توافق دولت و بسیج برای نظارت بر بازار

منبع: برترین ها

103

1398/9/5

13:14


رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، با تاکید بر مخالفتش با افزایش قیمت‌های ناشی از اثر روانی و سوءاستفاده افراد از شرایط، گفت: برای نظارت بر بازار در راستای جلوگیری از افزایش غیرواقعی قیمت‌ها نیروهای ناظر زیادی را به کار گرفته‌ایم و طبق توافقی که با بسیج داشته‌ایم، فرمانده بسیج وعده داده است اگر برای کنترل بازار نیروی نظارتی کم آوردیم، کمبود را جبران خواهد کرد.

اعتمادآنلاین: رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در پاسخ به این سوال که «افزایش قیمت بنزین بر سایر کالاها اثرگذار است و نمی‌توان به صورت دستوری بازار را کنترل کرد و جلوی افزایش قیمت‌ها را گرفت، برنامه شما برای نظارت واقعی بر بازار چیست» گفت: درست است که همه جا به صورت دستوری نمی‌توانیم جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیریم، ولی در بخش‌هایی هم با نظارت می‌توان مانع افزایش قیمت‌ها شد.

رحمانی ادامه داد: افزایش قیمت‌ها یک اثر واقعی دارد و یک اثر روانی؛ افزایش قیمت واقعی را می‌پذیریم ولی اثر روانی ناشی از سوءاستفاده افراد را قبول نداریم و با آن برخورد می‌کنیم.

او توضیح داد: اینکه می‌گوییم نباید افزایش قیمت داشته باشیم مربوط به آن بخش افزایش روانی و سوءاستفاده افراد از شرایط است که معتقدیم قیمت کالاها نباید افزایش پیدا کند، در این صورت با آن مقابله می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: هر چقدر که بتوانیم مانع افزایش قیمت‌ها می‌شویم. نمی‌توان بازار را به حال خود رها کرد، بنابراین تا جایی که بتوانیم قیمت‌ها را کنترل می‌کنیم.

رحمانی با اشاره به اقدامات عملی‌ای که تاکنون برای کنترل قیمت‌ها صورت داده‌اند گفت: تصمیماتی که تاکنون برای نظارت بر بازار گرفته‌ایم، شامل تشدید بازرسی، ندادن مجوز به دستگاه‌های دولتی برای افزایش قیمت‌ها تا پایان سال و تکمیل سامانه‌ای است که از قبل شروع کرده‌ایم و اگر این سامانه تکمیل شود، این بحث‌ها دیگر منتفی خواهد شد.

عضو کابینه دوازدهم بیان کرد: مگر می‌توانیم بگوییم افزایش قیمت بنزین بر کرایه‌ها اثر افزایشی نداشته باشد؟ یک ماشین کرایه‌ای متشکل از بنزین، راننده، روغن، استهلاک و... است و افزایش قیمت بنزین قطعاً روی قیمت کرایه‌ها اثر دارد و امری پذیرفتنی است، اما باید جلوی افزایش قیمت ناشی از اثر روانی را بگیریم و با سوءاستفاده‌کنندگان برخورد خواهیم کرد.

وزیر صمت با اشاره به تعداد بازرسانی که به عنوان ناظر و کنترل‌کننده بازار فعالیت خواهند کرد گفت: سازمان حمایت و اصناف نیروهایی برای بازرسی دارند که تعدادشان به چهار هزار نفر می‌رسد. اتحادیه‌ها هم 15 هزار نیرو دارند؛ بنابراین جمعاً با یکدیگر 19 هزار نیرو می‌شوند.

رحمانی خبر داد: با بسیج هم جدیداً توافقنامه‌ای امضا کرده‌ایم و فرمانده بسیج پذیرفت که اگر نیروی ناظر کم آوردیم، نیروی بسیجی در اختیارمان قرار دهد. بنابراین از نظر نیروی ناظر و کنترل‌کننده بازار کمبود نداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: حقوق مردم افزایشی پیدا نکرده است پس باید تلاش کنیم و اجازه ندهیم افزایش قیمت‌ها بیش از جیب مردم به آنها تحمیل شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو