رویترز گزارش داد، در حالی که اظهارنظرهای مثبت مقامات آمریکایی در چند روز گذشته بار دیگر امیدها به توافق تجاری قریب الوقوع میان آمریکا و چین را در بازارهای جهانی زنده کرده است، قیمت نفت روز دوشنبه شاهد افزایش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا امروز با ۱۸ سنت معادل ۰.۳۱ درصد افزایش به ۵۷ دلار و ۹۵ سنت رسید. هفته گذشته قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا پس از فراز و نشیب های ناشی از مذاکرات تجاری تغییر هفتگی اندکی را پشت سر گذاشته بود.

قیمت نفت برنت نیز امروز با ۲۷ سنت معادل ۰.۴۳ درصد افزایش به ۶۳ دلار و ۶۶ سنت رسید.

مایکل مک کارتی، تحلیلگر موسسه سی ام سی مارکتس در این باره گفت: «همچنان همه تحولات بازار متاثر از مذاکرات تجاری است. به نظر می رسد که این عامل همچنان عامل غالب در بازار است.»

رشد قیمت ها در آغاز معاملات روز دوشنبه پس از ان اتفاق افتاد که رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا روز شنبه اعلام کرد که احتمال انعقاد یک توافق تجاری اولیه با چین تا پایان امسال همچنان وجود دارد.

این موضع گیری یک روز پس از آن بیان شد که روسای جمهور دو کشور ابراز علاقمندی کردند که با امضای یک توافق اولیه به جنگ تجاری ۱۶ ماهه ای که موجب کاهش رشد اقتصاد جهانی شده است پایان دهند. اما ترامپ در عین حال گفت که وی هنوز در باره نهایی کردن توافق تصمیم گیری نکرده است. شی جینپینگ هم گفت اگر لازم باشد از تلافی اقدامات آمریکا ابایی ندارد.

به گفته مک کارتی اقدام چین در حمایت از مالکیت معنوی نیز در ایجاد فضای مثبت در گفت وگوها موثر بوده است.

با این حال، همچنان نگرانی هایی از ناحیه مصوبه کنگره آمریکا در حمایت از آشوب طلبان هنگ کنگی و احتمال تاثیر منفی آن بر مذاکرات تجاری وجود دارد.