نشست خبری هفتمین کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی پلاستیک

منبع: نمناک

150

1398/9/5

14:49


نخستین نشست خبری هفتمین کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت، برگزار گردید.

در نشست خبری هفتمین کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت چه گذشت؟

در این نشست که در فاصله سه هفته مانده تا برگزاری کنگره در محل دائمی «انجمن راینولوژی ایران» برگزار شد، اعضای بلندپایه این انجمن، ضمن ارایه سوابق و مطالبی در خصوص کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت که قرار است در آذرماه برگزار شود، به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند. دکتر امیر آروین سازگار، دکتر شاهرخ خوش سیرت، دکتر امین آمالی، دکترعلی اصغر شیرازی و دکترحسام جهاندیده از جمله سخنرانان حاضر در این نشست خبری بودند که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

نمی خواهیم حریم پزشکی را مخدوش کنیم

دکتر سازگار، متخصص گوش، حلق و بینی و فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت با اشاره به برگزاری هفتمین کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت گفت:این کنگره شامل دو بخش راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت است.
به گفته این استاد دانشگاه تهران، علم راینولوژی به (بیماری های بینی و سینوس)، لارنگولوژی (بیماری ناحیه حنجره) و همچنین مسائل مربوط به سرطان های سر و گردن می پردازد.
دکتر سازگار در ادامه سخنانش با اشاره به دانش «Sleep surgery» تاکید کرد:این دانش جدید، به جراحی های مربوط به خواب مربوط است، اما از آنجا که در عنوان «facial plastic surgery» از لغت پلاستیک استفاده می شود، گاهی اوقات تصور می شود که این دانش، زیر شاخه جراحی پلاستیک است.
دکتر سازگار افزود:یکی از زیر شاخه های مهم جراحی گوش و حلق و بینی، جراحی پلاستیک صورت است.
به گفته دکتر سازگار، در تاریخچه رشته گوش، حلق و بینی، اولین زیر شاخه ای که در سال 1933 در ایالات متحده از این رشته مشتق شده، جراحی پلاستیک صورت بوده است. بنابراین، این رشته، رشته ای نیست که ما ایرانی ها آن را ابداع کرده باشیم و چه بسا ما در ایران با تاخیر بسیاری در این زمینه فعالیتمان را آغاز کرده ایم.
دکتر سازگار ادامه داد:رشته راینولوژی که امروزه گسترش وسیعی پیدا کرده، در حقیقت دانش جراحی بینی، سینوس و قاعده جمجمه است. سینوس های ما فضاهای بسته ای دراطراف بینی و قاعده جمجمه هستند یعنی جایی که جراحان مغز و اعصاب از بالا به آن دسترسی پیدا می کنند، اما متخصصان گوش و حلق و بینی از پایین به این ناحیه دسترسی دارند.
دکتر سازگار با ذکر این مقدمه و با اشاره به رویداد علمی کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت تاکید کرد:در این کنگره که هر دو سال یک بار برگزار می کنیم، نگاهی تازه به نوآوری هایی که در این حوزه رخ می دهد، می اندازیم.
به گفته این استاد دانشگاه تهران، بسیاری از افرادی که در رشته های دیگر پزشکی تحصیلات و اشتغال دارند، راینولوژی را با راینوپلاستی اشتباه می گیرند و این در حالی است که راینولوژی به درمان بیماری هایی می پردازد که در حوزه جراحی بینی و جراحی سینوس شناخته شده اند و به طور کلی با جراحی های زیبایی متفاوت است. از این روست که طیف گسترده ای از همکاران غیر متخصص گوش و حلق و بینی ما نیز می توانند در این کنگره شرکت کنند.
دکتر سازگار با تاکید به گستره شرکت کنندگان کنگره افزود:برای مثال، جراحان مغز و اعصاب نیز می-توانند در هفتمین کنگره بین المللی راینولوژی، از نوآوری های متخصصین در زمینه جراحی های قاعده جمجمه استفاده کنند؛ مانند جراحان پلاستیک که قادرند با شرکت در این کنگره ،از نوآوری های شکل گرفته در حوزه جراحی پلاستیک صورت بهره مند شوند. مضاف بر این، فعالان رشته هایی مانند آلرژی، متخصصین داخلی و اعصاب و ... که موجز جراحی ندارند نیز می توانند از این کنگره استفاده ای شایان توجه ببرند و من گمان می کنم گردآوری اطلاعات از این دو شاخه، با توجه به اینکه بازار بزرگی در کشور ما و نیز کشورهای همسایه در زمینه توریسم درمانی وجود دارد، می تواند به عنوان یکی از راه های مهم جذب توریست در ایران شناخته شود.
به گفته این استاد دانشگاه تهران، اگر این نوع جراحی ها به نحو درست صورت نگیرد ممکن است کشورهای همسایه مانند ترکیه و یا کشورهایی مثل هندوستان بسیاری از توریست ها را به کشورهای خود ببرند. بنابراین به روز کردن این دانش های تخصصی برای ما، اهمیت ویژه ای دارد. ما باید این دانش را جا بیندازیم که راینولوژی به چه معناست، جراحی پلاستیک صورت به چه معناست و چرا جراحی پلاستیک صورت، زیر شاخه ای از جراحی گوش، حلق و بینی است و نیز این که چرا دانش راینولوژی با دانشی که متخصصین جراحی مغز و اعصاب با آن سر و کار دارند، همپوشانی دارد؟
دکتر سازگار ادامه داد:تاکید می کنم انجام این جراحی ها به معنای مخدوش کردن حریم پزشکی و مخلوط شدن شاخه های مختلف دانش پزشکی با یکدیگر نیست و ما تنها داریم از همپوشانی هایی سخن می گویم که رشته های گوناگونی که از آنها نام بردم، با یکدیگر دارند.

حضور اساتید صاحب نام و برجسته جراحی صورت، جراحی بینی و جراحی خواب در کنگره راینولوژی

در ادامه این نشست خبری، دکتر خوش سیرت، دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی صورت نیز به بیان مطالبی پرداخت. وی با اشاره به زمان برگزاری این کنگره گفت:هفتمین کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی صورت ششم تا هشتم آذر 98 برگزار خواهد شد.
به گفته دکتر خوش سیرت، در این کنگره از اساتید صاحب نام و برجسته جراحی صورت، جراحی بینی و جراحی خواب دعوت شده است.
دکتر خوش سیرت ادامه داد:یک خصوصیت عمده این کنگره این است که بخش اعظم آن به صورت ارائه ویدئویی می باشد و سعی کرده ایم که از سخنرانی خالص دور باشد. من به همکاران توصیه می کنم که در این سه روز، حضور در کنگره را از دست ندهند چرا که برنامه های بسیار مفیدی برای شرکت-کنندگان در نظر گرفته شده است.
به گفته دبیر علمی کنگره، هفتمین کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی صورت حدود 96 سخنرانی،20 برنامه و 6 اینتراکشن دارد. از ویژگی های این کنگره علاوه بر این که با حضور مدعوین خارجی برگزار می شود، این است که برنامه «A to Z» را در نظر گرفته ایم. به این معنا که اگر شخصی در برنامه شرکت کرده باشد می تواند از ابتدا تا انتهای آن را با توجه به اسلاید ها و فیلم هایی که نمایش داده می شود، آموزش ببیند. همچنین ما در این کنگره بر لیفت ها تاکید کرده ایم چرا که ما اکنون در زمینه راینوپلاستی در قله قرار داریم، بنابراین در قسمت لیفت ها، مثل لیفت های پیشانی و صورت، برنامه هایی داریم که برای همکاران بسیار مفید است و اگر در این برنامه ها شرکت کنند می تواند برایشان به عنوان استارتر کارآمد باشد. همچنین در مورد مینی لیفت در قسمت جراحی پلاستیک، تزریق ژل و بوتاکس نیز برنامه های مدونی را قرار داده ایم. خوشبختانه رشته فیشال پلاستیک در کشور ما در بیمارستان امام خمینی بنیانگذاری شد و به تازگی نیز قرار است در دانشگاه شهید بهشتی در این زمینه تدریس آغاز شود.
دکتر خوش سیرت تاکید کرد:اگر شرکت کنندگان در کنگره، به خوبی وقت بگذارنند، کنگره پر باری پیش رویشان خواهد بود.

مزیت های مهم هفتمین کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت

دکتر آمالی، دبیر اجرایی کنگره نیز از جمله کسانی بود که در این نشست خبری مطالبی را در خصوص هفتمین کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی صورت بیان کرد.
دکتر امین آمالی، متخصص گوش، حلق و بینی اظهار داشت:این کنگره نخستین بار در سال 1386 اولین دوره خود را تجربه کرد و پس از آن انجمن راینولوژی به صورت دوسالانه این کنگره را برگزار کرده است.
به گفته دبیر اجرایی کنگره، تا لحظه تنظیم این گزارش، بیش از 500 نفر برای حضور در هفتمین کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی صورت ثبت نام کرده اند که عدد قابل توجهی برای ثبت نام زود هنگام محسوب می شود. همچنین بیش از 40 شرکت تجهیزات پزشکی و دارویی در این کنگره شرکت دارند.
دکتر آمالی یادآور شد:امسال مهمانان خارجی کمتری نسبت به سنوات گذشته در کنگره حضور دارند که من این را مزیت کنگره می بینم، به این علت که کشور ما در زمینه جراحی پلاستیک صورت در دنیا مطرح است و این باعث می شود اساتیدی که در ایران در این رشته فعالیت می کنند، فرصت بیشتری برای ارائه کارهای خود داشته باشند.

پیشرفت های حوزه جراحی گوش، حلق و بینی

یکی دیگر از دست اندرکاران برگزاری هفتمین کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی صورت که در این نشست خبری به ایراد سخن پرداخت دکتر شیرازی بود.
دکتر شیرازی متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به تنوع بالای رشته راینولوژی تاکید کرد:تمایل پزشکان به ادامه تحصیل در این رشته بسیار بالا است. همانطور که دکتر آمالی گفتند ما قبلا در این زمینه حرفی برای گفتن نداشتیم اما به مرور تخصص مان در این زمینه بیشتر شده است. برای مثال کنگره هایی که ما در دهه هفتاد برگزار کردیم، از نظر سطح علمی قابل قیاس با اکنون نیستند. به خصوص ما حالا در زمینه رینوپلاستی بسیار توانمند هستیم.
به گفته دکتر شیرازی، وظیفه کنگره به روز کردن اطلاعاتی است که جراحان می خواهند به وسیله آنها دست به عمل های جراحی بزنند.
دکتر شیرازی همچنین افزود:خوشبختانه در سال های اخیر بازار کار ما از مرزهای داخلی فراتر رفته و بسیاری از دوستان ما، در کشورهای دیگر فعالیت دارند.
دکتر شیرازی یادآور شد:حداکثر یک یا دو کشور اروپایی هستند که می توانند در سطح علمی این کار با ما رقابت کنند؛ بنابراین ما باید به روز باشیم و لازمه به روز بودن، شرکت در این قبیل کنگره هاست که آزمون خود را در اثرگذاری پس داده اند، به همین علت دوستان مجموعه علمی بزرگی را شکل داده اند که علاقمندان می توانند در آن حضور یابند.
دکتر شیرازی همچنین با تاکید بر وجود نوآوری در کنگره راینولوژی تصریح کرد:فکر می کنید که چه تعداد از افراد تا به حال نام اختلال خواب را شنیده اند و اینکه ما می توانیم با عمل جراحی در صدد رفع این اختلال آزاردهنده بربیاییم؟ اساسا جراحی خواب چیست؟ باید بدانید که بسیاری از مرگ های ناگهانی در کشور ما به مرگ های بین خواب برمی گردد. اکنون متخصصین زیادی در این کشور تخصص پیدا کرده اند و به این مهم می پردازند. می خواهم تاکید کنم برای ما مساله فقط نشان دادن بازار کار در کشور نیست بلکه شناسایی تهدیدهای بزرگ هم هست.
دکتر شیرازی افزود:این کنگره به هیچ وجه تبلیغاتی نیست بلکه تنها به مسائل علمی خواهد پرداخت و اصلی ترین وظیفه خود را به روز کردن متخصصین داخلی می داند.

مشارکت مدعوین خارجی درهفتمین کنگره راینولوژی

دکتر جهاندیده اضافه کرد:تعداد و چیدمان سخنرانی ها در این کنگره به نسبت کنگره های مشابه بیشتر و بهتر بوده و از این جهت به الگوهای استاندارد در دنیا نزدیک هستیم.
دکتر جهاندیده در ادامه گفت:در این کنگره برای جبران مشارکت میهمانان خارجی برنامه ریزی دقیقی به عمل آمده است و همچنین به رشته های جدیدی که در حوزه رینوپلاستی به وجود آمده توجه شایانی شده است.

فرصت ثبت نام در کنگره هنوز باقی است

در ادامه این نشست، دکتر آمالی دبیر اجرایی هفتمین کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی صورت در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین مهلت ثبت نام و حضور در کنگره گفت:تا چند روز قبل از کنگره نیز ثبت نام خواهیم داشت. این نکته را هم باید بیفزایم که شرکت کلیه دستیاران گوش، حلق و بینی در کنگره با معرفی نامه و کارت شناسایی که از طرف مدیران گروه ارائه می شود، رایگان خواهد بود و می توانند از تمام امکانات استفاده کنند.
دکتر آمالی همچنین در خصوص گروه های هدف کنگره تاکید کرد:در رأس آنها همکاران حوزه گوش، حلق و بینی حضور دارند و همچنین برای جراحان پلاستیک و ترمیمی، متخصصین چشم پزشکی، پوست و فوق تخصصین ریه حائز امتیاز خواهد بود.
دبیر اجرایی هفتمین کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی صورت در زمینه جراحی خواب نیز اشاره کرد:در این کنگره درباره تشخیص اختلالات بیماری که با مشکلات خواب مراجعه می کند نیز اطلاعات قابل توجهی ارائه خواهد شد؛ اینکه اصولا چه کارهایی باید برای او انجام شود؛ نه فقط در زمینه جراحی گوش و حلق و بینی بلکه به طور کل در تمامی رشته ها؛ چراکه جراحی خواب یک رشته چند بعدی است که در زمینه های مختلفی نظیر سایکولوژی، دندانپزشکی، جراحی فک و صورت، ریه و ... ورود دارد و همه متخصصان این رشته ها ،در کنار هم فعالیت می کنند.

شیوه کسب امتیاز در کنگره

دکتر سازگار، متخصص گوش، حلق و بینی و فلوشیپ جراحی صورت نیز بار دیگر در این نشست به ارائه مطالبی پرداخت.
دکتر سازگار تصریح کرد:حداکثر امتیاز حضور در کنگره را از نظر ساعت حضور در کنگره، برای همکاران گوش و حلق و بینی در نظر گرفته ایم، اما همکاران رشته های دیگر که در این کنگره حضور دارند بر اساس سخنرانی هایی که مربوط به زیر شاخه های رشته تخصصی شان است امتیاز دریافت می کنند و امتیازات بر اساس حضور متخصصین و رشته تخصصی شان متفاوت خواهد بود.
دکتر سازگار تاکید کرد:شرکت در کنگره، به هیچ وجه جواز انجام جراحی نیست و انجام جراحی، منوط به آن است که در درسنامه تخصصی و فوق تخصصی افراد، چه برنامه ریزی ای نوشته شده باشد. ما سعی کردیم آنچه در این کنگره اعمال می کنیم حتما برنامه ای باشد که در درسنامه متخصصین گوش، حلق و بینی و درسنامه رشته های فلوشیپ راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت وجود داشته باشد. مثلا ما درباره بادی پلاستیک صحبت نمی کنیم. چون مربوط به رشته معین ما نیست.

آموزش های تخصصی مفید و اثرگذار در هفتمین کنگره راینولوژی

در پایان این نشست خبری، دکتر جهاندیده فلوشیپ جراحی بینی و سینوس مطالبی را بیان کرد.
دکتر جهاندیده یادآور شد:سالهاست که کارگاه های آموزشی مختلفی در حیطه های تخصصی دانشی که امروز از آن صحبت شد، برگزار کرده ایم تا آموزش های مفیدی به متخصصین داده شود و خوشبختانه بسیاری از متخصصین ما در این زمینه متبحر شده اند. در کنگره پیش رو نیز بخش مهمی از فعالیت ما، آموزش های تخصصی مفید و اثرگذار است و برای این کار مقالات و پنل های متفاوتی را در نظر گرفته ایم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو