بازندگانِ آذر: آقای میم. خاتمی و جناب آذری‌جهرمی

منبع: برترین ها

121

1398/9/5

13:02


روزی بزرگی در جایی گفته بود نمایندگان منتخب یعنی یخ پخته! این عبارت در میان اندیشمندان سیاسی، عبارت بکری نیست و این را داشته باشید تا از افول دو نماینده مردم صحبت کنیم.

برترین‌ها: روزی بزرگی در جایی گفته بود نمایندگان منتخب یعنی یخ پخته! این عبارت در میان اندیشمندان سیاسی، عبارت بکری نیست و این را داشته باشید تا از افول دو نماینده مردم صحبت کنیم.

نماینده البته در اینجا معنای عام دارد و منظور فقط نماینده مجلس نیست. مُراد از نماینده در اینجا تمام سیاسیونی است که مردم را نمایندگی می‌کنند و یک تبصره دیگر هم اینجا بگذاریم؛ این دو نفری که می‌خواهیم درباره‌شان صحبت کنیم، جزو کسانی هستند که تا قبل اتفاقات آبان 98 جزو کاراکترهای امیدوارکننده بودند وگرنه تکلیف بی‌شمار سیاسیونی که اصولا مواضعشان مدت‌هاست از مردم فاصله دارد که روشن است. این‌ها اما قرار نبود این گونه باشند اما سرمای آبان و آذر 98 حیات سیاسی جفت‌شان را تمام کرد.

بازندگانِ آذر: آقای میم. خاتمی و جناب آذری‌جهرمی

عالیجنابان محمد خاتمی و آذری‌جهرمی. تا ده روز قبل و علی‌رغم همه‌ی افت و خیزها، هر آدم با انصافی تایید می‌کرد که محمد خاتمی کاریزماتیک‌ترین چهره‌ی سیاسی موجود در فضای سیاسی ایران است. گرچه که «تَکرار» دفعه‌ی آخرش مردم را بی‌اعتماد کرد و لیست توصیه شده‌اش ره به جایی نبرد اما او حتی در همین اسفند هم می‌توانست با درصد کمتری از تاثیر گذاری نسبت به دفعات پیشین مسیر انتخابات را مشخص کند، اما حالا و امروز چه؟ آیا می‌شود بر آن چه که در این یک هفته گذشت، چشم بست و بعد پیش‌قراول انتخابات شد؟ نه! قطعا نه!

درد این نیست که خاتمی چرا موضع حمایتی از این و آن نداشته، درد این جاست که او حتی هیچ موضع سلبی هم نداشته! و بدتر این که او هست و ما گمان کرده بودیم که شاید واقعا نیست! اما کجا فهمیدیم هست؟ آن جا که برای درگذشت خواهر روحانی پیام تسلیت فرستاد و خب تو خود حدیث مفصل بخوان از این مُجمل. در واقع خاتمی به مانند خیلی دیگر از سیاسیون تریجح داده که طرف معامله باشد تا طرف توده‌های مردم.

بازندگانِ آذر: آقای میم. خاتمی و جناب آذری‌جهرمی

و اما جناب آذری‌جهرمی، جوان‌ترین وزیر کابینه که تا پیش از این در ذهنیت عمومی شکلی از به روز بودن و همراه بودن با مردم را نمایندگی می‌کرد برای هر مساله‌ی کوچکی پاسخگو بود، زین پس در معرض قضاوت عمومی روزگار سختی خواهد داشت. آذری‌جهرمی به مرور با طرح مساله‌ای مثل «حق‌الناس» می‌رفت که دل از مردم ببرد و اما درست سر بزنگاه و در قطعی کامل اینترنت نبود. این نبودن را البته نمی‌خواهیم تفسیر به رای کنیم اما خب تا کِی و کجا توجیهاتی مثل دخالت نهادهای بالادستی می‌تواند جوابگوی پاسخگو نبودن وزیری باشد که بعد از یک هفته عذرخواهی می‌کند و تمام.

آذری‌جهرمی در تصمیمات پشت پرده ظاهرا قرار بوده چهره‌ای تازه‌ باشد برای جلب آرای عمومی. او حتی اگر اعتراف هم نکنند قرار بوده از جمله کاریزماتیک‌های تازه‌ای باشد که شور بسازد، اما عقب‌نشینی و استیصالش که تا همین امروز قطع اینترنت موبایل ادامه دارد نشان می‌دهد که احتمالا در هر برهه‌ی حساس دیگر غیبت داشته باشد و اصولا او غوره نشده، مویز شده و حیات سیاسی‌اش به اوج نرسید. آبان و آذر برای محمد خاتمی و آذری‌جهرمی سردتر از دیگر ایرانی‌ها بود، تقریبا در حد انجماد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو