقاً زیر پستان در طرف محل کودک قرار خواهد گرفت.

درد رباط گرد رحمی

درد رباط گرد یک شکایت شایع و رایج بارداری است. رباط های گرد یک جفت بند پشتیبان هستند، که در دو طرف رحم قرار دارند و بخش جلوی رحم را به کشاله ران متصل می‌کنند.

با بزرگ شدن رحم در طول دوره بارداری، این رباط ها تحت فشار و کشش قرار می‌گیرند و حین حرکت یا چرخش، درد تیزی ایجاد می‌کنند. زنان ممکن است این درد را در اطراف دنده ها، کمر و یا لگن احساس کنند.

سنگ کیسه صفرا

زنان باردار به دلیل بالا رفتن سطح استروژن و مشکل در تخلیه کیسه صفرا، نسبت به سایر افراد، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. طبق یک مطالعه، تقریباً ۱۲٪ از زنان باردار دچار سنگ صفرا خواهند شد.

سنگ‌های صفراوی باعث بروز برخی علایم ناخوشایند می‌شوند. سنگ کیسه صفرا، باعث ایجاد درد در قسمت فوقانی شکم و سمت راست آن می‌شوند. (زیر دنده های سمت راست) . سنگ‌های صفراوی می‌توانند در هر زمان در دوران بارداری ایجاد شوند.

عفونت مجاری ادراری

خانم‌ها در دوران بارداری (به خصوص در سه ماهه سوم) در خطر ابتلا به عفونت ادراری (UTI) قرار دارند. UTI می‌تواند باعث ایجاد درد در کلیه ها شود. این درد می‌تواند باعث بروز درد در زیر دنده ها شود. در صورت وجود علائم زیر، شخص باید به پزشک مراجعه کند، زیرا ممکن است UTI داشته باشد:

  • احساس سوزش هنگام ادرار
  • تکرر ادرار
  • جریان ضعیف ادرار
  • تب یا لرز
  • درد در مثانه یا در نزدیکی کلیه ها

سوزش سر دل

در دوران بارداری، بدن هورمونی به نام relaxin ایجاد می‌کند. این هورمون به صورت طبیعی عضلات و رباط های درگیر در تولد نوزاد را آماده زایمان می‌کند. ریلکسین می‌تواند باعث ایجاد درد در نواحی مختلف بدن شود.

برای مثال درد دنده و اطراف لگن، می‌تواند نشانه ای از فعالیت و تاثیر این هورمون باشد. این درد گاهی اوقات می تواند ناشی از سوزش سر دل باشد.

ریلکسین باعث سوزش سر دل می‌شود، زیرا مری را نیز شل می کند. و باعث بروز ریفلاکس می‌شود. سوزش سر دل می تواند از اوایل سه ماهه اول شروع شود و ممکن است در طول بارداری دوام داشته باشد.

یبوست

یبوست باعث ایجاد درد، در شکم و یا تأخیر در حرکات روده می‌شود. بعضی اوقات، یبوست می‌تواند باعث بروز درد و ناراحتی در بخش فوقانی شکم و زیر دنده ها شود.

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی و سندرم HELLP، که پزشکان آن را نوعی پره اکلامپسی می‌دانند، دو عارضه‌ای هستند که در دوران بارداری ممکن است رخ داده و باعث بروز و تجربه درد زیر دنده‌ها شود.

هر دو مشکل ایجاد شده در طی دوره بارداری، یعنی پره اکلامپسی و سندرم HELLP در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم رخ می دهند.

علائم و نشانه های این مشکلات عبارتند از:

  • وجود پروتئین در ادرار
  • فشار خون بالا
  • سردردی که با دارو تسکین پیدا نمی کند
  • ضعف و خستگی
  • حالت تهوع
  • سوزش سر دل شدید
  • مشکل در ادرار کردن
  • تورم در دست و صورت
  • افزایش ناگهانی وزن
  • اختلالات بینایی، از جمله دیدن لکه های شناور
  • درد در ربع فوقانی شکم

پره اکلامپسی و سندرم HELLP عوارض خطرناکی در بارداری هستند، که می‌تواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشند. این مشکلات نیاز به توجه فوری پزشکی دارند.

اگر یک زن مبتلا به پره اکلامپسی باشد، پزشک ممکن است در صورت وخیم شدن اوضاع مادر، به زایمان زودتر از موعد دستور دهد. اگر علائمی مانند فشار خون بالا از بین نرود، ممکن است زن بعد از تولد نیاز به داروهای فشار خون داشته باشد.

نکات پایانی

مانند بسیاری از دردهای دیگر در دوران بارداری، درد دنده طبیعی است و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اگر این درد در کنار علائم دیگر مانند تب، فشار خون بالا یا دیدن لکه های شناور در جلوی چشم رخ دهد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

منبع: نسخه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو