علائم سرطان پستانها، بهترین سن برای معاینات

منبع: نی نی بان

70

1398/9/5

21:20


اگر بانوان با علائم خطر سرطان پستان آشنا باشند و با مشاهده این علائم برای درمان اقدام کنند ، روند درمان نیز سرعت می گیرد و فرد می تواند با کیفیت بالایی زندگی کند.
با اشاره به اینکه بیماری سرطان به دلیل ماهیت مزمنی که دارد بار ویژه ای به نظام سلامت وارد می کند، ابراز کرد: سالانه دو میلیون نفر در دنیا مبتلا به سرطان می شوند که در این میان شایع ترین سرطان در زنان سرطان پستان است.
دکتر سودابه شهید ثالث با بیان اینکه در خراسان رضوی سرطان پستان رتبه اول و سرطان تخمدان رتبه دوازدهم در بین بیماری ها دارد، ادامه داد: تشخیص و درمان این بیماری در مراحل ابتدایی موفقیت آمیز است اما در مجموع عموم افراد و به ویژه بانوان باید نسبت به علائم خطر این بیماری آگاهی یابند و با مشاهده علائم خطر به پزشک معالج مراجعه کنند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هرگونه تغیییر تازه ای در پستان را باید مورد توجه قرار داد، عنوان کرد: غیر قرینگی، توکشیدگی در بافت پستان، ترشح نامعمول از پستان به خصوص ترشح خونابه، لمس توده در پستان و زیر بغل، از جمله مهم ترین علائم هشدار دهنده است که بانوان باید با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنند واقدامات تشخیصی لازم برای آنها انجام شود.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه از سن 30 سالگی باید معاینات دوره ای در دستور کار قرار گیرد، گفت: در روز هفتم تا دهم عادت ماهیانه بانوان پستان‌های خود را مورد معاینه قرار دهند ودر صورت لمس توده یا برآمدگی برای اقدامات تشخیصی مراجعه کنند.
رئیس بیمارستان سرطان امید با تاکید براینکه از سن 40 سالگی تصویر برداری و ماموگرافی برای تشخیص انجام می شود، اظهار کرد: برای افرادی که ریسک متوسط دارند باید در 40 سالگی اولین ماموگرافی انجام شود و بعد از آن هر یک یا دو سال یکبار این کار باید تکرار شود .
وی با بیان اینکه افرادی که از نظر سن ابتلا در ریسک بالایی قرار دارند و یکی از اقوام نزدیک مبتلا به سرطان پستان شده باید ده سال زودتر از زمان تشخیص سرطان آن فرد برای اقدامات تشخیصی مراجعه کنند، ابراز کرد: سرطان دهانه رحم یکی دیگر از بیماریهای شایع در بین زنان است که مهم ترین علامت آن خونریزی بعداز مقاربت است بنابراین زنانی که بعد از نزدیکی دچار خونریزی و لکه بینی می شوند باید تحت معاینه قرار گیرند زیرا در مراحل پیشرفته این افراد مبتلا به دردهای لگنی شدید، خونریزی شدید و تومورهای سنگین می شوند.
متخصص رادیو انکولوژی برای بانوان متاهل بهترین سن را برای انجام تست پاپ اسمیر 21 سالگی عنوان کرد و گفت: اگر تست پاپ اسمیر همراه تست اچ پی دی انجام شود تا چند سال می توان آسودگی خیال پیدا کرد که این بیماری را مبتلا نخواهد شد.
وی با بیان اینکه مصرف هورمون‌های زنانه و سابقه فامیلی مثبت ، عدم بارداری، عدم ازدواج و اولین بارداری در سنین بالا از دیگر عوامل ایجاد زمینه خطر برای سرطان پستان است، افزود: چاقی بعد از یائسگی، لمس توده در بافت پستان یا زیر بغل و مشاهده ویژگی جدید در بافت پستان می تواند خطراتی را برای فرد به همراه داشته باشد.
دکتر شهید ثالث با تاکید براینکه بیمارستان امید با ایجاد کلینیک خود مراقبتی و تشخیص اولین علائم بیماری سرطان سعی در کمک به کاهش آمار مبتلایان به این بیماری دارد، اظهار کرد: بیماری سرطان پستان یک بیماری چند عاملی است بنابراین باید فرد با دیدن علائم در پی درمان آن اقدام کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو