نحوه مصرف قرص ال دی

نحوه مصرف قرص ال دی


منبع: نی نی بان

223

1398/9/5

13:25


نحوه ی مصرف قرص های ضد حاملگی به طریق زیر است:
شروع قاعدگی را روز اول خونریزی در نظر بگیرید.
قرص های LD و HD را از روز پنجم قاعدگی شروع کنید. سعی کنید هر شب و در ساعت معینی مصرف کنید تا زمانی که 21 عدد قرص موجود در بسته تمام شود.
در هر نوع پس از اتمام 21 قرص هر بسته، یک هفته استراحت کرده و قرصی مصرف نکنید. سپس از روز 8، مصرف بسته ی بعدی را آغاز کنید.
بهتر است قرص ها پس از شام و قبل از خواب خورده شوند تا عوارض گوارشی ایجاد نکنند.
اگر پس از اتمام اولین بسته ی قرص در طی 7 روز استراحت، قاعدگی ایجاد نشود، به شرط آن که همه ی قرص ها را مرتب مصرف کرده باشید و اسهال و استفراغ شدید نداشته باشید و از داروی دیگری هم به طور هم زمان استفاده نکرده باشید، مشکلی وجود ندارد و از روز 8 بسته ی دیگر را مصرف کنید. در غیر این صورت با پزشک یا ماما مشورت کنید.
 

نحوه مصرف قرص ال دی


 قرص های LD و HD
- اگر مصرف قرص را در روز مقرر فراموش کردید، تا نوبت بعد هر موقع که یادتان آمد، قرص را بخورید و در غیر این صورت، روز بعد باید دو قرص را با هم میل کنید و از روزهای بعد طبق دستور قبلی، روزی یک عدد قرص مصرف شود.
- چنانچه مصرف قرص برای دو روز متوالی فراموش شود، روزی دو قرص برای مدت دو روز مصرف کنید (در مجموع 4 عدد) و از روز سوم طبق دستور قبلی یعنی روزی یک قرص مصرف شود.
- چنانچه مصرف قرص برای سه روز متوالی فراموش شود، توصیه می شود که قرص را قطع کرده و در آن دوره تا شروع قاعدگی از روش دیگری استفاده کنید و بعد از شروع قاعدگی طبق دستور قبلی از روز پنجم، بسته ی جدید را مصرف کنید.

قرص ضد حاملگی
قرص های تری فازیک:در صورت فراموش کردن مصرف یک قرص، اگر در مدتی کمتر از 12 ساعت از زمان همیشگی به خاطر آوردید، بلافاصله مصرف کنید (گذشت زمان کمتر از 12 ساعت از زمان معمول خوردن قرص، اثر پیشگیری از بارداری را کاهش نمی دهد).
اگر پس از 12 ساعت به خاطر آوردید، باید به محض به یاد آوردن، مصرف بقیه ی قرص ها را ادامه دهید و قرص های فراموش شده را مصرف نکنید. در این گونه موارد حتماً باید از یک روش دیگر مانند کاندوم، تا شروع بسته ی بعدی استفاده شود.

زمان مصرف قرص ها بعد از سقط جنین و زایمان چگونه است؟
 به دنبال سقط های کمتر از 12 هفته، بلافاصله قرص را مصرف کنید.
 به دنبال سقط های 12 تا 20 هفته، 10-7 روز بعد از سقط مصرف کنید.
 به دنبال زایمان، 3 هفته پس از زایمان مصرف کنید.

قرص چگونه عمل می کند؟
مصرف قرص با سه روش زیر از بارداری پیشگیری می کند:
- مهار تخمک گذاری
- جلوگیری از نفوذ اسپرم، با ایجاد موکوس غلیظ سرویکس
- ایجاد محیط نامناسب برای لانه گزینی

نکاتی که در هنگام استفاده از این قرص ها باید رعایت شود
 سه ماه پس از شروع مصرف قرص، بهتر است برای کنترل وزن، فشار خون، قند، تری گلیسیرید خون و آزمایش ادرار به پزشک مراجعه کنید و در صورت سالم بودن، سالیانه کنترل شوید. در کنترل دوره ای بهتر است، معاینه پستان و لگن نیز انجام شود.
 اگر به دلایلی مجبور به مصرف هم زمان آنتی بیوتیک هایی نظیر آمپی سیلین و تتراسایکلین هستید، بهتر است از یک روش کمکی ضد بارداری نیز استفاده کنید.
در اولین دوره ی مصرف قرص، در ماه اول و ترجیحاً 2 هفته اول، از یک روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.
 در صورت بروز عوارض جدی مانند: تاری دید ، تنگی نفس ، درد ناگهانی سینه که با دَم شدیدتر می شود، تورم و درد ساق پا و... سریعاً  به پزشک مراجعه کنید.
 در صورت ابتلا به اسهال و استفراغ حتما جهت انتخاب روش مناسب دیگر همراه با آن، با پزشک خود مشورت کنید.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
یک بارداری ناخواسته می تواند تمامی برنامه های زندگی شما را بر هم زده و زندگی مشترکتان را وارد یک چالش بزرگ کند. به همین دلیل پزشکان قرص پیشگیری از بارداری و یا هر روش دیگری را برای جلوگیری از بروز این واقعه به افرادی که قصد ندارند تا مدتی بچه دار شوند، توصیه می کنند.
در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی قرص جلوگیری از بارداری، درمورد فواید قرص ال دی، عوارض قرص ال دی و این که چه زمانی مجاز به استفاده از این روش نیستید و سایر مطالب مرتبط با شما صحبت کنیم.

نحوه مصرف قرص ال دی


قرص جلوگیری از بارداری ال دی چیست؟
قرص های ضد بارداری که به آن قرص ضدبارداری خوراکی نیز گفته می شود نوعی روش پیشگیری از بارداری ویژه بانوان است که تاثیر به سزایی در جلوگیری از وقوع بارداری دارد.
این قرص ها که با نام "قرصهای ترکیبی ضد بارداری خوراکی" معروف هستند، در اندازه های کوچک و انواع متفاوت عرضه می شوند و اغلب از دو نوع هورمون مصنوعی به نام استروژن و پروژستین تشکیل شده اند.
این هورمونها عملکردی شبیه به استروژن و پروژسترون هستند که بطور معمول توسط تخمدان ها ساخته می شوند.
هورمون های موجود در قرص های بارداری با مهار عمکلرد غده هیپوفیز و در پی آن با توقف فرایند تخمک گذاری یعنی رشد و آزادسازی تخمک در تخمدان، از بارداری جلوگیری می کنند.
نوع دیگر قرص فقط از یک هورمون (پروژستین) تشکیل شده است لذا به آن "قرص پروژستین" یا "مینی پیل" (قرص های ضد بارداری حاوی پروژسترون) می گویند. این قرص با توقف تخمک گذاری و جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک عمل می کند.

استفاده از قرص چه مزایایی دارد؟
- می توانید برای رهایی از قاعدگی از آن استفاده کنید؛
- قاعدگی با مصرف قرص سبک تر، منظم تر و کمتر دردناک خواهد بود؛
- آکنه های پوستی بهبود می یابند؛
- احتمال ابتلا به سرطان رحم، تخمدانها و روده را کاهش می دهد؛
- به بهبود علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک و اندومتریوز کمک می کند.
به محض اینکه مصرف قرص را قطع کنید، باروری به سرعت به حالت عادی باز می گردد.

در صورت فراموشی مصرف قرص چه باید کرد؟
اگر مصرف قرص ضد بارداری را فراموش کردید، بلافاصله بعد از یادآوری آن را مصرف کنید.
اگر تا روز بعد خاطرتان نبود که باید قرص مصرف کنید، روزی که به یاد آوردید، دو قرص مصرف کنید.
اگر دو روز کامل مصرف قرص را از یاد بردید، دو روز آینده، روزی دو قرص میل کنید و سپس دوباره بر طبق برنامه ادامه دهید.
در صورت فراموشی بیش از دو روز باید به پزشک مراجعه نمائید. احتمالاً به شما گفته می شود تا یک شنبه روزی یک قرص را هر روز مصرف کنید، سپس با بسته قرص جدید ادامه دهید یا بقیه بسته قرص را کنار بگذارید و با یک بسته جدید در همان روز ، مصرف را از سر بگیرید.
هر بار که مصرف قرص فراموش می شود، باید تا پایان همان بسته از سایر روش های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده کنید. فراموشی مصرف، احتمال رها شدن تخمک از تخمدان را افزایش می دهد. اگر قاعدگی رخ نداد و شما یک یا چند قرص فعال را فراموش کرده بودید، آزمایش بارداری انجام دهید. اگر دوره قاعدگی دو ماه به تعویق بیفتد، حتی در صورت مصرف منظم قرص، باز هم آزمایش بارداری انجام دهید.
با مصرف برخی انواع قرصها، قاعدگی قطع می شود. در مورد پیامدهای مصرف یک قرص حتما با پزشک گفتگو کنید. دستورالعمل های پزشک را در مورد قطع قاعدگی به کار بندید.

نحوه مصرف قرص ال دی برای پریود نشدن
برای انجام این کار نیز باید خوردن قرص ال دی را از روز 5 تا 7 سیکل ماهانه شروع کنید اما مصرف قرص را ادامه دهید تا زمانی که می خواهید قاعدگی رخ ندهد. در این حالت معمولا وقتی مصرف قرص را قطع می کنید به فاصله چند روز بعد پریود خواهید شد.
اگر در میان دوره دچار لکه بینی شدید باید دو قرص مصرف کنید تا مقدار بیشتر هومون مانع از شروع خون ریزی گردد.

عوارض قرص ال دی برای عقب انداختن پریود
وقتی شما طریقه مصرف قرص ال دی برای پریود نشدن را دانسته و به این روش قاعدگی خود را به تاخیر می اندازید، با وارد کردن مقدار قابل توجهی هورمون مصنوعی به بدنتان، سیکل های ماهانه را بر هم می زنید.
برهم خوردن این تعادل هورمونی، تمامی محور هیپوفیز - هیپوتالاموس - تخمدان را تحت تاثیر قرار داده و علاوه بر افزایش احتمال بروز عوارض جانبی، همانند لکه بینی و ... مدتی بعد از قطع مصرف طول خواهد کشید تا دوره های شما مجددا منظم گردد.
گرچه در این متن طریقه مصرف قرص ال دی برای پریود نشدن ذکر شده است، اما با توجه به عوارض جانبی ناشی از آن، انجام این کار را به هیچ وجه به شما توصیه نمی کنیم.

آیا قرص های ضد بارداری ال دی عوارض جانبی دارد؟
عوارض قرص های ضد بارداری ال دی، تنها در عده کمی از افراد بروز می کند، این عوارض عبارتند از:
- خونریزی نامنظم واژینال؛
- حالت تهوع
- سینه های دردناک یا حساس
- سردرد
- نفخ
- تغییرات پوستی
- تغییرات خلقی

آیا قرص می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند؟
این قرص خطر ترومبوز ورید عمقی (به معنای تشکیل لخته خونی در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی است)، حمله قلبی یا سکته مغزی را در حد بسیار کم افزایش می دهد.
همچنین ممکن است منجر به افزایش خطر سرطان پستان شود. شاید بتوان گفت قرص جلوگیری از بارداری بدون عوارض وجود ندارد و مصرف هر قرصی با وارد کردن هورمون به بدن شما بدون شک با عوارضی همراه خواهد بود.

نحوه مصرف قرص ال دی


چه موقع قرص را نمی توان مصرف کرد؟
- در صورت وجود شرایط زیر، قرص راه خوبی برای جلوگیری از بارداری نیست.
- امکان یادآوری زمان مصرف قرص وجود نداشته باشد.
- فرد به انواع خاصی از میگرن یا سردرد مبتلا باشد.
- فرد اضافه وزن داشته باشد.
- یکی از بستگان نَسَبی فرد سابقه ترومبوز سیاهرگی عمقی داشته باشد.
- داروهای خاصی مصرف شود که در عملکرد قرص اختلال ایجاد کند.
- برخی بیماری ها مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی یا کبدی وجود داشته باشد.
- فرد بیش از 35 سال داشته و سیگاری باشد.
- درمان سرطان پستان انجام شده باشد.
- به دلیل جراحی، ناتوانی یا هر علت دیگری امکان تحرک و جابجایی وجود نداشته باشد.

اگر حین مصرف قرص بارداری رخ دهد، چه خواهد شد؟
این قرص به بارداری آسیب نمی رساند، اما به محض اطلاع از بارداری باید مصرف آن را قطع کنید.

آیا می توانم بعد از بچه دار شدن، قرص پیشگیری از بارداری مصرف کنم؟
در دوران شیردهی بهتر است تا شش هفتگی نوزاد این کار را نکنید چرا که مصرف قرص باعث کاهش ذخیره شیر شده و خطر ابتلا به ترومبوز را افزایش می دهد. بعد از هفته ششم، استفاده از قرص شیردهی مانعی ندارد اما سایر روشهای جلوگیری از بارداری بهتر هستند، در این باره از افراد آگاه کمک بگیرید.
اگر شیر نمی دهید، می توانید مصرف قرص را از سه تا شش هفته بعد از زایمان آغاز کنید.

در صورت تمایل به بارداری، حین مصرف قرص پیشگیری از بارداری چه باید کرد؟
بعد از پایان یک دوره مصرف قرص پیشگیری از بارداری می توانید مصرف قرص را قطع کنید، توان باروری بعد از گذشت دو تا سه ماه دوباره باز می گردد.

 

نحوه مصرف قرص ال دی

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو