توصیه های مفید برای کاهش مصرف گاز در زمستان

منبع: آرگا

81

1398/9/5

14:33


در زمستان به دلیل وجود هوای سرد باور همه عموم بر این است که اگر شعله گاز را زیاد کنند در گرم کردن خانه نقش موثری را ایفا کرده اند اما این باور غلط است . ما در این مطلب به راه کارهایی در کاهش مصرف گاز پرداخته ایم تا کمکی به شما کرده باشیم.

در زمستان به دلیل سرد بودن هوا در بسیاری از ناحیه های کشور باید فکری برای کاهش مصرف گاز کنیم تا به مشکل بر نخوریم. برای انجام این کار می توان به پوشیدن لباس گرم، عایق کردن پنجره و درب ها، استفاده از پرده های ضخیم در منزل و …. اشاره کرد.

راه کارهایی برای کاهش مصرف گاز

اقداماتی جهت کاهش مصرف گاز در زمستان

در زمستان برای جلوگیری از سرما خوردگی و آمدن هوای سرد به داخل خانه و کاهش مصرف گاز راه کار های بسیار متعدی وجود دارد که ما در این مطلب به آشنایی شما با این اقدامات پرداخته ایم:

۱- بستن درب اتاق های بدون استفاده:

یکی از بهترین روش ها در مصرف گاز بستن درب اتاق های سرد است که هیچ وسیله گرمایشی همانند بخاری در آن ها وجود ندارد. همچنین نصب فنر هایی در بالای در که از باز ماندن در زمان های فراموشی جلوگیری می کند.

۲- پوشیدن لباس های بیشتر:

یکی دیگر از راه ای موثر در کاهش مصرف پوشیدن لباس های گرم و بیشتر است.اگر تنها با انجام این کار یک درجه از دمای خانه را کم کنید به کاهش ۵ درصدی از مصرف گاز در منزلتان رسیده اید.

۳- دوجداره کردن پنجره ها:

یک پنجره تک جداره در منزل ۱۰ برابر بیشتر از پنجره دو جداره گاز مصرف می کند و باعث اتلاف انرژی می شود. به منظور کاهش هدر رفتن گاز در  منزل می توانید یک لایه ای بین فضای داخل و بیرون پنجره اتاقتان نصب کنید. به منظور این کار می توانید از یک لایه دیگر شیشه و یا اکلریلیک شفاف بر روی پنجره استفاده کنید. راه دیگر دیگر در کم کردن تبادل حرارتی نصب قاب پنجره های upvc و یا آلومینیوم ترمال بریک استاندارد می باشد.

۴- استفاده از عایق پنجره:

عایق های ویژه پنجره که به صورت برچسب های شفاف در بازار وجود دارد نقش بسیار موثری در کاهش مصرف گاز دارد. با نصب این برچسب ها بر روی شیشه در زمستان می توانید تا ۳۰ درصد در مصرف گاز و تابستان از ورود ۸۰ درصد گرما به داخل منزل خود جلوگیری کنید.

۵- پوشاندن کانال های کولر:

برای انجام این کار به منظور کاهش مصرف گاز می توانید این کانال ها از داخل خانه با پوششی ضخیم بپوشانید.

۶- متناسب بودن اندازه بخاری با متراژ خانه:

یکی دیگر از راه های صرفه جویی در مصرف گاز انتخاب درست بخاری در منزل است. سعی کنید بخاری بزرگ را در خانه های با متراژ کم و بالعکس قرار ندهید و در هنگام خرید به برچسب انرژی این بخاری ها دقت کنید، بخاری هایی که دارای رده انرژی A-B  هستند بهترین نوع و بخاری هایی که در رده G  هستند بدترین اند. بخاری هایی که در رده انرژی A-B هستند تا ۳۲ درصد در کاهش مصرف گاز موثر هستند.

صرفه جویی در گاز و سرمایه های شخصی حود

۷- عدم استفاده از شومینه:

شومینه با وجود زیبا سازی در دکوراسیون منزل هیچ اثر گرمایشی مثبت در خانه را ندارد. شومینه فقط محل اطراف خود را گرم می کند و این گرما به سایر نقاط خانه نمی رسد.

۸- نصب پرده های چین دار:

نصب پرده های چین دار در زمستان باعث جلوگیری میزان زیادی از گرما به بیرون می شود. از این نوع پرده نیز در تابستان می شود به منظور جلوگیری از تابش نور خورشید به داخل خانه استفاده کرد.

۹- تنظیم آبگرمکن در دمای مناسب:

یکی دیگر از عواملی که در کاهش مصرف گاز اثر گذار انتخاب دمای مناسب برای آبگرمکن است. برای انجام این کار دمای آبگرمکن را بر روی ۶۰ درجه سانتی گراد قرار دهید و در آبگرمکن های قدیمی که در رده C  قرار دارد باعث کاهش بسیاری انرژی می شود.

۱۰- انتخاب صحیح دودکش:

  1. دودکشی را استفاده کنید که درون آن صاف و صیقلی باشد.
  2. در مسیر دودکش از زانویی استفاده کنید.
  3. برای جلوگیری از ورود اجسام خارجی به داخل دودکش بهتر است در بالای سر دودکش از کلاهک مناسبی استفاده کنید.

۱۱- بیهوده روشن نگذاشتن اجاق گاز:

در هنگام طبخ غذا شعله را زیاد نکنید چون اثری در سریع آماده شدن آن ندارد و فقط آب غذای شما را زود تبخیر می کند. بهتر است برای ظرف های کوچک از شعله کوچک و برای ظرف های بزرگ از شعله های بزرگ استفاده کنید.

کاهش مصرف گاز در زمستان با توجه به راه های ارائه شده

نکاتی در عایق بندی رادیاتور

  1. لوله های اب گرم و رادیاتور مرکزی را عایق بندی کنید.
  2. هراز گاهی به شوفاژخانه بروید تا از عدم وجود ترکیدگی و یا شکافی در لوله ها اطمینان حاصل کنید.
  3. برای افزایش بازتاب حرارتی رادیاتور یه تکه ورق آلومینیومی در پشت آن قرار دهید.
  4. روی رادیاتور را با سطحی نپوشانید.
  5. برای پنهان کردن رادیاتور جسمی را روبه رو آن قرار ندهید چون از ورود و پخش هوای گرم در منزلتان جلوگیری می شود.
  6. هرازگاهی رادیاتور ها را هواگیری و فن کوئل ها را تمیز کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو