قرص وروژست (داینوژست 2 میلی‌گرم)؛ موارد مصرف، تداخل دارویی و عوارض

منبع: ستاره

458

1398/9/5

08:36


قرص وروژست یک داروی هورمونی است که برای درمان و یا پیشگیری از پیشرفت بیماری آندومتریوز و از بین بردن درد و نامنظمی قاعدگی پس از جراحی تجویز می‌شود. از عوارض این قرص می‌توان به لکه بینی، افسردگی و سردرد اشاره کرد.

قرص وروژست (داینوژست 2 میلی‌گرم)؛ موارد مصرف، تداخل دارویی و عوارض آن


ستاره |
سرویس سلامت -
 قرص وروژست (داینوژست ۲ میلی‌گرم) یکی از داروهای هورمونی است که پس از جراحی آندومتریوز برای تسکین درد و سرکوب عود بیماری و از بین بردن درد قاعدگی و درمان قاعدگی نامنظم پس از جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وروژست در قالب قرص‌های حاوی ۲ میلی‌گرم ماده فعال تولید می‌شود و هر جعبه این قرص، شامل یک ورقه ۲۸ تایی قرص وروژست در دسترس است. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر با این قرص آشنا شویم.

در این مطلب بخوانید:

معرفی قرص وروژست

وروژست، محصول جدید کارخانه داروسازی آتی فارمد، نوعی داروی هورمونی پروژستین است. این دارو با ایجاد ترکیبی بسیار قدرتمند بر علیه بافت اندومتر و با مهار متوسط و نسبی ترشح گنادوتروپین، سبب کاهش تولید استرادیول شده و اثر مهاری مستقیم بر تکثیر بافت اندومتر و بافت‌های مشابه آن دارد. این دارو بافت اندومتریوز را تخریب کرده و از تکثیر عروق جدید در بافت‌های مشابه ممانعت می‌کند. ‎عمده دفع وروژست از راه ادرار بوده و در دمای کمتر از ۲۵ درجه نگهداری می‌شود.
 

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی در یک نگاه

نام‌های تجاری داینوژست 2 میلی‌گرم
موارد مصرف
کاهش رشد ضایعات آندومتریوز (با تأثیرات ضدالتهابی و ضد زایش عروق)
تسکین درد مربوط به آندومتریوز پس از سه ماه مصرف دارو
مؤثر در اندومتریوزهای منتشر عمقی (DIE)
مؤثر در اندومتریوزهای خارج دستگاه ژنیتال
عوارض جانبی سردرد، افسردگی، اختلالات خواب، افزایش حساسیت روحی، میگرن، اضطراب، آکنه، آلوپسی، تغییرات در سینه‌ها، افزایش وزن، کیست تخمدان، تغيير تمایلات جنسی، تهوع، درد شکمی، خونریزی واژینال، ضعف عضلانی، حساسیت به نور، ‎سرطان پستان و کیست‌های پستانی، پوکی استخوان، التهاب گوارشی، درد لگنی، کلوآسما، ترومبوز، سکته قلبی، سکته مغزی، خونریزی مغزی، بیماری‌های مرتبط به مثانه،
تداخل دارویی ‎آسیترتین، داروهای ضد انعقاد خون، داروهای ضد دیابت، اپرپیتانت، آرتمتر، آتازاناویر، باربیتورات‌ها، بکساروتن، بوسپرویر، بوسنتان، داروهای ترومبوژنيك، کلوبازام، کاربامازپین، توپیرامات، والپروئيك اسید، لاموتریژین، فنی توئین، داروناویر، دفرازیروکس، افاویرنز، فلبامات، گریزئوفولوین، میفپریستون، نلفیناویر، نویراپین، سلژیلین، تالیدوماید، ترانگزامیک اسید، آنتاگونیست‌های ویتامین k مانند وارفارین، وریکونازول


مقدار و نحوه مصرف قرص وروژست

مصرف داروی وروژست حتماً می‌بایست تحت نظر پزشک متخصص و بنا به دستورات او انجام شود. به طور معمول همزمان با شروع دوره‌ی قاعدگی به مدت ۲۸ روز هر روز یک قرص مصرف می‌شود.

قرص وروژست (داینوژست 2 میلی‌گرم)؛ موارد مصرف، تداخل دارویی و عوارض آن

 

موارد منع مصرف

  • خونریزی واژن به گونه‌ای غیر طبیعی و کاملا بدون توضیح
  • اختلالات عروقی آمبولی
  • سابقه یا ابتلا به بیماری‌های عروقی
  • دیابت همراه با بیماری عروقی
  • سابقه یا ابتلا به بیماری کبدی شدید
  • سابقه یا ابتلا به نئوپلاسم کبدی (یا سابقه آن در طول بارداری قبلی)
  • بدخیمی‌های وابسته به هورمون‌های جنسی
  • وجود لژیون‌های چشمی
  • اختلال بینایی یا کاهش میدان دید
  • سابقه افسردگی ضدبارداری‌های هورمونی
  • افزایش فشار خون
  • دیابت بارداری یا دیابت قندی
  • درد تحتانی شکمی
  • مصرف ضدبارداری‌های هورمونی
  • سابقه یا ابتلا به میگرن
  • شیردهی
  • بارداری یا احتمال بارداری
 

درمان اندومتریوز به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

پزشکان این بیماری را گاهی با دارو و گاهی با جراحی درمان می‌کنند. انتخاب روش درمان اندومتریوز به عوامل مختلفی چون شدت درد بیمار، سابقه‌ی بارداری یا تمایل به بارداری بستگی دارد. پزشک در مراحل اولیه می‌کند با توسل به روش‌های غیر جراحی بیماری را کنترل نماید؛ نهایتاً طی آزمایشات بعدی نیاز به جراحی بررسی خواهد شد.
 

درمان دارویی اندومتریوز

برای کاهش درد اندومتریوز معمولاً داروهای مسکن از جمله مفنامیک اسید، ایبوپروفن یا ناپروکسن تجویز می‌شود که در صورت عدم تسکین درد می‌توان نوع مسکن ضدالتهابی را عوض کرد. 
دومین دسته داروها در درمان اندومتریوز، داروهای هورمونی هستند. از آنجا که تغییرات هورمونی علائم بیماری را تشدید می‌کنند، مصرف این داروها از جمله قرص وروژست از تغییرات هورمونی بر روی بافت‌های اندومتریوزی جلوگیری کرده و حتی در بعضی موارد به  تضعیف آن کمک می‌کند.
 

کلام آخر

قرص وروژست یک داروی هورمونی محصول شرکت آتی فارمد با اثر آنتی آندروژن است که مورد مصرف اصلی آن برای درمان یا پیشگیری از توسعه اندومتریوز در دختران و بانوان بالای ۱۲ سال خواهد بود. این دارو برای کاهش علائم دردناک اندومتریوز شامل دردهای قاعدگی، درد قبل از قاعدگی، درد هنگام نزدیکی و درد ناگهانی لگن تجویز می‌شود. در این مقاله به طور جامع به بررسی موارد مصرف و عوارض جانبی این دارو پرداختیم و به فواید استفاده از این قرص ضدبارداری اشاره کردیم.
در نهایت اگر موفق به یافتن قرص وروژست در داروخانه های محلی نشدید، قرص ویزان یک جایگزین خوب برای این دارو است؛ به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم با قرص ویزان و موارد مصرف آن در ستاره آشنا شوید. آیا شما تا به حال از این دارو استفاده کرده‌اید؟! چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟! خواهشمندیم در صورتی‌ که تجربه مصرف این دارو را دارید، تجربیات و نظرات خود را با ما و همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو