علائم عفونت واژن و درمان خانگی آن

منبع: نبض ما

322

1398/9/5

21:53


عفونت واژن می‌تواند در اثر باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها یا ویروس‌هایی که در داخل واژن و بخش بیرونی آن رشد می‌کنند ایجاد شود. عفونت‌های واژن و ناحیه بیرونی آن علائمی مانند درد و خارش اطراف واژن و ترشحات غیرمعمول واژن را به همراه دارند.

بیشتر عفونت‌های واژن می‌توانند به سرعت و به راحتی درمان شوند. مراجعه به پزشک در صورت مواجهه با مشکل به خلاص شدن از شر عفونت و جلوگیری از عوارض آن کمک می‌کند. اگر فکر می‌کنید ممکن است یک عفونت مقاربتی داشته باشید (برای مثال اگر با یک فرد جدید رابطه جنسی بدون کاندوم داشته اید)، بهتر است در یک کلینیک بهداشت جنسی معاینه شوید.

علائم رایج عفونت واژن

بسته به نوع عفونت، ممکن است شما علائم زیر را تجربه کنید:

علائم رایج عفونت واژن

  • ترشحات سفید از واژن که شبیه پنیر دلمه شده هستند ترشح می‌شوند. در غیر این صورت ممکن است ترشحات رقیق سفید، سبز یا زرد که بوی ماهی می‌دهند داشته باشید.
  • خارش یا درد در درون واژن یا اطراف آن
  • درد به هنگام رابطه جنسی
  • درد هنگام عبور ادرار
  • درد در قسمت تحتانی شکم یا لگن شما
  • خونریزی بین پریودها یا بعد از رابطه جنسی
  • زگیل یا زخم در ناحیه بیرونی واژن (پوست اطراف واژن)

چگونه بدانم عفونت رحم دارم یا خیر

ممکن است پزشکان یا ماماها با پرسیدن چند سوال در مورد علائم، ایده خوبی در مورد مشکل شما به دست آورند. همچنین ممکن است بخواهند واژن شما را بررسی کنند.

در این صورت، آنها ابتدا به بیرون واژن شما نگاه می‌کنند. سپس از ابزاری به نام اسپکولوم استفاده می‌کنند تا واژن شما به آرامی باز شود و به آنها اجازه دهد درون آن را معاینه کنند. آنها ممکن است با استفاده از تکه پنبه ای کوچک و گردی، نمونه ای از ترشحات یا سلول‌های موجود در واژن را خارج کنند. این نمونه‌ها ممکن است زیر یک میکروسکوپ در کلینیک آزمایش و یا معاینه شوند و یا برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه فرستاده شوند. همچنین ممکن است پرستار یا پزشک شما بخواهد از یک نمونه ادرار استفاده کند، که برای آزمایش ارسال می‌شود.

روش‌های مختلفی برای آزمایش عفونت واژن وجود دارند. ممکن است از شما خواسته شود یک نمونه ادرار تهیه کنید. یک پزشک یا پرستار در کلینیک یا مطب ممکن است بخواهد با استفاده از یک اسپکولوم داخل واژن شما را نگاه کند.

خارش واژن

خارش واژن به یک عارضه ناراحت کننده و در بعضی مواقع به یک علامت دردناک گفته می‌شود که به دلیل عفونت، مواد تحریک کننده یا حتی یائسگی ایجاد می‌شود. تحریک یا خارش در هر جای بدن می‌تواند باعث ناراحتی فرد شود، اما زمانی که در نواحی حساس مانند واژن و ناحیه بیرونی آن به وجود می‌آید، می‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود.

خارش واژن لازم نیست همواره یک موقعیت آزار دهنده باشد و باید در موارد خفیف نیز به آن توجه شود. برای مثال، یک زن به خصوص یک زن باردار باید برای معالجه علت خارش واژن خود با متخصص زنان و زایمان مشورت کند.

درمان خارش واژن

برای بهبود و درمان خارش واژن می‌توانید راهکارهای خانگی زیر را امتحان کنید:

۱-آلوئه ورا

درمان خارش واژن با آلوئه ورا

آلوئه ورا خاصیت ضد قارچی زیادی دارد و گزینه خوبی برای درمان خارش واژن محسوب می‌شود. خواص ضد باکتریایی این ماده غذایی به جلوگیری از ایجاد باکتری‌های مضر در واژن کمک می‌کنند. همچنین این گیاه خاصیت تسکین درد دارد و به کاهش ورم کمک می‌کند.

بهترین راه استفاده از آلوئه ورا، استفاده از برگ‌های آلوئه ورا جوان تر است. برگ را برش دهید و ژل درون آن را با یک فنجان آب ولرم مخلوط کنید. سپس می‌توانید از این محلول برای شستشوی واژن استفاده کنید. این محلول به جلوگیری از رشد باکتری‌ها کمک می‌کند.

۲-نمک

نمک یک ماده ضد باکتری عالی است و به برطرف کردن خارش کمک می‌کند. در اصل نمک آب را از سلول‌ها استخراج می‌کند و در نتیجه باکتری‌ها و قارچ‌ها را می‌کشد. استفاده از روش اسمز برای واژنی که از عفونت رنج می‌برد شگفت انگیز است. با این روش باکتری‌ها به خوبی کشته می‌شوند و از آن جایی که باکتری‌های بد عامل ایجاد خارش هستند، این اقدام به رفع مشکل کمک می‌کند. خاصیت ضد تحریک طبیعی نمک، آن را به گزینه ای بسیار مناسب برای رفع تحریک در واژن تبدیل می‌کند.

محلول یک قاشق غذاخوری نمک در یک لیوان آب ولرم برای تسکین خارش عملکرد فوق العاده ای دارد و یک درمان خانگی عالی برای واژن تحریک شده محسوب می‌شود. همچنین مخلوط کردن نمک در وان و حمام کردن نیز راه بسیار خوبی برای درمان خارش است.

۳-روغن نارگیل

یک روش آسان برای استفاده از روغن نارگیل، استفاده از یک کمپرس سرد آن با استفاده از مکعب‌های یخ و بسته بندی آنها در یک پارچه تمیز است. پارچه را حدود دو دقیقه روی واژن قرار دهید و بعد از ده دقیقه دیگر دوباره این کار را تکرار کنید. این زمان باید برای تاثیر کمپرس سرد کافی باشد. این یک روش درمانی عالی برای جلوگیری از خارش واژن محسوب می شود.

درمان عفونت رحم با گیاهان دارویی

عفونت قارچی زمانی رخ می‌دهد که رشد بیش از حد قارچ کاندیدا آلبیکانز در واژن شما وجود داشته باشد. این قارچ به طور طبیعی در واژن وجود دارد، اما مقدار بیش از حد آن باعث تحریک، التهاب، خارش و خروج ترشحات از واژن می‌شود. این عفونت‌ها بسیار ناراحت کننده و بسیار متداول هستند اما به راحتی قابل درمان هستند: کلینیک مایو تخمین می‌زند که از هر چهار زن سه نفر در طول زندگی خود یک عفونت قارچی را تجربه می‌کنند.

روش استاندارد درمان این مشکل استفاده از داروی ضد قارچ است (این داروها به صورت کرم، پماد، قرص و شیاف موجود هستند). برخی از داروهای خانگی نیز می‌توانند به کاهش علائم یا جلوگیری از گسترش عفونت کمک کنند، با این حال تحقیقات بیشتری برای تایید کارآمدی این روش‌های درمانی نیاز هستند.

درمان عفونت با روغن آویشن

روغن آویشن

مطالعات متعددی نشان می‌دهد که روغن آویشن دارای خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی است، این روغن می‌تواند به متوقف کردن رشد کاندیدا آلبیکانز کمک کند. دکتر تاز در رابطه با این درمان می‌گوید: “روغن آویشن به کاهش حجم قارچ‌ها کمک می‌کند.” شما می‌توانید از این روغن به صورت رقیق شده است استفاده کنید و البته آن را به صورت موضعی در محل خارش قرار دهید. همچنین می‌توانید از کپسول‌های روغن آویشن استفاده کنید، 500 میلی گرم میانگین دوز مصرفی است که می‌توانید در کل روز مصرف کنید. همچنین این دارو می‌تواند از زیر زبان و به مقدار کم 1 تا 2 قطره جذب شود.

عفونت کرم حلقوی واژن

این عفونت، یک عفونت قارچی واژن است که به نام کاندیدیازیس نیز شناخته می‌شود. این بیماری مشکلی شایع است. یک واژن سالم شامل باکتریها و برخی قارچ‌ها است. اما هنگامی که تعادل باکتریها و قارچ‌ها تغییر کند، سلولهای قارچی می‌توانند چند برابر شوند. این باعث خارش شدید، ورم و سوزش می‌شود.

درمان عفونت قارچی واژن می‌تواند علائم این عفونت را در طی چند روز تسکین دهد. در موارد شدیدتر ممکن است رفع علائم تا دو هفته طول بکشد.

عفونت‌های قارچی واژن یک عفونت مقاربتی (STI) محسوب نمی‌شوند. ارتباط جنسی می‌تواند آنها را گسترش دهد، اما زنانی که از نظر جنسی فعال نیستند نیز می‌توانند به آنها دچار شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو