آشنایی با بهترین موزه های استانبول | دنیایی از زیبایی های تاریخی

آشنایی با بهترین موزه های استانبول | دنیایی از زیبایی های تاریخی


منبع: همگردی

257

1398/9/4

20:43


استانبول، شهر تاریخی و در عین حال مدرن ترکیه است که از سرتاسر دنیا به این شهر سفر می کنند و در بین ایرانی ها نیز این شهر از طرفداران بسیاری برخوردار است. دلیل جذابیت شهر استانبول هم جاذبه های تاریخی، هم جاذبه های طبیعی و هم مراکز خرید و فروشگاه های جذاب آن هست. در بین تمامی این جاذبه ها، این شهر چندین موزه دارد که گردشگران حداقل از یکی از این موزه ها بازدید می کنند. بهترین موزه های استانبول در نوع خود بسیار جذاب هستند و افراد را به خود جذب می کنند. در این موزه ها آثار و اشیای با ارزشی نگهداری می شوند. البته بیشتر موزه های این شهر از موزه هایی که معمولا در هر شهری دیده می شوند، متفاوت تر هستند، به طور مثال برخی از معروف ترین موزه های استانبول به شکل مدرن هستند و برخی دیگر در یک بنای قدیمی و تاریخی قرار دارند.

موزه های استانبول

موزه های باستان شناسی استانبول

در استانبول مجموعه از موزه های باستان شناسی وجود داشته که مکان بسیار مناسبی برای شناخت تاریخ و باستان شناسی است. این مجموعه شامل سه موزه باستان شناسی، موزه شرق باستان و موزه هنرهای اسلامی است. در سمت چپ این مجموعه ساختمان اصلی به نام موزه باستان شناسی قرار دارد و در این موزه می توانید آثار و اشیایی مربوط به حکومت عثمانی و پیش از اسلام را مشاهده کنید. مقابل موزه باستان شناسی، موزه شرق باستان وجود دارد که در آن تابوت و مجسمه های قدیمی و باستانی به نمایش گذاشته شده اند. موزه سوم این مجموعه که در قرن 15 و به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد، موزه هنرهای اسلامی یا موزه کاشی نام دارد و در آن مجموعه ای از کاشی های دوران آناتولی، عثمانی و سلجوقی که متعلق به قرون 12 تا 20 میلادی هستند، به نمایش گذاشته شده است. این مورد از معروف ترین موزه های استانبول در محله جانکورتاران و در نزدیکی پارک گولهانه قرار دارد. برای بازدید از این مجموعه، 6 ماه اول سال بین ساعات 9 صبح تا 19 و 6 ماه دوم سال بین ساعات 9 صبح تا 17 باید مراجعه کنید. هزینه بلیت ورودی این مجموعه 20 لیر بوده و برای افراد زیر 12 سال رایگان است.

موزه های باستان شناسی استانبول

موزه هنرهای اسلامی و ترکی

ابراهیم پاشا، وزیر اعظم سلطان سلیمان در قرن 16 میلادی برده ای بود که به دربار عثمانی فروخته شد. سپس از دوستان نزدیک سلیمان شد و به وزارت سلطان سلیمان رسید. او در همین زمان دستور ساخت کاخی را می دهد و با خواهر سلطان سلیمان ازدواج می کند تا آنکه همسر سلطان سلیمان، خرم سلطان برای او دسیسه ای درست کرد و باعث اعدام او می شود. بعد از مرگ ابراهیم پاشا این کاخ به دست دیگر وزرا افتاد. کاخ ابراهیم پاشا در زمان جمهوریت کشور ترکیه به موزه هنرهای اسلامی و ترکی تغییر کاربری داد. در این موزه آثار با ارزشی از خوشنویسی و خطاطی ها و همچنین قالیچه ها و کاشی هایی که متعلق به دوره های مختلف هستند، به نمایش گذاشته شده اند. بنای این موزه معماری به سبک عثمانی دارد. موزه هنرهای اسلامی و ترکی رو به روی مسجد آبی قرار دارد. برای بازدید از این مورد از بهترین موزه های استانبول باید بین ساعات 9 صبح تا 16 مراجعه کنید.

موزه هنرهای اسلامی و ترکی

کاخ توپکاپی

سلطان محمد دوم دستور ساخت یکی از بارازش ترین کاخ های حال حاضر استانبول، کاخ توپکاپی را در سال 1466 میلادی می دهد. این کاخ در طول 12 سال ساخته و در سال 1478 میلادی تکمیل می گردد. اطراف این کاخ پل بسفر، دریای مرمر و گلدن هورن قرار داشته و خودش بر روی تپه ای در شبه جزیره واقع شده است. توپکاپی قبل از ساخت کاخ دولماغچه، بین قرن های 15 تا 19 میلادی مکانی برای سلطنت عثمانی بود. در گذشته 4000 نفر در این کاخ سکونت داشتند و از نظر معماری دارای چندین بنای کوچک و بزرگ بوده که در اطراف 4 حیاط آن قرار گرفتند. در این کاخ، کلیسایی به نام ایا ایرنه وجود دارد و سبک معماری این کاخ، عثمانی و باروک است. در این کاخ مراسم، تفریحات و مسابقات بسیاری در گذشته برگزار می شد، اما امروزه این کاخ به یک موزه بسیار بزرگ تبدیل شده که دارای بخش های مختلفی است. در بخشی از این موزه اشیای مقدسی مانند عبا و شمشیر افراد بزرگی مانند پیامبر بزرگ اسلام به نمایش گذاشته شدند. این کاخ در نزدیکی میدان سلطان احمد واقع شده که برای بازدید از آن تابستان ها بین ساعات 9 صبح تا 18 و زمستان ها بین ساعات 9 صبح تا 17 مراجعه کنید. البته توجه داشته باشید که سه شنبه ها این کاخ بسته است. بلیت این مورد از بهترین موزه های استانبول برای هر قسمت جداگانه بوده و بلیت موزه اصلی 40 لیر، حرم 25 لیر و کلیسا ایا ایرنه 20 لیر است.

کاخ توپکاپی

ایاصوفیه

می توان ایاصوفیه را نمادی از شهر استانبول دانست. این بنای تاریخی دارای معماری بیزانس بوده و دارای زیبایی منحصر بفردی است. این بنا به دستور یوستینیانوس در سال 537 میلادی ساخته شد. زمانیکه سلطان عثمانی، محمد فاتح در سال 1453 میلادی استانبول را تسخیر کرد، این بنا به مسجد تغییر کاربری داد. مناره های این بنا که 4 عدد هستند در این زمان به بنای ایاصوفیه اضافه شدند. آتاتورک، رئیس جمهور سابق ترکیه در سال 1935 میلادی دستور می دهد تا این مسجد به موزه تغییر کاربری بدهد. برای دسترسی به این موزه باید به محله سلطان احمد و میدان ایاصوفیه بروید. البته، توجه داشته باشید که برای بازدید از آن باید بین ساعات 9 صبح تا 19 مراجعه کنید. بلیت این مورد از معروف ترین موزه های استانبول، 40 لیر و برای کودکان زیر 12 سال رایگان است.

ایاصوفیه

موزه تاریخ علم و فناوری در اسلام

برای افرادی که به تاریخ علم و دانش علاقمند هستند، بازدید از موزه دائمی تاریخ علم و فناوری در اسلام را پیشنهاد می کنیم. در این مورد از بهترین موزه های استانبول ابزارهایی که دانشمندان در قرون 9 تا 16 استفاده می کردند، به نمایش گذاشته شده است. این ابزارها اصل نیستند و با توجه به اسناد و نقاشی های موجود ساخته شده اند، اما با این وجود به خوبی نشان دهنده ابزار علم و فناوری آن دوران هستند. برای بازدید از این موزه در روزهای تابستان بین ساعات 9 صبح تا 18 و روزهای زمستان بین ساعات 9 صبح تا 16 مراجعه کنید. هزینه بلیت ورودی این موزه برای افراد بالای 12 سال 10 لیر و برای افراد زیر 12 سال رایگان است.

موزه تاریخ علم و فناوری در اسلام

کاخ ییلدیز

به دستور عبدالمجید دوم در قرن 19 میلادی کاخ باشکوه و زیبایی به نام کاخ ییلدیز ساخته می شود. این کاخ از جمله بزرگترین و چهارمین کاخ پادشاهان عثمانی بود که دارای 2 بنای اصلی، چندین عمارت و ویلاست. اولین بنای این ساختمان در سال 1889 میلادی و بنای دوم در سال 1898 میلادی ساخته شد. کاخ ییلدیز دارای سبک معماری باروک بوده و در آن پارک بسیار بزرگ استخر و گلخانه ای وجود دارد که در آن از انواع گل ها و گیاهان استفاده شد. از این کاخ و پارک منظره بسیار زیبایی از بسفر قابل مشاهده است. برای بازدید از آن باید بلیتی به قیمت 20 لیر تهیه و بین ساعات 9 صبح تا 16 مراجعه کنید. توجه داشته باشید که سه شنبه های هر هفته این مورد از معروف ترین موزه های استانبول بسته است.

کاخ ییلدیز

کلیسای کورا

یکی از بهترین موزه های استانبول که زمانی کلیسا بوده، کلیسای کورا است. کورا کلیسای ارتدکسی بوده که در اوایل قرن 4 میلادی ساخته شد. بعد از آنکه امپراطوری عثمانی در قرن 16 میلادی به این منطقه مسلط شد، این کلیسا به مسجد تبدیل شد و بعد از آن در سال 1948 میلادی به موزه تغییر کاربری پیدا کرد. این کلیسا دارای معماری بسیار زیبایی بوده و در آن موزائیک های از دوران باستان و بیزانس قابل مشاهده هستند. این کلیسا در محله ایوانسرا قرار دارد و برای بازدید از آن، 6 ماهه اول سال بین ساعات 9 صبح تا 19 و 6 ماهه دوم سال بین ساعات 9 صبح تا 17 باید مراجعه کرد. البته توجه داشته باشید که این موزه چهارشنبه های هر هفته تعطیل است.

کلیسا کورا استانبول

کاخ احلامور

سلطان المجید دستور ساخت کاخی را برای اوقات فراغت و اقامتگاه تابستانه می دهد و به همین دلیل بین سال های 1849 تا 1855 میلادی، کاخ احلامور به دست نیکاگوس بالیان، معمار درباز عثمانی ساخته می شود. در این کاخ یک کوشک برای پادشاه و خانواده و یک کوشک مراسم برای برگزاری مراسم وجود دارد. بعد از سلطان المجید، پادشاهان بعدی نیز از احلامور به عنوان عمارتی برای تفریح و استراحت استفاده می کردند. در سال 1987 میلادی این کاخ به موزه تغییر کاربری داد. در واقع کوشک مراسم به موزه و کوشک معیت به کافه تبدیل شدند. این مورد از معروف ترین موزه های استانبول در بشیکتاش قرار دارد و برای بازدید از آن باید بین ساعات 9 صبح تا 17 مراجعه کنید. هزینه بلیت ورودی این موزه 5 لیر است.

کاخ احلامور

کاخ بیلربی

در قسمت شرقی بسفر کاخ سلطنتی بیلربی قرار دارد. البته این کاخ در ابتدا متعلق به فرماندار آناتولی بود، و بعدها همانند کاخ دولماباغچه و جیراگان در طی 4 سال مور بازسازی قرار گرفت و از آن پس به عنوان کاخ سلطنتی و اقامتگاه تابستانی برای پادشاهان مورد استفاده قرار گرفت. این کاخ دارای دو طبقه بوده که در هر کدام از این طبقه ها قسمت های مردانه و زنانه وجود دارند. به طور کلی دارای 26 اتاق، 6 اتاق پذیرایی و 3 ورودی بوده و علاوه بر این دو طبقه این کاخ شامل یک زیرزمین، آشپزخانه و انباری است. این کاخ به سبک معماری نئوباروک ساخته شده و همانند خانه های قدیمی عثمانی است. پادشاه پادشاهان معنای نام بیلریی است. از این کاخ که در محله ویشنزاده قرار دارد می توان مناظر زیبایی از بسفر و فضاهای سبز اطراف را مشاهده کرد. برای بازدید از این کاخ باید 20 لیر بپردازید و بین ساعات 9 صبح تا 17 مراجعه کنید. توجه داشته باشید که این موزه در روزهای دوشنبه و پنجشنبه هر هفته تعطیل است.

کاخ بیلربی

کاخ دلما باغچه

در قرن 19 میلادی، سلطان عبدالمجید دستور ساخت کاخی را به جای کاخ توپکاپی می دهد. در همین راستا، معمار ارشد عثمانی کاخی را به سبک معماری باروک، نئوکلاسیک و روکوکو ساخت. از آن به بعد کاخ توپکاپی کنار گذاشته شد و سلطنت به کاخ دلماباغچه انتقال پیدا کرد و بعد از آن 6 سلطان عثمانی به سلطنت رسیدند و در آخر امپراطوری عثمانی از بین رفت. این کاخ دارای 285 اتاق به همراه 6 حمام ترکی و 43 سرسرا بوده و از جمله زیبایی های این کاخ، لوستری کریستالی با 36 متر ارتفاع در سالن رقص است. آتاتورک در این کاخ زندگی می کرد و در آخر در همین کاخ فوت کرد. بعد از آن این کاخ بزرگ به موزه تغییر کاربری دارد. موزه کاخ دلماباغچه دارای چندین بخش مانند موزه ساعت، موزه مجموعه های کاخ و موزه موسیقی است. قسمت میهمان خانه این کاخ، امروزه به عنوان مکانی برای پذیرایی از میهمانان سیاسی و خارجی استفاده می شود. برای بازدید از این کاخ باید به بشیکتاش و خیابان دلما باغچه بروید و از نظر زمانی نیز برای بازدید از خود کاخ بین ساعات 9 صبح تا 16، از موزه ها 9 صبح تا 17 باید مراجعه کنید. البته توجه داشته باشید که این مورد از بهترین موزه های استانبول دوشنبه و پنجشنبه ها تعطیل است.

کاخ دلما باغچه

موزه پرا

در نزدیکی میدان تقسیم و در اسمالی مشیت، موزه هنری به نام موزه پرا قرار دارد. این موزه خصوصی بوده و دارای دو مجموعه دائم و غیردائم است. در قسمت دائمی این موزه اشیا و آثاری مانند کاشی و سرامیک، نقاشی به نمایش گذاشته شد. برای بازدید از آن باید در روزهایی غیر از یکشنبه بین ساعات 10 صبح تا 19 مراجعه کنید. روزهای یکشنبه زمان مراجعه بین ساعات 12 ظهر تا 18 است. توجه داشته باشید که اگر بین ساعات 6 عصر تا 22 به بازدید از این موزه بیایید، هزینه ای پرداخت نخواهید کرد. اما، به طور کلی هزینه بلیت ورودی برای افراد زیر 65 سال و بالای 12 سال، 20 لیر و برای افراد زیر 12 سال و بالای 65 سال، 12 لیر است.

موزه پرا

کاخ موزه اعظم موزائیک

در قرن 4 میلادی بزرگترین کاخ قسطنطنیه در مرکز این شهر ساخته شد. این کاخ بسیار با اهمیت را امروزه بر دامنه تپه باستانی قسطنطنیه می بینم که شامل بناهای مختلفی مانند کلیسا، چند کاخ، حمام، کوشک و بناهای دیگر در کنار چند حیاط هست. کاخ اعظم یکی از کاخ های بیزانس بوده که کنستانتین بزرگ دستور ساخت آن را می دهد. این کاخ در قرن 6 میلادی پیشرفت و ژوستینین کمی آن را بازسازی کرد و تا قرن 12 میلادی به دست امپراطوران بعدی بود. در قرن 13 و در طی جنگ های صلیبی خانواده سلطنتی از این کاخ بیرون آمدند به کاخ تکفور رفتند و این کاخ به شکل متروکی درآمد. بعد از متروکه شدن آن در سال های بعد زلزله سهمگینی این کاخ را تخریب کرد. با توجه به تحقیقات صورت گرفته گفته می شود که این کاخ اعظم 100 هزار متر مربع مساحت داشت. در سال 1930 میلادی گروهی برای کشف و تحقیق در مورد این کاخ شروع به کار می کنند و در سال 1953 میلادی بخشی از یکی از بناهای این کاخ بازگشایی شد. امروزه در این بنا، موزه موزائیک برپا شده که در آن موزائیک های مختلفی از دوره های بیزانس به نمایش گذاشته شد. برای بازدید از این موزه باید بین ساعات 9 صبح تا 17 مراجعه کنید، هزینه ورودی این موزه 15 لیر است.

کاخ موزه اعظم موزائیک

موزه هنرهای معاصر

در سال 2004 میلادی اولین موزه هنر ترکیه شروع به فعالیت کرد، در موزه هنرهای معاصر، مکان بسیار مناسبی برای مشاهده آثار هنری مدرن است. افرادی که به هنر و فرهنگ مدرن و جدید علاقمند هستند، حتما از این مورد از بهترین موزه های استانبول دیدن کنند. این مورد از معروف ترین موزه های استانبول در سواحل بسفر قرار دارد و دارای 8000 متر مربع مساحت و دو طبقه است. نمایشگاه ها و گالری های غیردائم در طبقه اول موزه قرار دارد و در طبقه دوم آن رستوران و غرفه های تفریحی وجود دارد . سینما و کتابخانه نیز در طبقه اول قرار دارد. برای بازدید از این موزه روزهای شنبه، یک شنبه، چهارشنبه و جمعه بین ساعات 10 صبح تا 6 عصر و روزهای سه نبه و پنج شنبه بین ساعات 10 صبح تا 20 باید مراجعه کنید، توجه داشته باشید که این موزه در روزهای دوشنبه تعطیل است. هزینه بلیت ورودی این موزه 25 لیر است که اگر دانش آموز یا بالی 65 سال باشید، این هزینه به 14 لیر کاهش پیدا می کند.

موزه هنرهای معاصر

کاخ کوچوسکو

پادشاهان عثمانی در قرن 19 دستور ساخت کاخ کوچکی را برای اقامت های کوتاه مدت و گشت و گذار را می دهند. کاخ کوچوکسو چنین کاخی است که در محله ای به همین نام در قسمت آسیایی بسفر ساخته شد. این کاخ که دارای معماری به سبک نئوباروک بوده، دارای 9 اتاق در دو طبقه است. در اطراف این کاخ نرده به جای دیوارهای بلند وجود داشته که با دیگر کاخ ها متفاوت است. در هر طرف از این کاخ یک در ورودی دیده می شود. برای بازدید از این کاخ باید بین ساعات 9 و نیم صبح تا 17 بازدید کرد. توجه داشته باشید که دوشنبه و پنجشنبه ها این موزه تعطیل بوده و هزینه بلیت ورودی 5 لیر است.

کاخ کوچوسکو

موزه ساکیپ سابانجی

در حاشیه بسفر ساختمان قدیمی وجود دارد که در آن موزه ای به نام ساکیپ سابانجی برپاست. در این موزه اشیا و آثاری از هنرهای زیبا مانند خوشنویسی، نقاشی، آثار مذهبی به نمایش گذاشته شده است. در این موزه نمایشگاه ها و گالری های موقت نیز برگزار می شود. این موزه در پارک امیرگان قرار دارد. برای بازدید از این موزه، همه روزه به غیر از یکشنبه ها باید بین ساعات 10 صبح تا 18 و یکشنبه ها بین 10 صبح تا 20 مراجعه کنید. توجه داشته باشید که این موزه در روزهای دوشنبه تعطیل است. بلیت عادی این موزه 20 لیر، بلیت برای معلم ها و دانش آموزان 10 لیر و برای افرادی که گروهی می آیند، 15 لیر است. چهارشنبه ها بازدید از این موزه رایگان بوده و همچنین بین ساعات 6 عصر تا 22 روز جمعه هر هفته بلیت این موزه بدون هزینه است.

موزه ساکیپ سابانجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو