بررسی علت درد ساعد دست + درمان خانگی و حرکات ورزشی مناسب

بررسی علت درد ساعد دست + درمان خانگی و حرکات ورزشی مناسب


منبع: ستاره

615

1398/9/4

22:36


شاید برای شما هم پیش آمده که درد ساعد دست امانتان را بریده باشد و ندانید که این درد از کجا نشات می‌گیرد. عوامل مختلفی می‌توانند باعث به وجود آمدن این مشکل شوند.

علت درد ساعد دست


ستاره | سرویس سلامت - درد می‌تواند به تدریج به عنوان یک مشکل مزمن یا ناگهانی از یک آسیب حاد ایجاد شود. درد ساعد دست نیز یکی از مواردی است که می‌تواند درد غیر قابل تحملی به فرد وارد کند . از این رو ما قصد داریم در این مطلب علت درد ساعد دست را بررسی کرده و روش‌های پیشگیری از این درد را عنوان نماییم. با ما همراه باشید.


در این مطلب می‌خوانید:


درد ساعد دست و علت و علائم آن

ساعد شما از دو استخوان تشکیل شده که برای پیوستن به مچ دست، به یکدیگر نزدیک می‌شوند. آسیب دیدگی به این استخوان‌ها یا اعصاب و همچنین عضلات در نزدیکی آن‌ها می‌تواند منجر به درد ساعد شود. درد ساعد شما بسته به علت، می‌تواند متفاوت باشد. در بعضی موارد درد به دلیل آسیب رسیدن به عصب دست به وجود می‌آید که موجب سوختن و اصطلاحا تیر کشیدن می‌شود. دردهای دیگر وجود دارند که در دست پدید می‌آیند و پزشکان آن‌ها را شبیه به درد آرتروز می‌دانند. گاهی اوقات درد می‌تواند بر عملکرد بازو یا دست شما اثر بگذارد و در نتیجه موجب سوزن سوزن شدن و حتی بی‌حسی شود.

سایر علائم احتمالی مرتبط با درد ساعد شامل موارد زیر است:

  • تورم ساعد یا انگشتان دست شما
  • بی حس شدن انگشتان یا ساعد
  • ضعیف شدن قدرت
  • حرکت ضعیف
  • آرنج یا مفاصل دست شما با هر حرکت صدا می‌دهد

گاهی اوقات درد ساعد ناشی از آسیب یا اختلال در عملکرد خود ساعد نیست و از درد ساعد می‌توان پی برد به قسمتی دیگر آسیب وارد شده که به ساعد صدمه می‌زند. علت درد ساعد دست را موارد گوناگونی تشکیل می‌دهند که اکثر آن‌ها را می‌توان در خانه یا از طریق مراقبت‌های پزشکی درمان کرد.

درد ساعد دست

علت درد ساعد

همان‌طور که گفته شد، علت درد ساعد دست متفاوت است. این موارد می‌تواند از شرایط دژنراتیو تا آسیب دیدگی تا شرایط اساسی پزشکی که باعث آسیب به اعصاب، استخوان‌ها یا مفاصل می‌شوند، متغیر باشد:

  • ورم مفاصل
  • سندرم تونل کارپ
  • زمین خوردن
  • مسائل مربوط به رگ‌ها و گردش خون
  • فشار عضلانی ناشی از ورزش‌هایی مانند تنیس یا گلف
  • صدمات ناشی از استفاده بیش از حد از کامپیوتر
  • ضعیف شدن گردن یا شانه‌های خمیده 
  • مشکلات عصبی ناشی از شرایط پزشکی مانند دیابت یا اختلالات تیروئید

در صورت شکستگی قابل مشاهده یا ترک، خرد شدن استخوان یا برجسته شدن قسمتی از ساعد، باید تحت مراقبت‌های پزشکی فوری قرار بگیرید.

 

درمان خانگی درد ساعد دست

درمان دردهای ساعد می‌تواند با توجه به دلایل مختلف متفاوت باشد:

۱. استراحت

استراحت دادن به ساعد ممکن است به کاهش التهاب کمک کرده و علت درد ساعد دست را از بین ببرد. کاهش فعالیت مربوط به ساعد، به بهبودی تاندون، رباط، ماهیچه، استخوان یا عصب آسیب دیده کمک می‌کند. فرد باید به طور دوره‌ای استراحت کند تا اینکه به مروم زمان درد از بین برود. توجه داشته باشید، فرد مبتلا به درد ساعد ناشی از ورزش باید تا زمانی که درد کاملا فروکش نکرده است، از ورزش خودداری کند.

۲. بستن ناحیه درد

بستن ناحیه آسیب دیده با یک بسته یخی همراه با پارچه به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در کاهش تورم تاثیر گذار است. استفاده از یخ به طور کلی نقش موثری در کاهش التهاب و درد دارد. همچنین ممکن است فرد بعد از فروکش کردن تورم، نیاز به گرمادرمانی داشته باشد که همین امر باعث تسکین درد خواهد شد. می‌توانید پدهای حرارتی و بسته‌های یخ را خریداری کنید و برای مواقع ضروری در خانه داشته باشید.

۳. مسکن

مصرف داروهای بدون نسخه ضد درد مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌تواند به کاهش تورم و ناراحتی کمک کند اما توجه داشته باشید که این داروها نمی‌توانند علت درد ساعد دست را از بین ببرند. مصرف این نوع دارو‌ها برای مدیریت درد بسیار مناسب است و به صورت آنلاین و در داروخانه‌ها در دسترس قرار دارد.

۴. بانداژ کردن ساعد

بانداژ کردن ساعد که تحرک را محدود کند، حتی در حالتی که جراحت رو به بهبود باشد نیز می‌تواند موثر باشد و در برخی از مواقع علت درد ساعد دست را از بین می‌برد.

۵. ماساژ دادن

ماساژ دادن می‌تواند تکنیکی خانگی برای شل شدن عضلات باشد. ماساژ دادن موجب ترشح میوفاشیال می‌شود که به تسکین علائم کمک می‌کند. هر عضله در یک غلاف محکم و فیبری به نام فاشیا قرار دارد که می‌تواند عضله را محکم و منقبض کند. ماساژ منظم باعث شل شدن فاشیال خواهد شد و به عضله اجازه شل شدن دهد.

 

بیشتر بدانید: ماساژ درمانی چیست و چه عوارض و مزایایی دارد؟

 

حرکات ورزشی برای درد ساعد دست

۱. کشش

گاهی اوقات ممکن است پزشکان تمرینات کششی و تقویت کننده را برای کاهش درد ساعد توصیه کنند. با این حال شما نباید بدون تایید پزشک، هیچ ورزش یا تمرین کششی انجام دهید. در صورتی که بدون توصیه پزشک، تمریناتی انجام دهید، می‌بایست خود را برای خطر بدتر شدن آسیب و علت درد ساعد دست آماده سازید. احتمالا بعد از تمرینات متوجه می‌شوید که باید با استفاده از یخ هرگونه ناراحتی و تورمی را که می‌تواند ایجاد شود را کاهش دهید.

۲. فشار توپ تنیس

یک توپ تنیس را در دست خود فشار دهید، چند ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. با چندین بار تکرار، مدت زمان نگه داشتن توپ را افزایش دهید. در صورتی که احساس کردید درد افزایش یافته است، تمرین را قطع کنید.

درد ساعد دست


۳. کشش مچ دست

کشک مچ دست به کاهش تنش ناشی از درد ساعد کمک می‌کند، به خصوص اگر علت آن ناشی از سندرم ونل کارپ باشد.

  • بازوها را موازی با زمین نگه دارید. دست خود را چرخانده تا رو به پایین باشد.
  • از دست مخالف استفاده کنید تا دست کشیده شده را به سمت پایین و در امتداد بدن خود بکشید.
  • مچ خود را خم کنید تا کششی در بالای دست و ساعد خود احساس کنید. بازوی خود را بچرخانید تا کشش بیشتری احساس کنید.
  • این حالت را به مدت ۲۰ ثانیه نگه دارید.
  • با هر یک از دستان خود را به مدت ۵ بار انجام دهید.

۴. تمرین مچ دست

با این تمرین که نیاز به حداقل تجهیزات دارد، عضلات ساعد خود را تقویت کنید.

  • یک قوطی را در دست بگیرید و آن را در امتداد شانه نگه دارید. از کف دست خود به سمت بالا شروع کنید.
  • بازو و مچ خود را تا جایی که کف دست شما به سمت پایین قرار دارد، بپیچانید.
  • به طور متناوب کف دست خود را به سمت بالا و پایین بکشید.
  • هر حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

اگر این تمرین برای شما بیش از حد دردناک است، می‌توانید این کار را با بازوی خود انجام دهید. همچنین شما می‌توانید این تمرین را به صورت نشسته انجام داده و آرنج خود را با تکیه بر ران پا استراحت دهید.

۵. آرنج خم

اگرچه ممکن است این تمرین شبیه به پیچ و مهره باشد، ولی تمرکز روی هدف قرار دادن و کشش ساعد است.

  • مستقیم بایستید و بازوهای خود را در طرفین خود قرار دهید.
  • بازوی راست خود را به سمت بالا خم کنید و اجازه دهید قسمت داخلی دستتان را لمس کنید. اگر نمی‌توانید آن را به شانه برسانید، فقط در حد توان آن را دراز کنید.
  • این موقعیت را ۱۵ الی ۳۰ ثانیه نگه دارید.
  • دست خود را پایین بیاورید و تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید.
  • تمرین را با بازوی مخالف نیز تکرار کنید.

 

بیشتر بخوانید: علت بی حسی دست و پا؛ ۱۲ دلیل و روش‌های درمانی


چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اغلب مشکلات تاندون نیازی به مراجعه به پزشک ندارند، اما برای موارد شدیدتر و پیدا کردن علت درد ساعد دست باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما می‌تواند میزان آسیب دیدگی را مشخص کند یا اینکه به شما بگوید، صدمات و عوارض دیگری در پی دارد یا خیر؟ گونه‌های خفیف به طور معمول بین یک تا دو هفته بهبود می‌یابند. مشکلات درجه دو در بروز علت درد ساعد دست میتواند به مدت شش هفته ادامه پیدا کند. همچنین لازم است بدانید که گونه‌های درجه ۳ برای ترمیم پارگی به عمل جراحی نیاز دارند. نکته مهم این است که صبر کنید تا ساعد شما به طور کامل بهبود یابد. اگر به آن استراحت و فرصت توان بخشی ندهید، عضلات ضعیف‌تر می‌شوند و ممکن است هنگام بازگشت به فعالیت، احساس درد شدید داشته باشید.

 تزریق و جراحی

بعضی اوقات پزشک ممکن است، تزریق داروی ضد التهاب کورتیزون را توصیه کند. این می‌تواند التهاب در عضلات را کاهش دهد، همچنین درد در ساعد نیز تسکین پیدا می‌کند. اگر این به درد ساعد شما کمک نکند، پزشک ممکن است روش‌های جراحی را برای کاهش درد پیشنهاد کند. نمونه‌هایی از این رویه‌ها عبارت اند از:

  • کش آمدن تاندون
  • انتشار تونل کارپال

در صورتی که اقدامات و تمرینات در خانه برای از بین بردن علت درد ساعد دست موفقیت آمیز نباشد، جراحی در درجه آخر درمان قرار می‌گیرد. پزشک به طور معمول جراحی را توصیه نمی‌کند، مگر اینکه میزان جراحت حاد باشد. به طور مثال ممکن است شما بین ۶ تا ۱۲ ماه با روش‌های درمانی دیگر بهبود پیدا نکرده باشید، بنابراین باید تحت جراحی قرار گیرید.

پیشگیری از درد ساعد دست

برای جلوگیری از ساعد درد باید بتوانید با انجام ورزش‌های مناسب عضلات خود را تقویت کنید، چراکه در غیر این صورت به راحتی عضلات ساعد منقبض می‌شوند و احساس درد می‌کنید. توجه داشته باشید در صورتی که ورزش می‌کنید، قبل از ورزش حتما بدن خود را گرم کرده تا از کش آمدن تاندون‌ها جلوگیری کنید.

علت درد ساعد دست چیست؟//


سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، علت درد ساعد دست می‌تواند شامل موارد مختلفی شود که شما می‌توانید با شناسایی آن‌ها، از بروز دردهای طاقت‌فرسا جلوگیری کنید. البته بهتر است زیر نظر متخصصین همواره عضلات دستان خود را قوی کرده و آن‌ها را تقویت کنید تا بتوانند به خوبی کار کنند. اگر درد ساعد دستتان خفیف است یا به دنبال تقویت آن هستید، حرکات ورزشی عضلات ساعد دست شما را در این زمینه کمک خواهد کرد. شما چه تجربه ای از این درد دارید؟ دیدگاه‌ها و نظراتتان را با ما و دیگر مخاطبان ستاره درمیان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو