چاقی، مغز نوجوانان را تغییر می‌دهد

79

1398/9/5

16:27


چاقی، مغز نوجوانان را تغییر می‌دهد

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد مغز نوجوانان چاق، تفاوت‌های خاصی با مغز هم سالان لاغر خود دارد؛ تغییراتی که می‌تواند نشانه‌ای از آسیب ناشی از التهاب باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان در این مطالعه با استفاده از روش‌های پیشرفته MRI، متوجه شدند که در ماده سفید مغز نوجوانان چاق علائمی از کاهش «یکپارچگی» وجود دارد. ماده سفید حاوی الیافی است که نواحی مختلف مغز را به هم وصل می‌کند. در این مورد، یکپارچگی کاهش یافته ماده سفید در ناحیه‌ای از مغز مشاهده شد که با کنترل احساسات و جستجوی «پاداش» مرتبط بود.

با این حال محققان یافته‌های این مطالعه را که بر اساس بررسی ۱۲۰ نوجوان بدست آمده، مقدماتی توصیف کرده و اظهار می‌دارند که هنوز علت این کاهش مشخص نیست.

اما یافته‌های این مطالعه تاکیدی است بر شواهدی که چاقی را با بروز برخی تفاوت‌های ساختاری در مغز ارتباط می‌دهند. برای مثال مطالعات اخیر بر روی مغز بزرگسالان، شواهدی از «کوچک شدن» بافت مغز را میان افرادی نشان داده است که در بدنشان به ویژه در اطراف شکم سطوح بالایی از چربی دارند.

محققان می‌گویند یک احتمال می‌تواند این باشد که مقادیر بیش از حد چربی در بدن از طریق بروز التهاب مستقیم به مغز آسیب می‌زند.

در این مطالعه جدید، ارتباطی میان کاهش یکپارچگی ماده سفید مغز و سطوح بالاتر برخی مواد التهابی در خون مشاهده شد. این مطالعه همچنین نشان داد نوجوانانی که علائمی از کاهش یکپارچگی در ماده سفید مغزشان داشتند، سطوح بالاتری از هورمون‌های لپتین و انسولین نیز دارند. لپتین در کنترل اشتها نقش دارد، در حالی که انسولین میزان قند خون را تنظیم می‌کند.

این مطالعه نشان داد که تغییرات مغز در نوجوانان چاق مرتبط با نواحی مهمی بود که مسئولیت کنترل اشتها، احساسات و عملکردهای شناختی را بر عهده دارند.

قرار است نتایج این مطالعه هفته آینده در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی ارائه شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو