ضمانت نامه تور اروپا، مشکلی اجتناب ناپذیر

منبع: همگردی

125

1398/9/5

17:47


اگر برای ثبت نام در تور اروپا اقدام کرده باشید، حتما با مانعی به نام ضمانت نامه آشنایی دارید. به راستی چرا باید برای خرید پکیج تور های اروپایی که شامل ویزای شینگن نیز می شود ضمانت نامه در اختیار آژانس بگذاریم؟ آیا این درخواست از طرف آژانس ها قانونی است؟ در این مقاله به تمامی موارد مرتبط به ضمانت نامه تورهای اروپایی می پردازیم.

با نزدیک شدن به نوروز 99، بازار تورهای خارجی نیز داغ می شود. در این میان اما به علت دشواری دریافت ویزای شینگن؛ ثبت نام در تورهای اروپایی به مراتب دشوارتر از سفر به کشور هایی مانند ترکیه، تایلند، دبی و ... است.

تقریبا می توان گفت تمام آژانس هایی که مجری مستقیم تورهای اروپا هستند، برای ثبت نام شما در تور، ضمانت نامه طلب می کنند. سوال اینجاست که چرا آژانس های سرشناس برای تور اروپا ضمانت نامه دریافت می کنند؟ چرا آژانس هایی که اعتبار چندانی ندارند و شاید هیچگاه تور اروپا را به صورت مستقیم اجرا نکرده اند اصراری به دریافت ضمانت نامه ندارند؟ آیا این تورها قابل اعتماد هستند؟

ضمانت نامه چیست؟

ضمانت نامه به پول یا اسناد مالکیتی اطلاق می شود که آژانس های گردشگری برای تضمین بازگشت مسافران از آن ها دریافت می کنند. این ضمانت نامه بسته به شرایط افراد و مدارک شغلی می تواند متفاوت باشد. به طور کل، از افرادی که مجرد هستند و شغل رسمی ندارند، ضمانت نامه بالاتری دریافت می شود. شرایط و مدارک شغلی نیز خود به تنهایی می تواند میزان ضمانت نامه را بالا یا پایین بیاورد. به خاطر داشته باشید که ضمانت نامه جزو مدارکی نیست که سفارت خانه از آژانس دریافت می کند، بلکه به صورت امانت در اختیار آژانس باقی می ماند و به محض بازگشت مسافر به ایشان عودت داده می شود.

چه اجباری در ارائه ضمانت نامه به آژانس وجود دارد؟

آژانس های گردشگری اندکی هستند که توانایی اجرای مستقیم تورهای اروپا را دارند. یکی از دلایل انگشت شمار بودن مجریان مستقیم تور اروپا، اعتبار آن ها نزد سفارت خانه ها است. اعتبار یک آژانس گردشگری طی سالیان طولانی به دست می آید و دلیل آن، اجرای صحیح درستورالعمل های سفارت خانه بدون هیچ کم و کاستی است.

یکی از شروط سفارت خانه ها برای اعطای ویزای شینگن به مسافران، تعهد به بازگشت مسافران است. این تعهد را آژانس مسافرتی با اعتبار خود به سفارت می دهد که تمام مسافران را پس از اتمام تور به کشور بازگرداند و در صورت بازنگشتن حتی یک مسافر، اعتبار آژانس نزد سفارت از بین می رود.

ثبت نام در تور اروپا

آیا مسافران از کشور های اروپایی باز نمی گردند؟

با توجه به شرایط دشوار اقتصادی در ایران و تقاضای بالا برای مهاجرت، عده ای کشور های اروپایی را برای اقامت انتخاب می کنند اما به دلیل عدم توفیق دریافت ویزای اقامتی، با دریافت ویزای تفریحی و امتناع از بازگشت، درخواست پناهندگی می کنند.

یادمان نرفته است که با لغو روادید بین ایران و صربستان افراد بسیاری، بلگراد را دروازه ای به سوی اروپا یافتند و با درخواست پناهندگی بی شمار و بازنگشتن، باعث برقرار شدن دوباره ویزا شدند.

بسیار پیش می آید که افرادی تحت عنوان مسافر، مدارک شغلی، سند ملکی و هزاران اسناد تقلبی را به دفاتر خدمات مسافرتی ارائه می دهند تا به واسطه ثبت نام در تور تفریحی اروپا، ویزای شینگن دریافت کنند. دور از ذهن نیست که هدف این افراد نه مسافرت و لذت بردن از یک مقصد، بلکه اقامت و پناهندگی در آن کشور است.

اگر به سراغ آژانس های گردشگری بروید، حتما هر کدام، مسافرینی داشته اند که به واسطه آن ها ویزا دریافت کرده اند و دیگر به کشور باز نگشته اند و این یعنی زیر پا گذاشتن قوانین سفارت خانه و در نتیجه خدشه دار شدن اعتبار آژانس مسافرتی!

هرچند ممکن است دریافت ضمانت نامه باعث کدورت خاطر همسفران شود، اما قطعا با توجه به حساسیت های سفارت برای تضمین بازگشت مسافران، باید حق داد که آژانس های مسافرتی در جهت اعتلای اعتبار خود، قوانین سخت گیرانه ای در مورد ضمانت نامه وضع کنند. حتی می توان از میزان سخت گیری آژانس در ارتباط با ضمانت نامه، به این موضوع پی برد که آژانس مذکور، به واسطه سابقه درخشان در کمیت و کیفیت اجرای تور اروپا، اعتبار بیشتری نزد سفارت خانه دارد و بیش از سایرین، نگران افت کیفیت و بی اعتبار شدن سابقه خود است.

و اما داستان تورهای اروپایی بدون ضمانت نامه

هیچ شخص یا آژانس گردشگری نمی تواند تضمینی برای دریافت ویزای شینگن بدهد، زیرا فرایند صدور ویزا کاملا در اختیار سفارت است. به دلایلی که ذکر شد، احتمال صدور ویزای شینگن از طریق آژانس معتبر و خوش نام در این زمینه، بیش از سایرین است.

در این شرایط بعضی اشخاص و یا آژانس های گردشگری، اقدام به تبلیغاتی تحت عنوان تور اروپا بدون ضمانت نامه یا تور اروپا بدون نیاز به وثیقه می کنند، اما با توجه به عدم توانایی آن ها در اجرای تور اروپا و سابقه ای نه چندان مشخص، کمی باید با تردید بیشتری به آن ها نگریست.

هرگز از طریق این افراد برای شرکت در تور اروپا اقدام نکنید، زیرا احتمال ریجکت شدن ویزای شما بسیار بالاست و در صورت ریجکتی، به سختی می توانید برای ویزا های بعدی اقدام کنید.

ثبت نام در تور اروپا 2

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو